Permalänk
Medlem

Digital Pinball

Har länge varit intresserad av flipperspel, både analoga och digitala. När Zen Studios övertog licenserna till Williams-spel och började göra högkvalitativa digitala reproduktioner i Pinball FX3 väcktes intresset till liv igen.

Här ser vi insteget - vända på skärmen i porträttläge, köra DMD'n på en sekundär skärm samt att jag byggt en kontroll av en uppochnedvänd matlåda...

Men man vill alltid ha MER! Efter att ha hängt runt på vpforums.org och vpinball.com började tankarna på ett "riktigt" digital kabinett formas...

Jag valde att bygga ett s.k. "mini cab" med en 27" skärm. Vill man ha mer 1:1 är det ca 43" eller större som gäller för playfield men jag vill bygga något med hög fps. Köpte därför en 27" Asus IPS-skärm som klarar 165Hz. Både hög framerate och just IPS var de avgörande faktorerna, eftersom man vänder på skärmen och dessutom har en annorlund betraktningsvinkel är IPS oslagbart.

Bygget är inte klart än, och den här typen av projekt blir väl aldrig riktigt det, men ville ändå dela med mig av det så långt som jag kommit nu under sommaren.

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Sweet projekt, man blir lite sugen. Körde mycket The Shadow, Mars Attack och Ringmaster när det begav sig runt millennieskiftet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Oj, imponerande......
Ska bli kul att följa.

Permalänk
Medlem

Underbart projekt!! Snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Har länge varit intresserad av flipperspel, både analoga och digitala. När Zen Studios övertog licenserna till Williams-spel och började göra högkvalitativa digitala reproduktioner i Pinball FX3 väcktes intresset till liv igen.

Här ser vi insteget - vända på skärmen i porträttläge, köra DMD'n på en sekundär skärm samt att jag byggt en kontroll av en uppochnedvänd matlåda...

https://www.youtube.com/watch?v=EtEk6MF9228

Men man vill alltid ha MER! Efter att ha hängt runt på vpforums.org och vpinball.com började tankarna på ett "riktigt" digital kabinett formas...

Jag valde att bygga ett s.k. "mini cab" med en 27" skärm. Vill man ha mer 1:1 är det 49" som gäller för playfield men jag vill bygga något med hög fps. Köpte därför en 27" Asus IPS-skärm som klarar 165Hz. Både hög framerate och just IPS var de avgörande faktorerna, eftersom man vänder på skärmen och dessutom har en annorlund betraktningsvinkel är IPS oslagbart.

Bygget är inte klart än, och den här typen av projekt blir väl aldrig riktigt det, men ville ändå dela med mig av det så långt som jag kommit nu under sommaren.

Besök galleriet här

Måste ju ställa frågan finns det några bra flipperspel som är utgivna 2019?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Måste ju ställa frågan finns det några bra flipperspel som är utgivna 2019?

https://www.pastemagazine.com/articles/2019/07/best-pinball-m...

Jersey Jack räknas väl som dagens främsta flippertillverkare.

Permalänk
Medlem

Jag saknar tiltfunktion i videon, går det att bygga in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag saknar tiltfunktion i videon, går det att bygga in?

Absolut! Lätt att missa bland alla bilderna. Detta är en video på nudge-funktion men nudgar man för mycket så tiltar spelet. Allt går att ställa in efter behag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Måste ju ställa frågan finns det några bra flipperspel som är utgivna 2019?

Absolut! Känns som en uppåtgående trend - https://sternpinball.com/game/jurassic-park/

Nichemarknaden är tillräckligt stor för att några få företag ska kunna finnas iaf. Stern Pinball är det största av de nu existerande bolagen.

Men känns tveksamt om man kommer upp till Williams/Ballys glansdagar 85-95 ca...

De allra nyaste spelen, ca 2012 och framåt använder SPIKE-systemet och det är inte möjligt att emulera än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Absolut! Lätt att missa bland alla bilderna. Detta är en video på nudge-funktion men nudgar man för mycket så tiltar spelet. Allt går att ställa in efter behag.

https://www.youtube.com/watch?v=MCyyDSasbsM

Sjukt grymt!
Vad får du för framerate? Hårdvara? Bra ställe att köpa delar? Typ knappar, plunger, nudge-kontroll, ben.

Funderar på om det skulle vara möjligt att bygga ett med extern dator med usb-c kontakt för allt, typ en skärm med inbyggd USB-hubb. Den måste ju också ha en vidarekoppling till sekundär skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Sjukt grymt!
Vad får du för framerate? Hårdvara? Bra ställe att köpa delar? Typ knappar, plunger, nudge-kontroll, ben.

Funderar på om det skulle vara möjligt att bygga ett med extern dator med usb-c kontakt för allt, typ en skärm med inbyggd USB-hubb. Den måste ju också ha en vidarekoppling till sekundär skärm.

Har köpt benen och knapparna här: https://www.free-play.se/produkter/flipperdelar/

Nudge-kontrollen är en KL25Z som man sedan lägger in Pinscape-mjukvara på. Det är den som styr både plungern och nudgen. Man kan koppla in knappar till den också men det har jag valt att göra i en I-PAC2, mest för att jag hade en sedan tidigare och det har lite enklare skruvingångar men onödigt egentligen. Kaninhålet är oändligt, detta är bara några av alla saker man "bygga på".

Jag väntar på den här skärmen också: https://www.pinballshop.nl/virtual-pinball/lcd-monitors-dmd-d... Men det verkar dröja med att få hem den, beställde i början av juni.... Så totalt kommer det finnas 3 skärmar, playfield, backbox och DMD.

Kör nu med ett 980ti och en i7 och det klarar att köra det mesta i 165+fps men det GÅR att få det att svettas genom att ställa upp grafikinställningarna, jag har inte maxat dem.

Ja, jag ser inte varför det inte skulle fungera med extern dator på det sättet, det är ju ingen skillnad. Under bygget körde jag med laptop samt en annan dator för att testa innan jag lade i dessa mer "permanenta" delar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Efter första bilderna så var jag väldigt skeptisk till detta projekt men måste säga att slutresultatet blev riktigt fint. Bra jobbat😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det blev jävligt snyggt de där.
Funkar den med FX3 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det blev jävligt snyggt de där.
Funkar den med FX3 också?

Tack! Ja, det funkar med FX3, även om det var väldigt haxigt och pilligt att få till. Här är en video på hur det ser ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Tack! Ja, det funkar med FX3, även om det var väldigt haxigt och pilligt att få till. Här är en video på hur det ser ut.

Satan va snyggt.
Emulerar plungern en analog stick eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Satan va snyggt.
Emulerar plungern en analog stick eller?

Ja, blir lite yxigt med just FX3. Kör x360ce för att emulera joystick både för nudge och plunger. I Visual Pinball X funkar det mer "direkt" eller vad man ska säga. Visual Pinball X är det jag byggt för men självklart kul om man kan få F2/3 att lira också 🙂

Visa signatur
Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anarkizt: grymt läckert! Hade missat detta tidigare, drog upp den på förstasidan så fler kan se härligheten

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Fan va coolt!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Galet bra gjort!

Permalänk
Medlem

Imponerande. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Det var fint. Jättefint faktiskt. Tack för att du delar din bygglogg

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är sjukt restriktiv med att lämna 5 av 5 i betyg. Men detta var verkligen värt det. Om du behöver en kompis för lite öl, snacks och flipperspelandes så är jag bara ett PM bort

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Noll intresse för pinball men det här får en 5:a ändå. Jävligt ballt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Fyjävlar va snyggt. 10/5 poäng!

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@anarkizt: grymt läckert! Hade missat detta tidigare, drog upp den på förstasidan så fler kan se härligheten

Blev väldigt överraskad när jag såg den där, jättekul!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

grymt bygge! ska själv bygga ett FX3 flipper, så kan du inte ge info om all flipper-hårdvaran = knapparna och switchar med mera och ett bra usb kort att koppla allt till.

Permalänk
Medlem

Grymt! Funderade på att bygga något förut, hade en 46" TV på högkant och spelade
Inte alls avundsjuk på ditt STTNG
Hade Jack Bot i ett år ungefär, saknar det fortfarande men hoppas på att det är nära anstående i nästa Williams pack på Pinball FX3 hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Vilken skönhet! Själv hade jag dille på Pinball Dreams, Pinball Fantasies och sedermera Slam Tilt till Amigan. Det var på den tiden DiCE gjorde "riktiga" spel

5 av 5 skillshots.

Permalänk
Medlem

Fyfan va snyggt, 5 av 5 möjliga!

Permalänk
Medlem

Vackert!

Skickades från m.sweclockers.com