Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

@Knotvillage:

Jag har denna, Corsair Hydro H100i PRO. Tyckte fläktarna den hade var fruktansvärda. De låter jättemycket om man har tänkt att klocka processorn mer än t.ex 4.7.

Vet inte hur många watt den drar tyvärr, har inte koll på det. Temperaturen är i spel, har inte kört något testprogram. Hade innan några corsair minnen som jag fick byta ut med. Det var inget fel på de, körde memtest, men de var inte stabila när man skulle OC processorn. Så jag fick köpa in GSKILL minnen som var riktigt bra och stabila.

Testa då Prime 95 och ladda ner HWinfo. Kör custom max 12 min 12 med AVX och kolla hur många watt cpun drar. Att använda spel som stress är inte att rekommendera. Det borde dra strax över 200w.

Man kan diskutera i oändlighet hur länge man ska köra stress men jag kör 1h med AVX och 1.5h utan. När du ska köra med väljer du smal FTT och utan så väljer du custom och bockar bara ur AVX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av JohanssoN85:

@HolyPriest: vad kör du för custom loop? 98c låter väldigt högt i ett 3dmark test, vilket test var det , extreme eller vanliga? du kör ju ganska låg vcore så kan tycka att du inte borde vara och nosa på 100c med custom loop.

ok nu när jag kommit hem igen till ett svalare sverige, så med lite fläkt tweaking så har temperaturerna hållit sig, i vad som får anses normalt i timespy för en 9900k i alla fall.

skall ta o köra lite P95 nu lite senare men postar i alla fall två bilder från i morse.
den första kör jag biosen i default setting och bild 2 med mina ändringar gjorda till x48 i 1200v

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

ok nu när jag kommit hem igen till ett svalare sverige, så med lite fläkt tweaking så har temperaturerna hållit sig, i vad som får anses normalt i timespy för en 9900k i alla fall.

skall ta o köra lite P95 nu lite senare men postar i alla fall två bilder från i morse.
den första kör jag biosen i default setting och bild 2 med mina ändringar gjorda till x48 i 1200v

https://imgur.com/CReF3lr.png

https://imgur.com/aBdo4Zo.png

Vill du kolla temp kör custom 12/12 och vill du kolla stabilitet kör du Smal FTT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Vill du kolla temp kör custom 12/12 och vill du kolla stabilitet kör du Smal FTT.

Skickades från m.sweclockers.com

ok tack, det skall jag göra..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

ligger runt 93-95 med maxblås på alla fläktar när jag kör p95. Går nästan aldrig över 80 vid spel...9900k är en varm rackare helt enkelt

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Skrivet av Dr0st:

ligger runt 93-95 med maxblås på alla fläktar när jag kör p95. Går nästan aldrig över 80 vid spel...9900k är en varm rackare helt enkelt

Vad kör du för spel. I FC5 lägger sig min på 85 med avg typ 61.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

@Knotvillage:

Jag har denna, Corsair Hydro H100i PRO. Tyckte fläktarna den hade var fruktansvärda. De låter jättemycket om man har tänkt att klocka processorn mer än t.ex 4.7.

Vet inte hur många watt den drar tyvärr, har inte koll på det. Temperaturen är i spel, har inte kört något testprogram. Hade innan några corsair minnen som jag fick byta ut med. Det var inget fel på de, körde memtest, men de var inte stabila när man skulle OC processorn. Så jag fick köpa in GSKILL minnen som var riktigt bra och stabila.

Vilka Corsair minnen var det ?

Permalänk
Skrivet av Fredde321:

Vilka Corsair minnen var det ?

https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Dessa var det.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Kör allt möjligt, men FC5 har gett ungefär liknande, runt 70 vid "vanligt" spelande, 80-85 som högst. Det som ger högst temps för mig är Generation Zero med normala temps på runt 80 och peakar runt 90.

Inget som skadar processorn dock, om jag inte minns fel så har intel höjt gränsen för kritisk temp till 115c. Så runt 90 nån gång då och då vid spelande är hur lugnt som helst.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Vore intressant att höra från er som kör 9900K (oklockade och utan vattenkylning) och vad ni får för CPU-temp vid hög belastning? Gärna med vilken CPU-fläkt ni använder med..

9900k stock. Noctua DH15 i en fractal design R6.
Kom upp i max 70c. Detta i hög belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Vore intressant att höra från er som kör 9900K (oklockade och utan vattenkylning) och vad ni får för CPU-temp vid hög belastning? Gärna med vilken CPU-fläkt ni använder med..

Tycker att många nämner att 9900K blir varm vid belastning. Min CPU har nog aldrig gått över 50 grader oavsett hur mycket jag än belastar den. Oftast ligger den mellan 45-50 grader och jag kör den helt original. Har en Corsair Hydro H100i RGB Platinum som kylning.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002: Vi har 2 st i7-9700K och 1 st i9-9900K, och på samtliga har jag kunnat sänka Vcore med 0.040-0.060V i Stock. Detta har sänkt effektutvecklingen och därmed temperaturen med 4-8 grader beroende på vilket test jag kört (Cinebench, ...).
Detta görs genom att i BIOS välja att köra VCore i OFFSET mode (finns Auto, Offset, Fixed, och ibland Adaptive).
Inget annat ändrat i BIOS.
Testa att ställa in Vcore OFFSET till -0,040V.
Ibland väljer man tecken (+ eller -) separat och sedan spänningen 0,040 som Vcore ska ändras med,
och ibland knappar man in direkt -0,040.
mvh

EDIT: Om någon har moderkort enligt TS spec, så vore det ju trevligt med en bild på var i BIOS det kan ändras och vad det exakt heter, kanske "CPU Core Voltage Control".

Permalänk
Skrivet av abc80piggyback:

@oRBIT2002: Vi har 2 st i7-9700K och 1 st i9-9900K, och på samtliga har jag kunnat sänka Vcore med 0.040-0.060V i Stock. Detta har sänkt effektutvecklingen och därmed temperaturen med 4-8 grader beroende på vilket test jag kört (Cinebench, ...).
Detta görs genom att i BIOS välja att köra VCore i OFFSET mode (finns Auto, Offset, Fixed, och ibland Adaptive).
Inget annat ändrat i BIOS.
Testa att ställa in Vcore OFFSET till -0,040V.
Ibland väljer man tecken (+ eller -) separat och sedan spänningen 0,040 som Vcore ska ändras med,
och ibland knappar man in direkt -0,040.
mvh

Har man samma prestanda trots detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallalarsson:

Har man samma prestanda trots detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. CPUn kör på samma frekvenser som innan. De flesta CPU-exemplar kan köras stabila på lägre spänning. Standardspänningen är satt med marginal för att alla CPUer ska vara stabila. Givetvis måste man testa att det är stabilt också. Sen, ifall det i BIOS är inställt effektbegränsningar mha Short/Long Package Power Limit PL1/PL2, så kan ju faktiskt prestandan öka då CPUn inte behöver klocka ner sig pga hög effektutveckling. Men på de flesta moderkort (såsom jag uppfattat det) så är dessa gränser satta till max då moderkortstillverkarna vill få bra resultat i tester.

Permalänk
Skrivet av abc80piggyback:

Ja. CPUn kör på samma frekvenser som innan. De flesta CPU-exemplar kan köras stabila på lägre spänning. Standardspänningen är satt med marginal för att alla CPUer ska vara stabila. Givetvis måste man testa att det är stabilt också. Sen, ifall det i BIOS är inställt effektbegränsningar mha Short/Long Package Power Limit PL1/PL2, så kan ju faktiskt prestandan öka då CPUn inte behöver klocka ner sig pga hög effektutveckling. Men på de flesta moderkort (såsom jag uppfattat det) så är dessa gränser satta till max då moderkortstillverkarna vill få bra resultat i tester.

Okej! Tack för info. Ska testa och se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Provade lira battlefield 5 i ca 30 min max temp blev 77c

Är detta okej temp?

Kör med en nh12UA och processorn är stock

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Vore intressant att höra från er som kör 9900K (oklockade och utan vattenkylning) och vad ni får för CPU-temp vid hög belastning? Gärna med vilken CPU-fläkt ni använder med..

Hitta denna tråden när jag försökte hitta lite info om 9900k.

Min hamnar på 94-98 grader på alla cores när jag kör cinebench r20. Detta med en corsair H100i Platinum. Volten toppar på 1.428v. Vet inte riktigt vad problemet är för mig då vatten temperaturen inte överstigit 37 grader när jag kört flera tester på raken.

edit: snabbt test med en vcore offset på -0,040v sänkte max tempen nog för att inte throttla cpu under cinebench testet och öka min score med ca 300. När jag orkar så blir det att testa hur lågt jag kan gå och få det stabilt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Hitta denna tråden när jag försökte hitta lite info om 9900k.

Min hamnar på 94-98 grader på alla cores när jag kör cinebench r20. Detta med en corsair H100i Platinum. Volten toppar på 1.428v. Vet inte riktigt vad problemet är för mig då vatten temperaturen inte överstigit 37 grader när jag kört flera tester på raken.

Dålig kontakt mellan processor och kylplatta? Blockeringar i vattenflödet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av knaz:

Hitta denna tråden när jag försökte hitta lite info om 9900k.

Min hamnar på 94-98 grader på alla cores när jag kör cinebench r20. Detta med en corsair H100i Platinum. Volten toppar på 1.428v. Vet inte riktigt vad problemet är för mig då vatten temperaturen inte överstigit 37 grader när jag kört flera tester på raken.

edit: snabbt test med en vcore offset på -0,040v sänkte max tempen nog för att inte throttla cpu under cinebench testet och öka min score med ca 300. När jag orkar så blir det att testa hur lågt jag kan gå och få det stabilt.

Montera om kylaren, vilken frekvens har processorn för att ligga på 1,428V???

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Montera om kylaren, vilken frekvens har processorn för att ligga på 1,428V???

Tänkte precis montera om kylaren, 4,7 ghz när den var på den volten. Verkar funka lika bra med en offset på -0,065v. Dock inte testat stabilitet under någon längre period än. Först ska jag montera om kylaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av knaz:

Tänkte precis montera om kylaren, 4,7 ghz när den var på den volten. Verkar funka lika bra med en offset på -0,065v. Dock inte testat stabilitet under någon längre period än. Först ska jag montera om kylaren.

Är det helt säker på att du kollar på VCORE och inte VID? 1,428V för 4,7GHz är otroligt högt, sweclockers överklockade deras exemplar till 5GHz @ 1,225V innan temperaturen blev för hög (94 °C) med H115i.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Är det helt säker på att du kollar på VCORE och inte VID? 1,428V för 4,7GHz är otroligt högt, sweclockers överklockade deras exemplar till 5GHz @ 1,225V innan temperaturen blev för hög (94 °C) med H115i.

Core Voltage enligt CPU-Z var det på 1,428V. Monterat om kylaren gjorde ingen skillnad, slängde dit ett par brickor så jag kunde dra åt lite mer och nu är temperaturen lite bättre och det tar ca 3 min i blender innan tempen kommer över 90 grader. Ska testa vidare och se hur det håller sig.

edit: tog bort min vcore offset och satte tillbaka det på auto i bios, nu har den inte stuckit över 1,296v i cinebench r20 än så länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av knaz:

Core Voltage enligt CPU-Z var det på 1,428V. Monterat om kylaren gjorde ingen skillnad, slängde dit ett par brickor så jag kunde dra åt lite mer och nu är temperaturen lite bättre och det tar ca 3 min i blender innan tempen kommer över 90 grader. Ska testa vidare och se hur det håller sig.

Kolla i BIOS så någon automatisk överklockning inte är aktiverat annars bara reseta/uppdatera BIOS och testa utan att ändra något där inne.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Nu ser det ut på detta viset, vcore offset på -0.100v. Kommer fortsätta att testa, men nu har temperaturerna blivit mer acceptable iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Vore intressant att höra från er som kör 9900K (oklockade och utan vattenkylning) och vad ni får för CPU-temp vid hög belastning? Gärna med vilken CPU-fläkt ni använder med..

Dina temperaturer är helt normala. 75 - 85 vid rumstemp på 30 grader.. Finns ingen direkt anledning att ändra spänningarna. 4k i Handbrake är en stor belastning så klart. Sänk rumstemperaturen till under 25 snarare och se till att du har bra fläktar med luftlöde ut ur lådan så värmen inte stannar i lådan så går maskinen svalare.