Permalänk
Medlem

Splitta bredbandsuttag

Håller på och renovera en lägenhet och har lite svårt att bestämma hur jag ska göra med bredbandet. Den befintliga installationen är nog det sämsta jag sett! Ingående kabel kommer ut ur vägen i ögonhöjd på en vägg i hallen. Kabeln löper sedan i en vanlig kabelränna längs taket till andra änden av hallen där uttaget sitter bredvid ytterdörren.

Elektrikern som fixar elen i lägenheten är inne på att koppla in två uttag till som är bättre placerade genom att koppla på någon form av split på ingående kabel. Funkar det att göra så? De kommer bara bli vanliga nätverkskontakter i väggen för de nya uttagen. Inte en sån större dosa som redan sitter på väggen.

Ytterst tacksam för lite hjälp av någon som kan sånt här!

Permalänk
Medlem

Ja, det fungerar. Du använder 4 trådar till respektive uttag istället för 8 till ett. Nackdelen är att maximal hastighet är 100Mbit/s över ett sådant "delat" uttag.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Då funkar det rimligtvis inte att splitta till totalt 3 uttag..

Permalänk
Medlem

Då är det bättre att du ber elektrikern att sätta upp ett litet skåp och drar nya kablar till de olika nya uttagen.

På så sätt kan du sätta en router i skåpet och den delar ut internet till de andra uttagen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Du behöver ju någon form av router eller switch för att kunna dela en nätverkskabel.

Visst man kan använda en kabel för två skilda signalvägar, men det kräver att man har en splitter i båda ändarna på kabeln, och sen blir det som sagt också begränsat till 100Mbit på en sådan lösning.

Permalänk
Medlem

@Tabulev: Varför vill du dela/splitta kabeln?
Be elektrikern att dra kabeln till var du vill ha det och sätt ett uttag.
Där sätter du sedan din router och fortsätter med kabel till dina enheter som ska ha trådat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Tabulev: Varför vill du dela/splitta kabeln?

Min tanke var att de skulle dra ett litet internt nät, inte koppla in det på "stamnätet". Men han hade en annan idé som lät ok först men när jag tänkte lite på det så blev jag skeptisk.

Hade själv dumpat idéen med internt nät och var inne på mesh istället men då hade de redan klippt kabeln. Kommunikationen har inte varit helt perfekt. Delvis mitt fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska naturligtvis göra det på ett bra sätt när du kan, undvik kabeldelara och mesh som pesten för det är nödlösningar när inget seriöst går att åstadkomma.
Dra ett vanligt "stjärnnät" när du har möjligheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska naturligtvis göra det på ett bra sätt när du kan, undvik kabeldelara och mesh som pesten för det är nödlösningar när inget seriöst går att åstadkomma.
Dra ett vanligt "stjärnnät" när du har möjligheten.

Haha ok! Med andra ord
1. placera bredbandsuttaget vettigt för en router
2. sätt så många uttag i väggen som man vill ha
3. dra kablar från uttagen vid routern till de andra rummen

Kablarna i väggen är alltså bara förlängningssladdar mellan router och pryl. Tänker jag rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tabulev:

Haha ok! Med andra ord
1. placera bredbandsuttaget vettigt för en router
2. sätt så många uttag i väggen som man vill ha
3. dra kablar från uttagen vid routern till de andra rummen

Kablarna i väggen är alltså bara förlängningssladdar mellan router och pryl. Tänker jag rätt?

Du tänker helt rätt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Du tänker helt rätt.

Ibland så!