Microsoft lägger till stöd för ominstallation av Windows 10 via webben

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger till stöd för ominstallation av Windows 10 via webben

Systemåterställning av Windows 10 kan vara tidskrävande med mängder av uppdateringar. Detta ska Microsoft åtgärda med systemåterställningar via internet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Apple /golfclap

Permalänk
Medlem

Ett alternativ för att installera den allra senaste utgåvan vore rekommendabelt. Det är bra att det inte är tvingande med tanke på inkompatibla lägen, men oftast är det bäst att ominstallera till den senaste versionen om en ominstallation ändå skall göras. Av erfarenhet även på maskiner där den vanliga uppdateringsmetoden falerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hade varit nice om man kunde välja REN omformatering utan att den efter installation sparar windows.old och diverse annat skit som program och spel trots att den säger "Behåll inget".

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xcm:

Hade varit nice om man kunde välja REN omformatering utan att den efter installation sparar windows.old och diverse annat skit som program och spel trots att den säger "Behåll inget".

USB minnnne !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Hade varit nice om man kunde välja REN omformatering utan att den efter installation sparar windows.old och diverse annat skit som program och spel trots att den säger "Behåll inget".

Finns delvis.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Snusfri

När jag installerar om Windows drar jag alltid ner den senaste ISO'n från deras hemsida, kör över till ett USB-minne, bootar om datorn och plockar bort alla partitioner på SSD'n sedan gör jag en ren installation.

Då finns det inget gammalt kvar och det är inte speciellt många uppdateringar som behövs laddas ner när man installerat klart Windows 10.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

USB minnnne !

Skrivet av THB:

När jag installerar om Windows drar jag alltid ner den senaste ISO'n from deras hemsida, kör över till ett USB-minne, bootar om datorn och plockar bort alla partitioner på SSD'n sedan gör jag en ren installation.

Då finns det inget gammalt kvar och det är inte speciellt många uppdateringar som behövs laddas ner när man installerat klart Windows 10.

Yepp, men borde det vara så omständigt att helt rent inte blir helt rent.. USB försvinner heela tiden

Permalänk
Medlem

Min windows update fungerar fan aldrig. Har 28 saker som inte kan laddas ner. Står bara och tuggar.

Hade gärna sett en ISO med allt senaste

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xcm:

Yepp, men borde det vara så omständigt att helt rent inte blir helt rent.. USB försvinner heela tiden

USB försvinner? lägg det på dator bordet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

På Apple kan du hålla ner N-tangentern och då startar den upp i installeraläget över internet. Detta är smidigt om du inte sitter på något usbminne för att boota.

Förstår inte riktigt hur det här fungerar? Om datorn har kraschat eller något annat skit och jag vill göra en ominstallation måste jag väl ändå boota från något för att komma åt netinstall då kan jag lika gärna installera från usb? Eller har alla tillverkare detta redan implementerat i deras bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Hade varit nice om man kunde välja REN omformatering utan att den efter installation sparar windows.old och diverse annat skit som program och spel trots att den säger "Behåll inget".

Problemet är, behåll inget säger ändå, "behåll det filsystem och partitionssystem du haft sedan förra installen, men lägg in nytt utan att röra det".

Detta då nya OSet måste installeras på samma disk som det gamla redan ligger på. Så det är inte en "omformatering", utan en "nollställning av OSet". Så fel terminologi att tänka "ominstall". Windows.old behålls för om något skulle gå kritiskt fel kan du återställa till den.

Hade den inte haft windows.old och kraschat, hade du lämnats med en defekt install och inget OS. Detta hade nog gjort flertalet personer smått panikslagna, och behövt teknisk hjälp.

Problemet är mao... hur ska hönan göras när de inte får lägga ägg?
Enda rätta är att ta ett USB minne och installera om mha det, då kan du tömma allt gammalt, inkl alla gamla partitioner och filtabeller. Och kraschar du under denna installen, har du ändå ett USB minne att försöka igen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Min windows update fungerar fan aldrig. Har 28 saker som inte kan laddas ner. Står bara och tuggar.

Hade gärna sett en ISO med allt senaste

Skickades från m.sweclockers.com

Prova detta i cmd med admin rättigheter först: sfc /scannow
sen: dism.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth (klar när det står: The operation completed successfully.)
efter det kör en till: sfc /scannow
starta om och kör en Winupdate

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tycker att installation av just en ren borde också via nätet.

Skrivet av Xcm:

Hade varit nice om man kunde välja REN omformatering utan att den efter installation sparar windows.old och diverse annat skit som program och spel trots att den säger "Behåll inget".

Får för mig att det brukar förekomma när det har varit en stor Windows uppdatering också.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vad händer om det skulle ligga nå virus på datorn och det är den anledningen som gör att man installerar om? Kan det fortfarande finnas kvar spår av skiten då?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Prova detta i cmd med admin rättigheter först: sfc /scannow
sen: dism.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth (klar när det står: The operation completed successfully.)
efter det kör en till: sfc /scannow
starta om och kör en Winupdate

ska testa nu! återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vad händer om det skulle ligga nå virus på datorn och det är den anledningen som gör att man installerar om? Kan det fortfarande finnas kvar spår av skiten då?

Ja det kan det.

Beror ju på vilket typ av virus, men en del virus kan lägga sig väldigt djupt i filsystemen/partitionstabellerna. Får man virus och vill vara 100% säker på att det är borta måste alla HDD/SSDer tömmas helt. Och för att göra detta måste starta datorn från en annan källa än de infekterade delarna, då dessa funktioner ovan aldrig kan tömma disken helt.

I de flesta fall dock räcker det med att man rensar viruset ordentligt, och skulle nu Windows i sig vara skadat efter, så är är ju en "Reset" helt okej, då viruset är redan rensat. Men att köra reset inne i Windows utan att rensa viruset är inget som garanterar att du får bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja det kan det.

Beror ju på vilket typ av virus, men en del virus kan lägga sig väldigt djupt i filsystemen/partitionstabellerna. Får man virus och vill vara 100% säker på att det är borta måste alla HDD/SSDer tömmas helt. Och för att göra detta måste starta datorn från en annan källa än de infekterade delarna, då dessa funktioner ovan aldrig kan tömma disken helt.

I de flesta fall dock räcker det med att man rensar viruset ordentligt, och skulle nu Windows i sig vara skadat efter, så är är ju en "Reset" helt okej, då viruset är redan rensat. Men att köra reset inne i Windows utan att rensa viruset är inget som garanterar att du får bort det.

100%, då bör man flasha om alla firmware också.

Skickades från m.sweclockers.com