Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Der8auer AMD Ryzen undersökning

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Det finns en tråd i kylning och överklockning:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1568122-der8auers-unde...
Men den kanske hade gjort sig bättre i den här underdelen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

TLDR?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

I stort sett allt utom 3600 (som är det bästa köpet man kan göra tror jag) är ju nästan en scam. Att det bara är lite under spelar ingen roll. Rätt skall vara rätt och det hjälper inte att det kanske blir bättre om några månader. Vad hade grejerna kostat om dom hade skrivit rätt hastighet på specs, eller hade dom sålt lika många då? Vi får ju aldrig veta det såklart. Att Zen 2 är riktigt bra är det ingen tvekan om, massor med prestanda för pengarna, men fasen, AMD skall inte få lura sina kunder.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av ClintBeastwood:

Det finns en tråd i kylning och överklockning:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1568122-der8auers-unde...
Men den kanske hade gjort sig bättre i den här underdelen.

Den hade jag missat.

Tråkigt att AMD myglar, min sambo hade tänkt att uppgradera sin 1700x till en 3900x men jag kommer avråda henna att göra det efter detta. Iaf att vänta och se om AMD får ordning på denna härvan.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Då tex Hardware Unboxed visat att exakt samma CPU en en uppsättning moderkort och BIOS kan bete sig på ett sätt och i ett annat boosta som de skall pekar på att detta är något som kan/komemr lösas med uppdateringar till BIOS etc med tiden.

Hade självklart önskat det inte var något strul alls men som även Der8auer säger, det ändrar inte att CPU:erna är grym prestanda för pengarna och han rekommenderar dem fortfarande.

Skrivet av Ragnarok:

Den hade jag missat.

Tråkigt att AMD myglar, min sambo hade tänkt att uppgradera sin 1700x till en 3900x men jag kommer avråda henna att göra det efter detta. Iaf att vänta och se om AMD får ordning på denna härvan.

Den där uppgraderingen är dock riktigt bra och prestandan för pengarna kommer vara en rejäl skjuts framåt.

Då en del moderkort kan få samma CPU att boosta korrekt så känns det inte som att AMD myglar. Om CPU'n helt enkellt inte klarade det så skulle det vara en sak. Här tror jag mer det handlar om issues med BIOS. En del exemplar visar ju galet låga siffror vilka tyder på detta.

Processorerna är riktigt bra processorer, men jag hade absolut önskat mer kommunikation kring detta från AMD. Antagligen undersöker de bakom kulliserna (verkar så utifrån den kommunikation Der8auer haft med dem) och kommunicerar när de kommit fram till något.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte säga att dom myglar däremot har PR-avdelningen som jag utgår för är ansvariga för hur de marknadsförs och dit hör ju boostfrekvensen klantat sig big time. Hade du sänkt den marknadsförda frekvensen med 100MHz så hade folk varit överlyckliga över att fått lite extra om än så lite som 25MHz över.

Men antagligen har dom haft folk som varit vana vid andra kunder, tex konsumentmarknaden för laptops där man kommer undan med påståenden om "prestanda upp till". När det gäller komponentmarknaden för lösa cpuer är kunderna till lejonparten väl pålästa och mer krävande. Då gör man bort sig ordentligt med den typen av marknadsföring.

Det sorgliga är ju att vi ändå i praktiken bara kollar på den faktiska prestandan med tester och inte tittar så mycket på siffrorna på vad modellen är märkt med.

Så i valet mellan goodwill och en lägre siffra och badwill och en uppskrämd siffra valde PR-folket det sistnämnda. Min åsikt om sådana människor lämpar sig mindre väl att uttryckas men jag antar att ni förstår ändå.

Typo
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Jag skulle inte säga att dom myglar däremot har PR-avdelningen som jag utgår för är ansvariga för hur de marknadsförs och dit hör ju boostfrekvensen klantat sig big time. Hade du sänkt den marknadsförda frekvensen med 100MHz så hade folk varit överlyckliga över att fått lite extra om än så lite som 25MHz över.

Men antagligen har dom haft folk som varit vana vid andra kunder, tex konsumentmarknaden för laptops där man kommer undan med påståenden om "prestanda upp till". När det gäller komponentmarknaden för lösa cpuer är kunderna till lejonparten väl pålästa och mer krävande. Då gör man bort sig ordentligt med den typen av marknadsföring.

Det sorgliga är ju att vi ändå i praktiken bara kollar på den faktiska prestandan med tester och inte tittar så mycket på siffrorna på vad modellen är märkt med.

Så i valet mellan goodwill och en lägre siffra och badwill och en uppskrämd siffra valde PR-folket det sistnämnda. Min åsikt om sådana människor lämpar sig mindre väl att uttryckas men jag antar att ni förstår ändå.

Jag jobbar inte inom PR men är det bara PR-folket som bestämmer vad det ska marknadsföras som och inte t.ex Lisa i sin roll som VD? Kan marknadsföringsavdelningen skriva vad fasen dom vill utan att någon ifrågasätter det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag jobbar inte inom PR men är det bara PR-folket som bestämmer vad det ska marknadsföras som och inte t.ex Lisa i sin roll som VD? Kan marknadsföringsavdelningen skriva vad fasen dom vill utan att någon ifrågasätter det?

Jag antar att de får sin information från en mera teknisk avdelning (eller jag hoppas det i alla fall).

Efter vad jag läst här på forumet så verkar många ändå nå påstådd boost? Jag kommer nog oavsett uppgradera, slipper kanske barnsjukdomarna då också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Den hade jag missat.

Tråkigt att AMD myglar, min sambo hade tänkt att uppgradera sin 1700x till en 3900x men jag kommer avråda henna att göra det efter detta. Iaf att vänta och se om AMD får ordning på denna härvan.

din sambo missar ca 30 fps lyft med enbart prolle byte då (1080p)
Intel har mjölkat marknaden på 0-5% ipc lyft med varje generation.
Med amd får du 15% eller mer direkt

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Givetvis inte bara men de har stort inflytande. De är ju de som tar fram material som visar hur de skall marknadsföra och det räcker väl med att titta på TV en stund så har man sett reklam nog för att förstå att de gärna ligger över gränsen för vad som här till normal hyfs och det klart när det handlar om konsumentlaptops som säljs i ellador så är det ju en fungerande metod. Men som jag oxå skrev, vi som köper entusiastprodukter i "lösvikt" kollar tester etc och det kommer ju alltid fram och då blir det badwill.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Verkar som X-serien drabbas värst, är väl inte så konstigt och inte någon skillnad från tidigare generationer där man ofta kom upp till exakt samma klockningar med icke-X.

För de billigare segmentet verkar ju majoriteten hamna väldigt nära "den utlovade" klockningen, vilket jag gissar på är upp till under perfekta förhållanden och inget garanterat.

Fokus läggs nog lite väl mycket på enstaka MHz, hur är det med prestandan i verkligheten mellan dessa?