Permalänk
Medlem

Sjukt med world first ragnaros. Man inser att 40% av de 40 man raidade med förr var idioter
https://www.wowhead.com/news=294838/world-first-classic-ragna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Det mest imponerande är nog att de fått ihop 40 man som kan vara lediga från jobb/skola/familj en hel vecka och spela dag in och ut för att nå detta.

Man får väl anta att santliga tagit ut sin semester efter när classic skulle släppas. Men ändå en bedrift må jag säga 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag har aldrig spelat WoW innan men blev sugen att testa Classic.

Måste jag ha hela WoW installerat på 60 GB innan jag kan få en option att installera WoW Classic? I rullmenyn ovanför Play finns endast vanliga WoW att välja på.

Jag har begränsat lagringsutrymme på min dator och vill verkligen inte lägga 60 GB på ett spel jag aldrig kommer spela.

Jag har endast classic installerat. Några ynka GB, funkar galant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Galet va fort Ragnar och Onyxia dog. Vanilla raids var nog inte så svåra som alla säger (förutom att det tog längre tid att fixa gear/lvl/rep =tidskrävande, inte svårt) Sen ställde nog ADSL och trä datorer till det en hel del

Värt att tänka på är att all gear i vanliga dungeons är i patch 1.12-version, vilket innebär att det finns lite bättre gear att tillgå nu än vad det fanns när wow släpptes 2005. Men visst, MC är inte så svårt, och nu när spelet har funnits i så många år så vet alla spelare som gör lite research vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Tänk den tid då strattholm var en 10 manna raid bara för att få blått gear. Jag vet att strattholm 10 manna inte längre fanns då molten core öppnade men visst hade det varit fränt att även få uppleva den raiden också 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Värt att tänka på är att all gear i vanliga dungeons är i patch 1.12-version, vilket innebär att det finns lite bättre gear att tillgå nu än vad det fanns när wow släpptes 2005. Men visst, MC är inte så svårt, och nu när spelet har funnits i så många år så vet alla spelare som gör lite research vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah visste inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115862:

Vem kan jag adda så jag kan bli inbjuden?

Prova med Svartkaffe och Mormor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Skrivet av downup:

Sjukt med world first ragnaros. Man inser att 40% av de 40 man raidade med förr var idioter
https://www.wowhead.com/news=294838/world-first-classic-ragna...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte överraskade det är dags att ta av nostalgiglasögonen, jag menar spelet är 15 år gammalt, hardcore spelare kan nog alla spelmekaniska funktioner utantill vid det här laget speciellt för dom som har spelat på privata servrar.

Det är inte 2004 längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleEvil:

Inte överraskade det är dags att ta av nostalgiglasögonen, jag menar spelet är 15 år gammalt, hardcore spelare kan nog alla spelmekaniska funktioner utantill vid det här laget speciellt för dom som har spelat på privata servrar.

Det är inte 2004 längre.

Men hur lyckas folk komma så snabbt till lvl55+ på en server där kön är 9h + ifall man DC eller loggar av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Men hur lyckas folk komma så snabbt till lvl55+ på en server där kön är 9h + ifall man DC eller loggar av?

De hotfixade att man hamnar i kön efter en dc för några dagar sedan (som det bör vara).

Sedan har det varit vanligt att använda en auto clicker som gör att man inte blir afk. Det verkar blizzard också ha tagit hand om för typ en dag sedan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av downup:

Men hur lyckas folk komma så snabbt till lvl55+ på en server där kön är 9h + ifall man DC eller loggar av?

Man loggar inte ut helt enkelt

Nae men helt seriöst lär de för det första ha nedprioriterat sömn och kört "skift" där andra i guildet fått hålla dem inloggade via remote desktop medans de sover kan jag tänka mig. Utöver det är det väl typ 100% färdigmat/måltidsersättning, blöja, energidryck och semester/arbetslöshet som gäller! Det kombinerat med oändliga timmar research om Vanilla leveling och end game tactics i förväg så har man Ragnaros nere på 6 dagar!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Sjukt med world first ragnaros. Man inser att 40% av de 40 man raidade med förr var idioter
https://www.wowhead.com/news=294838/world-first-classic-ragna...

Skickades från m.sweclockers.com

Prestationen med det är ju egentligen att få 40 gubbar av rätt klasser till 60 snabbt nog.
När väl det och attunements är fixat så är ju själva fighterna nästan en formalitet.

Sneglade på streamen och märkte att dom inte verkade tycka det var speciellt roligt.
Ett par timmar med klankande på Classic och hur mycket bättre privata servrarna var.
Man kan ju undra varför dom spenderade större delen av en vecka nästan 24/7 farmandes på ett spel dom inte gillar....
Troligen sura för att dom måste betala för spelet igen.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kollar servrarnas (uppdaterade) faktion-balance?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Prestationen med det är ju egentligen att få 40 gubbar av rätt klasser till 60 snabbt nog.
När väl det och attunements är fixat så är ju själva fighterna nästan en formalitet.

Sneglade på streamen och märkte att dom inte verkade tycka det var speciellt roligt.
Ett par timmar med klankande på Classic och hur mycket bättre privata servrarna var.
Man kan ju undra varför dom spenderade större delen av en vecka nästan 24/7 farmandes på ett spel dom inte gillar....
Troligen sura för att dom måste betala för spelet igen.

Ja, privata servrar som jag uppfattat det är svårare. Dels pga man kanske buffat raids manuellt rentav men ibland pga man inte hade den rätta datan och fick pga det testa sig fram till något som verkade lika som Vanilla. Med påföljden att vissa grejer blir svårare än de "ska" vara kanske.

Classic är liksom det rätta vanilla man kan lira idag, föredrar man privata servrar är det ju bara att inse att äkta Vanilla var inte så kul som man minns det av olika anledningar.

Däremot stortrivs ju många i classic också och det tycker jag är riktigt kul! Ska själv ge mig an det men blir om några månader när paniken lagt sig osv så man kan lira i lugn och ro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Tänk den tid då strattholm var en 10 manna raid bara för att få blått gear. Jag vet att strattholm 10 manna inte längre fanns då molten core öppnade men visst hade det varit fränt att även få uppleva den raiden också 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

De tog bort 10manna gränsen väldigt sent, sen nerfades den några gånger för att vara mer anpassad för 5man innan det. Och mc fanns väl i princip direkt vid release.

Skrivet av Klumpeduns:

Värt att tänka på är att all gear i vanliga dungeons är i patch 1.12-version, vilket innebär att det finns lite bättre gear att tillgå nu än vad det fanns när wow släpptes 2005. Men visst, MC är inte så svårt, och nu när spelet har funnits i så många år så vet alla spelare som gör lite research vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju inte bara itemization som är skillnad, i princip samtliga klasser har fått en revamp, debuff limit är ändrad, och även threat blev lättare att hålla. Bara där har man säkert 50% extra dps, lägg till att spelet är 15år gammalt och att mc inte ens var ”svårt” på den tiden, folk började ju facerolla igenom det halvvägs igenom vanilla så är det inte så konstigt att folk springer igenom det. Att man dock lyckas ta sig dit, och klarar det med vad jag antar är rätt minimal gear på endast sex dagar är dock rätt imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det kräver ändå mindre farmande i antal timmar.
Och om vi pratar om PvP går det inte ens jämföra på något sätt eller vis med tid investerat kontra reward.

Jag personligen gillade att tid = reward förr, wow vanilla Pvp systemet älskade jag då man var rätt unik som R14 då få orkade pusha med en premade non stop (eller hade en bra premade där andra laget automatiskt ofta afkade för de visste det inte var lönt att slösa tiden)

Sen var det ju inte så jävla kul o ranka. Det roligare hade man sen istället med premade vs premade i wsg.

Nu för tiden hade jag ALDRIG orkat pusha R14, hade varit kul och kommer köra PvP premades igen men jag tvivlar på jag orkar till r14.
Man är ingen young buck längre

Sen var vanilla tekniskt sätt svårare än classic då man började ifrån start patch och inte färdig slut patch som classic är där mycket är fixat, ändrat.

nu finns ju inte pvp gear så visst nu är det väll enklare antar jag. Dock handlar pvp mer nu om vem som är "bäst" helt enkelt, inte den som bara är mest arbetslös och har mest tid. Tycker nog att retail isådanafall rewardar dom som är duktiga bättre och faktiskt får ner bossar i PVE osv osv. inte dom som bara farmade guld å köpte ett item från AH.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd

Apes tog sig igenom MC och Onyxia utan att alla var ens level 60.
Utan att alla ens hade Blått gear

De flesta rockade grönt.

3e försöket på Onyxia.
Skrattretande hur folk anser trots detta att "Vanilla var jätte svåååååååååååååååååååårt jämfört med Retail"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Apes tog sig igenom MC och Onyxia utan att alla var ens level 60.
Utan att alla ens hade Blått gear

De flesta rockade grönt.

3e försöket på Onyxia.
Skrattretande hur folk anser trots detta att "Vanilla var jätte svåååååååååååååååååååårt jämfört med Retail"

Vanilla var aldrig svårt, det folk saknade med vanilla var hur spelet var då med levlandet/världen, ingen dungeon-finder etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greed:

Vanilla var aldrig svårt, det folk saknade med vanilla var hur spelet var då med levlandet/världen, ingen dungeon-finder etc.

Fast nu behövs ju inte dungeon finder då realmwide- Discord finns. Folk kan vara precis lika lata som förut.

Har själv inte stött på folk som är mer sociala nu bara för att det är classic. Utan precis samma befolkning som Retail. (ett argument till varför Vanilla var så bra, alla var jätte sociala!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Fast nu behövs ju inte dungeon finder då realmwide- Discord finns. Folk kan vara precis lika lata som förut.

Har själv inte stött på folk som är mer sociala nu bara för att det är classic. Utan precis samma befolkning som Retail. (ett argument till varför Vanilla var så bra, alla var jätte sociala!)

Är väl rätt så självklart att gamers idag är annorlunda mot vad gamers var 2004-2006. Både dator hårdvara samt mjukvara har utvecklats jättemycket under åren. Hade Discord funnits 2004-2006 så hade folk använt det då också.

Du verkar ju uppenbarligen inte uppskatta WoW Classic så jag förstår inte varför du måste komma hit och kasta paj för, lägg ned din tid på annat istället.

Permalänk
Medlem

För mig som började på Vanilla och slutade i Wotlk blir det ju en nostalgitripp, ett tag iaf.

Tar inte ifrån Apes prestation på nåt sätt, dock så har dom gjort det x antal gånger vilket underlättar, dessutom med addons och annat som inte fanns på den tiden. Lite coolt dom gör det dock med levelling gear.

Det blir som sagt lite nostalgi men att få tillbaka den känslan när allt var nytt blir omöjligt. Dom aha-ögonblicken man fick. Som när man som night elf tog sig genom Wetlands och upp till Ironforge för första gången. När man ÄNTLIGEN hade skrapat ihop tillräckligt med guld för att köpa sin epic mount. Första gången man downade Ragnaros osv osv...
Det var mer slit för mödan och en härlig känsla när man väl fick betalt för det. På den tiden när epics var epics.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

Fast nu behövs ju inte dungeon finder då realmwide- Discord finns. Folk kan vara precis lika lata som förut.

Har själv inte stött på folk som är mer sociala nu bara för att det är classic. Utan precis samma befolkning som Retail. (ett argument till varför Vanilla var så bra, alla var jätte sociala!)

Jag har stött på fler personer och fått fler group invites vid lvl 1-15 questande i classic jämfört med allt sammanlagt questande från wotlk till bfa. Så jag kan inte hålla med.

Dock frustrerande att inte kunna spela alls pga queue times, hemma från jobb kl 18, 5-6 timmars queue time, medför att jag får ta resten efter att värsta hypen lagt sig.

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit med om nått köande alls, men så kör jag på "Hydraxian Waterlords".
Det är allfall grymt kul att vara i classic. Är det bara jag eller är classic mycket svårare? Även på låg level mena jag. Jag har bara kommit till level 12, men syndar å andra sidan inte.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greed:

Är väl rätt så självklart att gamers idag är annorlunda mot vad gamers var 2004-2006. Både dator hårdvara samt mjukvara har utvecklats jättemycket under åren. Hade Discord funnits 2004-2006 så hade folk använt det då också.

Du verkar ju uppenbarligen inte uppskatta WoW Classic så jag förstår inte varför du måste komma hit och kasta paj för, lägg ned din tid på annat istället.

Klart det är annorlunda. Men det är liksom argumentet som dras upp hela tiden med classic.
"Alla är sociala, alla är trevliga och snälla, vanilla är JÄTTESVÅRT så man MÅSTE spela i grupp mycket mer!"
Har själv levlat som präst och har inte behövt gruppera en enda gång. För någonting, hittills. Annat än vanliga dungeons.
Levlar dessutom 2x snabbare solo än i grupp.

Och dessutom så finns det lite magiska funktioner för internet: "Blunda" om du inte kan hantera det som någon skrivit.

Skrivet av Tenchi:

Jag har inte varit med om nått köande alls, men så kör jag på "Hydraxian Waterlords".
Det är allfall grymt kul att vara i classic. Är det bara jag eller är classic mycket svårare? Även på låg level mena jag. Jag har bara kommit till level 12, men syndar å andra sidan inte.

Hydraxian hade lite köer, men det är en RP server så antalet spelare där är ju rätt lågt jämfört med RP PVP.

Permalänk
Medlem

Haha, inte ens lirat classic än men gamla leveling PTSDn kickar allt in lite av bara minnet från tiden i Vanilla. Väldigt träffsäkert

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

Jag har stött på fler personer och fått fler group invites vid lvl 1-15 questande i classic jämfört med allt sammanlagt questande från wotlk till bfa. Så jag kan inte hålla med.

Dock frustrerande att inte kunna spela alls pga queue times, hemma från jobb kl 18, 5-6 timmars queue time, medför att jag får ta resten efter att värsta hypen lagt sig.

Jag håller med. Den första veckan jag har lvlat nu har varit riktigt rolig och folk har varit väldigt Sociala.
@AdoringFan: måste ha hamnat på en riktigt tråkig server eller kan man misstänka ett väldigt bittert beteende?

Och har väl otaliga gånger klarlagt innan APES genomförde detta att raids eller mekaniken etc i Classic inte är svårare. Däremot är spelet mycket mer tidsödande och när man questar eller kör instanser så dör man mycket mer än i retail. Dessutom är spelet mycket roligare, man får ut något av proffessions, reputation, quests, farm och grind till skillnad från retail.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Det mest imponerande är nog att de fått ihop 40 man som kan vara lediga från jobb/skola/familj en hel vecka och spela dag in och ut för att nå detta.

Dock tror jag de flesta har varken flickvän/familj eller jobb för den delen. Mina vänner som är lvl ~45+ tog semester från jobb 1 vecka, men dom har inga tjejer eller familj. Spela på denna nivå går inte om man inte har mer åt "nolifer" livet, bara inse.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Dock tror jag de flesta har varken flickvän/familj eller jobb för den delen. Mina vänner som är lvl ~45+ tog semester från jobb 1 vecka, men dom har inga tjejer eller familj. Spela på denna nivå går inte om man inte har mer åt "nolifer" livet, bara inse.

Nja.. Sanning med modifikation. Min kompis fick "ledigt" från sin familj i nästan 1 vecka för att levla och det fick han för att han i god tid planerat in det i kalendern. Skall också tilläggas att han också har jobb. Klart det är svårare att få ihop ekvationen men bara man planerar lång tid före så är allt möjligt

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag har själv bara nått level 28 men har spelat i party med min flickvän och jag tycker vi kört rätt hårt men egentligen inte jämfört med andra.

Dock så är det fortfarande en bedrift med en sådan ambitionsnivå att cleara MC och onyxia på den tid det gjorts. Men de har de bästa och mest hängivna spelarna förr hade man kanske 5 sådana personer i en guild och man fick kämpa för att de inte skulle bli rekryterade till andra större mer framgångsrika guilder. Nu består väl dessa topguilder av bara sådana personer, som tar spelandet till en nivå som aldrig någonsin existerat i vanilla wow. Sedan är jag rätt säker på att förutsättningarna i WOW som encounters, gear, talents, osv för 1.12 skiljer sig mot första gången MC clearades (vilken patch?) men ändå det är fortfarande en bedrift att bara orka spela och vara vaken så pass mkt som krävs för att lyckas jag klarar knappt av att vara vaken ett dygn och skulle jag vara det så är jag inte människa på en vecka igen.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”