Rykte: Nvidia förbereder Geforce GTX 1650 Ti – instegskort med lansering i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Varför är ni så negativa? De flesta som köper grafikkort köper grafikkort för under 200 dollar. Självklart är det viktigt både för nvidia, amd och konsumenterna att det finns många olika alternativ i budgetsegmentet då det är många kort det gäller.

Tror tyvärr inte prislappen kommer att bli något vidare i Sverige. Jag kikade på 1650 och det ligger runt 2kkr på prisjakt. Så tippar på att detta blir något dyrare. Så trots att prestandan ser ut att bli helt okey så kommer nog tyvärr priset att göra detta kort föga intressant. Bortsett från speciallösningar då typ lågprofilskort och kort utan extern strömmatning, men kanske även passivt kylda kort.

Kör själv på 1050ti idag (byter kort och dator ofta) och kikar man på sweclockers tester så tror man nog att kortet är rätt b, men de spel jag har lirat må vara lite äldre och mindre krävande, men där rullar kortet på utan problem även i höga eller maxade inställningar.
Så för de som inte lirar så mycket, ofta eller i det mest krävande spel i höga upplösningar och inställningar så lär nog ett 1650ti vara tillräckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Varför är ni så negativa? De flesta som köper grafikkort köper grafikkort för under 200 dollar. Självklart är det viktigt både för nvidia, amd och konsumenterna att det finns många olika alternativ i budgetsegmentet då det är många kort det gäller.

Då är det bara att beklaga. Jag köpte ett 2060 och är extremt missnöjd med mitt köp, kortet fullständigt förnedras av nu senast Control.

Det tråkiga är att den vettiga prestandan har gått och blivit så horribelt dyr.
Hade ett 2080 TI legat runt 7-8000:- så hade ju resten av 20x0-korten legat nere i dom rimligare klasserna och skvalpat, och folk hade alltså kunnat köpa 2060/2070-kort och alla dessa miljoner varianter hade inte behövt existera....

Problemet är i min mening hoppen i 20xx serien. Jag prösjade typ 4k för mitt 2060, helt horribelt att det blir ett 100% hopp upp mot 2080....
Man ska alltså ha ”Nära hopp” sub-200dollar, men sen har man 2060/70/80 där skillnaderna mellan kortet motsvarar ett helt sublevel kort? Helt sjukt.

Så som sagt, problemet i min mening är att 2070/80-korten är helt horribelt prissatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Då är det bara att beklaga. Jag köpte ett 2060 och är extremt missnöjd med mitt köp, kortet fullständigt förnedras av nu senast Control.

Det tråkiga är att den vettiga prestandan har gått och blivit så horribelt dyr.
Hade ett 2080 TI legat runt 7-8000:- så hade ju resten av 20x0-korten legat nere i dom rimligare klasserna och skvalpat, och folk hade alltså kunnat köpa 2060/2070-kort och alla dessa miljoner varianter hade inte behövt existera....

Problemet är i min mening hoppen i 20xx serien. Jag prösjade typ 4k för mitt 2060, helt horribelt att det blir ett 100% hopp upp mot 2080....
Man ska alltså ha ”Nära hopp” sub-200dollar, men sen har man 2060/70/80 där skillnaderna mellan kortet motsvarar ett helt sublevel kort? Helt sjukt.

Så som sagt, problemet i min mening är att 2070/80-korten är helt horribelt prissatta.

Jag håller med om att man får mindre för pengarna nu än typ 2014/15.
Men de släppte ju nyligen super serien så att hoppen i pris blir lite mindre, eller är tanken att icke super ska fasas ut?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Väntar på RTX 1601 Ti ULTRA TITAN för $799 som nästan klarar Liero utan att lagga med raytracing påslaget.

Fast, för Liero med raytracing är det fan nästan värt det.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Sitter idag med Palit GeForce 1050 Ti KalmX och är extremt nöjd med det, men det skulle vara trevligt med en ny modell som tar över den passiva prestandatronen i ett hyfsat kompakt format.

Permalänk
Medlem

Jisses.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

För min del är det enkelt. Vilket kort ger mig mest prestanda för ca 65 watt.
Ett 1650Ti kan därmed bli klart intresant

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Kollade igenom prestandaindex när de testade 1650, som placerar sig strax under 50.

Ett 1660 placerar sig på cirka 70.

Så...detta 1650 Ti ska alltså placera sig på 60 då? Likvärdigt med ett 1060 6GB alltså.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Varför är ni så negativa? De flesta som köper grafikkort köper grafikkort för under 200 dollar. Självklart är det viktigt både för nvidia, amd och konsumenterna att det finns många olika alternativ i budgetsegmentet då det är många kort det gäller.

Enligt mig skulle det vara smartare att prismatcha 1660 till vad något navi kort däremellan kommer kosta, men med ilskan över att AMD dumpade priser för att matcha Nvidia kanske de tänker att det är smartare att göra en helt ny bin istället.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Kan det vara silicone lottery 1660's som säljs för att hålla hypen uppe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bg-ltd:

Kan det vara silicone lottery 1660's som säljs för att hålla hypen uppe?

Tror snarare ett ännu mer strypt 1660 som presterar mellan 1650 och 1660, kanske bara drar 90-100W också.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Då är det bara att beklaga. Jag köpte ett 2060 och är extremt missnöjd med mitt köp, kortet fullständigt förnedras av nu senast Control.

Det tråkiga är att den vettiga prestandan har gått och blivit så horribelt dyr.
Hade ett 2080 TI legat runt 7-8000:- så hade ju resten av 20x0-korten legat nere i dom rimligare klasserna och skvalpat, och folk hade alltså kunnat köpa 2060/2070-kort och alla dessa miljoner varianter hade inte behövt existera....

Problemet är i min mening hoppen i 20xx serien. Jag prösjade typ 4k för mitt 2060, helt horribelt att det blir ett 100% hopp upp mot 2080....
Man ska alltså ha ”Nära hopp” sub-200dollar, men sen har man 2060/70/80 där skillnaderna mellan kortet motsvarar ett helt sublevel kort? Helt sjukt.

Så som sagt, problemet i min mening är att 2070/80-korten är helt horribelt prissatta.

Jojojo det är mycket tråkigt med priserna på grafikkort i den övre regionen nuförtiden, men det innebär inte att det inte är bra att det kommer många lägre prissatta modeller eller?
Jag har en ganska utförlig förklaring till varför vi är i det läge vi är i nu.

Nvidia och AMD hade för 10 år sedan ganska likvärdiga produkter, folk köpte av någon anledning nvida och struntade i AMD, amd fick mindre resurser att lägga på grafikkort så det gjorde billigare referenskylare etc, folk tyckte amd korten lät för mycket så de köpte nvidiakorten som presterade typ lika bra och amd fick in ännu mindre pengar så de var ännu svårare att ta fram konkurrenskraftiga grafikkort i topp segmentet men gjorde fortfarande bra mellanklass kort, folk köpte ännu mer nvidia även i mellan segmentet då de gjorde de snabbaste grafikkorten även om det fanns bra AMD grafikkort i den prisklass som du själv köpte grafikkort i, nvidia får mindre och mindre konkurens samtidigt som det blir dyrare och svårare att ta fram nya snabbare grafikkretsar så nvidia kan ta mer betalt per kort och priset för konsumenten stiger.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Största gäspen EU.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Jojojo det är mycket tråkigt med priserna på grafikkort i den övre regionen nuförtiden, men det innebär inte att det inte är bra att det kommer många lägre prissatta modeller eller?
Jag har en ganska utförlig förklaring till varför vi är i det läge vi är i nu.

Nvidia och AMD hade för 10 år sedan ganska likvärdiga produkter, folk köpte av någon anledning nvida och struntade i AMD, amd fick mindre resurser att lägga på grafikkort så det gjorde billigare referenskylare etc, folk tyckte amd korten lät för mycket så de köpte nvidiakorten som presterade typ lika bra och amd fick in ännu mindre pengar så de var ännu svårare att ta fram konkurrenskraftiga grafikkort i topp segmentet men gjorde fortfarande bra mellanklass kort, folk köpte ännu mer nvidia även i mellan segmentet då de gjorde de snabbaste grafikkorten även om det fanns bra AMD grafikkort i den prisklass som du själv köpte grafikkort i, nvidia får mindre och mindre konkurens samtidigt som det blir dyrare och svårare att ta fram nya snabbare grafikkretsar så nvidia kan ta mer betalt per kort och priset för konsumenten stiger.

Har du glömt Nvidia FX 5xxx-serien? Eller GTX 480?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jojojo det är mycket tråkigt med priserna på grafikkort i den övre regionen nuförtiden, men det innebär inte att det inte är bra att det kommer många lägre prissatta modeller eller?
Jag har en ganska utförlig förklaring till varför vi är i det läge vi är i nu.

Nvidia och AMD hade för 10 år sedan ganska likvärdiga produkter, folk köpte av någon anledning nvida och struntade i AMD, amd fick mindre resurser att lägga på grafikkort så det gjorde billigare referenskylare etc, folk tyckte amd korten lät för mycket så de köpte nvidiakorten som presterade typ lika bra och amd fick in ännu mindre pengar så de var ännu svårare att ta fram konkurrenskraftiga grafikkort i topp segmentet men gjorde fortfarande bra mellanklass kort, folk köpte ännu mer nvidia även i mellan segmentet då de gjorde de snabbaste grafikkorten även om det fanns bra AMD grafikkort i den prisklass som du själv köpte grafikkort i, nvidia får mindre och mindre konkurens samtidigt som det blir dyrare och svårare att ta fram nya snabbare grafikkretsar så nvidia kan ta mer betalt per kort och priset för konsumenten stiger.

Förstår vad du säger.
Min fundering var bara att det är märkligt att man pumpar ut så mkt 16xx kort. Hur mycket skillnad är det mellan korten?
Vi snackar att man får ett 1650 för typ 1800:- och ett 1660 ti för 3000:-, folk är alltså så priskänsliga att man däremellan måste ha 2 till kort?
Hur avgör man om man ska ha ett 1660, eller om ett 1660 ti behövs, eller ett 1650 ti räcker? Det känns som ytterst små skillnader mellan korten?

Men sen upp till 2060, och mellan 2060 -> 2080TI så är det ofta tusenlappar i skillnad. Hur kommer det sig att man i det låga segmentet anser sig behöva 500:- steg eller mindre, men uppåt i serierna så är det helt plötsligt okej med gigantiska steg? Det är ju snarare där uppe som dom mindre stegen behövs. (Vilket iofs verkar ha kommit nu i och med SUPER-korten).

Jag hade bara önskat att 2060 hade prissatts till typ 2500:-, det hade eliminerat hela behovet av 16xx serien...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur kommer det sig att man i det låga segmentet anser sig behöva 500:- steg eller mindre, men uppåt i serierna så är det helt plötsligt okej med gigantiska steg?

För att procentuella skillnaden är mkt större i de lägre prisklasserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hade bara önskat att 2060 hade prissatts till typ 2500:-, det hade eliminerat hela behovet av 16xx serien...

Nej det hade det inte. Inte om säg 1660 hade kostat 1500 eller mindre.

Båda scenariona är dock ganska osannolika...

Prestandamässigt så finns det inget steg i nvidias lineup som det är så stort hopp som mellan 1650 och 1660 så på så sätt är detta kort motiverat. Men om de kör med nuvarande priser så tror jag inte det kommer bli nån direkt hit. Tror folk kommer välja 1660.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="18052105" userid="11934" name="BasseBaba"]
Förstår vad du säger.
Min fundering var bara att det är märkligt att man pumpar ut så mkt 16xx kort. Hur mycket skillnad är det mellan korten?
Vi snackar att man får ett 1650 för typ 1800:- och ett 1660 ti för 3000:-, folk är alltså så priskänsliga att man däremellan måste ha 2 till kort?
Hur avgör man om man ska ha ett 1660, eller om ett 1660 ti behövs, eller ett 1650 ti räcker? Det känns som ytterst små skillnader mellan korten?

Men sen upp till 2060, och mellan 2060 -> 2080TI så är det ofta tusenlappar i skillnad. Hur kommer det sig att man i det låga segmentet anser sig behöva 500:- steg eller mindre, men uppåt i serierna så är det helt plötsligt okej med gigantiska steg? Det är ju snarare där uppe som dom mindre stegen behövs. (Vilket iofs verkar ha kommit nu i och med SUPER-korten).

Jag hade bara önskat att 2060 hade prissatts till typ 2500:-, det hade eliminerat hela behovet av 16xx serien...
[/J

Goa drömmar om 2060 för 2500. Nvidia tar så mycket betalt för sina kort som rätt mängd köpare är beredda på att betala för korten, och just nu verkar sjukt många beredda att betala väldigt mycket mer än så.

Skulle vilja hävda att det är i de lägre prisklasserna det behövs många olika kort i olika prispunkter. De som bygger en dator för ca 15-20 tusen bryr sig inte jätte mycket om hundra lapparna på ett grafikkort då de ändå lägger mycket pengar på en premium produkt och procentuell blir skillnaden inte så stor. Men i det lägre prisklasserna säg en dator för 7-9 tusen så är varje hundralapp viktig.

Säg att det billigaste grafikkortet i en serie kostar 100 dollar. Då vill du ha ett avstånd på typ 35 % till nästa kort som då går på 135 dollar. Och så fortsätter det till top kortet i serien.

Det är på lågt prissatta produkterna som varje krona blir viktig och det blir viktigt att det är tätt mellan grafikkortet. Fråga vilken marknadsstrateg som helst,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har du glömt Nvidia FX 5xxx-serien? Eller GTX 480?

https://youtu.be/H-BUvTomA7M

https://youtu.be/x5EyPxAIqyA

Nej, men trots bristerna så sålde 400 serien bra. Vi konsumenter straffade inte nvidia som vi borde gjort. Antagligen för att 480 var lite snabbare än 5870.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M