Köpråd Uppgradering av nuvarande dator

Permalänk

Köpråd Uppgradering av nuvarande dator

Hallå där,

Då jag själv inte lirat mycket dator på länge så har jag nu noll koll på allt angående komponenter osv, därför tänkte jag vända mig till er och fråga om ni har några synpunkter.

Spelar just nu Classic WOW mestadels, och producerar musik (i Ableton). Skulle behöva uppa RAM, men det innebär att jag bör byta till DDR4, därav även moderkort osv osvosv. Vill gärna också kunna lira nya spel som släpps som fångar mitt intresse.

Mina specs finns nere i beskrivningen!

Bästa hälsningar,
J

Permalänk
Medlem

@Decalibration

Jo, du är i behov av ett plattformsbyte överlag snarare än uppgradering av arbetsminne. Det är dock svårt att skriva en rekommendation utan att veta vad du har för budget så jag tar och gör en generell rekommendation för endast plattformsbyte. Av det jag ser så skulle du kunna behålla grafikkort, nätaggregat och SSD. Troligen även ditt chassi.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Skrivet av Yaana:

@Decalibration

Jo, du är i behov av ett plattformsbyte överlag snarare än uppgradering av arbetsminne. Det är dock svårt att skriva en rekommendation utan att veta vad du har för budget så jag tar och gör en generell rekommendation för endast plattformsbyte. Av det jag ser så skulle du kunna behålla grafikkort, nätaggregat och SSD. Troligen även ditt chassi.

https://komponentkoll.se/bild/qOVoG.png

Ser underbart ut! Bra val av budget också, glömde helt att lägga till det. Tänkte i den bollparken, +- någon tusenlapp eller så.

Tack så hemskt mycket för hjälpen, blir nog till att lägga en order på det, om ingen annan har några invändningar.

Permalänk
Skrivet av Yaana:

@Decalibration

Jo, du är i behov av ett plattformsbyte överlag snarare än uppgradering av arbetsminne. Det är dock svårt att skriva en rekommendation utan att veta vad du har för budget så jag tar och gör en generell rekommendation för endast plattformsbyte. Av det jag ser så skulle du kunna behålla grafikkort, nätaggregat och SSD. Troligen även ditt chassi.

https://komponentkoll.se/bild/qOVoG.png

Hej igen,

Har suttit med allt i min cart i ett par dagar, men har nu funderat på att istället ta ett mATX mobo, som också är lite billigare. (Är jag dumsnål här?)
Tänkte nämligen bygga datorn i ett mATX case, då det skulle uppskattas av båda parter på hemmafronten. (Plus att Fractal Design 1100 är fin.)

Har du några invändningar?

Vänliga hälsningar,
Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Hej igen,

Har suttit med allt i min cart i ett par dagar, men har nu funderat på att istället ta ett mATX mobo, som också är lite billigare. (Är jag dumsnål här?)
Tänkte nämligen bygga datorn i ett mATX case, då det skulle uppskattas av båda parter på hemmafronten. (Plus att Fractal Design 1100 är fin.)

Har du några invändningar?

Vänliga hälsningar,
Johan

Vad har du valt för delar?

Matx är inte sämre en atx har bara mindre utbyggnadsmöjligheter för PCI kort.

Samt skulle säga att du behöver ny gpu rent spontant va har du för max budget?

De matx kortet du valt är acceptabelt.

Dock har den endast en fan header
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Hej igen,

Har suttit med allt i min cart i ett par dagar, men har nu funderat på att istället ta ett mATX mobo, som också är lite billigare. (Är jag dumsnål här?)
Tänkte nämligen bygga datorn i ett mATX case, då det skulle uppskattas av båda parter på hemmafronten. (Plus att Fractal Design 1100 är fin.)

Har du några invändningar?

Vänliga hälsningar,
Johan

Det moderkortet du valde är inte kompatibelt med 3000 serien ur box så du vet kom på det precis så köp det inte

Kör minst detta kort

https://www.komplett.se/product/1136723/datorutrustning/dator...

Det är kompatibelt

[=smaller]Skickades från m.sweclockers.com[/size]

Permalänk
Skrivet av sifri:

Det moderkortet du valde är inte kompatibelt med 3000 serien ur box så du vet kom på det precis så köp det inte

Kör minst detta kort

https://www.komplett.se/product/1136723/datorutrustning/dator...

Det är kompatibelt

[=smaller]Skickades från m.sweclockers.com[/size]

Jahapp, fan va segt. Beställde det moderkortet jag länkade. Står dock "3000-ready". Går det att få det att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Jahapp, fan va segt. Beställde det moderkortet jag länkade. Står dock "3000-ready". Går det att få det att fungera?

Är de 3000 ready är de bara köra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Är de 3000 ready är de bara köra

Skickades från m.sweclockers.com

Då var det inte det som är problemet jag har, tack