Permalänk

Mail i OST-filen...

Konspirationer och korruption i vår kommun. Här har en VD raderat alla email efter att ha fått sparken... offentliga handlingar. Styrelseordföranden påstår att deras rutiner är att spara raderade email i en månad men att dom upptäckte det för sent(?)... och att mer (och för) kostsamma IT-åtgärder krävdes för att få fram dom nu. Det är inte utan att man misstänker att fler hundar ligger begravna. Det tyckte kommunen också och ville därför ha datorn så att jag (kommunanställd IT-tekniker) fick sätta tänderna i den och återskapa så mycket jag bara kunde ur den.

Återskapa raderade filer är inte främmande för mig, men det jag undrar över är OST-filen på datorn. Nu har jag suttit och tittat på ett par program för återskapande av permanent raderade mail ur OST-filen. SysTools OST Recovery (https://www.systoolsgroup.com/ost-recovery.html) är ett av dom. När jag läser om dessa program får jag intrycket av att detta handlar om ett återskapande motsvarande det man gör när man återskapar filer på en disk... och att man därför kanske kan återskapa mail som är äldre än den där månaden dom själva hade på sig att begära fram dom ur sin egen backup. Har jag rätt då?

Permalänk
Medlem

@Runarsson
Ser väldigt lovande ut med SysTools OST Recovery.
Har aldrig använt detta program, men om den gör allt som står på länken så bör du kunna få tillbaka det som har blivit raderat. Så Yes du har tänkt rätt!

Önskar dig lycka till!
Samt ett tips, sätt upp dagliga backups på viktiga filer / mappar, speciellt eftersom du arbetar på kommunen.
Om dom raderat mail och ni haft bra backups så hade det gjort något utan ni hade enkelt kunnat kopierat tillbaka filen,
och du hade sluppit massor av extra arbete

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Kul arbetsuppgift. Berätta vad du kommer fram till!

Som glad amatör hade i alla fall jag börjat med att klona disken, så att man kan komma tillbaka till ursprungsläget om det skulle behövas.

Den äldsta kvarvarande backupen (om sådan finns) av .ost-filen skulle ju eventuellt kunna vara av mer värde än den som ligger lokalt. Tas det backup av C:\Users\Användarnamn\AppData\Local\Microsoft\Outlook? Eller är det bara mailservern som har backup?

.ost-filer verkar ju vara krypterade, så eventuellt måste man komma åt dem från körande kopia av den dator där den skapades. Eventuellt inloggad med rätt konto, men det är ju förhoppningsvis inte ett problem.

På låg nivå är det Microsofts MAPI som används för att öppna filerna. Projektet MFCMAPI tycker jag ser lovande ut. Här finns en instruktion på hur det ska kunna användas för att plocka fram borttagna mail. Jag har inte prövat.

Permalänk

@KAD:
Jodå, klona disken hade jag planerat, plus alla "vanliga" försiktighetsåtgärder... och säkert några extra. Det är bara en klon jag hade tänkt jobba med. Uteslutet är inte att datorn kan komma att bli bevismaterial. Har han gjort något på datorn EFTER att han blivit entledigad är det olaga dataintrång och det skulle han kunna fällas för.
Vad gäller deras backup och allt sådant där vet jag inget om eftersom dom har en egen plattform. Bolaget ägs av kommunen men styr sig själva om man säger så.

@Zidichy
I en virtuell dator gjorde jag en Cameyo-version (portabelt programpaket) av ett liknande program, 'Kernel from OST to PST', och provade det i min egen dator... och såg själv att jag fattat rätt. Ur min egen OST-fil fick jag fram massvis med permanent borttagna email, inklusive bifogade filer. Det var nästan så jag fick tårar i ögonen.

Det jag siktade mest mot med den här uppgiften var att få fram raderade filer med något annat skumt i. Mailen hade jag inga större förhoppningar om... kanske om det fanns några mail i filformat. Tråkigt eftersom det är just mailen som väger tyngst i tidningen. Men nu vet jag att det enkelt går att gräva djupt i OST-filen också och få fram inte bara hans email utan även alla andra... som även dom, enligt lag ska finnas tillgängliga.
Problemet nu är att dom börjat trilskas med att lämna ifrån sig datorn. I tidningen säger dom "krävs för dyra IT-åtgärder" och "gjort sitt yttersta"... men det rimmar dåligt med att trilskas när kommunen vill låta mig försöka. Man behöver som sagt inte vara konspirationsteoretiker för att misstänka att det ligger fler hundar begravna där.

Men jag har sagt: När jag vet att det inte kommer att hända är det jag som går till tidningen och berättar vad jag vet. En skärmdump av programmet sätter säkert extra glöd, när dom ser hur enkelt man kan ta fram den förlorade mail (röda titlar) dom NEKATS när dom begärt ut dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runarsson:

Konspirationer och korruption i vår kommun. Här har en VD raderat alla email efter att ha fått sparken... offentliga handlingar. Styrelseordföranden påstår att deras rutiner är att spara raderade email i en månad men att dom upptäckte det för sent(?)... och att mer (och för) kostsamma IT-åtgärder krävdes för att få fram dom nu. Det är inte utan att man misstänker att fler hundar ligger begravna. Det tyckte kommunen också och ville därför ha datorn så att jag (kommunanställd IT-tekniker) fick sätta tänderna i den och återskapa så mycket jag bara kunde ur den.

Återskapa raderade filer är inte främmande för mig, men det jag undrar över är OST-filen på datorn. Nu har jag suttit och tittat på ett par program för återskapande av permanent raderade mail ur OST-filen. SysTools OST Recovery (https://www.systoolsgroup.com/ost-recovery.html) är ett av dom. När jag läser om dessa program får jag intrycket av att detta handlar om ett återskapande motsvarande det man gör när man återskapar filer på en disk... och att man därför kanske kan återskapa mail som är äldre än den där månaden dom själva hade på sig att begära fram dom ur sin egen backup. Har jag rätt då?

Kör ni O365 kan du göra en restore av mailboxen i 50 dagar (tror jag är default)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

@Dockland: Jag är rätt säker på att det är den perioden styrelseordföranden talar om när han snackar om "en månad som rutin". Jag tror det är en månad vi har även på kommunen. Jag är även rätt säker på att det är där deras "gjort sitt yttersta" slutar.

Men ett sådant här program är dock mer intressant nu, med tanke på att även "skumma" mail som kan ha raderats INNAN detta hände kan tas fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runarsson:

@Dockland: Jag är rätt säker på att det är den perioden styrelseordföranden talar om när han snackar om "en månad som rutin". Jag tror det är en månad vi har även på kommunen. Jag är även rätt säker på att det är där deras "gjort sitt yttersta" slutar.

Men ett sådant här program är dock mer intressant nu, med tanke på att även "skumma" mail som kan ha raderats INNAN detta hände kan tas fram.

Ja, såklart. Tänkte inte på det. Så är det säkert.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runarsson:

@Zidichy
I en virtuell dator gjorde jag en Cameyo-version (portabelt programpaket) av ett liknande program, 'Kernel from OST to PST', och provade det i min egen dator... och såg själv att jag fattat rätt. Ur min egen OST-fil fick jag fram massvis med permanent borttagna email, inklusive bifogade filer. Det var nästan så jag fick tårar i ögonen.

Det jag siktade mest mot med den här uppgiften var att få fram raderade filer med något annat skumt i. Mailen hade jag inga större förhoppningar om... kanske om det fanns några mail i filformat. Tråkigt eftersom det är just mailen som väger tyngst i tidningen. Men nu vet jag att det enkelt går att gräva djupt i OST-filen också och få fram inte bara hans email utan även alla andra... som även dom, enligt lag ska finnas tillgängliga.
Problemet nu är att dom börjat trilskas med att lämna ifrån sig datorn. I tidningen säger dom "krävs för dyra IT-åtgärder" och "gjort sitt yttersta"... men det rimmar dåligt med att trilskas när kommunen vill låta mig försöka. Man behöver som sagt inte vara konspirationsteoretiker för att misstänka att det ligger fler hundar begravna där.

Men jag har sagt: När jag vet att det inte kommer att hända är det jag som går till tidningen och berättar vad jag vet. En skärmdump av programmet sätter säkert extra glöd, när dom ser hur enkelt man kan ta fram den förlorade mail (röda titlar) dom NEKATS när dom begärt ut dom.

https://images.g2crowd.com/uploads/attachment/file/42384/uploads_2F58e84783-0ce6-470b-8d92-926b38a9e529_2F02.jpg

Haha 😋
Bra jobbat! 😜
Begär högre lön!!! 😊

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Skrivet av Zidichy:

Haha 😋
Bra jobbat! 😜
Begär högre lön!!! 😊

Ja, med detta öppnas ju lite nya vägar man kan gå. Endera säger jag till min arbetsgivare att "GÖRA VAD JAG KAN har nu ändrats till GÖRA VAD NI VILL OCH LITE TILL"... och för det vill jag ha xxxxx kronor. Funkar inte det kan jag gå till bolagets styrelseordförande och säga "detta kan jag göra och får jag inte xxxxx kronor kommer du att få läsa när morgondagens tidningen förintar alla spår av förtroende som någon haft för dig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runarsson:

Ja, med detta öppnas ju lite nya vägar man kan gå. Endera säger jag till min arbetsgivare att "GÖRA VAD JAG KAN har nu ändrats till GÖRA VAD NI VILL OCH LITE TILL"... och för det vill jag ha xxxxx kronor. Funkar inte det kan jag gå till bolagets styrelseordförande och säga "detta kan jag göra och får jag inte xxxxx kronor kommer du att få läsa när morgondagens tidningen förintar alla spår av förtroende som någon haft för dig".

https://giphy.com/explore/do-it

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runarsson:

Ja, med detta öppnas ju lite nya vägar man kan gå. Endera säger jag till min arbetsgivare att "GÖRA VAD JAG KAN har nu ändrats till GÖRA VAD NI VILL OCH LITE TILL"... och för det vill jag ha xxxxx kronor. Funkar inte det kan jag gå till bolagets styrelseordförande och säga "detta kan jag göra och får jag inte xxxxx kronor kommer du att få läsa när morgondagens tidningen förintar alla spår av förtroende som någon haft för dig".

Ganska säker på att du inte har något jobb om du hotar att gå till pressen med saker om du inte får högre lön. Är inte jurist men företaget kan säket försöka få till det till utpressning och då är det inte heller kul.

Gör vad du kan kring dina arbetsuppgifter och när det är dags att löneförhanda så har du en bra position med hur bra du presterat under året.
Om du inte tror på att ditt företag/organisation kommer att gå dig till mötes så är det kanske ändå dags att byta jobb... utan att riskera att få sparken eller blå åtalad för brott.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Ganska säker på att du inte har något jobb om du hotar att gå till pressen med saker om du inte får högre lön. Är inte jurist men företaget kan säket försöka få till det till utpressning och då är det inte heller kul.

Gör vad du kan kring dina arbetsuppgifter och när det är dags att löneförhanda så har du en bra position med hur bra du presterat under året.
Om du inte tror på att ditt företag/organisation kommer att gå dig till mötes så är det kanske ändå dags att byta jobb... utan att riskera att få sparken eller blå åtalad för brott.

Jag är ganska säker på att @Runarsson bara driver, jag tog de som sarkasm det han skrev.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

@Runarsson: Varför behöver du ha hans dator för att återskapa mailkorgen? Normalt har kommunerna kört någon form av Exchange eller Imap- lösning och då finns hela databasen någon annanstans också och du behöver således inte datorn alls för att pilla i ost-filen.

Permalänk

@Gustav-P: Missförstånd. Arbetsgivaren har jag på min sida och dom skulle säkert skjutsa mig till tidningen om jag bad om det. Det är bolaget som motarbetar våra önskningar om att få ta hand om datorn. Mer pengar skulle jag inte begära heller... förutom för övertiden eftersom det skulle bli en del kvällsarbete hemma. Bara känslan att få ha en avgörande roll i en omskriven miljonhärva skulle vara tillräcklig "bonus" för mig.

@Zidichy: Helt rätt... sarkasm... my middle name.

@MsSmith: Jo, så är det. Men nu kör vi inte samma plattform, så vad dom än säger om deras lösning kan jag inte säga emot för jag vet inget om den. Och nu var inte VD:n helt korkad heller, så han visste helt säkert var han skulle rensa i deras egen lösning för att få bort sin e-post. Jag tvivlar dock på att han tänkte på att något kunde återställas ur OST-filen på sin egen dator. Så sent som igår trodde även jag att "det som finns i filen är det som finns i klienten", varken mer eller mindre... och då står det 'IT-tekniker' på min dörr.

Men nu har vissa saker förändrats ytterligare. Nu har jag som privatperson fått ett personligt intresse i att den raderade e-posten får läsas eftersom det nu sagts att saker där kan bryta avtalet om avgångsvederlaget. Som oläst missgynnar det därför hela min familj eftersom vi är kund hos bolaget och inte vill att dom i onödan kastar bort en miljon som kan gagna oss. Så nu vill jag därför att det ska fram oavsett vem som tar fram det... och till tidningen skulle det räcka med att säga "Såhär enkelt KAN DOM GÖRA DET SJÄLVA" utan att på något sätt behöva blanda in mig själv.

Permalänk
Medlem

GDPR är din vän. Se till att skriva en NDA och se till att ditt företag ska hantera detta ärende så kan ni ta fram infon utan att spåras tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Runarsson: Varför behöver du ha hans dator för att återskapa mailkorgen? Normalt har kommunerna kört någon form av Exchange eller Imap- lösning och då finns hela databasen någon annanstans också och du behöver således inte datorn alls för att pilla i ost-filen.

Om man kör on prem eller hybrid är det så. "Ren" O365 ställer man in retention policy själv, och allt ligger hos MS.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det fins en inbyggd funktion i outlook/exchange där man kan återställa raderade mejl ett visst antal dagar efter man tömt papperskorgen. Vet inte om standard är 2 veckor.

Är man kommun ska man arkivera alla mejl som kommuniceras. Men här låter det som ett kommunalt bolag och där tror jag reglerna är annorlunda både med arkivering och offentlighetsprincipen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Om man kör on prem eller hybrid är det så. "Ren" O365 ställer man in retention policy själv, och allt ligger hos MS.

I O365 finns det en funktion som heter "legal hold" (om jag minns rätt).
Det betyder att mailen är kvar den tiden man specificerat oavsett om användaren raderar det. Det är är alltså raderat för användaren men finns kvar i systemet tills tiden gått ut.

On ni använder O365 ställ in "legal hold" på alla i management eller på poster som anses som kritiska - mitt tips.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

GDPR är din vän. Se till att skriva en NDA och se till att ditt företag ska hantera detta ärende så kan ni ta fram infon utan att spåras tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inga problem med att ha ett namn i detta. Det är mina chefer som är intresserad av infon och jag är bara verktyget för att ta fram det. Dom sköter bråkandet och vinner dom är det min arbetsuppgift att sköta grävandet... och det kan ingen anklaga mig för. Vinner dom inte bråkandet tar jag vid och gör vad jag kan för att sätta press och det kan jag göra i roll av medborgare... och utan att behöva säga ett ord om att det ens pågått något bråkande. Faktumet att styrelseordföranden har sagt "för dyrt" och att tidningen kan visa att det inte är det, är tillräckligt för att sätta press för att få det gjort. Dom har ju ett eget intresse i att det kommer fram.

Bäst är dock om mina chefer vinner. Min ursprungliga huvuduppgift var ju att återskapa så mycket som möjligt av raderade filer, då dom ville se om det kunde finnas hundar begravna i filformat också... eftersom e-posten inte kunde läsas. Så får jag göra det kommer precis ALLT att kunna läggas fram nu. Men blir det som ett resultat av mediapåtryckningar är det sannolikt bara e-posten som blir återskapad, eftersom den är det enda det skrivs om.

Det har sagts så mycket vansinnigt om det här nu... på ledningsmötet sade dom till och med att Microsoft sagt att e-posten var förlorad. Vansinnigt är dessutom att säga att e-posten är det enda som kan bryta avtalet om avgångsvederlaget på en miljon... men att det är för dyrt att ta fram den... och att avvisa en intern GRATIS lösning att få fram så mycket som möjligt. Det luktar ruttet i varje hörn och det som började med att styrelsens förtroende för VD:n försvann har övergått till att allas(!) förtroende för hela styrelsen försvunnit. Det som oroar mig mest nu är att det drar ut på tiden. Varje dag som går är en dag som datorn kan "försvinna"... eller "bli stulen"... eller "bli stött i golvet av städerskan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

I O365 finns det en funktion som heter "legal hold" (om jag minns rätt).
Det betyder att mailen är kvar den tiden man specificerat oavsett om användaren raderar det. Det är är alltså raderat för användaren men finns kvar i systemet tills tiden gått ut.

On ni använder O365 ställ in "legal hold" på alla i management eller på poster som anses som kritiska - mitt tips.

Ja, ungefär. Här finns lite info

https://docs.microsoft.com/en-us/exchange/security-and-compli...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

I O365 finns det en funktion som heter "legal hold" (om jag minns rätt).
Det betyder att mailen är kvar den tiden man specificerat oavsett om användaren raderar det. Det är är alltså raderat för användaren men finns kvar i systemet tills tiden gått ut.

On ni använder O365 ställ in "legal hold" på alla i management eller på poster som anses som kritiska - mitt tips.

Ja, man kan nog fixa en massa olika lösningar för att förhindra att något sådant här sker... men det är först nu dom sett en anledning att titta i den där "för säkerhets skull"-katalogen. Har man inte räknat med att det kommer att hända kan det vara lätt att tro att den där månadsbackupen ska vara det enda dom behöver. (När det luktar såhär ruttet tror jag dock OST-filen är något dom översett med, när dom suttit och väntat på att den där månaden ska passera. )

Nu klär jag på mig och går till en personlig vän för en kopp kaffe... som råkar vara nyhetschef på lokaltidningen. Jag vill veta hur mycket jag har att hota med om det går så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runarsson:

@Zidichy: Helt rätt... sarkasm... my middle name.

I figured as much 😊😋

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

har du en gammal .ost går det att importera den direkt i outlook och få tillgång till de mailen som ligger i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacecow:

har du en gammal .ost går det att importera den direkt i outlook och få tillgång till de mailen som ligger i.

Nja, hur då? Tredjepartsprogram finns, men inte native i Outlook tror jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@spacecow: Vill också minnas det, ska bara vara att importera

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@spacecow: Vill också minnas det, ska bara vara att importera

*.pst går men inte *.ost

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Runarsson:

Nu klär jag på mig och går till en personlig vän för en kopp kaffe... som råkar vara nyhetschef på lokaltidningen. Jag vill veta hur mycket jag har att hota med om det går så långt.

Nu är allt löst FÖR MIN DEL. Nyhetschefen tyckte det var högintressant... ungefär 10 på en 10-gradig skala. Men även han ansåg ju att det kunde sätta mig på en ranglig stol, i vilken form det än presenterades på mitt initiativ. Jag tänker ju visa alla inblandade att jag kan göra det så även om jag går till tidningen som medborgare och säger "såhär enkelt kan det göras", kommer det ju ändå att vara underförstått att jag gått dit som anställd.

Lösningen: Jag gör vad jag kan internt. Presenterar vad jag vet och håller mig sen bakgrunden... låter andra sköta bråkandet. Media säger jag inte ett ord mer om, utan låter det stanna på den skämtnivå det ligger på i dagsläget. Löser det sig inte trots att alla inblandade vet kommer även jag att lägga ner där... tills en journalist "helt plötsligt" hör av sig till mig.
Formatet "Vi frågade en IT-tekniker på kommunen om återskapande av e-post behöver vara så kostsamt" kommer inte att äventyra något för min del. Ingen kan anklaga mig för att tala sanning när tidningen KOMMER TILL MIG med frågor om det tekniska. Allt kommer fram utan att jag behöver vara en "visselblåsare".

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

@spacecow: Vill också minnas det, ska bara vara att importera

Skrivet av Dockland:

*.pst går men inte *.ost

Programmet jag ovan visade skärmdumpen från visar innehållet i OST-filen och konverterar till en PST-fil, som sedan kan importeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runarsson:

Programmet jag ovan visade skärmdumpen från visar innehållet i OST-filen och konverterar till en PST-fil, som sedan kan importeras.

Yes, så är det. Frågan jag svarade på var att det gick att göra ifrån Office, men man behöver ett tredjepartsprogram.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Men nu så är allt löst och jag har sitter med datorn framför mig i vardagsrummet, så nu kan grävandet börja...

... inte en dag för tidigt.