Permalänk
Medlem

Scanna film, rekommendationer?

Har genom åren samlat på mig runt 40 rullar 135-film och även om det finns en charm i att titta igenom fotoalbum så skulle jag även gärna vilja ha dem digitalt. Men, jag har ingen scanner och att lämna in dem verkar gå på runt 100kr per film.
Har tittat lite på begagnade filmscannrar, men de verkar generellt ligga rätt högt i pris om man inte går tillbaka till SCSI-varianterna. Sedan ska det pillas med att få till rätt inställningar för den aktuella filmen.

Funderar därför på att skaffa en billig Plexgear Pixaver från Kjell och läsa in dem med. Hört att dessa kan ha lite tveksam bildkvalite ibland. Men jag tänker att det kan fungera för ett digitaltalbum och kanske slänga upp något på webben. Sedan om det är någon bild man gillar extra mycket kan man ta denna separat och lämna in.

Har dock inte så stor erfarenhet från området så jag undrar om det låter som en vettig plan eller om det är något annat man bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt Plexgear Pixaver men det den typen av scanner gör, är att fotografera av negativ/positiv med en digitalkamera. Något man relativt enkelt kan göra själv med en kamera/telefon.
Bara för att ge dig en bild av vad jag menar:
https://www.youtube.com/watch?v=x2iC76S10Jo

Scannar man negativ på det sättet involverar det lite efterbehandling åxå. Så det kanske inte blir en lika enkel lösning men beroende på vad man har för saker att tillgå blir kvaliteten potentiellt bättre.

Sedan finns det ju flatbäddsscanners som även scannar negativ/positiv. Jag har föregångaren till Epson V370 och utifrån det jag sett från scanners liknande Plexgear Pixsaver så tycker jag nog att resultatet blir bättre men det går ju även långsammare att scanna.

Permalänk

Jag har scannat rätt många negativ med en Canon 900F och det funkar väl ok. Bäst resultat däremot har jag uppnått med en sån här. https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/foto-video/lagri...
Problemet jag upplevt dock är att man inte får nån direkt skärpa. Jag har scannat allt i typ 2400dpi och det är antagligen betydligt högre än vad man behöver (för det blir aldrig nån riktig fokus i de bilderna).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Problemet jag upplevt dock är att man inte får nån direkt skärpa. Jag har scannat allt i typ 2400dpi och det är antagligen betydligt högre än vad man behöver (för det blir aldrig nån riktig fokus i de bilderna).

Utan att uttala mig om just den scannern:
Det finns såklart olika typer av film men generellt är/var inte bilderna lika skarpa och detaljrika med film som man är van att se idag med moderna digitala kameror.
Min far använde en Nikon Super CoolScan 5000 ED (som var en väl ansedd scanner) innan han började fota digitalt och kollar man på gamla scanningar så är även de bilder han tagit med stativ, lågkänslig diafilm och riktigt skarpa objektiv rätt "suddiga" om man jämför med digitala filer från moderna kameror.
Om man beskådar bilderna, som sig bör, från lite avstånd på papper i en ram så ser de dock kanonfina ut.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Epson V600 hemma, och har fått ut några riktigt bra bilder ur den. Det beror mest på hur du tänker titta. Tänker du luppa med en 4K skärm så kommer det inte se så kul ut, men om du kommer titta på mobilen eller dela på instagram/facebook så duger det gott.