Butiker att undvika?

Permalänk

Butiker att undvika?

Jag tänkte köpa saker från antingen komplett eller maxgaming då produkten jag tänkte köpa har nedsänkta priser där. Butikerna har fått dåliga omdömen på sistone speciellt särskilt komplett enligt länkarna:

https://se.trustpilot.com/review/www.komplett.se

https://classic.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=33

https://se.trustpilot.com/review/www.maxgaming.se

Ska man undvika dessa butiker?

Vilka butiker rekommenderar ni man ska köpa från?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft några problem med komplett i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har beställt från maxgaming tidigare och det har inte varit några som helst problem. Inga förseningar eller seg frakt från deras håll.

De negativa omdömena på trustpilot verkar mest vara folk som inte har en aning om vad de köper, eller om det öht passar till andra produkter som de redan har.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med komplett, snabba leveranser (senast i veckan) och inga problem med retur / utbyte av felaktig vara heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har haft lite småproblem med komplett, men de löste sig och de repa det...
Maxgaming har jag inga klagemål emot alls, de har löst alla garantiärenden utan problem.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

@aaa123456: Gällande max gaming, det var en hel del gnäll inlägg där jag tycker att kunderna borde ha gjort sin hemläxa, människor har en tendens att sitta med skygglappar ge lägsta betyg för allt oavsett, motsvarande gäller höga betyg, männskor vill hitta sätt att motivera köpen. Det är ju sällan man ser en balanserad recension, större butiker har ju också mer möjligheter att infria orimliga förväntningar.

jag har inte handlat där men du får läsa resp inlägg för att göra en bedömning om det är rimliga krav och hur det påverkar dig, butiken verkar ju svara på inläggen.

Jag tyckte svaret från butiken i det här fallet var klockrent , antagligen finns det mer bakom detta men butiken har ju helt enkelt svarat enligt lag/gått med på ångerrätten https://se.trustpilot.com/users/5c4b1536f066df5f49428e71

Permalänk
Medlem

@aaa123456: Båda är seriösa och bra butiker, verkar som de flesta av komplettklagomålen är folk som inte kan läsa vad som gäller med deras prismatchning.

Permalänk
Medlem

Du behöver knappast undvika någon av de större butikerna så länge du vet vad du köper och varför. M a o kommer de att leverera det du betalar för, det kostar så mycket som det står och kommer fram på angiven tid.

Personligen ogillar jag numera Komplett p g a att de tar 20-25% mer för de flesta av sina Komplett-PC än vad de kostar i samma butik i delar, något konkurrenterna inte gör, de lägger bara på några hundringar för montering. Men så länge man vet vad man köper så köper man inte en överprisdator.

Men jag kan tillägga att jag har fullt förtroende för Kompletts leveransförmåga och vilja att lösa eventuella problem.

Permalänk

Tack för hjälpen! Har suttit några timmar och funderat om jag skulle avbryta köpen men jag kör med komplett nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag tyckte svaret från butiken i det här fallet var klockrent , antagligen finns det mer bakom detta men butiken har ju helt enkelt svarat enligt lag/gått med på ångerrätten https://se.trustpilot.com/users/5c4b1536f066df5f49428e71

Jörgen blev ganska "aegd", man kan nog trots det ändå lugna svaret anta att han var ett av samtalsämnena vid kundtjänstens fikabord den dagen

Det är kanske baksidan av Pricerunner-samhället. Det har blivit mycket lättare att hitta det man vill till ett bra pris, men vi kanske blir för lata för att läsa specifikationen istället. Tycker synd om dottern i länken ovan. Men inte för att mikrofonen hennes pappa beställde inte fungerade...

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett reklamationsärende på Max Gaming, vilket de skötte galant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ginza gav mig ett dåligt intryck nu :/
Beställde en låda till Raspberry Pi 4 och det stog 1-3 dagars leverans finns i lager

efter 1 veckan gick ordern från behandlas till bekräftas. Nu några dagar senare står det att leverans från leverantör är försenad.

Blir inte Ginza mer efter detta köp. Men lådan var 100kr billigare än andra

Permalänk
Medlem

Komplett och Maxgaming har funnits i evigheter.
Finns absolut inget lurt med någon av dom.

Permalänk
Inaktiv

Undvik Komplett om du bryr dig om garanti!

Permalänk
Medlem

@aaa123456: Båda butikerna är bra! du får vad du beställt, ungefär som alla andra web butiker!

mvh!

Permalänk
Medlem

Har handlat från både komplett och maxgaming flera gånger, och haft öppet köp och returärenden hos båda och alltid gått bra.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Moderator
Moderator

Har överlägset bäst erfarenhet av Komplett när det kommer till kundtjänst kring RMA och dylikt, de har flera gånger gått above and beyond på att hjälpa till att fixa. Kan tyvärr inte säga detsamma om t.ex. Inet och CDON i min erfarenhet.

På senaste tiden har det nog blivit webbhallen mest vid köp då jag har nära till en fysisk butik och de legat bra i pris på det jag söker, men de är ju även ett dotterbolag till Komplett.

Det finns många butiker att undvika men skulle inte säga att några av dem du listar ligger i den kategorin.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

jag var köpt saker av komplett, cdon, inet, netonnet och webhallen aldrig haft några besvär med garanti/returer eller leveranser - utmärkt service, snabba leveranser (med vissa cd-on undantag)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Undvik Komplett om du bryr dig om garanti!

"okej", good one dude.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaa123456:

Jag tänkte köpa saker från antingen komplett eller maxgaming då produkten jag tänkte köpa har nedsänkta priser där. Butikerna har fått dåliga omdömen på sistone speciellt särskilt komplett enligt länkarna:

https://se.trustpilot.com/review/www.komplett.se

https://classic.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=33

https://se.trustpilot.com/review/www.maxgaming.se

Ska man undvika dessa butiker?

Vilka butiker rekommenderar ni man ska köpa från?

Både maxgaming och komplett är erkända handlare sedan länge, inte att oroa sig för.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Jag har slutat handla hos Komplett sedan ett drygt år tillbaka eller 2 efter att de hanterade ett reklamationsärende/garantiärende på ett riktigt uselt sätt. Produkten i fråga hade ökat väsentligt i pris sedan jag köpte den (grafikkort vid miningboomen). När varan gick sönder vägrade Komplett mig en ersättningsvara (trots att motsvarande vara fanns att tillgå, inte exakt samma kort då dessa var slutsålda men med samma grafikprocessor åtminstone). Komplett betalade istället ut pengarna jag betalat för kortet vid köp. Detta resulterade i att jag fick lägga ut ytterligare 1500 kronor för att få ett likvärdigt kort. Detta köptes naturligtvis inte på Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har överlägset bäst erfarenhet av Komplett när det kommer till kundtjänst kring RMA och dylikt, de har flera gånger gått above and beyond på att hjälpa till att fixa. Kan tyvärr inte säga detsamma om t.ex. Inet och CDON i min erfarenhet.

På senaste tiden har det nog blivit webbhallen mest vid köp då jag har nära till en fysisk butik och de legat bra i pris på det jag söker, men de är ju även ett dotterbolag till Komplett.

Det finns många butiker att undvika men skulle inte säga att några av dem du listar ligger i den kategorin.

Håller med, om det är någon butik som ger en problem, så fort man vill använda sig av sin reklamationsrätt, då är det Inet, jag och mina vänner handlar aldrig där längre, om det inte rör sig om små grejer.
I mitt fall hade jag köpt en hel dator från Inet för 12 000 kr där grafikkortet gav upp efter 2 år, men Inet vägrade att byta ut det eller låta mig reklamera det.

Komplett är en av dom bättre återförsäljarna som vi har.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon285805:

Undvik Komplett om du bryr dig om garanti!

Skitsnack, jag köpte massa datordelar av dem, nätagget gick sönder efter ett par veckor och tog med sig i princip varenda komponent. De tog in varenda grej på garanti och bytte ut det snabbt och smidigt.

Ang Trustpilot.
Trustpilot är typ en soptunna för skräpomdömen, detta gäller i princip alla företag. Går man in och läser omdömena så ser man att det oftast handlar om folk som har noll koll och få legitima omdömen.

Permalänk
Medlem

Båda butikerna är bra fram tills att du får problem.

Jag har beställt en hel del(20-25 beställningar) saker via Komplett och det har funkat felfritt förutom en gång, då det var problem med ett mobo. Det tog 3 månader att lösa efter att jag började ringa varje dag och fråga vad de ska göra åt saken.
När problemet väl började så fanns det inget slut, kundtjänsten var allmänt tröttnissar som inte var intresserade av att lösa problemet utan bara lägga på samtalet och ta nästa samtal för att komma upp i rätt statistik på antal besvarade samtal. Tillslut så löste sig problemet men det var som sagt efter 3 + månader.

Maxgaming har jag köpt 7-8 tangentbord via och det har alltid funkat bra, men samtidigt så har jag inte behövt kontakta supprten.

När man läser reviews på nätet så måste man ha i åtankte att vissa skriver saker av personlig-intresse eller för att "trycka dit" företaget för att de inte har gjort som man ville. Så bara för att den har lågt betyg så betyder inte det att allt är kasst.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket att säga om butikerna. Har handlat från komplett ett par gånger vilket har gått bra men jag har heller aldrig behövt vara i kontakt med deras support.

En sak att komma ihåg när man tittar på butikernas recensioner är att nästintill alla som har en bra upplevelse låter bli att ge betyg samtidigt som väldigt många med negativa upplevelser gärna berättar om dom. Så betygen ger med andra ord en skev bild av verkligheten. Men samtidigt bör man förstås läsa recensionerna om man märker att de överlag är väldigt dåliga, dt finns ju trots att mindre hedervärda företag.

Och som redan konstaterats så är vissa dåliga omdömen mer eller mindre strunt eftersom kunden antingen inte vet vad han köpt eller har orimliga förväntningar.
Jag tror att dessa kunder finns i alla områden, jag har i alla fall stött på dom alltför ofta inom akutsjukvården. Sjukt (höhö) irriterande men samtidigt finns det i sådana situationer ofta en förklaring.

Skrivet av anon285805:

Undvik Komplett om du bryr dig om garanti!

En ganska bra tumregel är att man skriver ut varför man snackar skit om någon/något.

Om jag t.ex. hade skrivit ”mikroplugg är en bedragare, håll er undan” så hade väl du velat veta varför jag tycker så? Även om du inte skulle bry dig så gör andra potentiella köpare det.

Skrivet av zaphio:

När problemet väl började så fanns det inget slut, kundtjänsten var allmänt tröttnissar som inte var intresserade av att lösa problemet utan bara lägga på samtalet och ta nästa samtal för att komma upp i rätt statistik på antal besvarade samtal.

Eller så är det bara vanligt supportfolk som inte har någon inverkan på hur snabbt deras kollegor på andra delar av företaget jobbar. Tänk själv om någon jobbig kund ringer varje dag och tjatar om någonting de inte kan rå över. Jag skulle också gå på autopilot och hoppas att personen lägger på snarast möjligt. Tänk om det var du som jobbade på deras kundtjänst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Undvik Komplett om du bryr dig om garanti!

brukar oftast vara så att kan man konsumentköplagen vilka rättigheter & skyldigheter man har som köpare så gör dom rätt..
dom som bara vet ena delen så märker man det väldigt snabbt (har jobbat inom försäljning i 15år)

oftast är du jätte arg när du kontaktar butiken & kräver omedelbar kompensation. att du fått vänta i telefonkö eller åka 1mil är en direkt förolämpning.
oj böjda pinnar på moderkortet, svaret är nej ingen garanti, skrika rakt ut, riva inredning sparka hål i gipsväggar.
ja ska aldrig mer handla här igen!

Permalänk
Medlem

Jag saknar tråden "kunder att undvika".

Permalänk
Medlem

Det är en del företag som testat att undvika kunder, t ex bensinmackar. Det brukar sluta med en större bötessumma till DO då kunden blivit kraengt. Då är det kunder som betett sig värre förut än att klaga på varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Det är en del företag som testat att undvika kunder, t ex bensinmackar. Det brukar sluta med en större bötessumma till DO då kunden blivit kraengt. Då är det kunder som betett sig värre förut än att klaga på varor.

beter man sig illa i en butik, ex: försöker starta slagsmål eller skriker förolämpningar som nån psykopat så har dom rätt att neka dig som kund. dom större butikerna har ju videoövervakning å spelar in samtal som rings in.

klassikern är ju kund som spillt på tröjan men vill lämna tillbaka den & mordhotar butiksbiträdet som säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Det är en del företag som testat att undvika kunder, t ex bensinmackar. Det brukar sluta med en större bötessumma till DO då kunden blivit kraengt. Då är det kunder som betett sig värre förut än att klaga på varor.

Det beror nog på hur klantig man är. Jag har hört talas om en som kom ihop sig med en kund och därefter satte upp en skylt "zigenare ej önskvärda". Då ska man åka dit.