Underclock och undervolt på RX 5700 XT

Permalänk
Medlem

Underclock och undervolt på RX 5700 XT

Mitt R9 Nano börjar att kännas gammalt och jag spanar alltmer intensivt på de nya korten ur RX 5700-familjen. Som en kul grej så gillar jag att bygga svala, tysta och strömsnåla gaming-burkar till mig själv (därav mitt val av en R9 Nano en gång i tiden).

På de reviews som har kommit så verkar vanliga RX 5700 vara mer energieffektivt än XT-modellen. Frågan är dock om man kan få ner XT-modellen i samma fina nivåer om man underklockar och undervoltar?

Det skulle vara kul att se effektmätningen på ett RX 5700 XT med samma frekvenser som som vanliga RX 5700. Kan kortet rulla på med samma eller lägre volt som RX 5700 trots fler kärnor?
Eller tappar man så pass mycket i prestanda att man lika gärna kan köpa ett vanligt RX 5700 och köra auto undervolt i Wattman?

Någon med erfarenhet av de nya korten som kan dela med sig av erfarenheter eller finns det någon anna som vill vara med och spekulera?

Disclaimer: Det finns naturligtvis enklare sätt att få en sval, tyst och strömsnål dator men detta är ändå ett entusiastforum och det är kul att leka med teknik!

Permalänk
Medlem

Jag försökte leta upp svaret på denna fråga, och närmaste som jag kom var Igorslab som använde egna modifikationer som går lite utöver det vanliga (I guess, går att läsa om hela händelseförloppet i artikeln). Slutsatsen är exakt det som du letar efter:

"Everything that the manufacturers themselves can still modify in the BIOS to adapt the cards can also be done with the MorePowerTool. And this is exactly where the advantage is obvious, because on the one hand you don’t have to risk a BIOS to flash and on the other hand you can adapt the card to your individual needs. So a Radeon RX 5700 XT with only 160 watts limit and adjusted Ampere and fan values can still act faster than a RX 5700 at Stock, but can act much more efficient and quieter.

However, if you take a Radeon RX 5700 as your optimization target, you’ll end up in regions where a RX Vega 64 will sink into the ground with shame. Because there is still a lot of savings potential, even if the chips are clearly worse. Is it all worth it? Certainly, because you don’t risk the hardware just once, except for a lot of time invested in tinkering and trying it out. Unless you are too stupid. But that’s almost impossible."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radolov:

Jag försökte leta upp svaret på denna fråga, och närmaste som jag kom var Igorslab som använde egna modifikationer som går lite utöver det vanliga (I guess, går att läsa om hela händelseförloppet i artikeln). Slutsatsen är exakt det som du letar efter:

"Everything that the manufacturers themselves can still modify in the BIOS to adapt the cards can also be done with the MorePowerTool. And this is exactly where the advantage is obvious, because on the one hand you don’t have to risk a BIOS to flash and on the other hand you can adapt the card to your individual needs. So a Radeon RX 5700 XT with only 160 watts limit and adjusted Ampere and fan values can still act faster than a RX 5700 at Stock, but can act much more efficient and quieter.

However, if you take a Radeon RX 5700 as your optimization target, you’ll end up in regions where a RX Vega 64 will sink into the ground with shame. Because there is still a lot of savings potential, even if the chips are clearly worse. Is it all worth it? Certainly, because you don’t risk the hardware just once, except for a lot of time invested in tinkering and trying it out. Unless you are too stupid. But that’s almost impossible."

Vart sugen nu med sådana verktyg att uppgradera men får hålla mig till nästa års 5800 modell

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Jag försökte leta upp svaret på denna fråga, och närmaste som jag kom var Igorslab som använde egna modifikationer som går lite utöver det vanliga (I guess, går att läsa om hela händelseförloppet i artikeln). Slutsatsen är exakt det som du letar efter:

"Everything that the manufacturers themselves can still modify in the BIOS to adapt the cards can also be done with the MorePowerTool. And this is exactly where the advantage is obvious, because on the one hand you don’t have to risk a BIOS to flash and on the other hand you can adapt the card to your individual needs. So a Radeon RX 5700 XT with only 160 watts limit and adjusted Ampere and fan values can still act faster than a RX 5700 at Stock, but can act much more efficient and quieter.

However, if you take a Radeon RX 5700 as your optimization target, you’ll end up in regions where a RX Vega 64 will sink into the ground with shame. Because there is still a lot of savings potential, even if the chips are clearly worse. Is it all worth it? Certainly, because you don’t risk the hardware just once, except for a lot of time invested in tinkering and trying it out. Unless you are too stupid. But that’s almost impossible."

Mycket intressant läsning! Jag har faktiskt missat att MorePowerTool finns.

Det blev så att jag skaffade mig ett Sapphire RX 5700 Pulse OC. Har ställt om BIOS-switchen på det tysta läget (som även har lite mindre strömbudget) samt ställt in profilen "Auto undervolt" i WattMan. Blev en modest undervoltning på 25mV med bibehållna klockfrekvenser. Ska se om jag får tid att fippla med värdena med noggrant i helgen.

Permalänk
Medlem

Det är konstiga krascher när jag kör 5700 XT. Mest efter jag startar Forza 4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alfs:

Det är konstiga krascher när jag kör 5700 XT. Mest efter jag startar Forza 4.

bättre starta egen tråd och specificera, hårdvara, mjukvara och vad du har testat.

slå av enhanced sync samt slå av hårdvarauacceleration i din web browser

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Hej har en fråga angående undervolt. Skapar det FPS eller stutter issues i spel om man undervoltar till ett värde där kortet varken crashar eller gråter?