Test: Grafikprestanda och ray tracing i Control

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Borde inte köpt spelet nu utan väntat tills att det släpps bättre grafikkort som kan driva det utan problem. Just nu känns det nästan ospelbart även med ett 2080Ti på högra upplösningar och RTX är bara att glömma

Hur ser det ut med nya integer scaling + filter? Kanske blir samma eller bättre än DLSS?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SCORPIUS:

Men skala ned upplösningen utan DLSS och använd AdaptiveSharpen eller Lumasharpen i Reshade.

Vad är dina krav egentligen "tillfredställande bildfrekvens... "??

Jag gillar inte alls hur bilden upplevs med skalningsprogram. Tillfredsställande bildfrekvens är stabilt ligga över 60 fps.

Skrivet av anon193054:

Skumt, jag kör på ett Titan Xp på High i 1440p och tycker det flyter på riktigt trevligt. Har visserligen stängt av MSI Afterburner just för att jag kollade mer på datan än jag spelade spelet

Jag har ännu inte testat spelet, men att döma av testerna här är det väldigt osannolikt att jag kommer att få över 60 fps i high. Speciellt då jag kör 3440 * 1440 vilket är ungefär 35% fler pixlar att rendera än 2560*1440. Än värre blir det om man vill uppleva RTX på high - då finns det ju inget kort som pallar det idag

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vad snygg grafiken är i spel nu för tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Hur ser det ut med nya integer scaling + filter? Kanske blir samma eller bättre än DLSS?

Laddade ner spelet igår så ska testa det ikväll. Kanske går att tweaka så det blir en okej blandning av Medium/High så man iaf kan få över 75fps.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kanske har jag gått och blivit lite väl överkräsen, men grafiken kändes lite föråldrad. Svårt att sätta fingret på det.
Raytracingreflexionerna i det gråa golvet var dock snygga.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Ett fenomen jag märkte av med DLSS som har varit väldigt svårgooglat är att när kameran klipper från en vy till en annan i cutscenes så ser det ut som om att den snabbt tonar från ena vyn till den andra istället. Trodde det var en medveten effekt ett tag (för ibland ser det rätt häftigt ut) men det försvann när jag slog av DLSS och körde med 1080p rendering mot 1440p istället.

Vilket också flyter på tillräckligt bra för mig på mitt 2080ti med allt ställt så högt det går. Det är ju inte en kompetetiv shooter precis

Permalänk
Medlem

PCMASTERRACE känns rätt sjukt nuförtiden, toppskorten är orimligt dyra.

Är EXTREMT besviken på mitt inköp av ett RTX2060, känns som ett sämre värde än en konsol faktiskt. Sjukt att man inte får vettigare prestanda för runt 4000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Hur ser det ut med nya integer scaling + filter? Kanske blir samma eller bättre än DLSS?

Integer scaling skulle förmodligen se extremt pixelerat ut eller värre än att köra spelet i 480p, det är till för retro spel i första hand men visst gillar man looken av lågupplöst ps2 grafik så visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag gillar inte alls hur bilden upplevs med skalningsprogram. Tillfredsställande bildfrekvens är stabilt ligga över 60 fps.

Jag har ännu inte testat spelet, men att döma av testerna här är det väldigt osannolikt att jag kommer att få över 60 fps i high. Speciellt då jag kör 3440 * 1440 vilket är ungefär 35% fler pixlar att rendera än 2560*1440. Än värre blir det om man vill uppleva RTX på high - då finns det ju inget kort som pallar det idag

Du kanske skulle kanske typ liksom prova spelet??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SCORPIUS:

Du kanske skulle kanske typ liksom prova spelet??

Det ska jag vilket som. Jag bara funderar högt på om det kan bli så att grafikkortet inte pallar. Men då får man stå ut på "medium" helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Citat:

Uppskalningstekniken DLSS kan också ses som ett alternativ,

Nä, faktiskt inte. Om nu denna teknik gör exakt samma sak som monitorn gör när du kör en lägre upplösning, så är DLSS helt irrelevant. Kör lägre upplösning då helt enkelt och låt monitorn ta över jobbet.

något att testa i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Är det bara jag som börjar bli gammal eller finns det inte någon handling som går att följa?

Du är gammal. Jättegammal.

😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt läckert ut med Ray Tracing, ska bli intressant att se hur framtiden utspelar sig för tekniken!

Permalänk

Förstår inte att inte AMD har tryckt mer på RIS, det är ju den överlägset bästa uppskalningen just nu, och varför testar ni inte RIS mot DLSS i Control ?

Permalänk
Medlem

Tack för fin artikel! Inte konstigt att prestandan dyker då GPUn får betydligt mer att pyssla med. Datastrukturen för ray tracing-systemet måste hållas uppdaterad, vilket påverkar väntetider etc. i pipen.

Kikade på startbanan med Triangelplockaren, se https://youtu.be/5_utsUxDR7U

Visa signatur

Lärare i spelutveckling (BTH) som tycker om att tugga trianglar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

Förstår inte att inte AMD har tryckt mer på RIS, det är ju den överlägset bästa uppskalningen just nu, och varför testar ni inte RIS mot DLSS i Control ?

Ja, den är riktigt bra och har väldigt låg prestandapåverkan. Nvidias nya Freestyle-filter för image sharpening (släpptes i 436.02 för ca 10 dagar sedan) är dock i princip identiskt med RIS men med mer inställningsmöjligheter men större prestandapåverkan. Båda ser bättre ut än DLSS.

https://www.youtube.com/watch?v=dADD1I1ihSQ

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Verkar ju som allt annat än 1080P är att glömma med insteg till mellanklass kort? RT är inte ok ens på ett 2080Ti om man vill köra 1440P . Vem tänker sig utvecklarna ska spela det här spelet? jag vet man kan sänka inställningarna, men ändå!

Känns som att dom begränsar sig till en smal del av marknaden genom att ha så höga hårdvarukrav.

Bara mina 2cent...

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Verkar ju som allt annat än 1080P är att glömma med insteg till mellanklass kort? RT är inte ok ens på ett 2080Ti om man vill köra 1440P . Vem tänker sig utvecklarna ska spela det här spelet? jag vet man kan sänka inställningarna, men ändå!

Känns som att dom begränsar sig till en smal del av marknaden genom att ha så höga hårdvarukrav.

Bara mina 2cent...

Men kan den köra Control med RT? blir det nya Crysis

Jag har inte RT och jag tycker spelet är ganska kul.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Videoapan:

Ni kan inte testa att skala spelets egna rendering till samma som dlss och jämföra resultaten, både kvalitet och fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Hann tyvärr inte med detta, men det är helt klart ett intressant uppslag för ett mer generellt test av DLSS och andra uppskalningstekniker.

Skrivet av Zoolook13:

Förstår inte att inte AMD har tryckt mer på RIS, det är ju den överlägset bästa uppskalningen just nu, och varför testar ni inte RIS mot DLSS i Control ?

I det här fallet hade vi mest med DLSS-testet för att se om det kunde hjälpa till med prestandatappet när ray tracing aktiverades. Men RIS skulle vara väldigt intressant att kika på och jämföra mot i en fristående artikel.

Permalänk
Medlem

Varför är raytracing = allting ska vara högblankt? Ser ju för guds skull ut som att hela golvet borde vara täckt av "varning: halt"-skyltar. Som om det är ett lager av stilla vatten överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Varför är raytracing = allting ska vara högblankt? Ser ju för guds skull ut som att hela golvet borde vara täckt av "varning: halt"-skyltar. Som om det är ett lager av stilla vatten överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Jag håller med. Det lär vara så ett bra tag framöver. Det var likadant när spelen blev 3d som vi använder idag. Jisses, det var effekter överallt.
Ska det öka realismen så måste det vara få vara skitigt och få se realistiskt dåligt ut med.
Det kommer med tiden, det är så nytt att ingen vet riktigt hur det ska hanteras och med det sagt så kan det inte hanteras riktigt än.
Hårdvara och mjukvara är inte där än.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Haha. Jag håller med. Det lär vara så ett bra tag framöver. Det var likadant när spelen blev 3d som vi använder idag. Jisses, det var effekter överallt.
Ska det öka realismen så måste det vara få vara skitigt och få se realistiskt dåligt ut med.
Det kommer med tiden, det är så nytt att ingen vet riktigt hur det ska hanteras och med det sagt så kan det inte hanteras riktigt än.
Hårdvara och mjukvara är inte där än.

Tror dessutom att folk blir lite sura om de tappar 50% prestanda för att golvet ska bli nästan blankt Känns som mycket av kritiken varit att det knappt syns skillnad redan som det är.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Motion blur i Control blir extremt jobbigt för ögonen när fps:en dippar ner under 50 och det går inte att stänga av så vitt jag vet? Väldigt stor skillnad också i upplevd FPS när man switchar mellan high och medium RT, i medium ser det dock lite väl grynigt ut enligt mig.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Ser som sagt fram emot Nvidias 7nm kort, man kan nog räkna med rejält bättre RTX prestanda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Varför är raytracing = allting ska vara högblankt? Ser ju för guds skull ut som att hela golvet borde vara täckt av "varning: halt"-skyltar. Som om det är ett lager av stilla vatten överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har sett en förklaring kring detta och det är att det minst prestandakrävande. Så nu i teknikens början kommer vi se mycket av den högblanka varan.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ser som sagt fram emot Nvidias 7nm kort, man kan nog räkna med rejält bättre RTX prestanda.

Förhoppningsvis ja, men med högre prestanda kommer mer effekter. Det går hand i hand.
Så kommer ta minst två generationer grafikkort och en minskad wow-effekt innan det är en grafikinställning som alla andra.
Förmodligen längre tid.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:

Skulle precis skriva det.
Va det lika mycket gnäll när Crysis släpptes? Då det såg väldigt snyggt ut men sågade dom flesta PC vid fotknölarna.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Verkar ju som allt annat än 1080P är att glömma med insteg till mellanklass kort? RT är inte ok ens på ett 2080Ti om man vill köra 1440P . Vem tänker sig utvecklarna ska spela det här spelet? jag vet man kan sänka inställningarna, men ändå!

Känns som att dom begränsar sig till en smal del av marknaden genom att ha så höga hårdvarukrav.

Bara mina 2cent...

Själv tycker jag det är bra när man inte kan maxa spelen direkt vid släpp. Det betyder ju bara att det finns mer ögongodis att hämta när man spelar det i framtiden. Jämför det med andra spel där risken är att de ser gamla ut redan efter ett år eller två.

Bra grafik blir inte sämre bara för att det står ”medium” i inställningarna

Permalänk
Medlem

Raytracing kommer bli standard i framtiden. Lönt att böla och bakåtsträva bara för att det är segt idag.

Skönt att pcn är tillbaka var den skall vara, on the cutting edge. Spel skall utmana hårdvara för det skapar inovation och utveckling.

Sen hatar jag att allt e så jävla dyrt, men så e livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag kör Control i 3440x1440 med DX12, RTX medium och allt annat maxat och tycker det är hur nice som helst, spelbart och snyggt som faen. När man väl sett RTX och upplevt ljussättningen och allt så kan man inte köra det utan RTX längre. Men jag är också andra sidan inte en som bölar och whinar så fort FPS:en droppar under 60, så för mig är det fin-fint! Gillar RTX och har avnjutit det i Battlefield, Metro Exodus, Quake 2 (!) och i Control nu. Ska bli helt underbart med Cyberpunk 2077 med RTX och Shadow of Tomb Raider när jag spelat klart föregående spel. Hoppas bara de nu klämmer in det i nästa Assassin's Creed också...

Mer RTX åt folket!