AMD har levererat fler grafikkretsar än Nvidia under Q2 – för första gången på fem år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

väldigt få (10% eller mindre) som köper dyra grafikkort över 6000kr

Mest folk på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Bli nog bättre för konsumenter med mer konkurrens på marknaden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av oceanic:

Äpplets grejer är datorer men inte PC, det har med hur dom är uppbyggda.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte närmast på att PC helt enkelt betyder Personel Computer.
Tidigare hette det som vi i dag kallar PC, IBM PC, men det fanns även andra system tex Atari och Amiga.

https://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@EntropyQ3: vi anger just Jon Peddie som källa i artikeln, vilket du säkert sett. Rapporten är däremot inte öppet tillgänglig utan tillgänglig för betalande kunder. Skulle vi göra rapporten tillgänglig skulle vi få det svettigt juridiskt

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Konstig artikel, denna är nog mer relevant för oss:

https://wccftech.com/nvidia-amd-discrete-gpu-market-share-q4-...

Permalänk
Medlem

Känns bra med lite positiva nyheter om AMD Känns mest som det varit tråkigheter på sistonne. (Inte från Swec men nätet överlag känns rätt AMD-negativa just nu.)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag trodde inte 5700-serien var så populär. Försäljningen har ju knappt börjat. Skulle vara intressant att se andelen integrerade kretsar, Instinct-serien och äldre 480/580.

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns ingen 5700-serie i Q2

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Jag gissar att vi kommer att se ett markant hopp uppåt för AMD när de leverar APUer som bygger på Zen2 och Navi. Då kommer det att bli riktigt otäckt för Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@EntropyQ3: vi anger just Jon Peddie som källa i artikeln, vilket du säkert sett. Rapporten är däremot inte öppet tillgänglig utan tillgänglig för betalande kunder. Skulle vi göra rapporten tillgänglig skulle vi få det svettigt juridiskt

Lade ni till det efteråt, jag är säker på att letade efter det hyfsat noga, gick till och med tillbaka till wccftech där jag först läste det och kollade att det var just JPR, innan jag började jaga efter hur de räknade Apple just nu.
Ber om ursäkt om jag tabbade mig.

Permalänk
Medlem

Sjukt kul för AMD!

Hade jag köpt en ny dator idag så hade det lätt blivit 3600 + 5700XT!

O då sitter jag på Intel + Nvidia idag

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av EntropyQ3:

Lade ni till det efteråt, jag är säker på att letade efter det hyfsat noga, gick till och med tillbaka till wccftech där jag först läste det och kollade att det var just JPR, innan jag började jaga efter hur de räknade Apple just nu.
Ber om ursäkt om jag tabbade mig.

Nej det fanns med när artikeln publicerades. Men det är ingen fara, kanske fredagssyndromet som infann sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Konstig artikel, denna är nog mer relevant för oss:

https://wccftech.com/nvidia-amd-discrete-gpu-market-share-q4-...

Hur är Q4 2018 mer relevant?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Hur är Q4 2018 mer relevant?

Q4 2018 artikeln handlar bara om diskreta grafikkort och är en bättre indikation gällande konkurrens mellan Nvidia och AMD.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Q4 2018 artikeln handlar bara om diskreta grafikkort och är en bättre indikation gällande konkurrens mellan Nvidia och AMD.

Jag trodde det här var kommentarer till en nyhets-tråd gällande Q2 2019 ?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag trodde det här var kommentarer till en nyhets-tråd gällande Q2 2019 ?

Fast du frågade om varför Q4 2018 artikeln var mer relevant och när Sweclockers använder rubriken AMD har levererat fler grafikkretsar än Nvidia under Q2 – för första gången på fem år så tror man det är en artikeln om Nvidia och AMD konkurrens

AMD och Nvidia direkt konkurrera bara inom ett område i PC marknaden och det är diskreta grafikkort artikeln som länkades ger en bättre helhets bild än bara denna artikel om konkurrens mellan AMD och Nvidia.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kan du förklara detta lite mer utförligt? Det låter märkligt.

PC menas Personal Computer och styrt av IBM och använder BIOS chip att styra maskinvaran i datorn, datorer som använder liknande hårdvara kallas PC kompatibel som emulerar samma funktioner, Äpplet använder inte BIOS chip utan är mer mjukvarubaserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

@oceanic: all x86 hårdvara är UEFI-baserad idag, många moderkort har fortfarande BIOS också, men Microsoft införde (U)EFI med Vista SP1 och Windows 7 SP1.
Om Apple fortfarande ligger och släpar med den äldre varianten (EFI) låter jag vara osagt, längesedan jag körde windows på mac så jag har inte hållit mig uppdaterad och det är inget de skyltar med.

JP brukar räkna in Appledatorer har jag för mig, och det vore ju konstigt annars eftersom det handlar om grafikkretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Säljer verkligen AMD några större volymer av iGPU:er på PC-marknaden?
Jag trodde att AMD inte säljer jättemycket APU:er, laptop och CPU:er med integrerad grafik är en marknad där Intel är väldigt starka.
När det gäller OEM desktops så är AMD ovanligt där med.
Jag har inte kollat vad omfattas av sammanställningen utan är endast lite förvånad över siffrorna, andra kvartalet är även innan Navi lanserades.

AMD hade t ex 13% marknadsandelar i Q1 för laptops, det blir ju rätt många kretsar. Och allt tyder ju på att andelen ökar. De nya laptop-CPU’erna är ju rätt bra.

https://wccftech.com/amd-cpu-market-share-desktop-notebook-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

PC menas Personal Computer och styrt av IBM och använder BIOS chip att styra maskinvaran i datorn, datorer som använder liknande hårdvara kallas PC kompatibel som emulerar samma funktioner, Äpplet använder inte BIOS chip utan är mer mjukvarubaserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Apple kanske var lite före PC med att införa EFI/UEFI (som ersätter BIOS) men det används ju i PC också idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Apple kanske var lite före PC med att införa EFI/UEFI (som ersätter BIOS) men det används ju i PC också idag.

Naturligtvis har har det skett en utveckling hur kommunikationen mellan hårdvara och mjukvara hanteras men traditionellt förknippas ordet PC med IBM’s design och Macintosh (Mac) med Apples variant, det handlar varumärken men båda är persondatorer. Skillnaden främst inom BIOS hanteringen är numera små och kan lätt emuleras över till andra systemet.

När andra tillverkare också ville få del av den växande marknaden inom persondatorer var det mesta runt Apple låst men det gick att ta vägen via IBM datorernas operativsystem som köpts in från Microsoft, IBM ville dock inte släppa patentet för BIOS kretsen så man fick ta till ”reverse engineering” och konstruera egna kretsar som gjorde samma sak därav benämningen IBM PC kompatibel dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Bra med mer konkurrens!

Permalänk
Medlem

@oceanic: IBM tappade dock sin relevans för PC-begreppet i vardagligt tal redan under tidigt 90-tal. Idag är det ju få som tänker på eller ens känner till IBM PC längre eller vilken betydelse de hade då.

Mac är en idé om hur mjukvaran ska vara uppbyggd och fungera, vilken PC-hårdvara det körs på är irrelevant.

Permalänk
Medlem

Varför saknas det flera år i grafen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Varför saknas det flera år i grafen?

Antar att de inte samlade statistik just de perioderna.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@loevet Den här artikeln illustreras med foton på separata grafikkort, och många läsare tror att nyheten handlar om att AMD just nu säljer fler grafikkort än Nvidia. Men det är ju inte det som siffrorna i artikeln visar.

Jag tror att sådana här nyheter med branchstatistik behöver förklaras på ett tydligare sätt för att inte vilseleda läsarna. Det räcker ju tyvärr inte alltid att texten rent sakligt är korrekt i detaljerna, många läsare skummar förbi och läser lite snabbt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hade jag köpt en ny dator idag så hade det lätt blivit 3600 + 5700XT!

Vi veeeeet

Skrivet av Dizzö:

Hade jag köpt ny rigg nu så hade det definitivt blivit AMD rakt igenom.

Ryzen 3600 och 5700 XT.

Skrivet av Dizzö:

Behöver man bygga ny dator idag så är 3600 + 5700 XT sjukt bra delar för pengarna spenderade!

Hade lätt gått för den kombon om jag byggt ny dator idag.

Skrivet av Dizzö:

Nu tar jag mig o köper 3600 + 5700 XT

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dizzö:

Så sugen på att köpa ett fullt AMD system!

3600 + 5700 XT är tanken.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dizzö:

Nästa bygge: Ryzen 2 och Navi!

Gimme now pls!!!!!!!!

Dold text
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vi veeeeet

Dold text

Du med hoppas jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Sjukt kul för AMD!

Hade jag köpt en ny dator idag så hade det lätt blivit 3600 + 5700XT!

O då sitter jag på Intel + Nvidia idag

Ja troligen samma här. Det ända som tar emot är kylningen på deras x570mobo. XD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja troligen samma här. Det ända som tar emot är kylningen på deras x570mobo. XD

Skickades från m.sweclockers.com

Köpt ett x470 bara o spara lite pengar

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X