Intel: "Core 9000-serien snabbare än AMD i relevanta tester"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Eller så kan du bara vara glad att det händer lite och inte skriva syrliga kommentarer så det blir massa trollande.

Bara en observation, ta det inte så hårt.
Saken med Intel de senaste åren är att det just bara "händer lite" när de gör något. Så jag är glad att AMD är här igen, och pushar på dem. Måste dock erkänna att jag tycker att det är tråkigt med Intels 10mm bekymmer... Konkurrens är viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Och det är stor chans den skillnaden kommer minska ytterligare eller gå över till AMD's fördel nu när en hel spelvärld tack vare de framtida konsolerna kommer gå AMD's väg...

Jag har hört detta argumentet sedan AMD fick kontrakt att leverera hårdvara till både PS4 och xbox one, under bulldozer-tiden. Jag tror du (och många andra) gravt överskattar till vilken grad spel optimeras för specifik hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oj då. Tog ju fram länken men lyckades glömma bort att få med den :).
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1533783-omrostning-vilke...

Aja. Man ska vara lite försiktig med att dra för stora växlar på undersökningar med frivilligt öppet deltagande. Men intressant ändå.

Det är ändå intressant hur siffrorna ändrats! Jag gjorde precis detta diagram baserat på Steam Hwsurvey.

Jag hade tänkt få med SweClockers men det blev svårt att presentera när jag saknade aktuella siffror, men mellan 2016-05-08 och 2018-10-18 så tappade 1080p drygt 10% till 1440p bland SweC-medlemmar.

Steams Hwsurvey tyder på att en avsevärd andel användare skrotat av gamla enheter med 1366x768 till förmån för enheter med 1080p istället. Trenden för 1440p på Hwsurvey är onekligen god också med en tredubbling under samma tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ändå intressant hur siffrorna ändrats! Jag gjorde precis detta diagram baserat på Steam Hwsurvey.
http://i.imgur.com/GBcglrMh.png

Jag hade tänkt få med SweClockers men det blev svårt att presentera när jag saknade aktuella siffror, men mellan 2016-05-08 och 2018-10-18 så tappade 1080p drygt 10% till 1440p bland SweC-medlemmar.

Steams Hwsurvey tyder på att en avsevärd andel användare skrotat av gamla enheter med 1366x768 till förmån för enheter med 1080p istället. Trenden för 1440p på Hwsurvey är onekligen god också med en tredubbling under samma tid!

?

1366x768 ökar väl mest av alla skärmupplösningar enligt Steams Julisiffror?

https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...
"Primary Display Resolution"

Pratar vi om olika saker?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

?

1366x768 ökar väl mest av alla skärmupplösningar enligt Steams Julisiffror?

https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...
"Primary Display Resolution"

Pratar vi om olika saker?

Jag tror bara ni kollar på olika tidsintervall :).
Sveclockarn kollar på hur utvecklingen sett ut de senaste 3 åren och där har den lägre upplösningen fått stå tillbaka en hel del. Det stämmer säkert.

Du kollar på förändringen senaste månaden för diverse upplösningar. Här verkar 1366*768 ha ökat mest. Helt rätt!
Men det är fortfarande inte mer än en halv procents ökning och detta kan bero på det statistiska urvalet. Svårt att säga att det är en trend att folk gått över mer till den upplösningen senaste månaden tror jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sweclockarn kollar på hur utvecklingen sett ut de senaste 3 åren och där har den lägre upplösningen fått stå tillbaka en hel del. Det stämmer säkert.

Exakt detta.

Min poäng är att vi rört oss mot 1080p and beyond med stormsteg de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag har hört detta argumentet sedan AMD fick kontrakt att leverera hårdvara till både PS4 och xbox one, under bulldozer-tiden. Jag tror du (och många andra) gravt överskattar till vilken grad spel optimeras för specifik hårdvara.

Dåtid är dåtid och framtid är framtid. Det kommer bli annorlunda nu när det i mycket högre grad kommer ske en konvergens mellan PC och konsol. De nya konsolerna kommer i stort sett vara som datorer i mångt och mycket. En del kanske kan skippa PC helt och bara köra konsol även för andra grejer...

Jag tror att vi i högre grad går mot en framtid där spelen blir allt mer parallelliserade, visst vissa laster måste ligga på samma tråd då matematiken inte funkar annars. Traditionellt har ju spelutvecklare hela tiden räknat med att frekvenserna höjs hela tiden så de har kunnat tillåtas vara "lata" nog att bara lägga på så mycket som möjligt på en tråd. Men detta måste det bli ändring på nu när frekvenserna i framtiden kommer snarare gå nedåt. Jag tror starkt på att AMD i långa loppet kommer få lite mera fördel här jämfört med Intel i dagsläget.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

De mest spelade spelen och 1080 Ti:
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-Fortnite/3...
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-DOTA-2/368...
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-Counter-St...
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-Grand-Thef...

Tog de 3 högsta på steam vad det gäller "most concurrent players" samt fortnite ... 60-70% 1080p och 25-30% 1440p. Inte så låg FPS där inte. Userbenchmark är väl inte den mest optimerade testplatformen, men det visar hur slutkunders datorer presterar.

Fin cherrypick där.

3st spel varav ett är typ 10 år gammalt, 2 av dem kan drivas på en Pentium 4 och det tredje så uppnår inget 1080Ti >90fps i riktig gameplay. (Notera att GTA 5s benchmark inte innehar någon dynamik alls) bara Grass och PostFX på Ultra drar ner mitt 1080Ti på knäna i 1440p. Glöm inte bort att AA inte ens nämns i det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

(Notera att GTA 5s benchmark inte innehar någon dynamik alls) bara Grass och PostFX på Ultra drar ner mitt 1080Ti på knäna i 1440p. Glöm inte bort att AA inte ens nämns i det där.

Nu är detta visserligen siffror på ett GTX 1080, men...

Bildkälla: https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900...

Den mest intressanta siffran är 95:e percentilen där vi ser att 1080 nästan tangerar 60 FPS (d.v.s. det förekommer en del frames med långa renderingstider även på ett 1080). För att köra med någon vettig kvalité är ett 1080 att betrakta som ett minimum för GTA V i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De mest spelade spelen och 1080 Ti:
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-Fortnite/3...
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-DOTA-2/368...
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-Counter-St...
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-Grand-Thef...

Tog de 3 högsta på steam vad det gäller "most concurrent players" samt fortnite ... 60-70% 1080p och 25-30% 1440p. Inte så låg FPS där inte. Userbenchmark är väl inte den mest optimerade testplatformen, men det visar hur slutkunders datorer presterar.

Cherry pick? Du snackade om steam HW stats. Jag valde de populäraste spelen på steam som de spelar med hårdvaran som visade upp. Det är inte direkt några 1080 Ti heller. De spelar med 1060 och 1050 Ti. Klart man kör låg upplösning om man har "dåliga" kort.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är detta visserligen siffror på ett GTX 1080, men...
https://i.imgur.com/CiVRR3p.png
https://i.imgur.com/XUkTSSn.png
Bildkälla: https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900...

Den mest intressanta siffran är 95:e percentilen där vi ser att 1080 nästan tangerar 60 FPS (d.v.s. det förekommer en del frames med långa renderingstider även på ett 1080). För att köra med någon vettig kvalité är ett 1080 att betrakta som ett minimum för GTA V i 1440p.

Varför diskuterar vi överhuvudtaget GTA 5 när hela diskussionen handlade om 1080p?
>Lättare att driva.<
>Billigare hårdvara.<
>Lättare att nå >144fps som nog majoriteten gamers vill ha.<

>Behöver liksom inte slänga 8000+ på ett grafikkort för att knappt nå 100.<

Och det i ett benchmark som är 100% scriptat och inte har någon Dynamik. Prestandan i Benchmark är alltid runt 15-20 fps högre än i realtid när man faktiskt spelar.
Glöm inte bort att de inte specifierar inställningar alls annat än "Very High" vad innebär detta? PostFX Ultra, MSAA 8x, Grass Ultra? Eller? Vilka skuggor? AMDs eller Nvidias PCSS eller Ultra? Något i Advanced Setting som extra skuggdistans?
1080Ti i 1440p i GTA V går på knäna iaf.

Skrivet av kelthar:

Cherry pick? Du snackade om steam HW stats. Jag valde de populäraste spelen på steam som de spelar med hårdvaran som visade upp. Det är inte direkt några 1080 Ti heller. De spelar med 1060 och 1050 Ti. Klart man kör låg upplösning om man har "dåliga" kort.

Jag har inte en aning vad din poäng ens är.

Ditt första inlägg hade liksom väldigt lite att göra med mitt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Om du tittar på mina två föregående poster så ser du att låga skräpupplösningar droppat av rejält på Steam de senaste åren, samt att 1080p exploderade 2016-2018 men har planat ut sedan dess. 1080p kommer säkert att leva kvar ett bra tag, inte minst eftersom det är populärt på nyare laptops, men världen går mot högre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

från 0.1% till 1% är ju en enorm lyft eller hur
Ja det blir intressant, men knappast släpper de ut något som ingen vill köpa.
Och 150-250$ är ju det som intel satsar på. Det är ju inte så att de vill slå 2080Ti från början.

Nej såklart de inte släpper en flopp, för det har Ju aldrig hänt tidigare att Intel velat slå sig in i grafikkortens värld. Det gick ju kanon sist eller hur?😏

Intel har panik, det syns så tydligt i hur de marknadsför. Att ta fram en ny CPU tar ungefär 5 år, därav har Intel 4 mindre roliga år framför sig, investerarna kommer gå i taket och risken finns att de paniksläpper något som inte är bra. Det har hänt förr och kommer hända igen, frågan är bara när?

Intel har haft ensamrätt via patent på sin QPI-design, när det släppte var AMD snabbt på bollen med en egen variant av QPI. Intel har haft väldigt många år på sig att förbereda sig på det här, det har de uppenbarligen inte gjort och nu blir de omkörda av sin egen design.
Jag kan inte vara annat än skadeglad då de tvingat mig att betala höga priser för deras CPU.
Jag köper inte kärn-racet som inletts för de gör typ noll skillnad i dagens spel och när de väl gör skillnad finns något bättre att köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

@AdoringFan: Om du tittar på mina två föregående poster så ser du att låga skräpupplösningar droppat av rejält på Steam de senaste åren, samt att 1080p exploderade 2016-2018 men har planat ut sedan dess. 1080p kommer säkert att leva kvar ett bra tag, inte minst eftersom det är populärt på nyare laptops, men världen går mot högre upplösningar.

PC Världen, för gamers. Inte "Casuals" som är okej med 30-60fps som pysslar med Excel dokument bidrar en del till statistiken.

1080p förblir standard för majoriteten till iaf 2025-2030.

När grafikkorten blir billigare igen och orkar driva 1440p eller högre i 144 (minst) så kommer nog folk byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag har hört detta argumentet sedan AMD fick kontrakt att leverera hårdvara till både PS4 och xbox one, under bulldozer-tiden. Jag tror du (och många andra) gravt överskattar till vilken grad spel optimeras för specifik hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med, vi har redan haft en generation AND x86 hårdvara utan att de lyckats visa någon förbättring på Windows, däremot är ju optimering på konsol extrem, kanske är det för beroende av de specialfunktioner Microsoft och Sony perat in som gör det svårt att få samma prestanda på en PC med AMD-hårdvara, eller så har det med Windows att göra, efterlyser ett bootbart ”Xbox”-mode för Gaming som inte laddar några som helst bakgrundsapplikatilner etc och bara certifierade drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

PC Världen, för gamers. Inte "Casuals" som är okej med 30-60fps som pysslar med Excel dokument bidrar en del till statistiken.

1080p förblir standard för majoriteten till iaf 2025-2030.

När grafikkorten blir billigare igen och orkar driva 1440p eller högre i 144 (minst) så kommer nog folk byta.

För folk som bara använder desktop och inte spelar finns det enorma incitament för att köra 2160p idag, särskilt i programvaror som Excel, eftersom 4K-skärmar blivit såpass billiga idag. Den som har en 2160p-skärm kan dessutom skala upp 1080p med perfekt resultat eftersom upplösningen går jämnt ut på en sån panel så att man slipper interpolering helt.

Sen ska sägas att det stora flertalet dataspel inte är i närheten av så krävande som GTA V är, så det är ett ganska dåligt exempel på att grafikkort inte klarar att driva spel generellt i 1440p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

För folk som bara använder desktop och inte spelar finns det enorma incitament för att köra 2160p idag, särskilt i programvaror som Excel, eftersom 4K-skärmar blivit såpass billiga idag. Den som har en 2160p-skärm kan dessutom skala upp 1080p med perfekt resultat eftersom upplösningen går jämnt ut på en sån panel så att man slipper interpolering helt.

Sen ska sägas att det stora flertalet dataspel inte är i närheten av så krävande som GTA V är, så det är ett ganska dåligt exempel på att grafikkort inte klarar att driva spel generellt i 1440p.

Jag kan inte komma på särskilt många spel där mitt 1080ti orkar >100 i 1440p.

1080p på en 4K skärm <50" ser ju suddigt ut, som satan.

Plus att man behöver skalning i Windows miljö om man har en <32" vilket gör arbetsytan helt meningslös då den försvinner.

Folk tänker med plånböckerna och deras behov.

Gamers behov: Bra färger och hög responstid ihop med refresh. Lätt att driva. Därför folk fortfarande köper XL2411Z och annat skit som funnits i snart 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Jag kan inte komma på särskilt många spel där mitt 1080ti orkar >100 i 1440p.

Jag har över hundra spel på Steam, och av dem är det GTA V, DayZ, Fallout 4 och några till som kanske har problem att komma över 100 FPS på mitt 2080, så det beror nog mest på vad man spelar för spel. Alla kör inte bara AAA hela tiden.

Skrivet av AdoringFan:

1080p på en 4K skärm <50" ser ju suddigt ut, som satan.

Nu är kanske vanligare storlekar idag 24-27", och 1080p uppskalad till 27" 4K-skärm blir exakt som att ha en 27" med 1080p. Om det ser dåligt ut så beror det mest sannolikt på dålig hårdvara i skärmen (då går det skala med GPU), annars passar en 1080p-pixel in på fyra stycken 4K-pixlar d.v.s. det går inte se någon som helst skillnad om du inte redan hade problem med att du såg individuella pixlar.

Skrivet av AdoringFan:

Plus att man behöver skalning i Windows miljö om man har en <32" vilket gör arbetsytan helt meningslös då den försvinner.

Här förstår jag inte alls vad du menar?

Permalänk
Avstängd

Riktiga spelare kör 1440p och 144hz och AMD med allt.
Har en skön 31.5 tums 144hz 1440p skärm just nu, vilken inlevelse i spelen!
Nästa uppdatering så blir det en widescreen variant, kanske 5140x1440 eller liknande.
snart dags för path of exile ligan Blight, vi som spelar, spelar

De som stirrar på fps missar upplevelsen helt

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Riktiga spelare kör 1440p och 144hz och AMD med allt.
Har en skön 31.5 tums 144hz 1440p skärm just nu, vilken inlevelse i spelen!
Nästa uppdatering så blir det en widescreen variant, kanske 5140x1440 eller liknande.
snart dags för path of exile ligan Blight, vi som spelar, spelar

De som stirrar på fps missar upplevelsen helt

https://web.poecdn.com/image/blight/Panel10/Screenshot3.jpg

Nu förstår jag inte, fps spelar ingen roll men man måste ha AMD? Blir det bättre färger? Högre kontrast?

Permalänk

Jag vill tro att 90% om inte mer här på forumet är gamers overklockare. Ser man bygga dator råd tråden så är mer än 90% speldatorer. Så vem bryr sig om videoredigering osv osv och om amd är bra där då inte så många håller på med sådant. Valet är enkelt har man cash köper man intel har man en mindre budget köper man amd. Intel är bättre i spel och överklockbing just nu men folk verkligen älskar amd för VAD. Jag hade älskat dom om de hade slagit intel och dessutom varit billigre. Nu är det inte så.
Så många amd hejare som klappar sig på axeln för att de troligtvis inte hade råd för att köpa en riktig speldator och var tvungna att köpa en ryzen prolle och försöker heja sig själva. Som sagt spel överklockning thats it. Ska man hålla på med annat så självklart 3900x men som sagt de är mindre än 10%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag vill tro att 90% om inte mer här på forumet är gamers overklockare. Ser man bygga dator råd tråden så är mer än 90% speldatorer. Så vem bryr sig om videoredigering osv osv och om amd är bra där då inte så många håller på med sådant. Valet är enkelt har man cash köper man intel har man en mindre budget köper man amd. Intel är bättre i spel och överklockbing just nu men folk verkligen älskar amd för VAD. Jag hade älskat dom om de hade slagit intel och dessutom varit billigre. Nu är det inte så.
Så många amd hejare som klappar sig på axeln för att de troligtvis inte hade råd för att köpa en riktig speldator och var tvungna att köpa en ryzen prolle och försöker heja sig själva. Som sagt spel överklockning thats it. Ska man hålla på med annat så självklart 3900x men som sagt de är mindre än 10%.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade inte AMD kommit med Ryzen nu så hade det nog fortfarande varit 4C/8T som gällt på Intel men med några hundra MHz högre klockfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag vill tro att 90% om inte mer här på forumet är gamers overklockare. Ser man bygga dator råd tråden så är mer än 90% speldatorer. Så vem bryr sig om videoredigering osv osv och om amd är bra där då inte så många håller på med sådant. Valet är enkelt har man cash köper man intel har man en mindre budget köper man amd. Intel är bättre i spel och överklockbing just nu men folk verkligen älskar amd för VAD. Jag hade älskat dom om de hade slagit intel och dessutom varit billigre. Nu är det inte så.
Så många amd hejare som klappar sig på axeln för att de troligtvis inte hade råd för att köpa en riktig speldator och var tvungna att köpa en ryzen prolle och försöker heja sig själva. Som sagt spel överklockning thats it. Ska man hålla på med annat så självklart 3900x men som sagt de är mindre än 10%.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet att du sitter med din 9900k och är jävligt nöjd med den och dens fina prestanda, fina temperaturer och dess stabilitet. Men det är fortfarande ett faktum att det du säger har ingen logik överhuvudtaget. 9900k är en billigare cpu än 3900x. Moderkorten är också dyrare, mycket dyrare. Det roliga är ju också att du säger emot dig själv i ditt eget meddelande.

Nemen på riktigt, detta är bara löjligt. Sök upp fakta innan du yttrar dig.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB