Köra Ubuntu och windows samtidigt ?

Permalänk

Köra Ubuntu och windows samtidigt ?

Tjo,

Kan man köra windows på sin dator och köra ubuntu på en externdisk och ha båda os igång samtidigt ?

/Force

Permalänk
Medlem

Du kan köra en virtuell maskin i din dator men du kan inte ha dem "igång" samtidigt. Du kan ha dem installerat på din dator båda två däremot. Då väljer du vilket OS du ska ha i boot

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,

Kan man köra windows på sin dator och köra ubuntu på en externdisk och ha båda os igång samtidigt ?

/Force

Det ska gå och köra på samma disk via dualboot.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Jepp samma disk vet jag att man kan köra dualboot på systemen men att ha igång dom samtidigt ?
Det går alltså inte.

Permalänk

Vill du köra båda samtidigt är det väl VMware Workstation som gäller för enkelhetens skull.

Du kanske skulle försöka beskriva mer vad du ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jepp samma disk vet jag att man kan köra dualboot på systemen men att ha igång dom samtidigt ?
Det går alltså inte.

Om du kör VirtualBox, WMWare Workstation eller Hyper-V kan du starta datorn i Windows och sen köra Ubuntu i de programmen. Då kör du dem samtidigt, men det går inte att köra hårdvaran på två olika operativsystem sida vid sida utan att virtualisera det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Om du kör VirtualBox, WMWare Workstation eller Hyper-V kan du starta datorn i Windows och sen köra Ubuntu i de programmen. Då kör du dem samtidigt, men det går inte att köra hårdvaran på två olika operativsystem sida vid sida utan att virtualisera det.

Ja det var så det var ja, jag tänkte på virtualbox

Tack