Konsultera svenska ljudingenjörer?

Permalänk
Avstängd

Konsultera svenska ljudingenjörer?

Tjena! Jag undrar var någonstans man kan hitta listor (eller kontaktuppgifter) till svenska ljudingenjörer?

Alltså, de som sitter och utformar ljud, kritiskt lyssnar på ljud, och möjligen även de som har hållit på med att skapa sina egna ljudkretsar för att även ha grundläggande förståelse av elektronik kopplat till ljudskapande.

Det finns också många ljudmyter om exempelvis ljudkablar, ljuddämpning, DACs, och liknande som är mycket svårare att undvika på ljudforum på nätet för de flesta ljudingenjörer som berättar hur det ligger till från ett mer skeptiskt håll inom ljud (som faktumet att de flesta inte kan höra skillnad på DACs i double-controlled blind tests som kan skilja flera tusentals kronor i prisskillnad pga. hur långt tekniken har gått framåt) tenderar att bli bannade från dessa nätforum (t.ex. Ethan Winer).

Jag har nämligen några ljudtekniska frågor som jag inte lyckas få svar på i exempelvis forum som gearslutz.com eller svenska ljudforumet "studio" som verkar vara rätt dött för det mesta. Då är det lika bra att konsultera och betala en ljudingenjör för att få svar på frågorna.

Så, hur sjutton hittar man svenska ljudingenjörer för att få svar på frågor som "audiophiles with golden ears" inte kan svara "rätt" på?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag undrar var någonstans man kan hitta listor (eller kontaktuppgifter) till svenska ljudingenjörer?

Alltså, de som sitter och utformar ljud, kritiskt lyssnar på ljud, och möjligen även de som har hållit på med att skapa sina egna ljudkretsar för att även ha grundläggande förståelse av elektronik kopplat till ljudskapande.

Det finns också många ljudmyter om exempelvis ljudkablar, ljuddämpning, DACs, och liknande som är mycket svårare att undvika på ljudforum på nätet för de flesta ljudingenjörer som berättar hur det ligger till från ett mer skeptiskt håll inom ljud (som faktumet att de flesta inte kan höra skillnad på DACs i double-controlled blind tests som kan skilja flera tusentals kronor i prisskillnad pga. hur långt tekniken har gått framåt) tenderar att bli bannade från dessa nätforum (t.ex. Ethan Winer).

Jag har nämligen några ljudtekniska frågor som jag inte lyckas få svar på i exempelvis forum som gearslutz.com eller svenska ljudforumet "studio" som verkar vara rätt dött för det mesta. Då är det lika bra att konsultera och betala en ljudingenjör för att få svar på frågorna.

Så, hur sjutton hittar man svenska ljudingenjörer för att få svar på frågor som "audiophiles with golden ears" inte kan svara "rätt" på?

Vi har ett gäng företag i Sverige som drar till sig en stor andel ljudintresserade elektroingenjörer, till exempel Lab Gruppen dock har jag svårt att tro att de svarar på enskilda frågor.

Själv är jag inne på sista året av min master som bland annat har innefattat mixed-mode (DA/AD-omvandling), byggt hörlursförstärkare med mera (ren design, test och verifikation, inte bygga ett kitt köpt på hemsida).

Är det några specifika frågor så får du gärna skjuta från höften så skall jag se om jag kan svara på dessa åt dig.

Ljudingenjörer bör rimligen vara ingenjörer som konstruerar ljud och upplevelser från ljud?

typo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ingenjörer är för gammal att kunna höra korrekt ändå.
Du borde konsultera en bebis.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad det är för frågor så kanske forumet audiosciencereview.com kan vara värt att testa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Ingenjörer är för gammal att kunna höra korrekt ändå.
Du borde konsultera en bebis.

Du borde konsultera en komiker.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Vi har ett gäng företag i Sverige som drar till sig en stor andel ljudintresserade elektroingenjörer, till exempel Lab Gruppen dock har jag svårt att tro att de svarar på enskilda frågor.

Själv är jag inne på sista året av min master som bland annat har innefattat mixed-mode (DA/AD-omvandling), byggt hörlursförstärkare med mera (ren design, test och verifikation, inte bygga ett kitt köpt på hemsida).

Är det några specifika frågor så får du gärna skjuta från höften så skall jag se om jag kan svara på dessa åt dig.

Ljudingenjörer bör rimligen vara ingenjörer som konstruerar ljud och upplevelser från ljud?

Tack så mycket för svaren!

Några frågor jag har härstammar från skeptiska ljudingenjören Ethan Winer som blivit bannad från ett flertal ljudforum när han varit kritisk mot folk med "golden ears" inom ämnen som ljuddämpning och hörbara skillnader i olika prisklasser för olika ljudhårdvaror som exempelvis DACs/ADCs.

1. I och med hur fysikens lagar för ljudvågor, går det egentigen att "uppgradera" sig med olika hörlurar? Dvs., finns det en gräns i design och storlek för hörlurar innan man inte kan få "mer naturtrogen ljudbild" i hörlurar och måste gå över till faktiska studiomonitorer på grund av att större delar behövs för att exempelvis kunna förflytta basvågor på ett sätt som låter mer naturtroget?

2. Baserat på fråga ett: får man "mer naturtrogen ljudbild" av att köra 3-Way studiomonitorer än 2-Way studiomonitorer? I förstnämnda fallet kör man då med en mellanregister-tweeter utöver diskant-tweeter och woofer. Vissa "ljudrecensenter" på nätet, för bland annat högtalare i bilar, vill påstå att 2-Way är bättre om man inte lägger ner kolosalla mängder stålar för att få en perfekt crossover mellan diskant, mellanreigster och bas.

Min tanke i det hela är att först anta att crossovern är perfekt mellan bas, mellanregister och disktant: då torde det väl bli "mer naturtrogen ljudbild" tack vare att mellanregistret får sin egen tweeter med sin mängd WATT och så? Mer "energi" för att bilda de separata ljudvågorna för diskant, mellanregister och bas? Anta oxå att övriga konstruktionen är prima. Jag funderar nämligen på om jag kmr få bättre komplett ljudbild från A7X -> S3V från märket Adam. Å ena sidan ser jag bilder på studios med 2-Way monitorer och å andra sidan ser jag andra studios med 3-Way monitorer...

3. Vilka studiomonitorer är det ljudingenjörer skulle rekommendera åt sina bästa vänner som inte är insatta i ljud men vill ha naturtrogen ljudbild? Hela ljudindustrin idag är plågad av massa marknadsjippo, massa myter om ljud och att "högre pris alltid är bättre" fast tekniken har kommit så långt att vissa mellansegment produkter kan till och med vara bättre än svindyra produkter om man är tillräckligt insatt i att veta hur man skall tolka angivna specifikationer och hur man skall tolka angivna frekvenskurvor som till och med kan vara missvisande beroende på hur de "visar genomsnittet" istället för att visa mer exakta peaks & nulls för varje frekvens (enligt min förståelse det jag läst i boken The Audio Expert).

4. Har DACs/ADCs utvecklats så bra nu att du kan i princip få en icke-hörbar DAC+ADC i ett externt ljudkort för bara någon eller några tusenlappar och som inte skulle skilja sig i ljudkvalité från en fullspäckad konsol som egentligen bara kostar mer på grund av större storlek och fler funktioner+ingångar+utgångar? Återigen: många "audiophiles" med sina "golden ears" och "expaction bias" skulle påpeka att "dyrare är alltid bättre" i detta fall oxå fast det troligen börjar handla om minskat jitter och andra icke-hörbart ljud som dessutom maskeras ("masking") av övrigt ljud som är mycket högre.

Varsågod för alla frågor!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@AplAy: Många bra frågor och intressanta tankar. Jag har några raka svar och några svar som troligen inte är vad du är ute efter. Jag skall tänka till och återkommer till dig i morgon kväll med något mer välformulerat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

1. I och med hur fysikens lagar för ljudvågor, går det egentigen att "uppgradera" sig med olika hörlurar? Dvs., finns det en gräns i design och storlek för hörlurar innan man inte kan få "mer naturtrogen ljudbild" i hörlurar och måste gå över till faktiska studiomonitorer på grund av att större delar behövs för att exempelvis kunna förflytta basvågor på ett sätt som låter mer naturtroget?

2. Baserat på fråga ett: får man "mer naturtrogen ljudbild" av att köra 3-Way studiomonitorer än 2-Way studiomonitorer? I förstnämnda fallet kör man då med en mellanregister-tweeter utöver diskant-tweeter och woofer. Vissa "ljudrecensenter" på nätet, för bland annat högtalare i bilar, vill påstå att 2-Way är bättre om man inte lägger ner kolosalla mängder stålar för att få en perfekt crossover mellan diskant, mellanreigster och bas.

Min tanke i det hela är att först anta att crossovern är perfekt mellan bas, mellanregister och disktant: då torde det väl bli "mer naturtrogen ljudbild" tack vare att mellanregistret får sin egen tweeter med sin mängd WATT och så? Mer "energi" för att bilda de separata ljudvågorna för diskant, mellanregister och bas? Anta oxå att övriga konstruktionen är prima. Jag funderar nämligen på om jag kmr få bättre komplett ljudbild från A7X -> S3V från märket Adam. Å ena sidan ser jag bilder på studios med 2-Way monitorer och å andra sidan ser jag andra studios med 3-Way monitorer...

3. Vilka studiomonitorer är det ljudingenjörer skulle rekommendera åt sina bästa vänner som inte är insatta i ljud men vill ha naturtrogen ljudbild? Hela ljudindustrin idag är plågad av massa marknadsjippo, massa myter om ljud och att "högre pris alltid är bättre" fast tekniken har kommit så långt att vissa mellansegment produkter kan till och med vara bättre än svindyra produkter om man är tillräckligt insatt i att veta hur man skall tolka angivna specifikationer och hur man skall tolka angivna frekvenskurvor som till och med kan vara missvisande beroende på hur de "visar genomsnittet" istället för att visa mer exakta peaks & nulls för varje frekvens (enligt min förståelse det jag läst i boken The Audio Expert).

4. Har DACs/ADCs utvecklats så bra nu att du kan i princip få en icke-hörbar DAC+ADC i ett externt ljudkort för bara någon eller några tusenlappar och som inte skulle skilja sig i ljudkvalité från en fullspäckad konsol som egentligen bara kostar mer på grund av större storlek och fler funktioner+ingångar+utgångar? Återigen: många "audiophiles" med sina "golden ears" och "expaction bias" skulle påpeka att "dyrare är alltid bättre" i detta fall oxå fast det troligen börjar handla om minskat jitter och andra icke-hörbart ljud som dessutom maskeras ("masking") av övrigt ljud som är mycket högre.

Varsågod för alla frågor!

Man kan inte mäta ljudupplevelse, en frequency graph säger lite om en driver.
Implementationen är viktigare än tekniken.
Med andra ord det är omöjligt att veta hur något verkligen låter innan man lyssnar på det, vilket är anledningen till varför audio forum lever kvar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Tack så mycket för svaren!

Några frågor jag har härstammar från skeptiska ljudingenjören Ethan Winer som blivit bannad från ett flertal ljudforum när han varit kritisk mot folk med "golden ears" inom ämnen som ljuddämpning och hörbara skillnader i olika prisklasser för olika ljudhårdvaror som exempelvis DACs/ADCs.

1. I och med hur fysikens lagar för ljudvågor, går det egentigen att "uppgradera" sig med olika hörlurar? Dvs., finns det en gräns i design och storlek för hörlurar innan man inte kan få "mer naturtrogen ljudbild" i hörlurar och måste gå över till faktiska studiomonitorer på grund av att större delar behövs för att exempelvis kunna förflytta basvågor på ett sätt som låter mer naturtroget?

2. Baserat på fråga ett: får man "mer naturtrogen ljudbild" av att köra 3-Way studiomonitorer än 2-Way studiomonitorer? I förstnämnda fallet kör man då med en mellanregister-tweeter utöver diskant-tweeter och woofer. Vissa "ljudrecensenter" på nätet, för bland annat högtalare i bilar, vill påstå att 2-Way är bättre om man inte lägger ner kolosalla mängder stålar för att få en perfekt crossover mellan diskant, mellanreigster och bas.

Min tanke i det hela är att först anta att crossovern är perfekt mellan bas, mellanregister och disktant: då torde det väl bli "mer naturtrogen ljudbild" tack vare att mellanregistret får sin egen tweeter med sin mängd WATT och så? Mer "energi" för att bilda de separata ljudvågorna för diskant, mellanregister och bas? Anta oxå att övriga konstruktionen är prima. Jag funderar nämligen på om jag kmr få bättre komplett ljudbild från A7X -> S3V från märket Adam. Å ena sidan ser jag bilder på studios med 2-Way monitorer och å andra sidan ser jag andra studios med 3-Way monitorer...

3. Vilka studiomonitorer är det ljudingenjörer skulle rekommendera åt sina bästa vänner som inte är insatta i ljud men vill ha naturtrogen ljudbild? Hela ljudindustrin idag är plågad av massa marknadsjippo, massa myter om ljud och att "högre pris alltid är bättre" fast tekniken har kommit så långt att vissa mellansegment produkter kan till och med vara bättre än svindyra produkter om man är tillräckligt insatt i att veta hur man skall tolka angivna specifikationer och hur man skall tolka angivna frekvenskurvor som till och med kan vara missvisande beroende på hur de "visar genomsnittet" istället för att visa mer exakta peaks & nulls för varje frekvens (enligt min förståelse det jag läst i boken The Audio Expert).

4. Har DACs/ADCs utvecklats så bra nu att du kan i princip få en icke-hörbar DAC+ADC i ett externt ljudkort för bara någon eller några tusenlappar och som inte skulle skilja sig i ljudkvalité från en fullspäckad konsol som egentligen bara kostar mer på grund av större storlek och fler funktioner+ingångar+utgångar? Återigen: många "audiophiles" med sina "golden ears" och "expaction bias" skulle påpeka att "dyrare är alltid bättre" i detta fall oxå fast det troligen börjar handla om minskat jitter och andra icke-hörbart ljud som dessutom maskeras ("masking") av övrigt ljud som är mycket högre.

Varsågod för alla frågor!

1. En hörlur kan inte påverka din kropp på det sätt som ljudet gör i verkligheten, det kommer aldrig att gå att återskapa känslan i kroppen.
Jag har kört med hörlurar och basmoduler av den anledningen.

2. Hur många frekvensområden man delar upp högtalaren i spelar egentligen ingen roll men det finns nog inga 2 eller 3 vägssystem som är bra nog för att räknas till det bästa som går att åstadkomma, däremot en del 4 vägs eller mer.
Ljudbild använd också ofta på ett icke vedertaget sätt på detta forum jämfört med inom audiokretsar, jag upplever att många inte alls avser ljudbild utan frekvensgång eller ljudsignatur när de använder ordet ljudbild som inom audiokretsar används för var ljud positioneras.

3-4. Det finns nog inget som är bäst på det sätt du tror för du tar inte med rummet, högtalarna ska fungera i det rum de är, ta bort rummet och mycket är vunnet men att ta bort rummets påverkan är om inte omöjligt så mycket svårt.
Du verkar dessutom likställa hifiindustrin med ljudindustrin och blanda ihop dem men det är definitivt så att det dyraste inte presterar bäst ljudmässigt utan det presterar bra men man har lagt oerhört mycket pengar på designen också, man ska se de dyraste prylarna som brukskonst, man betalar för designen och "höljet".
Man köper en möbel/inredningsdetalj och inte bara ljudåtergivningsfunktionen när man väljer de dyraste prylarna, det är ju fysiskt omöjligt att bygga ett bra ljudsystem så litet att det inte blir en oerhört stor del av inredningen om det ska bli bra så man har ofta 2 val, välja professionella prylar, de brukar finnas i en version, mattsvart och helt utan utsmyckningar.
Eller så väljer man nått som är likvärdigt i kvalitet men med en påkostad låda som inte på nåt sätt påverkar ljudprestandan men som är trevligare att se på och kostar oerhört mycket mer att bygga, lådorna på de dyraste hifiprylarna som finns kostar flera miljoner i tillverkning och säljs ännu dyrare, det är klart att det blir dyrt.
Jag har haft en sån här när vi jobbade med Chord

Den uppgraderade med en Pulseaarray modul och den låda du ser på bilden ovan, locket på den lådan kostade 12000 kr att tillverka, det enkla locket på dem ser ut så här.

Benen kostade ca 800 kr styck att tillverka.
Så bara att uppgradera lådan kostade kring 25 000 kr för en kund som ville göra det.
Och allt som ser ut som guld på den är i guld....

De hade först en enklare fjärr

De gjorde en ny låda till just den fjärren i Volfram, den kostade 30 000 kr i bara maskintid för att få fram texten på knapparna...
Den fjärren finns bara i ett exemplar för den hade blivit osäljbart dyr men känslan i den går inte att beskriva.
De gjorde en ny men mer påkostad fjärr i aluminium och rostriitt stål i stället för den första i plast och den höll sig runt 5000 kr och gick att sälja.

Jag garanterar att den inte lät bättre av nått annat än Pulsearray modulen men den såg betydligt bättre ut med locket benen och känslan i fjärren ger också en dimendion, om det är värt att lägga pengar på det beror på , jag hade aldrig betalt kundpris för blinget men en del gjorde det , jag vill bara ha den elektriska prestandan.
Det är min dac som är med i deras broschyr från den tiden, jag skickade den till London för fotografering.....
De sålde även en dac till en person i Hongkong när den var helt ny, de hade då inte hunnit tillverka alu fjärren så köparen av den dacen skickade ett bud som hämtade fjärren jag hade och flög den till Hongkong, jag vet inte vad han betalade för den frakten men han hade fjärren på mindre än ett dygn och blev jätteglad och jag är säker på att det inte drabbade nån som inte hade råd att göra det...
Idag så kan du köpa likvärdig ljudprestanda för betydligt mindre pengar för man har kunnat packa in åtminstone daclretsar motsvarande pulsearray modulen i en ic och även om de kostar några hundra kronor så är det ju en oerhörd skillnad i tillverkningskostnad för själva omvandlingsdelen, analogkretsarna och strömförsörjningen är ju däremot inte billigare men stoppar man in en ic-da i en enkel låda så får man nått liknade för bara 20 000 kr idag.

Men visst kan det vara snyggt med lite påkostat mekaniskt arbete, prylarna är så stora att man antagligen gillar dem mer om man ser det som bruks-konst, modern konst som fyller en funktion utöver att bara vara statyer.

De presterar dessutom otroligt bra men inte absolut bäst möjligen med undantag av den gamle dacen som verkligen var (och fortfarande är) i absolut toppklass när den lanserades, den pressade teknikern för vad som var fysiskt möjligt i rumstemperatur och tekniken har inte blivit bättre idag utan bara billigare men man måste kyla kretsarna under rumstemp om det ska gå att göra det bättre för elektronerna är inte tillräckligt "lugna" annars så det går inte att öka prestandan på nått meningsfullt sätt.
Å andra sidan kan man också diskutera om man behöver förbättra något som överträffar hörselsinnets upplösning, men som sagt kretslösningarna går att göra billigare idag än för 20 år sedan men det är fortfarande inte så att de billigaste prylarna inte får stryk av dyrare men man behöver prestandamässigt "bara" gå till övre mellanklass för att komma till typ 95% av vad som är tekniskt möjligt att uppnå och då ligger man på kanske 5 % av priset för de allra bästa prylarna. Det är dyrt att göra snygga höljen, mycket dyrt.

Jag håller förresten på att bygga ihop en billig stereo nu bara för att testa vad som är möjligt, jag har gjort en del begfynd och har nu som mål att hålla mig kring 1% av nypriset och anläggningen ska kosta max 1500 kr, just nu kan jag få ihop en oerhört bra anläggning för under 1300kr av de delar jag samlat på mig hittills. Cd/dac, för och slutsteg och högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

(Märkte att jag slarvade med ordet ljudbild/sound imaging(?) vilket inte har med hur frekvenssvaret ser ut, my bad)

Skrivet av Sinery:

Man kan inte mäta ljudupplevelse, en frequency graph säger lite om en driver.
Implementationen är viktigare än tekniken.
Med andra ord det är omöjligt att veta hur något verkligen låter innan man lyssnar på det, vilket är anledningen till varför audio forum lever kvar.

Det går inte att mäta ljudupplevelse i den grad att man "vet" hur något låter för dig och hur något låter för mig.

Det går dock att mäta högtalare och/eller headphones frekvenssvar i viss dB på visst avstånd (från relativt platt mätmikrofon) och därmed hur "korrekt ljudåtergivning av särskilda frekvenser den har på bestämt avstånd i bestämd dB i ett vedertaget akustiskt behandlat utrymme".

"Hur något verkligen låter" kan skilja sig från dag till dag, mellan humörsvängningar, samt expectation bias (detta är stor faktor, särskilt om du investerat 20 lax i en preamp som tekniskt visar sig vara lika transparent som en 10 lax preamp; du skulle i detta fall påstå att 20-laxversionen MÅSTE "låta bättre" för den kostar ju dubbelt så mkt).

Finns roliga stories om skeptiskt ljudfolk som bjuder hem "audiophiles" till sina hem där de spelar upp musik som de säger kommer från "riktiga vintage preamps" och dessa "audiophiles" beundrar hur "äkta" och "sant" ljudet låter.

Sedan får dessa reda på att dessa bara var högkvalitativa simulerade plug-ins eftersom preamps är bara elektronik som förvränger frekvenser och/eller lägger till "noise" som kan uppfattas mer eller mindre "tilltalande" för öronen.

Så klart blir dessa "audiophiles" förbannade så inåt bomben för deras "golden ears" borde ju ha upptäckt denna "scam" av det "kliniskt felaktiga och falska digitala ljudet", eller hur?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Inte läst tråden men kolla in https://www.faktiskt.io/ där har du ljudingenjörer.

Permalänk
Medlem

Hör av dig till LTS, de kan garanterat svara på dina frågor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Hör av dig till LTS, de kan garanterat svara på dina frågor.

Vad är LTS?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Vad är LTS?

Ljudtekniska Sällskapet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad är LTS?

LjudTekniska Sällskapet

Vill göra ett inlägg här med, men har ärligt talat inte hunnit. En sak är säker, finns mycket bullshit inom ljud och att hitta folk som är kunnigt på riktigt är inte alltid lätt. Har tack och lov 'relativt' kunniga människor inom kontaktnätet.

Återkommer när det är lite lugnare om ett par dagar, tråden lär finnas kvar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Inte läst tråden men kolla in https://www.faktiskt.io/ där har du ljudingenjörer.

tänkte faktiskt rekommendera det forumet också. har med hjälp av dom byggt ett par lådor, dom kan bli HELT galna och börja simulera lådor och toka ur rejält på ett väldigt roligt/bra vis, i en av mina trådar blev det även bråk om något helt orelaterat ljudfenomen, extremt underhållande.

du kanske skulle konsultera "studio" folk som arbetar med musiker hela tiden?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

En snabb fråga för den akustiskt insatta: jag köpte en vinylbakgrund och jag har testat att blåsa igenom den och det går inte vilket får mig att anta att hänger jag upp den framför mina hemmasnickrade ljudabsorbenter (9cm tjocka så är bredbandsbredda "frekvensuppslukare") så kommer den att reflektera en hel del frekvenser i mellanregistret och diskantregistret? Materialet känns som en blandning av tyg och plast i känslan.

Skrivet av roxkz:

LjudTekniska Sällskapet

Vill göra ett inlägg här med, men har ärligt talat inte hunnit. En sak är säker, finns mycket bullshit inom ljud och att hitta folk som är kunnigt på riktigt är inte alltid lätt. Har tack och lov 'relativt' kunniga människor inom kontaktnätet.

Återkommer när det är lite lugnare om ett par dagar, tråden lär finnas kvar.

Tid å svara snart?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

En snabb fråga för den akustiskt insatta: jag köpte en vinylbakgrund och jag har testat att blåsa igenom den och det går inte vilket får mig att anta att hänger jag upp den framför mina hemmasnickrade ljudabsorbenter (9cm tjocka så är bredbandsbredda "frekvensuppslukare") så kommer den att reflektera en hel del frekvenser i mellanregistret och diskantregistret? Materialet känns som en blandning av tyg och plast i känslan.

Tid å svara snart?!

Du tänker nog rätt.
Du vill nog ha något perforerat för att dra nytta av djupet av din absorbent. Allra helst ska den ju vara helt öppen.
Men, du får ju ändå nytta av att ha en yta som inte är helt slät, dvs att absorbenten sticker ut från väggen är positivt även om det istället fungerar som reflektor.

Men svaret blir ju ändå att en del av nyttan förstörs med din absorbent om du monterar en front som är solid, även om den råkar vara mjuk.

Visa signatur

.:bjorn