Permalänk

r5 1600x går varmt

Min 1600x som är klockad till 3.9ghz på 1.33v har nu börjat gå väldigt varmt av någon anledning.

I idle ligger den på mellan 50-60 och under load pendlar den mellan 65-80c. Ligger oftast runt 70+c.

Jag bytte kylarpasta för ett par veckor sedan och då sjönk tempsen en del, men nu har den börjat gå varmt igen så nu idag bytte jag kylarpasta för andra gången och den går fortfarande varmt (kan möjligtvis ha misslyckats lite när jag monterade kylaren, ska byta pasta imorgon igen). Förövrigt så kör jag en H100i v2 med 4 fläktar på totalt och 2 st utblås i datorn så bör inte vara några problem.

Jag kör med ett väldigt gammalt bios från 2017 då jag fick en stabil överklock.

Tror ni att den bios-versionen kan ha någon påverkan i detta? Eller har ni några andra förslag?

Edit: använder HWmonitor och Ryzen master för att se temps.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hur varmt går den? Började den plötsligt gå varmare, eller ökade det gradvist?

Äldre bios borde ju inte påverka i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Hur varmt går den? Började den plötsligt gå varmare, eller ökade det gradvist?

Äldre bios borde ju inte påverka i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag stresstestar den går den lätt upp mot 90+ och vad jag minns när jag först överklockade och stresstestade cpun så kom den aldrig nära 90 grader.

Har också märkt att när jag te.x tabbar ut ur spel så peakar den till 80+ plus ofta, verkar vara ett udda fenomen.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Pumpen i vattenkylaren som har dött?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Pumpen i vattenkylaren som har dött?

Skickades från m.sweclockers.com

Bör den inte gå ännu varmare isåfall?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.