Huawei Mate 30 kan lanseras utan Googles Android-tjänster

Permalänk
Melding Plague

Huawei Mate 30 kan lanseras utan Googles Android-tjänster

Den kinesiska mobiljätten Huawei är fortfarande svartlistade av USA:s handelskammare. Detta innebär att kommande telefonen Mate 30 inte får stöd för Googles tjänster för Android.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde man inte komma runt detta genom att ladda ner det man behöver och installera, tex play, maps, google pay osv, eller är det nått mer som sätter stop för köra dessa?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Borde man inte komma runt detta genom att ladda ner det man behöver och installera, tex play, maps, google pay osv, eller är det nått mer som sätter stop för köra dessa?

Man kan ladda ned hela Play store som en APK för att sedan ladda ned allt på nytt.
Det är bara att det inte kommer out of the box.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Borde man inte komma runt detta genom att ladda ner det man behöver och installera, tex play, maps, google pay osv, eller är det nått mer som sätter stop för köra dessa?

Om det är så det fungerar konkret så vore det ju underbart med en vanila Android utan massa bloat.
Kommer väl massa bloat från Huawei dock tyvärr.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ggustavsson:

Borde man inte komma runt detta genom att ladda ner det man behöver och installera, tex play, maps, google pay osv, eller är det nått mer som sätter stop för köra dessa?

Det kan man säkert. Det fungerar ju med LineageOS så lär ju funka att göra så med andra AOSP projekt.
Problemet är bara att ungefär 1% (killgissning) av alla Androidanvändare vet hur man gör detta. Sedan ska de orka göra det också.

Så det är nog kört!

Permalänk

Detta har blivit såhär bara för Trump inte har någon som helst aning om något, Samsung och Apple har "spionerat" på sina användare sen dem startades...NSA spionerar på folk dagligen,staten spionerar på sitt folk dagligen, detta är inget nytt, Släpp Huawei nu, detta är bara barnsligt och ett tecken på inkompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det kan man säkert. Det fungerar ju med LineageOS så lär ju funka att göra så med andra AOSP projekt.
Problemet är bara att ungefär 1% (killgissning) av alla Androidanvändare vet hur man gör detta. Sedan ska de orka göra det också.

Så det är nog kört!

Sen är frågan om telefonen är upplåst för de..
Jag gillar LineageOS enkelt och renskalad så man kan lägga dit de man vill ha.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NexionTechnologies:

Detta har blivit såhär bara för Trump inte har någon som helst aning om något, Samsung och Apple har "spionerat" på sina användare sen dem startades...NSA spionerar på folk dagligen,staten spionerar på sitt folk dagligen, detta är inget nytt, Släpp Huawei nu, detta är bara barnsligt och ett tecken på inkompetens.

Du verkar inte ha någon aning om vad du pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NexionTechnologies:

Detta har blivit såhär bara för Trump inte har någon som helst aning om något, Samsung och Apple har "spionerat" på sina användare sen dem startades...NSA spionerar på folk dagligen,staten spionerar på sitt folk dagligen, detta är inget nytt, Släpp Huawei nu, detta är bara barnsligt och ett tecken på inkompetens.

Skillnaden att NSA, Apple osv är amerikaner. Huawei är kinesiska staten. Sen ser Trump sin chans att stänga ute en stark konkurrent på marknaden, och som en del av handelskriget.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt rätt, förstår inte ni som försvarar Kina. Förföljelse av människor, diktatur listan kan göras lång. Och sen ska dom kontrollera oss i Sverige och Europa också. Kul att ni tycker så, det gör inte jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NexionTechnologies:

Detta har blivit såhär bara för Trump inte har någon som helst aning om något, Samsung och Apple har "spionerat",

Släpp Huawei nu, detta är bara barnsligt och ett tecken på inkompetens.

Ursäkta, men hur vet du vad Trump har agenda bak hela denna saken?

Trump driver säkerligen med ett politiskt "spel" gällande hela saken och då har nog inte inkompetens innom branschen någon viktig betydning för honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Om det är så det fungerar konkret så vore det ju underbart med en vanila Android utan massa bloat.
Kommer väl massa bloat från Huawei dock tyvärr.

Du kommer inte få tillgång till play store dock. Dessutom använder väldigt många appar Play Services, dessa kommer inte funka alls även om du skulle tanka dessa på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du kommer inte få tillgång till play store dock. Dessutom använder väldigt många appar Play Services, dessa kommer inte funka alls även om du skulle tanka dessa på annat sätt.

Det gör dom visst. Man kan tanka Play Store separat och få tillgång till allt precis som vanligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Hoppas på bra öppningserbjudande och lägre prissatt telefon i slutänden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det kan man säkert. Det fungerar ju med LineageOS så lär ju funka att göra så med andra AOSP projekt.
Problemet är bara att ungefär 1% (killgissning) av alla Androidanvändare vet hur man gör detta. Sedan ska de orka göra det också.

Så det är nog kört!

Nu är det svårt att säga var de drar gränsen, men de skulle kunna lägga in en litet popup första gången telefonen startar som laddar ner och installerar APK:n för Play Store. Tekniskt sett kommer då inte telefonen med Play Store förinstallerat...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Inte för att den stora massan skulle bry sig, men om de gjorde en grej av att kunna prova Huaweis alternativa operativ så skulle iallafall jag bli lite nyfiken och en del av tecknikpressen skulle ge lite gratis uppmärksamhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Burks: visst gäller det ett handelskrig, det är förståeligt med, man bannen uppkom ju pga misstankar över spioneri? kan ju så klart ha fel med, men huvusaken är att enligt mig är det rätt fånigt att göra så, då bör dem ju banna alla företag som inte är satta i USA förutom Apple?

Permalänk
Medlem

AOSP är trevligt men en del är bundna till google-services, frågan är om de kan köpa tjänsten i efterhand men det blir ändå för bökigt för de flesta.
I Ryssland släpper Huawei troligtvis telefoner med ryska operativsystemet Aurora (Avrora) som är en variant av finska Jollas Sailfish OS.
Personligen hade jag varit nöjd med Sailfish OS på nya Huawei telefoner men troligtvis inte den stora massan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sailfish_OS#Aurora_OS

Permalänk
Medlem

utanför asien har jag svårt att se hur detta inte blir en totalflopp ?

Permalänk

Det mesta handlar väl om pengar som så många andra sagt.
Med tanke på att USA går back 500 miljarder dollar i sin handel med Kina, varje år, så förstår jag Trump till 100% att han vägrar ha den sortens handelsrelation. Här är en videosnutt från G7 presskonferansen ang detta, där Trump addresserar just handel/tariffer/blockad med Kina ur sin synvinkel.

Med det sagt tror jag att handelsrelationen i mellan USA och Kina kommer fortsätta hårdna, och Google-tjänster kommer endast finnas i Kina-mobiler om det på nått sätt är fördelaktigt för USA.
Mate 30 lär mao inte få google-tjänster initialt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Det mesta handlar väl om pengar som så många andra sagt.
Med tanke på att USA går back 500 miljarder dollar i sin handel med Kina, varje år, så förstår jag Trump till 100% att han vägrar ha den sortens handelsrelation. Här är en videosnutt från G7 presskonferansen ang detta, där Trump addresserar just handel/tariffer/blockad med Kina ur sin synvinkel.

Med det sagt tror jag att handelsrelationen i mellan USA och Kina kommer fortsätta hårdna, och Google-tjänster kommer endast finnas i Kina-mobiler om det på nått sätt är fördelaktigt för USA.
Mate 30 lär mao inte få google-tjänster initialt.

Balansen av handeln mellan USA och Kina är dock något alla inte är överens om, även om det definitivt är ett rejält överskott för Kina. Jag nämner inga specifika siffror så folk får avgöra själva vilka källor som är mest korrekta, men jag skulle ha en viss skepsis när jag lyssnar på Trump då han kritiserade handelsbalansen med Kanada genom att påvisa att USA hade ett klart underskott. Faktum var dock att han pekade på handel av varor, men när man också inkluderar tjänster (dvs hela handeln, inte bara en del av den) så var USA landet med ett klart överskott, inte Kanada.

Jag håller med dig om att handelsrelationen troligtvis kommer fortsätta hårdna. Ingen kommer vilja ge sig, av flera anledningar. Jag tycker dock Trump gjort ett taktiskt misstag då han hållit hård ton och även tagit handling mot potentiella allierade i handelskriget mot Kina. Framförallt EU, som är världens största marknad. Hade han kunnat göra gemensam sak med EU mot Kinas negativa beteende hade vi kunnat ha en klart annorlunda situation.

Det ska bli intressant att se hur Huawei agerar då det kommer bli ett mycket hårt slag om de inte kan erbjuda en fullvärdig Android-upplevelse med Mate 30.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Jag tycker dock Trump gjort ett taktiskt misstag då han hållit hård ton och även tagit handling mot potentiella allierade i handelskriget mot Kina. Framförallt EU, som är världens största marknad. Hade han kunnat göra gemensam sak med EU mot Kinas negativa beteende hade vi kunnat ha en klart annorlunda situation.

Det håller jag med om även om jag tycker beslutet att tvinga fram en mer "ömsesidig" handel med Kina i det stora hela är ett bra beslut.
Jag är extremt besviken på Svenska/europeiska politiker som inte änns har en öppen dialog/information till våra europeiska samhällen om hur våran handel med olika länder ser ut. Där ger jag ändå Trump en stor eloge för sin just öppna dialog till befolkningen om "riktig" handelspolitik, oavsett om siffrorna kanske kan justeras lite, för våra politiker informerar oss nästan inte om nånting i huvudtaget.
EU får gärna förtydliga sin ståndpunkt och våra massmedior får gärna rapportera detta, istället för detta slingrande, och då kanske vi kommer veta lite bättre hur allt med Kina kan tänkas utvecklas, och hur hårdvaruhandeln kommer se ut i EU.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Går det att få BankID och Swish att fungera utan Playstore? Om detta löses har jag inga problem att vara utan googles tjänster, är ganska trött på Google's snokande (inte för att jag behöver röra mig under radarn utan mer "-Det angår inte er; mind your own business please".

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Går det att få BankID och Swish att fungera utan Playstore? Om detta löses har jag inga problem att vara utan googles tjänster, är ganska trött på Google's snokande (inte för att jag behöver röra mig under radarn utan mer "-Det angår inte er; mind your own business please".

Mvh
Anders

BankID kräver google services så det fungerar inte med AOSP.
Swish använder jag inte men antar att det är lika.

Permalänk
Medlem

Vi behöver verkligen alternativ till Googles totala dominans, och kanske är Huawei det företag som verkligen kan förändra någonting. De har förvisso bara ~15 procent av världsmarknaden, men det handlar fortfarande om drygt 200 miljoner sålda smartphones per år. Kan de dessutom få med Xiaomi, Oppo och Vivo så talar vi om drygt 40 procent av världsmarknaden.

Nu kanske det inte är några större fel på Google (eller Alphabet då) men att ett enskilt företag fullständigt dominerar all modern kommunikation är något som oroar mig. Visst går det byta Chrome till Firefox, Google till DuckDuckGo, Android till iOS, Gmail till annan mejltjänst och slutligen ersätta Google Play med någon av de tredjepartsbutiker som finns.

Men ska det verkligen behövas? Och hur många vill sitta fast i Apple-träsket? Är det sunt att ett och samma företag vet vilka jag har kontakt med och vad jag säger till dessa, var jag befinner mig, vilka sidor jag besöker, de bilder jag tar med mobilen etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det kan man säkert. Det fungerar ju med LineageOS så lär ju funka att göra så med andra AOSP projekt.
Problemet är bara att ungefär 1% (killgissning) av alla Androidanvändare vet hur man gör detta. Sedan ska de orka göra det också.

Så det är nog kört!

Nja tror på lite mer än 1% tar ju också bara 2-5 minuter att fixa och är inte svårt alls, och tror inte Huawei sätter några käppar i hjulet för det eller ens kan förhindra nått sånt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Det mesta handlar väl om pengar som så många andra sagt.
Med tanke på att USA går back 500 miljarder dollar i sin handel med Kina, varje år, så förstår jag Trump till 100% att han vägrar ha den sortens handelsrelation. Här är en videosnutt från G7 presskonferansen ang detta, där Trump addresserar just handel/tariffer/blockad med Kina ur sin synvinkel.

Det var iaf inte fyrtiotusen-miljarder.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja tror på lite mer än 1% tar ju också bara 2-5 minuter att fixa och är inte svårt alls, och tror inte Huawei sätter några käppar i hjulet för det eller ens kan förhindra nått sånt.

Huawei kan inte medverka till någon sådan piratverksamhet, vi talar trots allt om att installera en licensierad mjukvara utan tillgång till rätt licenser. Skulle det förekomma i större skala så är risken inte så obetydligt att Google svarar med juridiska medel.

Huawei får nog i sådana fall göra som Amazon och ta fram en egen motsvarighet till play services. Det finns egentligen inget som hindrar att man bygger in denna funktionalitet i AOSP, att Google gjort tvärtom är för att det ger dem kontrollen över Android och gör det svårare för telefontillverkarna att lämna. Det är därför många telefontillverkare tar fram sina egna alternativ till Googles tjänster som en plan B, detta som ofta kallas "bloat".

Permalänk
Medlem

@Cad_edis: Tja alternativet är nog att Huawei inte kan släppa framtida telefoner i västländer, ingen skulle nog köpa dem om inte tex google play kan användas..licens eller inte licens google play är fritt att ladda ner och installera, om det förhindras av Huawei på nått sätt är de tillbaka till kan inte släppa telefonen här PGA väldigt få skulle köpa den..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Det håller jag med om även om jag tycker beslutet att tvinga fram en mer "ömsesidig" handel med Kina i det stora hela är ett bra beslut.
Jag är extremt besviken på Svenska/europeiska politiker som inte änns har en öppen dialog/information till våra europeiska samhällen om hur våran handel med olika länder ser ut. Där ger jag ändå Trump en stor eloge för sin just öppna dialog till befolkningen om "riktig" handelspolitik, oavsett om siffrorna kanske kan justeras lite, för våra politiker informerar oss nästan inte om nånting i huvudtaget.
EU får gärna förtydliga sin ståndpunkt och våra massmedior får gärna rapportera detta, istället för detta slingrande, och då kanske vi kommer veta lite bättre hur allt med Kina kan tänkas utvecklas, och hur hårdvaruhandeln kommer se ut i EU.

Jag håller med om att det definitivt kan diskuteras mer. Bara en sådan sak att Kina har postsubventioner tack vare deras klassificering som utvecklingsland är något som nog bör utvärderas igen.

Däremot är det inte speciellt givande att bara titta på huruvida ett land har ett överskott eller underskott i handel mot ett annat. Det finns inget automatiskt egenvärde i att det ska vara lika och det är en ganska dålig ekonomisk indikator för ett land. Det finns en anledning till att när USA senast hade en nedgång i sitt handelsunderskott var under en stora recessionen för 10 år sedan.