Powerline och problem med hastighet för dator.

Permalänk
Medlem

Powerline och problem med hastighet för dator.

Hej!
Jag har installerat en powerline devolo dlan 1200 ac och enligt deras program mottas det runt 80-90mbit (lite osäker om det är mbit eller MB) men hur som helat så har jag mätit hastigheten via bredbandskollen både via kabel och wifi då powerlinen kan skapa ett eget trådlöst nätverk.

Jag har kopplat en ny gamingdator till den via ett gigaethernet port som finns på powerlinen och mätit hastigheten men får ut en rätt så mycket lägre hastighet via kabeln än via wifit. Får ut runt 50-60, ibland 80-90 nedladdning på wifit, har även fått ut 100 när jag endast har en enhet uppkopplad och utan datorn ikopplad, och runt 40-50 uppladdning. Har en lina på 250/100 men förväntar mig inte så högt då jag använder powerline i ett rätt gammalt hus med äldre ledningar.

Problemet jag har är att min dator som sitter på kabel inte ens når upp till 40 nedladdning när jag kör testet på bbk. Den är stabil på runt 30-35 nedladdning och jag förstår inte varför jag får så låga resultat på datorn när den är kopplad med en kabel. Är det så att datorn begränsar hur snabbt nätverket kan vara eller är det något annat problem? Har testat göra en mätning med en annan kabel för att se att felet inte ligger hos kabeln vilket den inte gjorde. Det är rätt störande när man ska ladda ner större program då jag inte kan uttnytja maximalt hastighet och jag vet inte hur jag kan fixa det. Ligger problemet hos datorn? Det är en ny gaming dator som köptes runt juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eLuxz:

Hej!
Jag har installerat en powerline devolo dlan 1200 ac och enligt deras program mottas det runt 80-90mbit (lite osäker om det är mbit eller MB) men hur som helat så har jag mätit hastigheten via bredbandskollen både via kabel och wifi då powerlinen kan skapa ett eget trådlöst nätverk.

Jag har kopplat en ny gamingdator till den via ett gigaethernet port som finns på powerlinen och mätit hastigheten men får ut en rätt så mycket lägre hastighet via kabeln än via wifit. Får ut runt 50-60, ibland 80-90 nedladdning på wifit, har även fått ut 100 när jag endast har en enhet uppkopplad och utan datorn ikopplad, och runt 40-50 uppladdning. Har en lina på 250/100 men förväntar mig inte så högt då jag använder powerline i ett rätt gammalt hus med äldre ledningar.

Problemet jag har är att min dator som sitter på kabel inte ens når upp till 40 nedladdning när jag kör testet på bbk. Den är stabil på runt 30-35 nedladdning och jag förstår inte varför jag får så låga resultat på datorn när den är kopplad med en kabel. Är det så att datorn begränsar hur snabbt nätverket kan vara eller är det något annat problem? Har testat göra en mätning med en annan kabel för att se att felet inte ligger hos kabeln vilket den inte gjorde. Det är rätt störande när man ska ladda ner större program då jag inte kan uttnytja maximalt hastighet och jag vet inte hur jag kan fixa det. Ligger problemet hos datorn? Det är en ny gaming dator som köptes runt juni.

Sitter uttagen på samma fas? Powerline är tyvärr en ostabil standard och kabel är alltid att föredra om det går. Alternativt Wifi med riktantenn för bättre mottagning! Körde själv Powerline och fick ut ca 30-40mbit trots samma fas och det skulle "gå" upp till 5-600mbit med de jag hade!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Jag vet inte om jag var tydlig eller inte men det jag menar med wifi är powerlinenes egna wifi. Jag får ut högre hastigheter på det wifit än via kabeln på powerlinen. Själva stabiliteten är det inget fel eller problem med utan den funkar fint, utan det är hastigheten. Får ut högre hastigheter genom powerlines egna wifi än en kabel genom powerlinen.

Permalänk
Medlem

Powerline är smidigt men hastigheterna är ofta väldigt varierande och låga (du får aldrig utlovad hastighet, inte ens i samma grenuttag).
Wifi är ofta snabbare men också med högre ping och jitter.

jag föredrar själv speedtest framför BBK då den ger otroligt varierande resultat.
https://www.speedtest.net/sv

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Jag har testat använda båda och får samma resultat med både bbk och speedtest. Testade wifi med min dator och den resultatet är mycket lägre än vad man får med en ipad tex. Vad beror de på och finns det något man kan göra åt? Testat med både routerns och powerlinens men datorn verkar alltid få ett lägre hastighet än vad ipads och telefoner gör på samma ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eLuxz:

@hakd: Jag har testat använda båda och får samma resultat med både bbk och speedtest. Testade wifi med min dator och den resultatet är mycket lägre än vad man får med en ipad tex. Vad beror de på och finns det något man kan göra åt? Testat med både routerns och powerlinens men datorn verkar alltid få ett lägre hastighet än vad ipads och telefoner gör på samma ställe.

Har din dator en extern antenn ? eller är det trådlösa "integrerat"

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Har din dator en extern antenn ? eller är det trådlösa "integrerat"

Det är nog både och, köpte ett moderkort men inbyggd trådlöst och det medföljer 2 externa antenner som går att monteras på

Permalänk
Medlem
Skrivet av eLuxz:

Det är nog både och, köpte ett moderkort men inbyggd trådlöst och det medföljer 2 externa antenner som går att monteras på

Dum fråga kanske men kör du med antennerna på?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Powerline är skräp, att du får låga hastigheter beror på att nätverk över elnätet inte fungerar bra.

När du kör wifi går det inte via elnätet, och därför har du högre hastigheter.
Dra en (CAT6) nätverkskabel direkt från routern till dator ska du se att du får bra hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Powerline är skräp, att du får låga hastigheter beror på att nätverk över elnätet inte fungerar bra.

När du kör wifi går det inte via elnätet, och därför har du högre hastigheter.
Dra en (CAT6) nätverkskabel direkt från routern till dator ska du se att du får bra hastighet.

Kan inte av många skäl, får ju ändå ut runt 80 mbit på powerlinenes wifi lina men det är problemet med powerlinenes kabellina

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Dum fråga kanske men kör du med antennerna på?

Yes

Permalänk
Medlem

Är det några nackdelar med powerlines förutsatt att du får en acceptabel hastighet?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av eLuxz:

Kan inte av många skäl, får ju ändå ut runt 80 mbit på powerlinenes wifi lina men det är problemet med powerlinenes kabellina

Då är det nog bara gilla läget. I min erfarenhet är det inget "fel" att det går långsamt/du får packetloss, powerline är helt enkelt inte bättre än så, det är för beroende på perfekta förhållanden som du inte kan få utana tt dra dedikerade elkablar, och gör du det kan du i stället be elektrikern dra en nätverkskabel åt dig när den ändå är inne i väggen och roddar.

Permalänk
Medlem

Förstår jag det rätt att du mätte båda via kabel och via wifi från samma powerline-uttag, utan att ändra något annat? Isåfall borde du ju inte få en sån märkbar skillnad som du fått, då alla störningar som sker mellan powerline-dosorna som de andra i tråden pratar om bör vara samma.

Är du hundra på att du var på rätt wifi när du mätte?

Testa att kolla om det finns drivrutiner för ditt nätverkskort från din moderkortstillverkare att installera. Testa även att byta ut internetkabeln och sedan dator om du kan och kör testerna igen för att försöka ta reda på vilken del av det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1LL33:

Förstår jag det rätt att du mätte båda via kabel och via wifi från samma powerline-uttag, utan att ändra något annat? Isåfall borde du ju inte få en sån märkbar skillnad som du fått, då alla störningar som sker mellan powerline-dosorna som de andra i tråden pratar om bör vara samma.

Är du hundra på att du var på rätt wifi när du mätte?

Testa att kolla om det finns drivrutiner för ditt nätverkskort från din moderkortstillverkare att installera. Testa även att byta ut internetkabeln och sedan dator om du kan och kör testerna igen för att försöka ta reda på vilken del av det är.

Okej, ska se om det finns några uppdteringar. 100 på att jag mätte rätt.

Permalänk
Avstängd

Släng ut crapet.... det finns ju en anledning till att SAMTLIGA elleverantörer hoppade av boomen att köra via elnätet för några år sedan.

Sen finns det då ett fåtal som tjötar om hur bra det funkar

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Släng ut crapet.... det finns ju en anledning till att SAMTLIGA elleverantörer hoppade av boomen att köra via elnätet för några år sedan.

Sen finns det då ett fåtal som tjötar om hur bra det funkar

Har ju bra skäl till att använda de. Det funkar fint förutom att jag får låga hastigheter. Det är ju laggfritt att spela men det är bara väldigt extremt irriterande när man vet hur högt hastighet man kan få men endast får ut en liten del av det, speciellt när man ska ladda ner nya spel osv. Får ju ut högre hastigheter via routern fast den är extremt ostabilt till skillnad från powerlinen.