Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av _niko_:

Om du pressar in säg 20k pers samtidigt i en startzon, hur bra blir det tror du?
Men att du med all din kunskap inte bara informerar Blizzard hur dom bör lösa det.

Att folk sen är retards och köar 8h är ju en annan sak.

Nej, 20k samtidigt är väl inte helt optimalt men är nog inte det @Elektroman menar. WoW Classic använder sig av layering jämfört med sharding som retail använder sig av. En realm har flera layering, minns inte var jag läste det men layering beskrivs kort som du har glas och fyller det med vatten blir det fullt så tar du fram ett nytt och fyller på och så vidare, alltså samma realm men sen är uppdelat ändå. Sharding är bättre imo då den automatiskt balanserar dig över mellan medans layering kan ändras genom att joina en grupp eller relog.

Jag är sjukt nyfiken på hur det fungerar rent tekniskt då det någonstans lär finnas en teknisk begränsning, tycker annars det borde gå att oändligt med layers.

Permalänk
Medlem

Fixen som Blizzard gjorde sent igår har gett resultat, ~2000 i kö till gehennas för ~25min sedan och är nere på plats ~1000 nu. Igår vid samma tid var kön nästan 10000.

Dock till priset av lite mer lagg ingame men det är inget som inte går att leva med.

Permalänk
Lego Master

All in all så är jag nöjd med min upplevelse. Ja, det är lite köer. Men om man inte tvunget ska spela PvP med hela Sveriges befolkning, så är det lättare att komma in.
Tror jag köade som mest 40 minuter.

Mös lite i Shadowglen igår, knallade ut till Dolanaar. Folk var trevliga, skojade i chatten och hjälpte varann när man inte kunde hitta quest objectives.

I like this.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det är roligt, men precis som med oldschool runescape har man inte den tiden man hade som tonåring. Och i längden kommer det inte vara speciellt kul när man inser hur tidkrävande det verkligen är.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: precis så jag spelar.. kommer ta tid till 60, men ärligt talat kommer jag inte hinna raida ändå. Så största upplevelser blir ju lvlandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Nej, 20k samtidigt är väl inte helt optimalt men är nog inte det @Elektroman menar. WoW Classic använder sig av layering jämfört med sharding som retail använder sig av. En realm har flera layering, minns inte var jag läste det men layering beskrivs kort som du har glas och fyller det med vatten blir det fullt så tar du fram ett nytt och fyller på och så vidare, alltså samma realm men sen är uppdelat ändå. Sharding är bättre imo då den automatiskt balanserar dig över mellan medans layering kan ändras genom att joina en grupp eller relog.

Jag är sjukt nyfiken på hur det fungerar rent tekniskt då det någonstans lär finnas en teknisk begränsning, tycker annars det borde gå att oändligt med layers.

Du är "fast" i ditt lager fram till nästa weekly reset. En relog räcker inte. Gruppinvite från ett annat lager fungerar däremot.

De kan göra oändligt med lager sannolikt men de har lovat att försöka avveckla hela funktionen lagom till fas 2. Om för många rollar på en och samma realm pga att den bara skapar nya lager hela tiden så kommer det inte försvinna tillräckligt mycket spelare lagom till fas 2 så att man kan hålla det löftet.

Man får tänka att rent tekniskt har realms varit mer en illusion sett från moderna WoWs back-end där allt är kraftigt virtualiserat och skalbart. I moderna WoW kan man ju spela med vem som helst i hela EU-regionen. Samma back-end står nu för Classics servrar, men vi måste ha på fler begränsningar mot spelarna eftersom det ska fungera med realm-communities precis som det gjorde i Vanilla.

Liten länk som visar hur oskalbart gamla WoW-realms var en gång i tiden

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Det är roligt, men precis som med oldschool runescape har man inte den tiden man hade som tonåring. Och i längden kommer det inte vara speciellt kul när man inser hur tidkrävande det verkligen är.

Jag tror detta kommer ta många på sängen lite faktiskt, men återstår ju att se. Hittar man bara folk som lirar ungefär lika mycket som en själv är det inte nödvändigtvis ett problem egentligen. Tar det i sin egen takt liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Lego Master

@Alrik:
Precis. Jag har inga som helst illusioner om att jag skulle hinna med raids, annat än om man slinker med på ett bananskal nån helgkväll när ungarna sover och man kan ta sovmorgon. En vardagskväll, där man ibland måste stänga klienten om nån börjar lipa och vill ha välling, kommer jag inte kunna raida nånting alls. Ingen poäng att ens tro nåt annat.

Men det är mest så jag spelat tidigare med, så jag saknar det egentligen inte. Visst var det kul att kötta Onyxia eller kita i Molten Core, men det är för mig en mindre del av hela upplevelsen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anton341:

Det är roligt, men precis som med oldschool runescape har man inte den tiden man hade som tonåring. Och i längden kommer det inte vara speciellt kul när man inser hur tidkrävande det verkligen är.

Skrivet av Zemlan:

Jag tror detta kommer ta många på sängen lite faktiskt, men återstår ju att se. Hittar man bara folk som lirar ungefär lika mycket som en själv är det inte nödvändigtvis ett problem egentligen. Tar det i sin egen takt liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Shudnawz:

@Alrik:
Precis. Jag har inga som helst illusioner om att jag skulle hinna med raids, annat än om man slinker med på ett bananskal nån helgkväll när ungarna sover och man kan ta sovmorgon. En vardagskväll, där man ibland måste stänga klienten om nån börjar lipa och vill ha välling, kommer jag inte kunna raida nånting alls. Ingen poäng att ens tro nåt annat.

Men det är mest så jag spelat tidigare med, så jag saknar det egentligen inte. Visst var det kul att kötta Onyxia eller kita i Molten Core, men det är för mig en mindre del av hela upplevelsen.

Å andra sidan kommer ju servrarna, så vitt vi vet, stå kvar i många herrans år den här gången. Vanilla var ju bara Vanilla från 2004-2007 när det begav sig men nu har man ju "oändligt" med tid att verkligen utforska allt innehåll i Vanilla i sin egen takt! Oavsett om man är tonåring eller småbarnsförälder med heltidstjänst

Det finns ingen anledning att rusha igenom allting.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att testa wow nu för första gången. Vad behöver jag köpa för att spela classic? Går det att få första månaden gratis?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Lego Master

@Murvar:
I Retail kan du spela upp till lvl20 gratis, men jag vet faktiskt inte hur Vanilla funkar där. Jag misstänker att du måste ha en aktiv subscription eller tid från ett Game Card, plus själva grundspelet.

Såhär står det på worldofwarcraft.com:

Citat:

*Subscription required. Includes access to World of Warcraft and WoW Classic.

När jag gräver djupare tror jag det räcker med en subscription. Så du kan komma undan med runt 130 spänn för en månad, eller om du köper ett Game Card 30 days nånstans. Retail minus senaste expansionen är inkluderat i abonnemanget, det är bara sista expansionen man behöver betala en engångsavgift för att få tillgång till. Så fort nästa exp kommer, så inkluderas föregående i retail.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Spoix1: Är ni ett gäng goa gubbar så är ni välkomna, skriv till mig när jag går online - Nickar Sobe & guilden heter <Deg>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Murvar:
Så du kan komma undan med runt 130 spänn för en månad,

12.90 euro blev 150 kronor för mig. Kronan står dåligt till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

12.90 euro blev 150 kronor för mig. Kronan står dåligt till.

Skickades från m.sweclockers.com

150kr? jag subade igår och det drog 139.24 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

150kr? jag subade igår och det drog 139.24 kr

Jag subbade 23:30 igår och 145,73 drogs det via min paypal. Så verkar finnas lite olika kurser.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Lego Master

@Jumpcut:
Men använde du PayPals växlingskurs (dvs sa åt PP att dra i SEK) eller använde du din banks växlingskurs (sa åt PP att dra i EUR/$)?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Sötast
Skrivet av dwadw:

150kr? jag subade igår och det drog 139.24 kr

Skrivet av Jumpcut:

Jag subbade 23:30 igår och 145,73 drogs det via min paypal. Så verkar finnas lite olika kurser.

Gissar på att en av er lät banken växla och den andra lät paypal växla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Jumpcut:
Men använde du PayPals växlingskurs (dvs sa åt PP att dra i SEK) eller använde du din banks växlingskurs (sa åt PP att dra i EUR/$)?

Ingen aning. Har inte ens tänkt på att det var en option

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

12.90 euro blev 150 kronor för mig. Kronan står dåligt till.

Skickades från m.sweclockers.com

Mm. Man brukar ju säga "det var bättre förr". Jag kommer ihåg när blizzard snabbt som katten bytte valör till Euro då dollarn var så låg för några år sedan. Innan dess var det ju jättebilligt å betala en månad då dollarn låg på... ja, jag minns faktiskt inte hur lågt den låg men långt under vad den gör idag innan dom bytte i efterdyningen av Lehmann brothers - affären.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Lego Master

@Jumpcut:
Generellt brukar det vara mer fördelaktigt att be PP dra i valutan som shoppen i fråga använder (EUR, $, holländska pund(?)), och sen låta din svenska bank sköta växlingen till SEK. De har normalt bättre kurs än externa operatörer som lever på just att ta ut extra avgifter vid växling. PayPal är bra på mycket, och gratis på många sätt, men inte just vid växling.

Typ såhär ser det ut:

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Jumpcut:
Generellt brukar det vara mer fördelaktigt att be PP dra i valutan som shoppen i fråga använder (EUR, $, holländska pund(?)), och sen låta din svenska bank sköta växlingen till SEK. De har normalt bättre kurs än externa operatörer som lever på just att ta ut extra avgifter vid växling. PayPal är bra på mycket, och gratis på många sätt, men inte just vid växling.

Typ såhär ser det ut:
https://sebastian.expert/wp-content/uploads/2017/11/paypal-verify-currency-new.png

Bockar och bugar för tipset!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

I Classic, har dom tagit bort LFG-funktionen, så man måste fråga i chatten?
Eller finns den trevliga bekvämligheten i Classic?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk

@Berglund03: Det finns inga trevliga bekvämligheten i Classic.

Permalänk
Lego Master

@kangarooster:
Classic är tillochmed MER hardcore än Vanilla i vissa hänseenden, eftersom under Vanilla-tiden fanns trots allt en del addons som hjälpte till. Till Classic finns, så vitt jag vet, ingenting alls än så länge. You are on your own. Deal with it.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

@Jumpcut:
Detta gäller även om du är utomlands och betalar med ditt kort. Be dem alltid dra i deras lokala valuta, annars åker du på deras växlingskurs och avgifter. Många svenska banker har fri eller nära nog fri växling vid kortköp.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Shudnawz:

@kangarooster:
Classic är tillochmed MER hardcore än Vanilla i vissa hänseenden, eftersom under Vanilla-tiden fanns trots allt en del addons som hjälpte till. Till Classic finns, så vitt jag vet, ingenting alls än så länge. You are on your own. Deal with it.

Det finns massor av addons redan. Questie, Atlas map, WeakAuras m.m.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Var nog timern som hade slagit bakut igår, stod 6 minuter i närmare 2 timmar från att jag skrev det där inlägget

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att någon kan tipsa mig om vilket addon som är bäst för att flytta runt UI:t?

Till min förvåning orkade datorn med 5760x1200. Men ting i interfacet hamnar för långt ute i periferin

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Vet nån var europeiska servorna är hostade?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Phuu. Körde min lock från nydingad lvl 6 till 10.5 idag. 90% var att springa fram och tillbaka mellan questerna, 5% var att söka upp var questerna gjordes på nätet...och 5% var faktiskt utförande av questerna.
Jag hade glömt (förträngt) hur ologiskt questera är utplacerade 😓 man får i uppdrag att döda 10 grisar långt bort. Man gör det för att få en quest att döda exakt samma grisar igen....för då droppar typ var 10onde kött...som man skall ha 8 av. När man lämnar in den questen skall man tillbaka till samma grisar och döda pappagrisen....som står bakom sina smågrisar, samma som man dödat 200 gånger redan. Naturligtvis måste man plocka en 10 till innan man kommmer åt pappagrisen. Allt som allt har man sprungit i 40 min...grindat i 30 min. Phuuuu men kul är det 😀 och svåååårt!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard