Fjärrstyra i bakgrunden.

Permalänk

Fjärrstyra i bakgrunden.

Tjo,

Kör windows 10 på burken.
Finns det något program som man kan fortsätta fjärrstyra datorn även om man låser den ?
Gärna så man kan fjärrstyra eller i alla fall se dator skärmen via en app.
Om jag förstår det rätt så funkar inte teamviewer när man låser datorn.

/Force

Permalänk
Medlem

@forcevision: Vill du göra de hemma på ditt eget nät, eller när du är någon annan stans?

Hemma så kan du använda dig av RDP/fjärrskrivbord. Lite klurigare om du ska göra de när du inte är hemma då RDP inte är jätte säkert. De jag har gjort är att köra ett VPN hem och sen RDP genom de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,

Kör windows 10 på burken.
Finns det något program som man kan fortsätta fjärrstyra datorn även om man låser den ?
Gärna så man kan fjärrstyra eller i alla fall se dator skärmen via en app.
Om jag förstår det rätt så funkar inte teamviewer när man låser datorn.

/Force

Skrivet av AleMal:

@forcevision: Vill du göra de hemma på ditt eget nät, eller när du är någon annan stans?

Hemma så kan du använda dig av RDP/fjärrskrivbord. Lite klurigare om du ska göra de när du inte är hemma då RDP inte är jätte säkert. De jag har gjort är att köra ett VPN hem och sen RDP genom de.

Windows 1o är ju ett enanvändarsystem så tror tyvärr inte det. På Windows Server funkar det. Är det enkla saker kanske du kan använda Remote Powershell om du vill att den ska göra några förutbestämda uppgifter.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ansluter med remote desktop till din windows 10 maskin så hamnar du i den sessionen som är låst. Så länge ingen ska använda datorn lokalt samtidigt så går det fint.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Detta blir utanför mitt egna nät. Nej ingen annan kommer använda burken men Windows egna fjärrstyrning var tydligen inte att rekommendera ur säkerhets syn. Finns det något till Ubuntu som ni vet om det funkar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om du ansluter med remote desktop till din windows 10 maskin så hamnar du i den sessionen som är låst. Så länge ingen ska använda datorn lokalt samtidigt så går det fint.

Nja, remotar jag hamnar jag i den sessionen jag loggar in med i Remote Desktop. Må vara "administrator" eller någon annan befintlig användare med konto på datorn. Övriga kan använda datorn fint under tiden och märker inget (mer än ev prestandaförlust)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Windows 1o är ju ett enanvändarsystem så tror tyvärr inte det. På Windows Server funkar det. Är det enkla saker kanske du kan använda Remote Powershell om du vill att den ska göra några förutbestämda uppgifter.

Jodå de går, gör de hela tiden själv. Har 3 fysiska win10 burkar samt ett par VMs på mina servers har aldrig varit ett problem.

Skrivet av forcevision:

Detta blir utanför mitt egna nät. Nej ingen annan kommer använda burken men Windows egna fjärrstyrning var tydligen inte att rekommendera ur säkerhets syn. Finns det något till Ubuntu som ni vet om det funkar ?

Till Ubuntu så har du bland annat VNC, men vi landar fortfarande i säkerhetsfrågan. Rekommenderar starkt att du kör en VPN server typ openVPN som är rätt lätt att installera. Detta kan du hosta på samma maskin, eller typ en raspberry pi om du har en.

Permalänk

Skall det funka då med denna appen på min samsung ?
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.r...
Brandväggen i routern stoppar väll detta också skulle jag gissa eller ?

Permalänk
Medlem

@forcevision: Den appen ska fungera, vill minnas att jag provat den någon gång.
Ja din brandväg lär stoppa dig. Antigen öppnar du RDP porten, tror det är TCP 3389. Detta rekommenderar jag inte. Utan jag rekommenderar att du laddar ner openVPN server. Hittade en guide på reddit som jag tror bör fungerar, skummade bara igenom den.

Permalänk
Skrivet av AleMal:

@forcevision: Den appen ska fungera, vill minnas att jag provat den någon gång.
Ja din brandväg lär stoppa dig. Antigen öppnar du RDP porten, tror det är TCP 3389. Detta rekommenderar jag inte. Utan jag rekommenderar att du laddar ner openVPN server. Hittade en guide på reddit som jag tror bör fungerar, skummade bara igenom den.

Min router har en openvpn lösning för både server och klient, kan denna användas för detta ?

Permalänk
Medlem

@forcevision: Vad är det för router du har? Tror att de borde fungerar, finns ju bara ett sätt att ta reda på de

Permalänk
Medlem

Jag löste de med Chrome Remote Desktop. Inte testat de utanför hemmet. Men räknar med att de funkar utan att öppna portar. Denna går via ditt Google konto.

Update. Funkar utanför nätverket också. Koppla från wifi och testade igen. Däremot låses inte datorn hemma. Man kan se på skärmen vad man gör.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av AleMal:

@forcevision: Vad är det för router du har? Tror att de borde fungerar, finns ju bara ett sätt att ta reda på de

Det är en Asus Rt Ac66U

Permalänk
Medlem

@forcevision: Ser ju ut som att de ska vara rätt smidigt att göra de där direkt på routern, jag skulle säga go for it och testa. På mobilen så är det bara att lada ner OpenVPN klienten, importera .ovpn filen och eventuellt skriva in användarnamnet och lösenordet. Sen ska det bara vara att tutta och köra.

Permalänk
Medlem

Hmm, vet inte om jag har missat något men för mig så fungerar det att ansluta med TeamViewer innan någon har loggat in med datorn. Om jag minns rätt så är man dock tvungen att kryssa i att detta ska fungera när man installerar det på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleMal:

Jodå de går, gör de hela tiden själv. Har 3 fysiska win10 burkar samt ett par VMs på mina servers har aldrig varit ett problem.

Till Ubuntu så har du bland annat VNC, men vi landar fortfarande i säkerhetsfrågan. Rekommenderar starkt att du kör en VPN server typ openVPN som är rätt lätt att installera. Detta kan du hosta på samma maskin, eller typ en raspberry pi om du har en.

Läste om TS önskan nu. Fick för mig att ha. Mende att nån annan skulle använda den samtidigt. Jag somnar om

RDP är inte osäkert. Hela Cloud idén fr microsoft baseras på det så man får nog anse det säkert. Man kan såklart strypa ner det lite med policys om man är lite nojig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

RDP fungerade fint för mig när jag senast körde det senast, för kanske 7 månader sedan. Antar att det bara blivit bättre sedan dess, men man vet aldrig med MS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Läste om TS önskan nu. Fick för mig att ha. Mende att nån annan skulle använda den samtidigt. Jag somnar om

RDP är inte osäkert. Hela Cloud idén fr microsoft baseras på det så man får nog anse det säkert. Man kan såklart strypa ner det lite med policys om man är lite nojig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo må så vara, jag har faktiskt aldrig läst på om exakt vad som är osäkert med RDP. Vet bara att de skulle ha varit otroligt lätt att forcera sig in back in the days. Har aldrig behövt tänka så mycket på de häller då jag alltid kör SSH, RDP osv över ett VPN. Känns ändå på nått sätt som att medel Svensson tyvärr kör lösenord som man kan bruteforca med en ordbok

Permalänk
Skrivet av Twyzz:

Hmm, vet inte om jag har missat något men för mig så fungerar det att ansluta med TeamViewer innan någon har loggat in med datorn. Om jag minns rätt så är man dock tvungen att kryssa i att detta ska fungera när man installerar det på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Går det verkligen att köra om windows burken är låst ?
Får kolla på det också så klart, kanske funkar.
Annars rent säkerhetsmässigt känns vpn och sedan genom det köra någon form av fjärrstyrning. Om man kör en vpn med sin leverantör redan kan man då fortfarande använda en openvpn ?

Permalänk
Medlem

@forcevision: Vet du om du har en L2 VPN eller om det är confat i din router? Är de confat i routern så borde de kunna att fixa, annars kan de bli svårt.

Permalänk
Skrivet av AleMal:

@forcevision: Vet du om du har en L2 VPN eller om det är confat i din router? Är de confat i routern så borde de kunna att fixa, annars kan de bli svårt.

Vet inte tyvärr, kan jag se det på något sätt ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns en funktion i TeamViewer som blankar skärmen om det är viktigt. Annars fungerar alltid TeamViewer så länge datorn är igång. Är datorn låst så kommer du till inloggningsskärmen.

Har du Windows 10 pro kan du köra fjärrskrivbord mot datorn. Sätt igång en openvpn-server i routern bara och kör trafiken därigenom så blir det säkert

Skickades från m.sweclockers.com