SOS Alarm släpper mobilapplikation – kan meddela den nödställdes position

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emilakered:

Drog in den här på telefonen förut idag! Kalasbra, men.. den verkar äta betteri som sjutton, i alla fall på Android/min telefon. Plus att det blir en permanent notifiering om att den använder position, vilket är väldigt irriterande.

Tyvärr åkte den ut igen. Kanske finns inställningar som går att göra, men hittade inget på rak arm.

Jag gissar denna inställning Dölj aviser. på låsskärm i programhanteraren i telefonen hjälper, den tar i alla fall bort precis det och då var det bara en notifiering på inställningsmenyn kvar för mig och den försvinner om man väljer att inte tillåta aviseringar, aviseringar är ju inte nödvändigt om man bara ser appen som en möjlighet att kunna larma med position vid behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag trodde det här fanns redan på 90-talet, inte lika grafiskt och kanske inte lika exakt position.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Lite skeptisk, hade gärna sett att Android eller Apples inbyggda "nödsamtal" kunde skicka en GPS-signal automatisk istället.

Detta!

Verkligen, istället för appar till precis allt mellan himmel och jord, varför inte bara ge 112 automatisk befogenhet att begära telefonens position?

Hade varit miltals mycket bättre.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker på integritetsaspemterna av appen?

Godkänner man att positionen skickas konstant? Sparas positionerna i en databas? Hur ser det ut med GDPR? Används gsm-nätet eller måste man ha 3g/4g/wifi? Finns det några säkerhetshål som gör att man kan ändra nummret som rings upp och kan användas av fel personer?

Permalänk

Kan det vara så att ni som klagar på batteritid möjligtvis råkat koppla in en liten kabel till nån hårddisk måntro?
En liten fågel viskade i mitt öra att om man konfigurerar appen korrekt så kan man även bli undsatt av kommandorörelser med förbandslådor, men det är bara för dom som kan sina grejjer.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Anledningen till att appen använder positionering kontinuerligt är för att relevant information om ex. VMA ska gå ut till dig beroende på var du befinner dig. Något som är av intresse för så väl din egen som samhällets säkerhet. Men visst kan man ha på den lokala P4-kanalen 24/7 i stället, om man nu inte är bekväm med att låta SOS Alarm-appen ta del av ens enhetsposition (inte direkt någon hemlig information - flertalet appar använder det, så som sociala medier eller karttjänster, och din operatör har tillgång till din position kontinuerligt genom så väl enhetsdata som triangulering).

Väldigt mycket mer resurseffektivt att se till att varningar går ut till berörda parter, än att hantera potentiellt riktigt trista konsekvenser. (Fysiska skador till följd av rök eller gasutsläpp som praktexempel.) En win-win för alla. Däremot skadar det inte att få veta mer om hur uppgifterna hanteras, har mycket svårt att se att de skulle lagras öht (något som skulle kräva resurser, och inte behövas till de användningsområden appen i dagsläget har), men det får SOS Alarm svara på.

Har personligen inte märkt av någon större batteripåverkan (visst drar den lite mer än vanligt, men inte katastrofalt) på min Android 9-lur, en Xperia XZ1 Compact. Kan dessutom välja att selektivt stänga av push-notiser och har så gjort på allt utom VMA i området. Trafikolyckor och händelser med mindre påverkan, samt regelbundna rapporter, behöver jag inte få information pushad till mig om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skitbra idé, det bästa borde dock vara om det fanns inbyggt i "nödsamtals-funktionen" i alla telefoner

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Är det bara jag som tänker på integritetsaspemterna av appen?

Godkänner man att positionen skickas konstant? Sparas positionerna i en databas? Hur ser det ut med GDPR? Används gsm-nätet eller måste man ha 3g/4g/wifi? Finns det några säkerhetshål som gör att man kan ändra nummret som rings upp och kan användas av fel personer?

Man kan ju i alla fall hoppas att det har tänkts efter när man gjorde appen. Ett VMA meddelande kan inte vara många byte och inte många per dag, så det smarta hade ju varit att alla telefoner får alla meddelanden, och sen bara visar det som är aktuellt för dig. Är det någon som vet vad källkodstatusen är för denna?

Well, ser ut som att det inte gjorts.

SOS Alarm ser bara din position när du ringer 112 från appen. Den position vi använder för att skicka ut information om händelser är anonymiserad och kan inte kopplas till dig. Varje gång vi hämtar din telefons position på nytt raderas den föregående positionen.

112 appen FAQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av CybranM:

Jag installerade appen när jag såg den men avinstallerade ganska snabbt. Bra ide men dålig app, att behöva ha en permanent GPS notifikation känns väldigt dumt. Varför behöver de veta min position varje sekund? Är det inte bättre att kolla det när man väl ringer ett samtal?

Har du ios är det bara att ställa in så att appen bara får tillgång till gps under användning (du får frågan vid första uppstart, annars finns alternativet i de appspecifika inställningarna). Då kan du också stänga av alla meddelanden eftersom det är de som behöver din position.

Antar att android har något liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Fast det låter ju rätt meningslöst om man måste ha en app? Skulle väl vara mycket smidigare om de skickar ett SMS till numret som ringer in med en länk man bara behöver trycka på så skickas positionen via en webbsida?

De allra flesta kommer ju nämligen inte ha SOS appen installerad ”just in case” så det känns som en lösning de kan använda för nästan alla som ringer in vore smartare att fokusera på.

Det du skriver om är faktiskt precis vad som används nu. SOS kan skicka ett sms med en länk som vid klick visar din position. Utan länken ser de bara vilken mast du är uppkopplad mot, vilket bara ger en positionering inom mastens upptagningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Anledningen till att appen använder positionering kontinuerligt är för att relevant information om ex. VMA ska gå ut till dig beroende på var du befinner dig. Något som är av intresse för så väl din egen som samhällets säkerhet. Men visst kan man ha på den lokala P4-kanalen 24/7 i stället, om man nu inte är bekväm med att låta SOS Alarm-appen ta del av ens enhetsposition...

Man kan också ladda ner Sveriges Radios app, då får man visserligen en notis om vma oavsett vilken ort i landet som berörs men det är såpass sällan ett vma skickas ut så det är inget som stör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Det du skriver om är faktiskt precis vad som används nu. SOS kan skicka ett sms med en länk som vid klick visar din position. Utan länken ser de bara vilken mast du är uppkopplad mot, vilket bara ger en positionering inom mastens upptagningsområde.

Låter ju bra. Då verkar de ju iaf prioriterat rätt så att man i första hand fick ut en lösning som fungerar hyfsat men för nästan alla innan man började med app lösningen.

Permalänk
Medlem

Bra start men som folk skriver finns det lite alternativ och förbättrings möjligheter.

Förinstallerad app som startas automatiskt om du ringer ett lands SOS nummer
Aktiverar och skickar GPS data
Slår på energisparläge om telefonen har mindre än 50% batteri
Möjlighet till videosamtal

I frågan om personuppgifter och GDPR kan man ju fundera, om jag ringer 112 från en hemma telefon så finns ju infon om adress m.m. och det har ju inte ändrats (och det visar vart telefonen är inkopplad även om fakturor m.m. går någonstans, typ sommarstugor), så varför får den infon delas men inte gps i en nödsituation?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja ha en app som rapporterar min position hela tiden.
Bättre om den bara aktiveras automatiskt när man ringer 112, vilket den inte gör som jag förstått det?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shelter:

Skulle inte vilja ha en app som rapporterar min position hela tiden.
Bättre om den bara aktiveras automatiskt när man ringer 112, vilket den inte gör som jag förstått det?

Jag tror inte appen alstrar någon datatrafik om man stänger av det så det är väl bara att ställa in rätt men om man har notifieringar igång eller använder den aktivt så måste den ju alstra trafik för att kunna fungera.
Jag tro det finns betydligt värre appar när det gäller kartläggning än denna både vad gäller mängd med uppgifter och till vilka de skickas.
Nån som är duktig på att analysera appar kan kanske kolla i detalj på vad som händer men för en icke appexpert så verkar den uppföra sig som man ställt in, den kunde däremot kanske varit inställd så att man måste välja att aktivera i stället för att behöva stänga av men det skulle ju även begränsa funktionaliteten för många/de flesta kommer nog inte att aktivera vma notifieringar i så fall men den skulle ju fungera för att larma med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då vi ändå är inne på bra appar vid nödsituationer kan man ta upp om SMSLivräddare, som är en app för de som är utbildade inom HLR. Om det sker något akut hjärtstopp i närheten skickar SOS ut larm till anslutna SMSLivräddare i området som kan ta sig till platsen och påbörja HLR i avvaktan på ambulans.

Alla regioner är inte anslutna, men bra app.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hinkan:

Då vi ändå är inne på bra appar vid nödsituationer kan man ta upp om SMSLivräddare, som är en app för de som är utbildade inom HLR. Om det sker något akut hjärtstopp i närheten skickar SOS ut larm till anslutna SMSLivräddare i området som kan ta sig till platsen och påbörja HLR i avvaktan på ambulans.

Alla regioner är inte anslutna, men bra app.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte första som nämner det. Gillar idén oavsett, dock synd att det inte stöds i större omfattning än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Inte första som nämner det. Gillar idén oavsett, dock synd att det inte stöds i större omfattning än idag.

Håller med till fullo om det, tyvärr är Kalmar en av de regionerna som inte är anslutna och det är tråkigt. Är själv utbildad på både HLR och hjärtstartare, en kunskap som de facto är livsviktig om något händer, men det förutsätter man är på plats. Jag önskar hela landet införde det omedelbart, det är en investering som garanterat skulle rädda några liv per år.

Och kom ihåg alla: Trettio-Två, MITT på.

PS: Bra någon annan nämnt det, men credda just detta kan inte göras för ofta, ju fler HLR-kunniga som är anslutna, ju bättre!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Håller med till fullo om det, tyvärr är Kalmar en av de regionerna som inte är anslutna och det är tråkigt. Är själv utbildad på både HLR och hjärtstartare, en kunskap som de facto är livsviktig om något händer, men det förutsätter man är på plats. Jag önskar hela landet införde det omedelbart, det är en investering som garanterat skulle rädda några liv per år.

Och kom ihåg alla: Trettio-Två, MITT på.

PS: Bra någon annan nämnt det, men credda just detta kan inte göras för ofta, ju fler HLR-kunniga som är anslutna, ju bättre!
Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Det är väldigt viktigt och kan rädda liv. Har själv instruerat folk med HLR och då det gått bra tack vare den hjälpande personen på plats. Den känslan är obeskrivlig när patienten vaknar till liv.

Det borde finnas hjärtstartare överallt. Men det har blivit bättre också då många företag köper/hyr in det. Om ni ringer 112 kan ni även fråga var närmaste hjärtstartare finns, då de har det som ett filter i deras kartsystem.

Sen är det viktigaste att göra kompressioner. Som du säger, 30/2. Snabb takt och hårt, inte som i Wallanderfilmerna. Bättre att bryta revben och att personen överlever. Vill man inte så behöver man inte göra inblås, men syret är ju också viktigt.

Permalänk
Skrivet av Stuff:

Det finns en internationell standard som heter Advanced Mobile Location (AML) som gör precis det som alla vill, nämligen skickar positionsdata parallellt med nödsamtalet (ett vanligt telefonsamtal). Det har funnits i Android i tre år och i iOS sen ifjol.

Tyvärr är det endast 15 länder i världen som använder det än så länge (däribland Norge och Finland). SOS Alarms mjukvara kan hantera AML, men de tvekar att införa det på grund av tolkningar av den svenska integritetslagen. AML är nämligen helt osynlig för användaren, och följaktligen finns det ingenstans man kan godkänna att man delar med sig av positionsuppgifterna. Den här appen är kanske en interimslösning tills juristerna är överens?

Håller fullständigt med, satte nästan i halsen när jag såg att dom släppt denna app då funktionaliteten redan finns utan en massa olika appar.
Ringer man 112 så borde inte GDPR spela så stor roll att ens position skickas iväg, men det är ju min åsikt.
Om nu Norge och Finland har implementerat det så känns det nog som att vi kan göra det med, men det är väl som vanligt att det skall utredas några år.

Men eftersom vi inte har AML utan en app så skulle jag vilja ha inställning i appen att inte använda gps förutom när jag verkligen ringer 112 eller klickar på att uppdatera lista med viktiga meddelanden. Gillar inte att den kollar hela tiden, avinstallerade den igen pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag menar vem tänker på GDPR när man ringer 112? Ringer jag 112 vill jag ju ha blåljuspersonal på plats så fort så möjligt och kan de får rätt position snabbar det på processen. Eller får man göra ett anonymt nödnummer för de som lever under radarn.

Det finns i allra högsta grad skäl för att vilja vara oidentifierbar vid nödsamtal. Alla samtal till 112 handlar inte om livräddning eller liknande, utan det kan handla om pågående brott av rent materiell karaktär. Om systemet med automatisk position skulle användas skulle det gälla alla inkommande samtal. Det sätts ju inte på manuellt efter att larmoperatören bedömt att det handlar om fara för liv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmyvilen:

Håller fullständigt med, satte nästan i halsen när jag såg att dom släppt denna app då funktionaliteten redan finns utan en massa olika appar.
Ringer man 112 så borde inte GDPR spela så stor roll att ens position skickas iväg, men det är ju min åsikt.
Om nu Norge och Finland har implementerat det så känns det nog som att vi kan göra det med, men det är väl som vanligt att det skall utredas några år.

Men eftersom vi inte har AML utan en app så skulle jag vilja ha inställning i appen att inte använda gps förutom när jag verkligen ringer 112 eller klickar på att uppdatera lista med viktiga meddelanden. Gillar inte att den kollar hela tiden, avinstallerade den igen pga det.

Har inte android en sådan funktion i operativsystemet? Frågar då IOS har det, och android-användare brukar vara av åsikten att allt som är av värde i IOS har funnits till Android tre år tidigare samt bättre.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Har inte android en sådan funktion i operativsystemet? Frågar då IOS har det, och android-användare brukar vara av åsikten att allt som är av värde i IOS har funnits till Android tre år tidigare samt bättre.

Android har haft det ett par år längre än iOS.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det finns i allra högsta grad skäl för att vilja vara oidentifierbar vid nödsamtal. Alla samtal till 112 handlar inte om livräddning eller liknande, utan det kan handla om pågående brott av rent materiell karaktär. Om systemet med automatisk position skulle användas skulle det gälla alla inkommande samtal. Det sätts ju inte på manuellt efter att larmoperatören bedömt att det handlar om fara för liv.

Ja, det finns ju självklar situationer där detta kan vara fallet.
Kanske borde man ha en app för dessa tillfällen där man faktiskt vill ringa 112 helt anonymt istället för tvärtom som idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmyvilen:

Android har haft det ett par år längre än iOS.

Så vad klagar du över?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Man kan också ladda ner Sveriges Radios app, då får man visserligen en notis om vma oavsett vilken ort i landet som berörs men det är såpass sällan ett vma skickas ut så det är inget som stör.

Finns säkerligen ett par stycken appar, men att integrera funktionaliteten i en enskild app som är sanktionerad/framtagen av en nationell aktör med ansvar för räddnings- och larmfrågor (förhoppningsvis tas internationella varianter fram som fungerar på liknande sätt över landsgränser - ännu svårare att hålla reda på exakt position som turist) kan vara mer effektivt än att användare ska förväntas ha 3-4 appar som gör samma sak (position, VMA samt övrig krisinformation).

Skrivet av jimmyvilen:

Håller fullständigt med, satte nästan i halsen när jag såg att dom släppt denna app då funktionaliteten redan finns utan en massa olika appar.
Ringer man 112 så borde inte GDPR spela så stor roll att ens position skickas iväg, men det är ju min åsikt.
Om nu Norge och Finland har implementerat det så känns det nog som att vi kan göra det med, men det är väl som vanligt att det skall utredas några år.

Men eftersom vi inte har AML utan en app så skulle jag vilja ha inställning i appen att inte använda gps förutom när jag verkligen ringer 112 eller klickar på att uppdatera lista med viktiga meddelanden. Gillar inte att den kollar hela tiden, avinstallerade den igen pga det.

Se ovan, finns en fördel i att ha en app från företaget/myndigheten/aktören som ansvarar för frågorna appen hanterar. Hade väl varit bra om MSB varit med och integrerat VMA-funktionaliteten, och Polismyndigheten integrerat en funktionalitet för att ta del av deras händelseflöde el. likn - problemet blir väl då att projektet blir för stort och i praktiken ogenomförbart/ohanterbart.

Men TL;DR: känns smidigare på många sätt att ha en app som gör samma sak som flera separata, och ffa när denna kommer från en ansvarig aktör.

Skrivet av cyklonen:

Det finns i allra högsta grad skäl för att vilja vara oidentifierbar vid nödsamtal. Alla samtal till 112 handlar inte om livräddning eller liknande, utan det kan handla om pågående brott av rent materiell karaktär. Om systemet med automatisk position skulle användas skulle det gälla alla inkommande samtal. Det sätts ju inte på manuellt efter att larmoperatören bedömt att det handlar om fara för liv.

Vänta nu lite, du tar akutresurser i anspråk men vill till varje pris vara fullt anonym? Jag köper faktiskt inte det riktigt, visst behöver du inte uppge namn, personnummer, skostorlek o.s.v. - men din position anser jag du får vara beredd att släppa i det läget. Annat är om du ringer PKC (114 14), där du anonymt (du spåras inte och ditt telefonnummer syns inte om du valt att dölja det) kan ex. lämna tips, där ser jag definitivt poängen. Fullt anonyma 112-samtal skapar problem så som sett i USA (swatting). Dock även här, fenomenet att ringa in att någon falskt är fast i gunga verkar ha ökat. För att inte tala om alla rent felaktiga samtal som rings in till SOS Alarm (taxi, pizza, ensamhet, etc.) - vid uppsåt eller grov oaktsamhet anser jag helt klart det borde medföra någon påföljd. Då krävs det att inringaren inte är *helt* anonym.

Sen finns det fall där din position inte är relevant (om du sitter och ser en händelse på övervakningskamera ex.), men då är det ju bara att nämna det i samtalet.

Återigen - du behöver absolut inte delge din fulla identitet, men din position och ditt telefonnummer anser jag du får dela med dig av när du ringer 112.

Skrivet av jimmyvilen:

Ja, det finns ju självklar situationer där detta kan vara fallet.
Kanske borde man ha en app för dessa tillfällen där man faktiskt vill ringa 112 helt anonymt istället för tvärtom som idag.

Heh, sarkasmradarn ger utslag - men det går ju att ringa 112 utan att använda appen, precis som vanligt.
Hur många behöver ringa 112 *helt* anonymt? Varför? Jag misstänker starkt att de som drar sig så långt för att ringa inte lär göra det trots att anonymitet finns i det läget. Och då har vi återigen problemet med lättheten i att ringa falskeligen. Men visst, hade varit intressant att se vilka som faktiskt skulle behöva det, varför, och om det hade varit konstruktivt ur ett samhälleligt perspektiv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag bevittnar ett brott som begås av element från den undre världen där det finns en betydande risk för hot mot vittnen, så vill jag tveklöst vara oidentifierbar. Med tvångspositionering hade jag i det fallet avstått från att larma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om jag bevittnar ett brott som begås av element från den undre världen där det finns en betydande risk för hot mot vittnen, så vill jag tveklöst vara oidentifierbar. Med tvångspositionering hade jag i det fallet avstått från att larma.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså... brottet begås ju sannolikt då där du bevittnar det? Om position och enhetsidentitet/telefonnummer är den enda informationen som går ut (jag förstår om du inte vill delge övrig information), vad är då problemet där? Om du inte vill att ex. polis skall komma till platsen behöver du väl inte ringa 112 alls? Och när du ringer 114 14 kan du utan problem vara helt anonym.

Om du befinner dig på en sådan plats att dessa element kan bevittna att du ringer förstår jag definitivt om du inte vill ringa - men jag ser inte hur anonymitet skulle påverka det?

Men visst, jag kan förstå rädslan i ett sådant ytterlighetsfall. Däremot skulle jag mer förstå rädslan att delta i utredningen (där vissa uppgifter kring ditt vittnesmål kan komma att bli offentliga), 112-samtal är dock inte offentliga och kan i regel inte begäras ut - inte heller information så som eventuella positionsuppgifter eller telefonnummer kring dessa. Källa: Lawline samt SOS Alarm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Sen är det viktigaste att göra kompressioner. Som du säger, 30/2. Snabb takt och hårt, inte som i Wallanderfilmerna. Bättre att bryta revben och att personen överlever. Vill man inte så behöver man inte göra inblås, men syret är ju också viktigt.

Gör du HLR på riktigt kommer några revben ryka garanterat, och du kommer själv har mjölksyra som du pumpat bänkpress i en halvtimme typ, men den mjölksyran är lätt att undvika känna av där och då.

Händerna på varandra, mitt på bröstbenet och tryck för allt du är värld, man ska inte vara rädd för att ta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Gör du HLR på riktigt kommer några revben ryka garanterat, och du kommer själv har mjölksyra som du pumpat bänkpress i en halvtimme typ, men den mjölksyran är lätt att undvika känna av där och då.

Nja, garanterat är att ta i. Finns studier på det där och man har sett att de som regelbundet utför. hlr generellt orsakar färre revbensfrakturer än annan sjukvårdspersonal.

Men... Det är fortfarande väldigt vanligt och som du säger så är det bättre att knäcka några revben än att vara för försiktig.