4-bay NAS med diskar för backup

Permalänk
Medlem

4-bay NAS med diskar för backup

Hej!

Fotograferandet äter verkligen upp allt mitt diskutrymme. Så jag behöver ha en mer långsiktigt hållbar lagringslösning. Det ligger nära till hands att skaffa en NAS för detta. I första hand är det lagring som gäller, men det kommer troligen bli en del streaming från enheten också. Jag kan lägga 10-15k, men har några frågor:

Är NAS det bästa alternativet för detta? Ex. Google Drive funkar ju till viss del också, men kan inte ersätta en egen NAS.
Är Synology DS918+ ett bra köp? Annat? Är det någon ny modell på väg som jag borde vänta in?
Vilka NAS-hårddiskar är vettiga att välja? Är det några som ska undvikas? Toshiba N300 verkar finnas till OK pris just nu.
Är det någon som känner på sig ifall priserna på hårddiskar är på väg uppåt eller nedåt just nu? Tänker om man borde vänta eller slå till så fort som möjligt?
Kan man börja med två diskar och köpa till två senare, eller ej att rekommendera?

EDIT: Jag tänkte alltså köra motsvarande RAID5 (eller SHR om det blir Synology).

Tacksam för råd!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Nas

Hej
Jag skulle bygga en egen med gratis mjukvaran XigmaNAS (Nas4free). Speciellt om man har lite gamla datordelar liggandes. Toshiba N300 verkar bra. Håller själv på att bygga en NAS med sådan diskar. Inte hunnit testa dom än dock.

Visa signatur

CPU: 5600X Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Minnen: Corsair Vengeance LPX 32 GB (2x16 GB) DDR4 3 600 MHz GPU: Asus 3080 EKWB M2: WD Black SN850X 1TB Samsung 960 Evo 1TB Nätagg: EVGA SuperNOVA 750W G2

Permalänk
Medlem

Har köpt Toshibas N300 diskar de sista köpen och inte sett några bekymmer ännu. - dessa är 7200 RPM-diskar och sökmässigt snabba för att vara snurrdiskar.

Ljudmässigt så har jag betydligt ljudligare äldre WD-black än dessa diskar och jag vill nog mena att dagens stordiskar är så mycket bättre balanserade att skillnaden mellan 5400, 5900 och 7200 RPM är inte lika märkbart som tidigare - men man kommer inte ifrån att 7200RPM-diskar drar lite mer ström än dito med 5400 RPM.

bygger du i stationär låda så skall du ägna lite tid åt att ventilationen runt diskarna är fullgoda då om diskarna är för varma ( > 45 - 50 grader C) så är det inte bra för hållbarheten - men heller inte för kalla (under 35 grader C) - finns en sweet spot även här...

att tänka på - en NAS är inte en backup - det är sådant du också få komplettera med antingen ytterligare lösa USB-diskar för just backup-funktion och/eller molnlagring

Permalänk
Medlem

En Synology och ett generöst Google Drive-konto skulle jag kört på. Kör själv den lösningen, Drive för riktigt viktiga saker och allt på NASen.
Har en 22 TB RAID här som väntar på att fixas. Allt från 2004 och framåt ligger där. Förhoppningsvis går det mesta att rädda. En dag........

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Kör också med en Synology nas och sedan säkerhetskopierar till Google drive. Ska sätta upp en xpenology-burk och ha den som lokalt mål för backupen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

En Synology och ett generöst Google Drive-konto skulle jag kört på. Kör själv den lösningen, Drive för riktigt viktiga saker och allt på NASen.
Har en 22 TB RAID här som väntar på att fixas. Allt från 2004 och framåt ligger där. Förhoppningsvis går det mesta att rädda. En dag........

Bra ansats tror jag! Jag har en liknande lösning.

Permalänk
Medlem

Tack för inspelen!

Bra påpekande om N300, jag insåg inte att de var 7200 RPM. När behöver man den högre hastigheten egentligen? Streaming av 4K? Jag inbillar mig att mina prestandakrav inte är så höga, så jag kanske borde satsa på en långsammare disk? Lägre hastighet => mindre strömåtgång => mindre värme och bättre hållbarhet i längden.

Det blir nog inte aktuellt att bygga eget då jag inte har några datordelar över just nu, och en dedikerad NAS bör vara svalare.

Det stämmer bra att det inte är en backuplösning jag är ute efter egentligen utan en långtidsförvaring. Men som många är inne på så kan jag i sådana fall backa upp JPEGs till Google Drive (vilket jag även gör idag).

Inga andra tips på bra NAS-diskar?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Vilken NAS-disk som helst av de stora, rent av den billigaste för tillfället - och kanske numera undvika WD-red på deras stordiskar då folk har klagat på upprepande klickljud som aldrig upphör - främst deras 10TB diskar. Det finns ett par trådar om det på det här forumet, där sistnämnda så klickade utbytesdisken också, liksom klagomål går att läsa på internationella forum.

Till detta börja WD-red vara förbaskat dyr och känns som att de försöker rida lite för mycket på sin goda namn från tidigare generations diskar - och dagens diskar är inte samma som de för 5-10 år sedan...

Skall du ha 5400/5900 RPM-diskar så börjar urvalet vara skralt - på nasdiskar verkar vara helt borta (förutom wd-red än så länge) om man inte tittar på de mindre på 4TB och nedåt och dessa mer lågvarviga diskar hittas främst på diskar för övervakningskameror och video och en del desktopdiskar - men på något sätt verka 7200 RPM gälla idag för det mesta nydesign som görs i diskväg...

en dagens 7200 RPM är betydligt tystare och har mindre vibrationer än en 7200 RPM som är +5 år gammal.

Permalänk
Medlem

Kör 4 Toshiba N300 i våran Nas här hemma 2 inne i en Synology DS218+ och 2 anslutna som externa USB HDD(dum som man var trodde man 2x8 TB skulle räcka) diskarna har utsats för hög värme 45c + coh plötsliga strömbortfall (Avbrott och säkringar) Har inte varit något problem i överhuvudtaget.

har haft 2 i över ett år och har ej varit några problem.

Men ja de låter en del om man jämför med SSD's som man har helt gått över till i burkarna.

Edit* Glömde att det gick över i RAW pågrund av ICY BOX 2-bay External Raid Enclosure IB- RD3620SU3.
Fast det gorde även två andra HDD's jag hade liggande också vilka var från WD och Seagate.
så vill nog påstå att felet inte kom från hårddiskarna.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Tack, det var precis den sortens information jag behövde. Då är jag inte så petig med varvtalet men undviker eventuellt WD Red. N300 ser bättre och bättre ut Då är det bara dags att bestämma en plats för NAS:en...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Har haft en DS415+ i 3år innan den tyvärr började stänga av sig då och då. Kontaktade Synology Support som sade att det verkar som att PSU:n lagt av. Är extremt nöjd med min DS415+ förutom att den gick sönder efter bara 3år..
För att jag är lat och att det är lätt att migrera mellan Synologys enheter så köpte jag en DS918+.
Den nya är mycket imponerande i det att den klarar av 4k transcoding mycket bättre och kan streama ännu fler enheter samtidigt.

Kör backup från flera datorer samt mobiler till NAS:en som sedan gör en backup till en USB-disk samt krypterar de viktigaste filerna och laddar upp till Amazon Cloud.