Katt: vad är finast intryckt nos eller normal nos

Permalänk
Medlem

Räknas verkligen bild 2 som intryckt nos? Tycker den ser ganska normal ut

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Räknas verkligen bild 2 som intryckt nos? Tycker den ser ganska normal ut

Nja, inte intryckt nos kanske, men det är en ras som har kort nos.

Sen tycker jag att dock-ansikte (altså så som den såg ut från början) Perser katten är mycket finare än den med extremt kort nos som är vanlig idag.
Samma sak med gamla Siames katten, eftersom jag inte gillar den extremt långa nosen som är vanligt idag.

Båda två är dock väldigt trevliga raser som har sina egenskaper, och om man gillar det gamla eller nya utseendet är helt personligt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

För mig personligen så går den acceptabla noslängden ungefär här:

Det är mina föräldrars katt som syrran och jag skaffade till dem i våras efter att deras fina Norska Skogkatt blev brutalt överkörd. Smulan är en Birma och har ganska kort nos, dock ingen "fått stryk av en stekpanna" variant.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ingen kattmänniska alls (eller djurmänniska för den delen) men "spetsig" (normal nos skulle jag säga). Den gråa katten i första inlägget ser ju ut som att den sprungit in i en vägg ett flertal gånger men det ser å andra sidan inte särskilt hälsosamt ut.

Dock så ska det påpekas att jag egentligen inte har en aning om det hindrar katten på något sätt, det får andra avgöra.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Tycker onekligen att "moderna" persrar är gulliga just för att de ser ut som att de sprungit in i en vägg..uppfödaren jag köpte mina britter var inte helt förtjust i hur viss avel av persrar sett ut på sista tiden, om jag minns rätt tyckte hon att de såg en del mer normala ut för kanske tjugo år sen.

Problem med andning är trist, onekligen. Franska bulldoggar tycker jag är jättefina och är onekligen mycket poppis i Sverige men verkar behäftade med en del fel.

Det finns andra saker som är mer förekommande hos vissa kattracer, ex HCM, som är rätt så tragiskt. Där finns en medvetenhet och ett fokus som jag förstått det att minimera risken så mycket det går genetiskt.

Bascule: Ungefär sådär ser nosen ut på mina. Får väl vara lite aktiv i kattbildtråden

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Föredrar egentligen katter med normal nos, men av de angivna exemplen tycker jag ändå att den tredje plattnosade katten är den som ser coolast ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tycker onekligen att "moderna" persrar är gulliga just för att de ser ut som att de sprungit in i en vägg..uppfödaren jag köpte mina britter var inte helt förtjust i hur viss avel av persrar sett ut på sista tiden, om jag minns rätt tyckte hon att de såg en del mer normala ut för kanske tjugo år sen.

Problem med andning är trist, onekligen. Franska bulldoggar tycker jag är jättefina och är onekligen mycket poppis i Sverige men verkar behäftade med en del fel.

Det finns andra saker som är mer förekommande hos vissa kattracer, ex HCM, som är rätt så tragiskt. Där finns en medvetenhet och ett fokus som jag förstått det att minimera risken så mycket det går genetiskt.

Bascule: Ungefär sådär ser nosen ut på mina. Får väl vara lite aktiv i kattbildtråden

Bilder?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Katt ska ha päls och "vanlig" nos. Det enda framavlade jag är svag för är color point och blå ögon, trots att katterna ofta blir lite skelögda och närsynta. Drömkatten vore en äldre typ av siames, utan det extremt trekantiga och avlånga huvudet.

edit, bild:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Snyggt: normal nos och kort päls som en panter.
Bläää: Intryckt nos och stor/lång päls. Dom ser läskiga ut ju!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De där med platt nos ser ju ut att ha nåt syndrom. Hemska avelsmissfoster som jag aldrig skulle stödja. Kostar säkert massa pengar också eftersom de lär vara framparade med sina nära släktingar, alldeles på håret så de inte blir totalt inavlade. Sånt betalar folk extra för av nån anledning. Nä, en katt ska ha nos.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Katt ska ha päls och "vanlig" nos. Det enda framavlade jag är svag för är color point och blå ögon, trots att katterna ofta blir lite skelögda och närsynta. Drömkatten vore en äldre typ av siames, utan det extremt trekantiga och avlånga huvudet.

edit, bild:
https://cache.desktopnexus.com/wallpapers/425/425607-1023x766-Neighbours_Siamese.jpg?st=sogwzhHKYdLfTLWo86exvQ&e=1566508411

Skickades från m.sweclockers.com

De skall ju helt klart se ut som Kapten Haddocks katt i Tintin, annars är det inte en äkta siames!
(Den ser väl ut ungefär som på bilden om jag inte minns fel...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Spetsig nos är helt klart att föredra. Katter med platt nos ser missbildade ut (även om de kan vara extremt fina och gulliga).

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Rekordmedlem

Noslösa katter hade troligen dött i det vilda då de även får en ganska underlig käke som knappast kan vara en fördel om de behövt jaga för att få mat, de hade nog därför dött ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Normal nos ska det vara. Ser helt onaturligt ut när den är platt. Ser iofs onaturligt ut eftersom det är just det...onaturligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Skaffar man sönderavlade djur men vill ha normala barn kan man ta sig en tankeställare. Kanske kan bli poppis med missbildade barn också, som man kan gå med i en IKEA kasse och visa upp.

"Men gud vilken gullig plattnosad unge du har"

- Jaa han var superdyr och man behöver mata honom med Nestlé välling via dropp! Så mysigt att få ta hand om som ett litet barn även vid vuxen ålder. Man får se upp så att ögonen inte ploppar ut också hihihi.

"Ååå du är en sån trendsättare 😊👌🙌✨✨🎁✔"

Katter och hundar SKA HA NOS

Permalänk
Medlem

Med tanke på att intryckt nos = sämre andningsförmåga då det är framavlat så vet jag vilken jag tycker mest om. Vanlig nos.

Samma hos vissa hundraser, exv engelsk bulldog, Mops osv.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv

En intryckt nos är alltså en medicinsk defekt. Med vissa konsekvenser. Det här kan vara bra att känna till:

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal....

https://www.pettravel.com/blog/index.php/traveling-with-snub-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Katt ska ha päls och "vanlig" nos. Det enda framavlade jag är svag för är color point och blå ögon, trots att katterna ofta blir lite skelögda och närsynta. Drömkatten vore en äldre typ av siames, utan det extremt trekantiga och avlånga huvudet.

edit, bild:
https://cache.desktopnexus.com/wallpapers/425/425607-1023x766-Neighbours_Siamese.jpg?st=sogwzhHKYdLfTLWo86exvQ&e=1566508411

Skickades från m.sweclockers.com

En oriental kanske? Inte enligt dina specar men en fantastisk ras (samma som siames men med en annan färgsättning). Dessutom har den både "vanlig" nos och päls...

Spock

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

En oriental kanske? Inte enligt dina specar men en fantastisk ras (samma som siames men med en annan färgsättning). Dessutom har den både "vanlig" nos och päls...

Spock
https://i.imgur.com/HYnQt37.jpg

Har sett bilder på dina katter flera gånger, kollar lite i katt-tråden då och då. Det är just siamesteckningen som är speciell för mig, gulrandig katt har jag redan 😉

Dessutom har många orientaler precis som siameser, din Spock är ett bra exempel, det där triangulära huvudet med öronen på sned som jag inte uppskattar lika mycket som "vanliga" katters ansiktsform.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Sönderavlade djur borde vara straffbart att köpa/sälja .

Permalänk
Medlem

Föredrar en helt vanlig nos

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Har sett bilder på dina katter flera gånger, kollar lite i katt-tråden då och då. Det är just siamesteckningen som är speciell för mig, gulrandig katt har jag redan 😉

Dessutom har många orientaler precis som siameser, din Spock är ett bra exempel, det där triangulära huvudet med öronen på sned som jag inte uppskattar lika mycket som "vanliga" katters ansiktsform.

Skickades från m.sweclockers.com

Att Orientaler och Siameser har samma huvudform är inte konstigt då de egentligen är samma ras, bara färgteckningen skiljer dem åt. Spocks mamma födde fyra ungar, en klassades som Siames och de tre andra som Orientaler.

Sedan är givetvis smaken som baken när det gäller vad man gillar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Att Orientaler och Siameser har samma huvudform är inte konstigt då de egentligen är samma ras, bara färgteckningen skiljer dem åt. Spocks mamma födde fyra ungar, en klassades som Siames och de tre andra som Orientaler.

Sedan är givetvis smaken som baken när det gäller vad man gillar.

Ja visst är det så, dock har rasen avlats mer och mer åt långnos-hållet på senare tid. Sorten jag gillar kallas apple-head Siamese, en äldre variant som är ovanlig o dagsläget.

Som sagt gäller det bara utseendet på en drömkatt, i verkligheten blir det vad det blir och just nu är katten som sagt en helt vanlig gulrandig och jag skulle aldrig byta honom mot en annan.

Tur att alla inte gillar samma sak, då vore världen rätt tråkig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Spelar inte så mycket roll hur katten ser ut, betydligt mera intressant vilken personlighet dom har.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Ja visst är det så, dock har rasen avlats mer och mer åt långnos-hållet på senare tid. Sorten jag gillar kallas apple-head Siamese, en äldre variant som är ovanlig o dagsläget.

Som sagt gäller det bara utseendet på en drömkatt, i verkligheten blir det vad det blir och just nu är katten som sagt en helt vanlig gulrandig och jag skulle aldrig byta honom mot en annan.

Tur att alla inte gillar samma sak, då vore världen rätt tråkig.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller verkligen med dig, om alla gillade samma sak vore det kattastrof ( välrdens sämsta skämt...).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är så tragiskt att aveln av exotic och perser får fortsätta, det medför hälsoproblem och lidande för katten. (inte alla men väldigt många).
Snarkningar, fel på bettet, svårt att äta, tårbildning etc. Likadant med mopsar. Stackars djur.

Permalänk
Inaktiv

Att det finns fortfarande folk som väljer katter efter utseende och folk som väljer o köpa inavlade katter. Sluta stödja sån idiotverksamhet. Gör mig ta mig fan spyfärdig på sån skit!

Gör som jag. Gå till ett kattfosterhem. Ställ dig mitt bland katterna och låt en (eller fler om du vill ha) av dom bara välja DIG. Så fick jag min underbara svartvita katt för tjugo år sen (vila i frid). Sen skaffar du leksaker och klätterträd i hemmet och såklart matar den varje dag plus försäkring. Simpelt och du kommer få en vän för livet. Värt allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon230307:

Att det finns fortfarande folk som väljer katter efter utseende och folk som väljer o köpa inavlade katter. Sluta stödja sån idiotverksamhet. Gör mig ta mig fan spyfärdig på sån skit!

Gör som jag. Gå till ett kattfosterhem. Ställ dig mitt bland katterna och låt en (eller fler om du vill ha) av dom bara välja DIG. Så fick jag min underbara svartvita katt för tjugo år sen (vila i frid). Sen skaffar du leksaker och klätterträd i hemmet och såklart matar den varje dag plus försäkring. Simpelt och du kommer få en vän för livet. Värt allt.

Nu är det nog lite läge att stilla ner de upprörda känslorna. De som (mig inkluderat) köper raskatter är i allmänhet väldigt/extremt kattintresserade och har noll önskan att på något sätt skada katter på något vis.

Du nämner inavlade katter vilket är extra intressant då raskatter tack vare spårning bakåt (stamtavla) i princip aldrig är inavlade. Däremot är det nästan mer regel än undantag att vissa grupper av "bondkatter" utan kontroll förökar sig hejdlöst och gissa själv om de håller reda på släktförhållandena.

Att påstå att de kattuppfödare som verkligen anstränger sig för att avla fram friska katter vore en idiotverksamhet som får dig att spy säger rätt mycket mer om dig än dem. Att det sedan finns uppfödare som gillar kortnosiga katter eller fula katter det får man leva med. Se omröstningen, vissa gillar de stackars platta katterna, personligen gör jag det inte.

Att välja katt efter utseende och rasdrag är väl inte värre än att strunta i det. Att köpa en katt som väljer DIG på ett katthem gör dig inte till någon hjälte alls.

Du verkar vara en person som slänger sig med en massa plattityder vilket känns rätt meningslöst.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Nu är det nog lite läge att stilla ner de upprörda känslorna. De som (mig inkluderat) köper raskatter är i allmänhet väldigt/extremt kattintresserade och har noll önskan att på något sätt skada katter på något vis.

Du nämner inavlade katter vilket är extra intressant då raskatter tack vare spårning bakåt (stamtavla) i princip aldrig är inavlade. Däremot är det nästan mer regel än undantag att vissa grupper av "bondkatter" utan kontroll förökar sig hejdlöst och gissa själv om de håller reda på släktförhållandena.

Att påstå att de kattuppfödare som verkligen anstränger sig för att avla fram friska katter vore en idiotverksamhet som får dig att spy säger rätt mycket mer om dig än dem. Att det sedan finns uppfödare som gillar kortnosiga katter eller fula katter det får man leva med. Se omröstningen, vissa gillar de stackars platta katterna, personligen gör jag det inte.

Att välja katt efter utseende och rasdrag är väl inte värre än att strunta i det. Att köpa en katt som väljer DIG på ett katthem gör dig inte till någon hjälte alls.

Du verkar vara en person som slänger sig med en massa plattityder vilket känns rätt meningslöst.

Att välja och handla katter som varor, ja jag tycker det är för jävla dumt ärligt talat. För de som håller på med det så handlar det mest om pengar och statussymbol. Och om du har problem med det, så får det vara så. Inget du har sagt har ändrat min åsikt ändå. Att det finns några som gör det legitimt och så vidare, absolut finns dem. Tycker fortfarande det är helt jävla fel.

Omröstningen visar ingenting. Fanns inget val för, "jag bryr mig inte om utseendet".

Nej jag är ingen hjälte och aldrig påstått det heller, men kul att du tror det och försöker svänga över det till nåt "negativt". Jag är bara en som bryr sig om alla tusentals hemlösa katter (och andra djur) i detta land som folk köper och slänger. Förlåt. Finns gott om olika raser att välja i fosterhem om man nu har nån favorit. Bara o vraka o välja.

Om det känns meningslöst för dig, så hade du inte skrivit nåt. Plattityder som sagt.

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen håll diskussionen på en trevlig och sansad nivå så att vi slipper trådurspårning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...