SOS Alarm släpper mobilapplikation – kan meddela den nödställdes position

Permalänk
Melding Plague

SOS Alarm släpper mobilapplikation – kan meddela den nödställdes position

Med en ny 112-applikation ger SOS Alarm mobilanvändare uppdaterad information om akuta händelser. Mjukvaran kan även rapportera användarens position vid nödsamtal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Drog in den här på telefonen förut idag! Kalasbra, men.. den verkar äta betteri som sjutton, i alla fall på Android/min telefon. Plus att det blir en permanent notifiering om att den använder position, vilket är väldigt irriterande.

Tyvärr åkte den ut igen. Kanske finns inställningar som går att göra, men hittade inget på rak arm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Drog in den här på telefonen förut idag! Kalasbra, men.. den verkar äta betteri som sjutton, i alla fall på Android/min telefon. Plus att det blir en permanent notifiering om att den använder position, vilket är väldigt irriterande.

Tyvärr åkte den ut igen. Kanske finns inställningar som går att göra, men hittade inget på rak arm.

Precis installerat. Är också lite fundersam kring hur mycket batteri den drar.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att det här förändrar så att dom kommer i tid, har läst en massa hemska och dystra historier av dom som inte hann till individen vars liv stod på spel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Lite skeptisk, hade gärna sett att Android eller Apples inbyggda "nödsamtal" kunde skicka en GPS-signal automatisk istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Den drar typ inget batteri alls på min Ifån 7+ iaf.

Batterianvändning efter app ligger den på 1% senaste 24h.

Mycket bra att de släppt en app som kan underlätta vid en olycka eller om man bara behöver ringa sos för annat.
Bra med varningar också.

Permalänk
Medlem

Säkert bra, men inget för den som befinner sig i vildmarken, där funkar bara de nödsändare som går via satellit

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Klart smidigt i många fall, då insatser annars behöver vänta på att uppringaren säger sin position - och det är inte direkt alltid denne är såpass lugn och samlad att position är vare sig helt känd (om du är i en ens halvstor stad, har du hela tiden koll på vilken gatuadress du är på när du är ute och går/åker? Har du det när skiten träffar fläkten?) eller lätt och tydligt meddelas när 112 rings.

Och i en hel del fall är det verkligen minuter (i värsta fall sekunder) som avgör, på riktigt. Varit på ett par hjärtstopp där det bokstavligen varit minuter/sekunder som avgjort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggustavsson:
Även bra för folk i städer, de flesta vet inte gatunamn/nummer och ger ofta felaktig info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hoppas verkligen att det här förändrar så att dom kommer i tid, har läst en massa hemska och dystra historier av dom som inte hann till individen vars liv stod på spel.

Allt är inte mörker dess bättre Fick själv ringa när jag påträffade min granne i sämre skick, stroke -ej talbar -dålig koordination -andningssvårigheter, och då kom ambulansen tillräckligt fort för att klara situationen. Ibland går det bra.

I övrigt verkar det vara bra funktioner, tråkigt om den som sagt tar onödigt mycket batteri...

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Ser ut som de som utvecklat android-versionen är idioter.

Inte en chans att någon med Android kommer att kunna använda appen, för när olyckan väl är framme så har appen tömt telefonens batteri...

Permalänk
Medlem

När jag arbetade på SOS-Alarm år 2015 så sa jag redan då att jag önskade en sån här app, både till cheferna och IT-folket. Ja det vore en bra idé var svaret man ofta fick, och det kanske kommer i framtiden sa de då. Väldigt trevligt att få se att den kom till slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Drog in den här på telefonen förut idag! Kalasbra, men.. den verkar äta betteri som sjutton, i alla fall på Android/min telefon. Plus att det blir en permanent notifiering om att den använder position, vilket är väldigt irriterande.

Tyvärr åkte den ut igen. Kanske finns inställningar som går att göra, men hittade inget på rak arm.

Skrivet av filbunke:

Ser ut som de som utvecklat android-versionen är idioter.

Inte en chans att någon med Android kommer att kunna använda appen, för när olyckan väl är framme så har appen tömt telefonens batteri...

Glömde kolla hur mycket jag hade kvar idag efter jobbet. Installerade vid lunch igår och märkte inte onormal batterianvändning den dagen. Använder inte telefonen jättemycket under dagtid, men den är några år gammal så batteriet är inte i toppskick.

Permanent notifiering är dock enbart störande...

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

Force stop:a den så länge, men bra ide. Behövs bara förbättras lite.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Säkert bra, men inget för den som befinner sig i vildmarken, där funkar bara de nödsändare som går via satellit

``?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Drog in den här på telefonen förut idag! Kalasbra, men.. den verkar äta betteri som sjutton, i alla fall på Android/min telefon. Plus att det blir en permanent notifiering om att den använder position, vilket är väldigt irriterande.

Tyvärr åkte den ut igen. Kanske finns inställningar som går att göra, men hittade inget på rak arm.

Jag stängde av notisar och begränsade appens energiförbrukning så att den stängs av om den är utan användning.

Det enda jag är ute efter än lokalisering vid nödsamtal, och det aktiveras manuellt så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Precis vad han skriver gäller, kallas för PLB och skickar signal och gps position via satellit sen radio pejl signal för SAR helikoptern som skickas ut för att leta upp dig.
Alltså PLB är en stöt och vattentät enhet stor som ett cigg paket och fungerar alltid och överallt runt hela jorden även i områden där vanlig cellulära nät inte finns.

Att SOS appen här finns är ju super bra, kommer nog allt rädda många iom att rätt position kommer till alarm operatörerna direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Jag passar på att tipsa om en app som heter SMSlivräddare (hemsida).

Det är en tjänst som är aktiv inom Region Stockholm, Västra Götalandsregionen, Region Sörmland och Region Västmanland.
Det som krävs är att du är 18 år eller äldre och genomgått en kurs i hjärt-lungräddning (HLR). Därefter så kan du aktivera dig som SMSlivräddare och genom appen få larm om det är en person inom en viss radie som drabbats av ett hjärtstopp. Då får du möjligheten att acceptera om du vill delta i insatsen och få vidare info om hur du ska ta dig till personen för att påbörja HLR eller om du kommer få ta dig till närmsta hjärtstartare för att hämta den.

Möjligheterna för överlevnad hos en person drabbad av ett hjärtstopp minskar med 7-10% för varje minut som går utan påbörjad HLR (källa). Så i väntan på ambulans eller räddningstjänst kan du göra skillnaden på liv eller död.

Jag har ingen koppling till appen, jobbar dock prehospitalt och träffat dessa vardagshjältar som gjort fantastiska insatser.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att nyttja:

https://what3words.com/various.prop.orbit

För att slippa batteridränaget, sen får ju inte de olycksdrabbade flytta på sig. Eller en kombination av lite olika varianter beroende på rådande situation.

Permalänk
Medlem

Har varit ute hela dagen med allt påslaget och den verkar bara dragit 1% av total förbrukning enligt ios. Verkar rätt bra ändå.
Kan tänka mig att det varit 0% om jag bara gett appen tillgång till gps när den är öppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast det låter ju rätt meningslöst om man måste ha en app? Skulle väl vara mycket smidigare om de skickar ett SMS till numret som ringer in med en länk man bara behöver trycka på så skickas positionen via en webbsida?

De allra flesta kommer ju nämligen inte ha SOS appen installerad ”just in case” så det känns som en lösning de kan använda för nästan alla som ringer in vore smartare att fokusera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det låter ju rätt meningslöst om man måste ha en app? Skulle väl vara mycket smidigare om de skickar ett SMS till numret som ringer in med en länk man bara behöver trycka på så skickas positionen via en webbsida?

De allra flesta kommer ju nämligen inte ha SOS appen installerad ”just in case” så det känns som en lösning de kan använda för nästan alla som ringer in vore smartare att fokusera på.

Förstår tanken, men det du sa är ju en ordentlig omväg. Och framförallt om du ringer för egen räkning akut och du sen ska vänta på sms länk, öppna den osv så nja.

Tror nog många kommer installera appen då den är officiell så att säga och antagligen kommer marknadsföras inom media osv. Kommer ju ta en tid absolut.

Men hitills tycker jag appen är smart. Du klickar på 1 knapp och allt sköts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Är det inte bättre att nyttja:

https://what3words.com/various.prop.orbit

För att slippa batteridränaget, sen får ju inte de olycksdrabbade flytta på sig. Eller en kombination av lite olika varianter beroende på rådande situation.

Verkar som Android appen är skräp som jag fattat det, då den inte drar något batteri typ alls på ios.

Permalänk
Medlem

Låter som det blivit en spin-off på PAN EU eCall lagkravet som gäller för alla nya bilmodeller som nytypregistreras för EU marknaden från och med 1a April 2018:
https://ec.europa.eu/transport/themes/its/road/action_plan/ec...

På det stora hela handlar det om att när bilen krockat så skall position skickas samt begränsad data om bil (som drivmedlstyp så brandkår på förhand vet att det kan vara en elbil/hybrd med högspänningssytem) innan voice kanalen öppnas och operatören kan prata med passagerarna i bilen.

Volvo var först i världen med att stödja detta på V60,S60 och V60CC:
https://www.gsa.europa.eu/newsroom/news/volvo-presents-stage-...

Volvo har sedan långt tidigare haft detta som en av tjänsterna i Volvo On Call systemet men då hamnar samtalet och datan i stälet till Volvos Callcenter som sedan förmedlar vidare till SOS alarm i Sverige till exempel.

Lite offtopic jag vet men det ser ut att vara en eCall variant för mobiltelefoner i stället för bilar.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Förstår tanken, men det du sa är ju en ordentlig omväg. Och framförallt om du ringer för egen räkning akut och du sen ska vänta på sms länk, öppna den osv så nja.

Tror nog många kommer installera appen då den är officiell så att säga och antagligen kommer marknadsföras inom media osv. Kommer ju ta en tid absolut.

Men hitills tycker jag appen är smart. Du klickar på 1 knapp och allt sköts.

Ja det är en omväg mot om du har appen men mycket bra jämfört med inget. Skulle bli riktigt förvånad om mer än någon enstaka procent av befolkningen har appen installerad om 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det är en omväg mot om du har appen men mycket bra jämfört med inget. Skulle bli riktigt förvånad om mer än någon enstaka procent av befolkningen har appen installerad om 2 år.

Svenska folket är rätt korkade så du kanske har rätt

Jag har den installerad iaf och har informerat folk runt en att installera den. Om idioter inte vill potentiellt rädda andras eller sitt eget liv så är det upp till dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det är en omväg mot om du har appen men mycket bra jämfört med inget. Skulle bli riktigt förvånad om mer än någon enstaka procent av befolkningen har appen installerad om 2 år.

De kanske skulle integrera det i telefonerna precis som det där Facebook som var och varannan prompt ska använda 258 gånger per dygn.

En global integrering av appen där den via platsigenkänning och manuellt val vid installation av telefonen då bedömer vilket land respektive larmcentral som är lämpligast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AML

Det finns en internationell standard som heter Advanced Mobile Location (AML) som gör precis det som alla vill, nämligen skickar positionsdata parallellt med nödsamtalet (ett vanligt telefonsamtal). Det har funnits i Android i tre år och i iOS sen ifjol.

Tyvärr är det endast 15 länder i världen som använder det än så länge (däribland Norge och Finland). SOS Alarms mjukvara kan hantera AML, men de tvekar att införa det på grund av tolkningar av den svenska integritetslagen. AML är nämligen helt osynlig för användaren, och följaktligen finns det ingenstans man kan godkänna att man delar med sig av positionsuppgifterna. Den här appen är kanske en interimslösning tills juristerna är överens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuff:

Det finns en internationell standard som heter Advanced Mobile Location (AML) som gör precis det som alla vill, nämligen skickar positionsdata parallellt med nödsamtalet (ett vanligt telefonsamtal). Det har funnits i Android i tre år och i iOS sen ifjol.

Tyvärr är det endast 15 länder i världen som använder det än så länge (däribland Norge och Finland). SOS Alarms mjukvara kan hantera AML, men de tvekar att införa det på grund av tolkningar av den svenska integritetslagen. AML är nämligen helt osynlig för användaren, och följaktligen finns det ingenstans man kan godkänna att man delar med sig av positionsuppgifterna. Den här appen är kanske en interimslösning tills juristerna är överens?

Om det du säger stämmer så känns appen bara korkad och att man kunde gjort ett lagkrav på att operatörerna skulle förmedla den infon vid samtal till 112 istället. Jag menar vem tänker på GDPR när man ringer 112? Ringer jag 112 vill jag ju ha blåljuspersonal på plats så fort så möjligt och kan de får rätt position snabbar det på processen. Eller får man göra ett anonymt nödnummer för de som lever under radarn.

Frågan är om man i panik väljer att slå 112 eller söka (eller i panik bläddra bland alla apparna) fram appen i telefonen? Men den kanske är bra med tanke på alla nyanlända som ska lära sig vårt nödnummer och skillnaden på när det ska användas kontra 11414 o 1177

Permalänk
Medlem

Jag installerade appen när jag såg den men avinstallerade ganska snabbt. Bra ide men dålig app, att behöva ha en permanent GPS notifikation känns väldigt dumt. Varför behöver de veta min position varje sekund? Är det inte bättre att kolla det när man väl ringer ett samtal?