Asus: "AMD stryper turbofrekvenser i Ryzen 3000-serien"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Doh! Just de siffrorna svider psykologiskt. Från att vara nästan upp på 4700MHz så är den nästan nere på 4500MHz...

Japp, 4,5%. Man ska inte stirra sig blind på sånt 😅

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Bra inställning, du skriver som en tävlingsmänniska.

Visst tvingas man uppdatera Windows licensen efter att ha installerat en moddad UEFI, den tappar registreringen och tycker man har ett nytt mb/dator?

Jag tror inte det. När jag uppdaterade från mitt UEFI från yngre stenåldern till det nya så var det massa enheter inklussice grafikkortet som den hittade "på nytt" men ändå är Windows aktiverat. Om det ändå skulle krångla skall det bara vara att köra activation troubleshooter eller vad det heter så fixar det sig. Jag gjorde så när jag bytte moderkort och det funkade, och då har jag ändå OEM-licens. Det som kan ta emot är väl att man då måste ha Microsoft-konto så att man kan logga in och välja vilken enhet som OEM-licensen skall gälla för. Jag tror inte det funkar utan Microsoft-konto.

Skrivet av Joppis:

Doh! Just de siffrorna svider psykologiskt. Från att vara nästan upp på 4700MHz så är den nästan nere på 4500MHz...

Ja eller hur? Det är surt. Märker ingen direkt skillnad i faktisk prestanda men det är klart att det skaver obekvämt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra AMD! Dags att förbereda inför nästa års release, sänk hastigheten först på befintlig serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Men marknadsföringen säger fortfarande turbofrekvenser som aldrig uppnås.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD borde plocka ner den där videon, oerhört missvisande och framstår som oprofessionellt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

hela 25hz loss på en kärna blev det för mig. Ill live

Jag skulle gissa på att din förlust i runda svängar är en miljon gånger större än så

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Problemet för dom som de aldrig kan undkomma är att de har gått ut med en boostfrekvens på varje modell.
Fine om det är så att det krävs bra kylning på cpu, vrm samt bra strömförsörjning för att få ut max av den, men när inte det uppnås då är där ett problem.
Tillika så har AMD Bob en video där han förklarar det rätt så utförligt med PBO och de 200 MHz till man kunde få förutsatt det jag skrev innan om de rätta förutsättningarna.
Har inte han haft torrt på fötterna innan detta så lär de få det hett om öronen efter detta har uppdagats.
Det som förvånar mig är att de inte lär sig, utan kör på i samma spår.
AMD behöver gå ut med en förklaring på detta, och hur de ska kompensera sina kunder.
Detta besked ska inte behöva komma från omvägar
Jag har själv Ryzen så är ingen fanboy utav någon av lägren.

Permalänk
Testpilot

Aj aj AMD, inte okej...

Skulle dock vilja höra direkt från AMD varför man valt att göra detta. Menar, lika bra att dom går ut med information NU så dom inte får ännu en Bulldozer Class Action Lawsuit på sig.

I praktiken verkar det mer effektivt röra sig om 50Mhz~ för dom flesta i faktisk prestandaförlust, var ju inte hållbart att gå över 4.5Ghz i vilket fall i någon längre utsträckning - Gick ju knäppt att märka 4.6/4.7Ghz boosten om man inte mätte väldigt noga.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Är boostclock något som man garanterar.

Det har ju funnits i en form eller annan i hur många generationer som helst både hos AMD och Intel, inga garantier vad jag vet utan "upp till" vid väldigt optimala förhållanden och belastning?

Lite som när biltillverkarna uppger 4-5 mil på el med en elhybrid men de har mätt det i en nedförsbacke utan trafik och i verkligheten är det 2 mil om du kör som en pensionär.

Permalänk

Ska tydligen finnas moddad BIOS.

Running gupsterg:s modded Shamino 0002-beta named "0002+" is great so far, slightly less single core bench than 2501 but multicore is better and latency is better. And no C5, and no Fan stop. Looks like a keeper until next official bios.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?112279-X370-X470-AG...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Problemet för dom som de aldrig kan undkomma är att de har gått ut med en boostfrekvens på varje modell.
Fine om det är så att det krävs bra kylning på cpu, vrm samt bra strömförsörjning för att få ut max av den, men när inte det uppnås då är där ett problem.
Tillika så har AMD Bob en video där han förklarar det rätt så utförligt med PBO och de 200 MHz till man kunde få förutsatt det jag skrev innan om de rätta förutsättningarna.
Har inte han haft torrt på fötterna innan detta så lär de få det hett om öronen efter detta har uppdagats.
Det som förvånar mig är att de inte lär sig, utan kör på i samma spår.
AMD behöver gå ut med en förklaring på detta, och hur de ska kompensera sina kunder.
Detta besked ska inte behöva komma från omvägar
Jag har själv Ryzen så är ingen fanboy utav någon av lägren.

Nu är det inte så att nuvarande AGESA och SMU är huggna i sten utan det utvecklas ju nytt och moderkortstillverkarna släpper nya UEFI ganska tätt ändå, så det är inte så att den boosten vi ser nu är en konstant utan det kommer ju ändras. Kan tänka mig att det blir någon "prefer maximum performance/prefer maximum longevity"-inställning i kommande AGESA-

Sen känns det också som folk misstolkar och (ibland medvetet) missförstår vad maxboost innebär. Det är varken all-core, eller "konstant på en kärna vid fåtrådade laster" som utlovats utan ser man någon gång maxboosten i t. ex HWINFO så har de inte ljugit. Just nu däremot är det ju många som inte ens gör det, och ja det är ett problem, men inget AMD inte kan rätta till. Så man gör nog bäst i att sitta still i båten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Well, om cpuerna suger i sig upp till 1.5v när de går på default @7nm å AMD säger att det är inom spec så förstår man att AMD vill undvika eventuella framtida issues.

personligen så trodde jag att 7nm cpuperna skulle inte behöva mer än max 1v i spänning, men men.

En till som inte vet skillnaden på spänning och ström, en CPU kan inte "suga i sig spänning". Moderkortet skapar en spänning för att det skall gå ström genom processorn. Olika processorer fungerar olika så man kan inte jämföra drivspänning rakt över.

Vad gäller "1.5V" så är det något som Ryzen bara håller i standby, så fort det blir en last sjunker det direkt. Den riktiga spänningen över CPU enligt HWINFO64 har aldrig överstigit 1.4V för mig. Vid idle/windows surf ligger den på 0.9-1.0V, som du "skulle förväntat" dig. Är kärnor inaktiva ligger den på 0.2V för aktuell kärna. Vid Cinebench R20 ligger den mellan 1.2-1.3V.

Dom där 1.5V finns bara till för att processorn skall kunna reagera _snabbare_ när en last dyker upp.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag är lite fundersam, dom talar om livslängd osv, det kan inte ha å göra med moderkort osv, att dom säkrar sig för detta, många använder ju T.ex fortfarande B350/450 moderkort för sina nya Ryzen 3000 CPUer, kan det vara så att dom sänker Boosten för att dom äldre moderkorten inte riktigt håller måttet för detta vad gäller VRM osv? Jag är ingen expert på detta så jag har troligtvis tok fel.

Men ponera att man har köpt ett billigt moderkort med klen VRM och CPUn vill boosta på som förr och då bör ju kunna skita sig för moderkortet?

Eller tänker jag helt galet? Jag tänker egentligen bara högt, så troligtvis tänker jag helt fel.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag är lite fundersam, dom talar om livslängd osv, det kan inte ha å göra med moderkort osv, att dom säkrar sig för detta, många använder ju T.ex fortfarande B350/450 moderkort för sina nya Ryzen 3000 CPUer, kan det vara så att dom sänker Boosten för att dom äldre moderkorten inte riktigt håller måttet för detta vad gäller VRM osv? Jag är ingen expert på detta så jag har troligtvis tok fel.

Men ponera att man har köpt ett billigt moderkort med klen VRM och CPUn vill boosta på som förr och då bör ju kunna skita sig för moderkortet?

Eller tänker jag helt galet? Jag tänker egentligen bara högt, så troligtvis tänker jag helt fel.

Även med PBO så är de högsta värdena du kan sätta begränsade av vad moderkortet rapporterar, så det "ska" inte kunna hända. Men visst kan det i teorin finnas moderkort som är lite väl frikostiga med sin rapportering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

CPU tillverkarna vill ju att deras CPU'er skall hålla i minst 10 år i folks system. Så länge folk kan klämma ur lite extra via OC så är väl detta inte nått stort problem med tanke på hur lite de minskat på boost klocken. Detta verkar vara rätt ointressant för oss konsumenter....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu är det inte så att nuvarande AGESA och SMU är huggna i sten utan det utvecklas ju nytt och moderkortstillverkarna släpper nya UEFI ganska tätt ändå, så det är inte så att den boosten vi ser nu är en konstant utan det kommer ju ändras. Kan tänka mig att det blir någon "prefer maximum performance/prefer maximum longevity"-inställning i kommande AGESA-

Sen känns det också som folk misstolkar och (ibland medvetet) missförstår vad maxboost innebär. Det är varken all-core, eller "konstant på en kärna vid fåtrådade laster" som utlovats utan ser man någon gång maxboosten i t. ex HWINFO så har de inte ljugit. Just nu däremot är det ju många som inte ens gör det, och ja det är ett problem, men inget AMD inte kan rätta till. Så man gör nog bäst i att sitta still i båten.

Jo det utvecklas, men problemet är när de fular till det och inte berättar.
De kunde enkelt ha sagt att just nu sänker vi boost pga av något som vi undersöker närmare.
Men att helt vara tysta är det värsta de kan göra.
Har inte misstolkat maxboost tycker jag.
Har själv 2 st 3600 och de presterar rätt så olika i frekvens och temp, det kvittar att jag har kört dessa på samma moderkort med samma kyling bara för att utesluta olika tillverkare inställningar.
Den ena klarar nästan 4GHz på all core, och precis runt 4,1 på single core och går runt 6-8 grader varmare.
Medans den andra nästan snittar på 4,1 på all core och mellan 4,150->4,195 Ghz på single core och är mycket svalare, så denna är jag väldigt nöjd med.

Permalänk
Medlem

AMD har tagit höjd för olika moderkorts designer, enligt 1usmus så är tex SMU inte samma för X470 och X570.

Sen kan man se det som att AMD vill gimpa X470 och haussa X570, så att det säljs fler sådana.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Då måste ju swecs tester av ryzen 3000 göras om med nya frekvenserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även med PBO så är de högsta värdena du kan sätta begränsade av vad moderkortet rapporterar, så det "ska" inte kunna hända. Men visst kan det i teorin finnas moderkort som är lite väl frikostiga med sin rapportering.

Det är ju lite det som jag tänker mig, vet att billiga moderkort inte alltid rapporterar helt korrekt och saknar ordentlig kylning för VRM samt har klen VRM så det kan ju vara en anledning, men då borde ju egentligen det problemet ligga hos moderkorts tillverkarna att lösa.

Dock lite surt att dom nu i efterhand ändrar detta och det kommer dom ju få skit för och det är ju faktiskt berättigat då dom sa en sagt vid lansering som nu ändras och är jag ändå lite av en AMD fan boy. Men gör man fel får man göra rätt och ta smällen av efterföljderna av det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Jo det utvecklas, men problemet är när de fular till det och inte berättar.
De kunde enkelt ha sagt att just nu sänker vi boost pga av något som vi undersöker närmare.
Men att helt vara tysta är det värsta de kan göra.
Har inte misstolkat maxboost tycker jag.
Har själv 2 st 3600 och de presterar rätt så olika i frekvens och temp, det kvittar att jag har kört dessa på samma moderkort med samma kyling bara för att utesluta olika tillverkare inställningar.
Den ena klarar 4GHz på all core, och precis runt 4,1 på single core och går runt 6-8 grader varmare.
Medans den andra nästan snittar på 4,1 på all core och mellan 4,150->4,195 Ghz på single core och är mycket svalare, så denna är jag väldigt nöjd med.

Precis som dom olika klustren i 3900X, ett "bra" och ett "dåligt", sk "die harvesting". LIte surt dock att man petar in ett "dåligt" kluster i en 6000-kronors CPU.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Då måste ju swecs tester av ryzen 3000 göras om med nya frekvenserna

Absolut, och separata tester med X470 och X570 eftersom AMD nu har separerat bios koden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har ryzen 3600 med b450 tomahawk max och nådde upp till 4125 innan bios update och bara till 4050mhz efter. Jag uppdaterade på anmodan av MSI då jag klagat på att jag inte nådde upp till 4,2ghz trots Nh-D15 så bra kylning, men blev klart sämre.

Först då jag klagade så informerade de mig om att AMD strypt prestanda (så varför i h.. rekommendera nya som en lösning på dålig boost..)

Jag rullade tillbaka till första bios-versionen för max-serien så surar jag på över att inte nå 4,2ghz trots massivt thermal headroom. Hoppas på ny version inom kort.

Men SJUKT dåligt att de får sänka prestandan utan att släppa någon pressrelease, utan folk får märka det själv och sedan får man höra det via Reddit från en partner. Own the fail, för det är vad detta var. Sen får de väl ge förhoppningar om ökad prestanda med optimerade mobos längre fram. Köpte 4,2ghz processor inte 4,05ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Precis som dom olika klustren i 3900X, ett "bra" och ett "dåligt", sk "die harvesting". LIte surt dock att man petar in ett "dåligt" kluster i en 6000-kronors CPU.

Betänk att detta är leftovers från Epych CPU'er, dvs det som inte klarade kraven riktigt bland server CPU'erna. Inte konstigt då att det blir kvalitetsskillnader i olika kluster...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

En till som inte vet skillnaden på spänning och ström, en CPU kan inte "suga i sig spänning". Moderkortet skapar en spänning för att det skall gå ström genom processorn. Olika processorer fungerar olika så man kan inte jämföra drivspänning rakt över.

Vad gäller "1.5V" så är det något som Ryzen bara håller i standby, så fort det blir en last sjunker det direkt. Den riktiga spänningen över CPU enligt HWINFO64 har aldrig överstigit 1.4V för mig. Vid idle/windows surf ligger den på 0.9-1.0V, som du "skulle förväntat" dig. Är kärnor inaktiva ligger den på 0.2V för aktuell kärna. Vid Cinebench R20 ligger den mellan 1.2-1.3V.

Dom där 1.5V finns bara till för att processorn skall kunna reagera _snabbare_ när en last dyker upp.

Tycker herrn inte ska yttra sig om andra personer och deras bakgrund för att hern reagerar på termen: suga i sig spänning, who cares. Nästan som en gramar nazzi som reagerar på saker helt i onödan. -Oh no, can somebody think about the children, får jag upp direkt i min skalle

iaf har tom sett 1.5v när polarens 3600a bostat med pbo på. redan 1.2-1.3v tycker jag är för högt när det gäller "7nm" krets. som sagt när det gäller cpuer så krävs inget mer än att kunna basic gymnasie ellära tom. ixu=p Det är ju inte "raketforskning"

kan va lite krångligare när man bygger batterier som drivs av microorganismer...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Jo det utvecklas, men problemet är när de fular till det och inte berättar.
De kunde enkelt ha sagt att just nu sänker vi boost pga av något som vi undersöker närmare.
Men att helt vara tysta är det värsta de kan göra.
Har inte misstolkat maxboost tycker jag.
Har själv 2 st 3600 och de presterar rätt så olika i frekvens och temp, det kvittar att jag har kört dessa på samma moderkort med samma kyling bara för att utesluta olika tillverkare inställningar.
Den ena klarar nästan 4GHz på all core, och precis runt 4,1 på single core och går runt 6-8 grader varmare.
Medans den andra nästan snittar på 4,1 på all core och mellan 4,150->4,195 Ghz på single core och är mycket svalare, så denna är jag väldigt nöjd med.

Vad för typ av belastning rör det sig om? Att frekvenserna skiljer sig mellan exemplar är ju bara en effekt av kisellotteriet. Vilka frekvenser ser du som max i t. ex HWINFO64 på respektive modell?

Skrivet av BM-Mods:

Det är ju lite det som jag tänker mig, vet att billiga moderkort inte alltid rapporterar helt korrekt och saknar ordentlig kylning för VRM samt har klen VRM så det kan ju vara en anledning, men då borde ju egentligen det problemet ligga hos moderkorts tillverkarna att lösa.

Dock lite surt att dom nu i efterhand ändrar detta och det kommer dom ju få skit för och det är ju faktiskt berättigat då dom sa en sagt vid lansering som nu ändras och är jag ändå lite av en AMD fan boy. Men gör man fel får man göra rätt och ta smällen av efterföljderna av det.

Ja, än har det i alla fall inte kommit in några rapporter om VRM som gett upp. Har för mig att någon youtuber testade 3900X på ett snorbilligt B350-kort och det enda som hände när VRM nådde 120c var att processorn klockade ner sig. Så någon "skada" blir det ju inte på det viset. TjMax för VRM brukar ligga på 140c, så det är nog lugnt. Men det är klart att om VRM blir varm och throttlar så ser man ju inte max-boost på sin CPU så ofta. Dock är det väl rätt självklart om man köpt "billigast möjliga knäckebrödsbräda" att prestanda blir lidande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns rätt märkligt. Då får det ju bli en testrunda med sänkt testprestanda vilket såklart är dålig marknadsföring.

Vad är nästa drag från AMD? Sänkta frekvenser på RX 5700?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Antalet personer som detta spelar någon relevant roll för: 0 st
Sannolikhet att detta kommer leda till en class action lawsuit: 99 %

Och tror nog det finns en del ammunition för det sista. Gjorde detta, listade 3900X resultat i GB4, sorterade dem på högsta poäng, dumpade ut högsta rapporterade frekvens (det i enkeltrådtesterna) för alla 14 system som listades på första sidan. Endast de första 8 rapporterade en frekvens högre än 4500 MHz, det för en CPU som har specificerad enkeltrådboost på 4600 MHz.

OBS: detta är alltså inte genomsnittlig frekvens, utan högsta värde som rapporterats i något enskilt test. GB4 testar "typisk interaktiv användning", så varje enskilt test tar väldigt kort tid (1-2 sekunder).

Här är ett exempel. Siffran jag listat är processor_frequency.maximum. Som referens kan man titta på min NUC med i7-8559U, den kan hålla sin maximala turbo på 4,5 GHz under ca 3-5 sekunder och GB4 rapporterar en högsta frekvens på 4481 MHz.

Zen kan justera sin frekvens i steg om 25 MHz medan Core-serien har 100 MHz som upplösning. Så om GB4 rapporterar 4583 MHz som för 3900X betyder det att CPUn varit uppe i minst 4600 Mhz (och min NUC har därför också varit uppe i sina 4500 MHz).

Antal 3900X som avrundat nått 4600 MHz i min lista är 5 st, varav en verkar ha lite mer "avancerad" kylning då den gick i 4999 MHz. Nu är det inte säkert, faktiskt rejält osannolikt, att jag listat de med högst frekvens då GB4 resultatet även beror på saker som minneshastighet. Men det borde vara de som ligger i den högre delen av de 5729 st 3900X resultat som just nu finns i GB4 databasen.

Hur såg AMDs PR det som något bra att överdriva frekvensen? Givet all diskussion om "IPC" både från AMD själva och på forum hade det rimligen haft större PR-värde att vara konservativa med frekvensen. Plus att det undvikit en öppning för americas finest, d.v.s. deras advokatarmé...

Edit: sorterade efter multi-core poäng då detta filtrerar bort resultat där man kör med en delmängd av CPU-kärnorna aktiverade. Sorterar man t.ex. i9-9900K efter enkeltrådpoäng och listar frekvens får man bara massa resultat på 6-7 GHz medan sortering på multi-core ger betydligt rimligare resultat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antalet personer som detta spelar någon relevant roll för: 0 st
Sannolikhet att detta kommer leda till en class action lawsuit: 99 %

Och tror nog det finns en del ammunition för det sista. Gjorde detta, listade 3900X resultat i GB4, sorterade dem på högsta poäng, dumpade ut högsta rapporterade frekvens (det i enkeltrådtesterna) för alla 14 system som listades på första sidan. Endast de första 8 rapporterade en frekvens högre än 4500 MHz, det för en CPU som har specificerad enkeltrådboost på 4600 MHz.

OBS: detta är alltså inte genomsnittlig frekvens, utan högsta värde som rapporterats i något enskilt test. GB4 testar "typisk interaktiv användning", så varje enskilt test tar väldigt kort tid (1-2 sekunder).

Här är ett exempel. Siffran jag listat är processor_frequency.maximum. Som referens kan man titta på min NUC med i7-8559U, den kan hålla sin maximala turbo på 4,5 GHz under ca 3-5 sekunder och GB4 rapporterar en högsta frekvens på 4481 MHz.

Zen kan justera sin frekvens i steg om 25 MHz medan Core-serien har 100 MHz som upplösning. Så om GB4 rapporterar 4583 MHz som för 3900X betyder det att CPUn varit uppe i minst 4600 Mhz (och min NUC har därför också varit uppe i sina 4500 MHz).

Antal 3900X som avrundat nått 4600 MHz i min lista är 5 st, varav en verkar ha lite mer "avancerad" kylning då den gick i 4999 MHz. Nu är det inte säkert, faktiskt rejält osannolikt, att jag listat de med högst frekvens då GB4 resultatet även beror på saker som minneshastighet. Men det borde vara de som ligger i den högre delen av de 5729 st 3900X resultat som just nu finns i GB4 databasen.

Hur såg AMDs PR det som något bra att överdriva frekvensen? Givet all diskussion om "IPC" både från AMD själva och på forum hade det rimligen haft större PR-värde att vara konservativa med frekvensen. Plus att det undvikit en öppning för americas finest, d.v.s. deras advokatarmé...

Edit: sorterade efter multi-core poäng då detta filtrerar bort resultat där man kör med en delmängd av CPU-kärnorna aktiverade. Sorterar man t.ex. i9-9900K efter enkeltrådpoäng och listar frekvens får man bara massa resultat på 6-7 GHz medan sortering på multi-core ger betydligt rimligare resultat.

Sålänge de då hinner få ut en AGESA som tillser att alla exemplar någon gång når sin specade Max-boost så är det förmodligen lugnt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Precis som dom olika klustren i 3900X, ett "bra" och ett "dåligt", sk "die harvesting". LIte surt dock att man petar in ett "dåligt" kluster i en 6000-kronors CPU.

Köpa två, delidda, löda av, sätta ihop två bra på samma!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant vad livslängden på Processorn är med första bioset om de nu anser att de till och med måste sänka klockfrekvensen?
Kan vi vänta oss 2 års livslängd? 3 år?

Tänk er att köpa en Ferrari med 1000hk vid 11000rpm, och sedan så kommer Ferrari och sänker varvtalsbegränsningen till 8000rpm och hänvisar till att motorns livslängd är för kort vid 11000.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Undra om de skickar ut nya kartonger till användare med den nya Turbo frekvensen skriven eller ger lite kompensation.