Asus: "AMD stryper turbofrekvenser i Ryzen 3000-serien"

Permalänk
Melding Plague

Asus: "AMD stryper turbofrekvenser i Ryzen 3000-serien"

Enligt en rapport från Asus-anställda har AMD börjat tygla Boost-prestanda för Ryzen 3000-processorer, med utökad livslängd som motivering till ändringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enligt en rapport från Asus-anställda har AMD börjat tygla Boost-prestanda för Ryzen 3000-processorer, med utökad livslängd som motivering till ändringen.

Läs hela artikeln här

Ojsan... intressant... kan det få en del att ligga kvar på 1.0.0.2?

Permalänk
Medlem

Intressant att motiveringen är ökad livslängd, när har livslängden på processorer någonsin varit ett problem? Och vad händer då när man överklockar dem?

Permalänk
Medlem

Hmm, har bara haft min 3900x i ett par dagar och inte gett mig in på något annat än att köra ett par timespy extreme för att se att allt är stabilt. Högsta boost jag i efterhand kan se i de testerna var 4.531, vet inte om man normalt ser maximal boost i 3dmark dock. Någon som fått 4.6+ out of the box?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Se det har inget att göra med att alla tester som flyter omkring (och kommer göra i åratal) är gjorda med den den mer aggresiva kurvan? Låter ju som en manipulering av tester.

Permalänk
Medlem

Värst va hetta ni är på AMD negativ publicering.
Sen att nyheten kommer från Asus med århundradets sämsta bios *ha*

Citat:

Enligt en rapport från Asus-anställda har AMD börjat tygla Boost-prestanda för Ryzen 3000-processorer, med utökad livslängd som motivering till ändringen.

Får hoppas folk läser hela nyheten så dom uppmärksammas att det är stabilitet 24/7 som anges som skäl för sänkningen. Detta kan likväl vara en gardering där konsumenter har köpt produkter med tvivelaktig kvalité för att deras produkter ska gå runt. Det är vida känt hur viktigt det är med minnen till Ryzen. Att då köra med en auto-OC som i grund antar att produkterna som ansluts ska klara visa ställda krav inte uppnår de. Jag är tämligen säker på att detta är en uppblåst nyhet med felaktiga prioriteringar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat hur det påverkar prestandan?
Är det märkbart eller inte och hur mycket i så fall.

Permalänk
Medlem

Min 3700X på ett ASUS Crosshair VII med Agesa 1.0.0.3AB har en maxklock på mellan 4341,9 och 4366,8 MHz beroende på kärna (enligt HWiNFO), och max är väl ~4400 MHz enligt AMD, så i genomsnitt ca 50 MHz under. Dvs inget att bry sig om. Så jag antar att problemet inte drabbar alla?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ingen hade brytt sig om AMD angett 4300MHz boost, vilket i princip alla Ryzen 3000 klarar, men någon på marknadsföring måste ha fått för sig att siffrorna måste upp.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Låter snarare som att dem medvetet väljer att strypa potentialen, för att göra en intel och sakta höja ribban med 10% prestandaökning ett par generationer, sälja samma cpu med nytt namn och "optimeringar" ^^

Även kallat "Att mjölka"

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Värst va hetta ni är på AMD negativ publicering.
Sen att nyheten kommer från Asus med århundradets sämsta bios *ha*

Får hoppas folk läser hela nyheten så dom uppmärksammas att det är stabilitet 24/7 som anges som skäl för sänkningen. Detta kan likväl vara en gardering där konsumenter har köpt produkter med tvivelaktig kvalité för att deras produkter ska gå runt. Det är vida känt hur viktigt det är med minnen till Ryzen. Att då köra med en auto-OC som i grund antar att produkterna som ansluts ska klara visa ställda krav inte uppnår de. Jag är tämligen säker på att detta är en uppblåst nyhet med felaktiga prioriteringar.

Du anser att det här inte skulle uppmärksammats, förstår jag dig rätt då? Det är väl skitsamma om det är på grund av stabilitet eller whatever. Problemet är att dom lanserats med boostfrekvenser som vissa inte ens uppnått och dessutom sänker dom det nu medvetet. Stabilitet 24/7 ser man till att lösa innan släppet och inte börjar sänka och ha sig EFTER.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är det någon som testat hur det påverkar prestandan?
Är det märkbart eller inte och hur mycket i så fall.

Blir endast skillnad i kortvariga single core benchmarks, kör man multicore med tung last är det i princip ingen skillnad alls.

Vad som gör mest för boost, särskilt vid längre körning, på Ryzen 3000 är att sänka temperaturer dels med bättre kylning och dels med att hålla nere spänningar. Då boostar det bra och scores blir bra med både gamla och nya bios.

Temperaturer är hela nyckeln, jag kan tänka mig att man vill ha säkerhetsmarginaler för dom som kör stockkylaren i dåligt ventilerade lådor.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Får hoppas folk läser hela nyheten så dom uppmärksammas att det är stabilitet 24/7 som anges som skäl för sänkningen. Detta kan likväl vara en gardering där konsumenter har köpt produkter med tvivelaktig kvalité för att deras produkter ska gå runt. Det är vida känt hur viktigt det är med minnen till Ryzen. Att då köra med en auto-OC som i grund antar att produkterna som ansluts ska klara visa ställda krav inte uppnår de. Jag är tämligen säker på att detta är en uppblåst nyhet med felaktiga prioriteringar.

Jag har läst hela 'nyheten' och sökt upp källan och jag kan inte alls dra några slutsatser.
Boost handlar ju definitivt inte om något som uppnås 24/7 utan om kortare prestanda ökningar eller maximering på en kärna.
Vad jag läst om Zen 3 så har ju vissa tester påvisat höga frekvenser under väldigt korta tider, så kort att användare inte ens kunnat se det själva.
Med det i bakhuvudet kan 'long term reliability' lika väl vara att välja en boost som fungerar i en halv sekund istället för 10-tals mikrosekunder.

Permalänk
Inaktiv

@Snubb1: Mest troligt inte märkbart. Ryzen prestanda scalar inte bra med högre frekvenser ändå. Vill minnas att en frekvensökning på 2.5% ger ungefär 1% bättre prestanda när man är på de högsta frekvenserna. Bättre prestanda ser fortfarande bra ut på paper dock, även om det bara är 1-2%, så det marknadsförs hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Intressant att motiveringen är ökad livslängd, när har livslängden på processorer någonsin varit ett problem? Och vad händer då när man överklockar dem?

Vet inte om det har gått dig förbi? Men Ryzen 3000 serien är i stort sätt maxklockad från fabrik. Detta har vi aldrig tidigare sett.
Vilket i praktiken betyder att dom kanske går för hårt och inte alls överlever dessa 10 år som på den gamla goda tiden.

Permalänk
Medlem

Det är trist, men det är skönt att få ett svar. Det värsta är att leva i mörker. Jag hoppas dessa framtida anpassningmöjligheter kan vara något de som har lite bättre kylning kan använda.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Hmm, har bara haft min 3900x i ett par dagar och inte gett mig in på något annat än att köra ett par timespy extreme för att se att allt är stabilt. Högsta boost jag i efterhand kan se i de testerna var 4.531, vet inte om man normalt ser maximal boost i 3dmark dock. Någon som fått 4.6+ out of the box?

Skrivet av backfeed:

Min 3700X på ett ASUS Crosshair VII med Agesa 1.0.0.3AB har en maxklock på mellan 4341,9 och 4366,8 MHz beroende på kärna (enligt HWiNFO), och max är väl ~4400 MHz enligt AMD, så i genomsnitt ca 50 MHz under. Dvs inget att bry sig om. Så jag antar att problemet inte drabbar alla?

Man kan ju se de på lite olika sätt. Men som Steve på Hardware Unboxed typ sa när han testade detta (kommer alltså inte ihåg vilken frekvens han nu nämnde) men han menade iaf så här: "Tekniskt sett så är en boost på 4,525MHz samma som 4,6GHz". Som jag förstår de så avrundar man alltid uppåt av någon anledning.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Man kan ju se de på lite olika sätt. Men som Steve på Hardware Unboxed typ sa när han testade detta (kommer alltså inte ihåg vilken frekvens han nu nämnde) men han menade iaf så här: "Tekniskt sett så är en boost på 4,525MHz samma som 4,6GHz". Som jag förstår de så avrundar man alltid uppåt av någon anledning.

Är du säker på att det inte var 4.598 eller något för det låter inte korrekt överhuvudtaget.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot framtida versioner med mer inställningsmöjligheter i så fall. 50-100Mhz hit eller dit är inget som påverkar kreti och pleti, men för oss som vill pressa tills det blöder så är det tråkigt med artificiellt strypt hårdvara. Fortsätter det såhär allt för länge får jag kolla på moddat UEFI med SMU från 1.0.0.2. Jag fick ut 4675Mhz på min 3900X med 1.0.0.2. Nu med 1.0.0.3AB ser jag aldrig över 4525Mhz, så det är klart att det svider.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men marknadsföringen säger fortfarande turbofrekvenser som aldrig uppnås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Man kan ju se de på lite olika sätt. Men som Steve på Hardware Unboxed typ sa när han testade detta (kommer alltså inte ihåg vilken frekvens han nu nämnde) men han menade iaf så här: "Tekniskt sett så är en boost på 4,525MHz samma som 4,6GHz". Som jag förstår de så avrundar man alltid uppåt av någon anledning.

Jo, jag såg den videon. Högst tveksamt att avrunda uppåt på det viset, men i just mitt fall så är avrundningen av 4366,8 MHz upp till 4400 MHz försvarbar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Intressant att motiveringen är ökad livslängd, när har livslängden på processorer någonsin varit ett problem? Och vad händer då när man överklockar dem?

Well, om cpuerna suger i sig upp till 1.5v när de går på default @7nm å AMD säger att det är inom spec så förstår man att AMD vill undvika eventuella framtida issues.

personligen så trodde jag att 7nm cpuperna skulle inte behöva mer än max 1v i spänning, men men.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

hela 25hz loss på en kärna blev det för mig. Ill live

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Min 3700X på ett ASUS Crosshair VII med Agesa 1.0.0.3AB har en maxklock på mellan 4341,9 och 4366,8 MHz beroende på kärna (enligt HWiNFO), och max är väl ~4400 MHz enligt AMD, så i genomsnitt ca 50 MHz under. Dvs inget att bry sig om. Så jag antar att problemet inte drabbar alla?

Känns som att du har svarat på din egen fråga i början av ditt inlägg. Du har ju också blivit "drabbad" av falsk marknadsföring enligt vad du beskriver, sen att det endast rör sig om ca 50 mhz för din del gör ju inte så mycket som du själv beskriver.

Permalänk
Medlem

Svaret kanske är enkelt! De har börjat få tillbaka returer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Är du säker på att det inte var 4.598 eller något för det låter inte korrekt överhuvudtaget.

Tittade precis igenom videon. 4465MHz säger Steve och anser att AMD kommer hävda att de är inom specifikationerna vilket också Steve håller med om.

Skrivet av backfeed:

Jo, jag såg den videon. Högst tveksamt att avrunda uppåt på det viset, men i just mitt fall så är avrundningen av 4366,8 MHz upp till 4400 MHz försvarbar.

Ja, 4465MHz är väl de. Men icke desto mindre så är de avrundat uppåt, och historiskt sett så har både Intel och AMD varit ganska petiga med att få till frekvenserna i namn och marknadsföring med nån enstaka MHz plus/minus. Vissa moderkort som Steve testar så pratar vi ju en max boost på 4370MHz vilket iaf är väldigt lågt i mina ögon medans en handfull lyckades kommer 50MHz över vad som egentligen skall vara max..

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ser fram emot framtida versioner med mer inställningsmöjligheter i så fall. 50-100Mhz hit eller dit är inget som påverkar kreti och pleti, men för oss som vill pressa tills det blöder så är det tråkigt med artificiellt strypt hårdvara. Fortsätter det såhär allt för länge får jag kolla på moddat UEFI med SMU från 1.0.0.2. Jag fick ut 4675Mhz på min 3900X med 1.0.0.2. Nu med 1.0.0.3AB ser jag aldrig över 4525Mhz, så det är klart att det svider.

Bra inställning, du skriver som en tävlingsmänniska.

Visst tvingas man uppdatera Windows licensen efter att ha installerat en moddad UEFI, den tappar registreringen och tycker man har ett nytt mb/dator?

Permalänk
Avstängd

Tänk om detta hade varit Intel, oj oj oj då jävlar skulle the amd boys gått i taket.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ser fram emot framtida versioner med mer inställningsmöjligheter i så fall. 50-100Mhz hit eller dit är inget som påverkar kreti och pleti, men för oss som vill pressa tills det blöder så är det tråkigt med artificiellt strypt hårdvara. Fortsätter det såhär allt för länge får jag kolla på moddat UEFI med SMU från 1.0.0.2. Jag fick ut 4675Mhz på min 3900X med 1.0.0.2. Nu med 1.0.0.3AB ser jag aldrig över 4525Mhz, så det är klart att det svider.

Doh! Just de siffrorna svider psykologiskt. Från att vara nästan upp på 4700MHz så är den nästan nere på 4500MHz...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Intressant att motiveringen är ökad livslängd, när har livslängden på processorer någonsin varit ett problem? Och vad händer då när man överklockar dem?

Tja, med precisions ökning av frekvensen ökas spänningen kraftigt, säkert där skon klämmer, dvs AMD har märkt att chippet inte tål spänningen som krävs för att öka frekvensen till max. Sånt kräver tid och experiment för att lista ut.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...