Permalänk
Medlem

Är LG 34GK950F något att ha?

Jag sitter lite och väntar på den ultimata skärmen (till rätt pris) och för mig är det:

IPS eller dyllikt (helst OLED, men det känns way of)
2560 X 1440 (alternativt en UW 3440 x 1440)
HDR 600 (helst HDR 1000, men då verkar det kosta skjortan)
Minst 100-120 Hz
G-sync eller FreeSync (kompatibel sådan)

Mer eller mindre: https://www.inet.se/produkt/2215366/asus-35-rog-swift-pg35vq-...

Men för 32 papp får jag en helt OK begagnad bil. Där kommer LG 34GK950F in i matchen som är en fin kompromiss på pappret. Jag har läst lite om den och kollat på någon review men jag skulle vilja höra från er som äger/ägt denna skärm hur ni upplever att den levererar. Kanske framför allt HDR i kompatibla spel.

Tack på förhand! Ha de!

Visa signatur

~May the cores be with you~

Permalänk

Hdr på LG går ej att jämföra med Asusen på långa vägar.. Asusen är i en helt egen liga. Dock så är LGn en grymmt bra skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan jag föreställa mig. För 30 K borde den även bota ens sjukdomar och gå ut med hunden efteråt

Jag har använt en ASUS 34" ROG Swift PG349Q vilket var mycket trevlig. Är dem jämförbara tro?

Glömde nämna en till anledning till varför jag är nyfiken, jag såg att Inet har 5-6 stycken i "fyndhörnan" vilket gör en lite misstänksam trots att den fått goda recensioner av deras kunder.

Visa signatur

~May the cores be with you~

Permalänk

Jag hade en hemma ett par veckor men lämnade den pga flimmer. Jag gillade den väldigt mycket .. klara fina färger ,144hz , funka kanon med gsync. Asusen är nog byggd anningen bättre åtminstone så känns det så. LGn känns lite tunnare överlag men det betyder nog ingenting i slutänden. Tror att Lgn är det bättre köpet mot pg349q 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte en i fredags och är väldigt nöjd än så länge!

Flimmer märkte jag av initialt men efter uppdatering av skärmens mjukvara och lite inställningar så är den nu riktigt bra!

Kör den tillsammans med ett GTX1080 FTW, som behövde firmware-uppdateras för att få igång DP1.4 vilket kan vara bra att tänka på innan man slänger ut sin gamla skärm :)!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk
Medlem

För 12k förväntar jag mig att kvalitetskontrollen är på topp, vilket tyvärr inte var fallet med mitt ex så den åkte tillbaka.

Ordentlig IPS glow i nedre samt övre väster hörn och light bleed på högra sidan både i botten av skärmen samt i båda hörn. Detta trots mekkande med både RTINGS och TFTcentrals inställningar --> dvs låg brightness 14-18 och contrast på ca 60-70.

Försökte flera gånger intala mig att det inte var så farligt men lägger man så mycket pengar på en skärm ska IPS glow och light bleed vara minimalt i mitt tycke. Märkte inte av det i windowsmiljö men så fort jag ville spela nått spel som är mörkt typ Resident Evil så syntes glowen ordentligt.

En annan grej jag upptäckte var att LG endast lämnar 1 års garanti på skärmen vilket är skandal med tanke på vad den kostar.

Tror de är rätt klokt att ha lite is i magen då mycket händer på monitor fronten nu och nästa år.
Har ju i stort sett stått stilla flera år nu ang bättre skärmar kontra vad som släpptes 2015-2016.

100-144 hz och IPS känns också väääldigt överprisat i överlag med tanke på att teknologin är riktigt gammal.

Permalänk
Skrivet av Pål1337:

Jag sitter lite och väntar på den ultimata skärmen (till rätt pris) och för mig är det:

IPS eller dyllikt (helst OLED, men det känns way of)
2560 X 1440 (alternativt en UW 3440 x 1440)
HDR 600 (helst HDR 1000, men då verkar det kosta skjortan)
Minst 100-120 Hz
G-sync eller FreeSync (kompatibel sådan)

Mer eller mindre: https://www.inet.se/produkt/2215366/asus-35-rog-swift-pg35vq-...

Men för 32 papp får jag en helt OK begagnad bil. Där kommer LG 34GK950F in i matchen som är en fin kompromiss på pappret. Jag har läst lite om den och kollat på någon review men jag skulle vilja höra från er som äger/ägt denna skärm hur ni upplever att den levererar. Kanske framför allt HDR i kompatibla spel.

Tack på förhand! Ha de!

Jag har haft min i några månader och kan bara säga positivt om den. Jag har inget märkbart glow och den har fungerat klockrent.
Räkna dock inte med något bra HDR, den har jag avstängd för det mesta.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Inaktiv

Japp, skärmen har glow i nedre vänstra hörnet (har sett 3st exemplar). Det är det enda som jag tycker är dåligt med den. Men det är en förträfflig skärm på alla andra sätt och vis. Snabb respons, fina färger, "G-sync" fungerar utan problem etc.
Jag tycker HDR bara förstör bilden så är glad att de inte lagt några extra kronor på att få den HDR600/HDR1000 certifierad. Fick för övrigt skärmen långt mycket billigare än 12000kr.