En "markera alla inlägg/trådar som lästa"-funktion saknas!

Permalänk
Medlem

En "markera alla inlägg/trådar som lästa"-funktion saknas!

Alla andra forum jag håller till på har en funktion som gör att man med ett knapptryck (eller menyval) kan markera alla inlägg som lästa. Antingen i hela forumet på en gång eller individuellt i varje underavdelning. Väldigt smidigt för att sen snabbt se vad som är nytt sen sist jag var inne.

Här på SweC saknas den funktionen (eller så har jag bara inte hittat den). Är det en begränsning i forummotorn eller är det ett aktivt val från admin att ha den funktionen avslagen, och i så fall varför.

Jag saknar den oerhört!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Den funktionen finns längst ner i varje forumdel. Högst upp i högra hörnet kan man markera alla trådar och sen längst ner till höger finns en meny där du kan välja att markera alla valda trådar som lästa.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Den har jag hittat, men den gör inte i närheten av det jag efterfrågar. På SweC är inläggsproduktionen enorm, och efter en dag är det flera sidor med trådar som har olästa inlägg. Att först behöva klicka för att välja alla trådar på sidan, sen välja "markera som lästa", sen klicka "ok", och sen byta till nästa sida och repetera proceduren, osv, är inte alls rätt. Det jag efterfrågar är en global enklicksfunktion, som så gott som alla andra diskussionsforum jag är på, och har varit på, har.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Hej hej!

Jag kan tyvärr inte svara på varför den funktionen inte finns idag, förmodligen för att det aldrig har efterfrågats eller fått hög prioritet. Själv har jag nog aldrig varit med om att man kan markera alla inlägg som lästa i ett helt forum. Kanske kan du besöka Aktiva trådar (senaste inläggen) framöver och bläddra tillbaka till när du senast besökte forumet?

Annars är nog den bästa lösningen som @Cleaner skrev, att markera alla trådar och sedan välja "Markera som lästa" i rullmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Hej hej!

Jag kan tyvärr inte svara på varför den funktionen inte finns idag, förmodligen för att det aldrig har efterfrågats eller fått hög prioritet. Själv har jag nog aldrig varit med om att man kan markera alla inlägg som lästa i ett helt forum. Kanske kan du besöka Aktiva trådar (senaste inläggen) framöver och bläddra tillbaka till när du senast besökte forumet?

Annars är nog den bästa lösningen som @Cleaner skrev, att markera alla trådar och sedan välja "Markera som lästa" i rullmenyn.

Jo, alltså, jag vet ju hur man gör det den jobbiga vägen. Efter en dag krävs det nog ett tjugotal klick och över en minut för att "tömma" allt. Jämfört med några sekunder för ett klick (och iofs ett klick till för att svara ja på "vill du markera alla inlägg som lästa?"-frågan) på så gott som alla andra diskussionsforum jag varit på under många år. Så här avviker SweC rejält från normen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag efterfrågar också den här funktionen. Till skillnad från @Gurt kan jag inte komma på ett enda forum där detta inte går.

På ex Flashback ligger funktionen i användarmenyn högst upp till höger, längst ner i listan och heter kryptiskt nog "Markera forum som lästa"

Permalänk
Medlem

Ja tack. https://bbs.archlinux.org forumet har också detta. Mycket användbart.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej,

Tack för er feedback och önskemål. Då vi har vår egen forummotor så kan vi inte bara aktivera följande funktion, då den aldrig har utvecklats. Vi tar och kikar på om det här är något vi kan implementera i framtiden.

/ Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hej,

Tack för er feedback och önskemål. Då vi har vår egen forummotor så kan vi inte bara aktivera följande funktion, då den aldrig har utvecklats. Vi tar och kikar på om det här är något vi kan implementera i framtiden.

/ Johan

Det förklarar saken. De flesta (övriga) använder ju forum-templates med denna funktionalitet inbyggd.
Kan passa på att ge credd för detta forum. Tycker form och funktionalitet är i topp of the line. Kanske skulle sälja mallen till övriga

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hej,

Tack för er feedback och önskemål. Då vi har vår egen forummotor så kan vi inte bara aktivera följande funktion, då den aldrig har utvecklats. Vi tar och kikar på om det här är något vi kan implementera i framtiden.

/ Johan

Hur har det gått med denna funktionen, starkt efterlängtad av mig och förmodligen många andra?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av cyklonen:

Hur har det gått med denna funktionen, starkt efterlängtad av mig och förmodligen många andra?

Hej,

För tillfället finns den inte med på listan av funktioner som vi skall utveckla i närtid.

/ Johan