Råd för optimalt luftflöde i detta chassi

Permalänk
Avstängd

@Losecontrol:
Många som klagar på fronten på detta chassi och vist det har "bara" två luftinsläpp och filtren är inte stora. Det ger ett svagt strömningsmotstånd så är det.. men hemskt? Nja. problemet med denna och alla likande konstruktioner är att man har öppningar i fronten som INTE täcks av fläktar. Dvs spalter över under fläktar och det blir där man tar luft till fläktarna lika mycket som genom damm filtren.
Dvs man måste täcka över alla öppningar som INTE täcks av fläkt för att styra flödet rätt i fronten. Dvs luft in genom intagen inte inifrån lådan.
Sedan är ju grunden alltid att man ska ha balans i flödena. Jag skulle använda två in (som du har) och två ut. En längst bak på lådan. Vilket du har. En (inte två) i toppen. En fläkt i toppen, alltså, den bakre som trycker ut luft ur lådan och sedan täcka övre yta i toppen som inte då har fläkt. Helt enklet för att styra luften genom lådan. från front till baksida, bakre topp. Jag skulle köpa en 140 mm fläkt till bakre platsen med ett flöde motsvarande en av fläktarna in genom radiatorn. Någonstan 90 cfm 1500 rpm 2 mm -H2O i detta fal och "lägga över" något för att förhindra ett oönskat flöde där främre topp fläkten i dag sitter.
Eventuellt även byta den bakre till en med mer flöde för att få ut luften.

Permalänk

@FalsktIotakt:

Tack för svar!

Hemskt kanske är att ta i Men det hade ju inte skadat om de hade tagit ur lite mer uppe/nere i fronten. Fick skruva bort en "kåpa" i botten (front) för att få plats med denna radiator så ja det har du rätt i, där tjuvas det en hel del luft helt klart. Finns det något bra material att täcka med anpassat för just detta och som du säger alla hål där fläktar inte täcker?

Ska titta om jag hittar några andra fläktar. De låter en hel del dessutom så skulle behövas!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd

Jag har använt mig av tjockt papper, papp, i samma färg som chassit och lim, alt dubbelhäftande tejp.
Duger på ställen där det inte syns tycker jag.