Globalfoundries stämmer TSMC – drabbar även Apple, AMD och Nvidia

Permalänk
Melding Plague

Globalfoundries stämmer TSMC – drabbar även Apple, AMD och Nvidia

Halvledartillverkaren Globalfoundries stämmer konkurrenten TSMC och 19 andra företag för patentbrott. Stämningsansökan kan få allvarliga konsekvenser för de inblandade företagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, om affärerna går dåligt så kan man ju alltid bli patenttroll istället :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, om affärerna går dåligt så kan man ju alltid bli patenttroll istället :/

Lite roligt ändå att Apple ingår i stämningen.

Verkar inte gå så bra för GlobalFound så de känner väl att de måste ta till dessa patetiska metoder. Bara att de väljer att inkludera alla TSMCs kunder är talande nog.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Har inte hört så mycket om stämmer på senaste tiden så undra när det skulle dyka upp igen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Lite roligt ändå att Apple ingår i stämningen.

Verkar inte gå så bra för GlobalFound så de känner väl att de måste ta till dessa patetiska metoder. Bara att de väljer att inkludera alla TSMCs kunder är talande nog.

Apple klarar sig alltid. Oavsett belopp så är det en droppe i havet för dem. Och det är Sen är det ju inte som om eventuellt skadestånd skulle göra någon nytta utan det är ju bara pengar in i GloFo. Känns tråkigt tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

läste om det igår....talades ganska mycket om det på Bloomberg Tv.
AMD var inte med igår. Tydligen la de till dom Idag.

Detta kommer mycket lägligt. Bra artikel, speciellt att AMD inte äger TSMC eller några andra fabriker.
Det hejades väldigt ofta att AMD är så bra för de redan har nått 7nm, medan intel är kvar på sina 1.......

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Dual-Tjur:

läste om det igår....talades ganska mycket om det på Bloomberg Tv.
AMD var inte med igår. Tydligen la de till dom Idag.

Detta kommer mycket lägligt. Bra artikel, speciellt att AMD inte äger TSMC eller några andra fabriker.
Det hejades väldigt ofta att AMD är så bra för de redan har nått 7nm, medan intel är kvar på sina 1.......

Det är väl bra att AMD valt att gå över till TSMCs 7nm eller har jag missat något?

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Företags motsvarighet till att ta till nävarna när intellektet brister och man saknar motargument mot någon i en hettsig diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Företags motsvarighet till att ta till nävarna när intellektet brister och man saknar motargument mot någon i en hettsig diskussion.

Jo men om du har patent på något så ska du få pengarna för det oxå.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Rätt ska vara rätt. Om dom har rätt vet jag dock inget om.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SCORPIUS:

Rätt ska vara rätt. Om dom har rätt vet jag dock inget om.

Så ser jag det också. Tycka vad man vill men ligger det laglig grund och detta konfirmeras av en domstol så är det ju så Global Foundries skall kunna licensiera tekniker och kunna tjäna pengar på det de själva lagt utvecklingskostnader att ta fram.

Det är ju lite att hoppa i galen tunna att direkt utgå från att de är patenttroll t.ex. Låt lagen ha sin gång så hoppas jag på det bästa och det är att de har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple klarar sig alltid. Oavsett belopp så är det en droppe i havet för dem. Och det är Sen är det ju inte som om eventuellt skadestånd skulle göra någon nytta utan det är ju bara pengar in i GloFo. Känns tråkigt tycker jag.

Fast om det blir importstopp på alla Apples mobiler så kommer även dom få enorma problem. Extremt tveksam på att dom skulle överleva på att sälja Mac bara.

Sen är det nog inte direkt troligt att det blir så även om GF vinner då det bland annat skulle totalt döda grafikkorts marknaden och ge intel monopol vilket inte är bra för någon, inte ens intel då dom enligt lag inte får va i en sån situation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@FLAXMANNEN:
Jo jag tror det är bra.
Men om man kollar på.
https://www.sweclockers.com/nyhet/27084-globalfoundries-kan-s...
Samt
https://www.sweclockers.com/nyhet/26195-globalfoundries-uppho...
och https://www.anandtech.com/show/13277/globalfoundries-stops-al...
så får man intrycket att de inte hade pengar att tillverka i 7nm. (host host 7nm)

Enligt:
https://fuse.wikichip.org/news/1497/vlsi-2018-globalfoundries...
så baseras deras 12nm teknik på teknik från Samsung 14nm variant.

De har säkert en massa patent.
Men jag fick https://en.wikipedia.org/wiki/Rambus varningen så fort jag läste nyheten.

Vi vet att det borde gå att göra såhär nu, men än har vi inte någon lyckats hitta de pussel bitarna, som fattas. Vi förstod inte hur det skulle göras men men vi tog patent på det som rent fysiskt borde gå.

Edit ett och två:
Var ett exempel. inte så bra visserligen. Men man får ändå tänka på att patentlagarna i EU, SV och USA är lite olika.
Favoriten är fortfarande när Amerikanska Budweiser stämde Tjeckiska Budweiser för namnkopiering.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Mycket tråkigt om GlobalFoundries börjar lägga de resurser de har på patenttrollning..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av FLAXMANNEN:

Det är väl bra att AMD valt att gå över till TSMCs 7nm eller har jag missat något?

Jo du har missat hur många som skriver varje dag att det är liksom AMD som står för utvecklingen av sina 7nm.
Typ: Intel kvar på sina 14nm...AMD redan på 7nm....AMD KAN!!

Amd ägde Globalfoundries förr i tiden. Att utveckla under 12nm var för dyrt och de gav upp.
GlobalFoundries är nästan ett systerbolag till AMD kan man säga.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dual-Tjur:

Typ: Intel kvar på sina 14nm...AMD redan på 7nm....AMD KAN!!

nm hit och nm dit, men alla mäter sina nm olika Samsung har någon teknik för 3nm men tidigare snackades om att under 5-7nm blir kvantmekanik ett hindrande problem. Hade varit bättre om alla körde på transistortäthet och där har intel högre täthet än TSMC:D

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dual-Tjur:

läste om det igår....talades ganska mycket om det på Bloomberg Tv.
AMD var inte med igår. Tydligen la de till dom Idag.

Detta kommer mycket lägligt. Bra artikel, speciellt att AMD inte äger TSMC eller några andra fabriker.
Det hejades väldigt ofta att AMD är så bra för de redan har nått 7nm, medan intel är kvar på sina 1.......

Sätter verkligen käppar i hjulet för AMD, underbart!
Nvidia drabbas tyvärr de också, men det är det värt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Ratatosk:

Sätter verkligen käppar i hjulet för AMD, underbart!
Nvidia drabbas de också, men det är det värt!

Intel: Brings popcorn

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

nm hit och nm dit, men alla mäter sina nm olika Samsung har någon teknik för 3nm men tidigare snackades om att under 5-7nm blir kvantmekanik ett hindrande problem. Hade varit bättre om alla körde på transistortäthet och där har intel högre täthet än TSMC:D

Jo. Tätheten är en annan sak

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Sätter verkligen käppar i hjulet för AMD, underbart!
Nvidia drabbas tyvärr de också, men det är det värt!

Som jag skrev tidigare var AMD inte med på listan igår.
Är det säkert att AMD är med på Globalfoundries jaktlista idag?

https://www.tomshardware.com/news/globalfoundries-files-patent-lawsuits-tsmc,40240.html

Igår sades det tydligt på TV att AMD var inte på stämningslistan. Det vore jävligt konstigt om de var ute efter sin största* kund?
(*tror jag)

Permalänk
Medlem

Om nu GF får någonting rätt om detta i domstolen, tveksamt. Men om de skulle få rätt.
Så blir det nog många nya kunder för Samsung! skulle jag tro.
Men vi får väll se vad som händer, lär nog ta sin tid dock innan något beslut tas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Om nu GF får någonting rätt om detta i domstolen, tveksamt. Men om de skulle få rätt.
Så blir det nog många nya kunder för Samsung! skulle jag tro.
Men vi får väll se vad som händer, lär nog ta sin tid dock innan något beslut tas.

Problemet är väl att Samsung inte har kapaciteten att ta emot alla beställningar i närtid i princip så är det Intel som kommer vinna mest på detta ifall Globalfoundries vinner och då Samsung stal teknik från TSMC är det inte säkert att Samsung undkommer samma öde som TSMC.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Om de mot förmodan skulle vinna handlar det snarare om skadestånd än att produkter blockeras från att säljas. Det är ju pengar de är ute efter. Att göra sig ovän med en betydande del av de potentiella kunderna är kanske ingen hit...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om de mot förmodan skulle vinna handlar det snarare om skadestånd än att produkter blockeras från att säljas. Det är ju pengar de är ute efter. Att göra sig ovän med en betydande del av de potentiella kunderna är kanske ingen hit...

Jo det är sant TSMC är så pass viktigt för hela elektronik branschen att Globalfoundries skulle göra sig ovän med i alla större teknik företag ifall man verkligen blockerade produkterna.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Problemet är väl att Samsung inte har kapaciteten att ta emot alla beställningar i närtid i princip så är det Intel som kommer vinna mest på detta ifall Globalfoundries vinner och då Samsung stal teknik från TSMC är det inte säkert att Samsung undkommer samma öde som TSMC.

Kan du ju ha rätt i, men annars så löser dom nog detta vid sidan av, utanför domstol och kommer överrens om en deal.
Ifall nu GFs anklagelser har någon grund som kan stå sig i domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Jo du har missat hur många som skriver varje dag att det är liksom AMD som står för utvecklingen av sina 7nm.
Typ: Intel kvar på sina 14nm...AMD redan på 7nm....AMD KAN!!

Amd ägde Globalfoundries förr i tiden. Att utveckla under 12nm var för dyrt och de gav upp.
GlobalFoundries är nästan ett systerbolag till AMD kan man säga.

Var ett systerbolag kunde man "nästan" säga på den tiden Amd var kontraktsbundna att tillverka via GF, idag absolut inte!

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att det är bra att X åker dit och får betala mera, exakt vem tror ni det är som åker på kostnaderna i slutändan?

Vi är idag så torsk på elektronik och att konsumera att väldigt få av oss skulle klara av att sluta köpa mobiler och datorkomponenter och tillbehör. Tillverkarna höjder bara priset till oss konsumenter så dom bryr sig inte så mycket.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SvanteP:

Ni som tycker att det är bra att X åker dit och får betala mera, exakt vem tror ni det är som åker på kostnaderna i slutändan?

Vi är idag så torsk på elektronik och att konsumera att väldigt få av oss skulle klara av att sluta köpa mobiler och datorkomponenter och tillbehör. Tillverkarna höjder bara priset till oss konsumenter så dom bryr sig inte så mycket.

De flesta av oss tycker nog inte att detta är bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sätter verkligen käppar i hjulet för AMD, underbart!
Nvidia drabbas tyvärr de också, men det är det värt!

Varför skulle det vara bra att det sätter käppar i hjulet för AMD?

Permalänk
Medlem

Känns spontant lite desperat. Att stämma för patentintrång som man menar att TSMC redan gjort sig skyldig till vid 28 nm, alltså för ca 5-6 år sedan? Varför vänta så länge?

Å andra sidan har ju kineserna rent allmänt inte riktigt samma syn på det här med att sno teknik och göra kopior som vi har i västvärlden så...
Vi får väl se.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.