Formbart material

Formbart material

Tjenare.

Har ett rör i metall till en grej jag bygger, har precis fått till insidan i perfekt storlek och behöver göra en till.
Satt och funderade om det finns något bra formbart material som man kan "trycka ner" och för att använda sedan använda som mall.
Röret är säkert 3cm på diametern så går inte med "häftmassa" som var det första jag kom att tänka på.

Viktigt också att det inte lämnar rester efter sig i röret när man tar upp den igen.

Några bra tips?

Mvh
Lehto

Jag har egentligen ingen aning men fogskum kanske skulle fungera, för det hårdnar väl efter ett tag?

Då skulle man kunna lägga plastfolie eller dyl. på insidan av röret (så fogmassan inte sätter sig på metallen) och sen spruta in.

Men som sagt, jag har ingen aning om det kommer fungera...

Sök på moldable glue på amazon de eller UK. Om det nu inte fungerar med pap some du ritar av formen på. Svårt att hjälpa fullt ut när man inte vet vad du gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är egentligen inget märkvärdigt, är ett "stödben" ca 30cm hög och ca 3-4cm på diametern.
Invändigt på enda sidan är den konisk för att kunna monteras.
Och har nu fått till passformen perfekt och tänkte då om det fanns nått formbart material man kunde "trycka" dit och sedan lyfta upp så man får formen och kan börja arbeta på nästa.

Mouldable glue ska jag titta upp, men låter som nått som fäster på metall då går det ju inte för måste kunna dra ut den.

Kanske det går att gjuta av formen som man gör för att göra en gjutform.
https://www.wsochcompany.se/formtillverkning/latex/latex-skap...

Eftersom du vill kunna få ur formen utan större problem är nog silikon lämpligt. Den färdiga formen kommer dock vara mjuk. Latex kan fungera också men blir sladdrigare än silikon.
Det finns ju mängder av varianter av harts/epoxy och annat som du kan göra en hård mall med, svårigheten där blir att undvika att de fäster på insidan.

Knallar du in i en hobbybutik kan du säkert få bra råd om de mjuka materialen, alternativt en bygghandel för mer kompetenta svar.

Gjut av den i glasfiber om formen tillåter det.

Menar du att du vill gjuta av hur den är koniskt invändigt?

Om det inte finns några underskärningar så skulle jag prova med gips. Billigt och hårt. Du behöver smörja röret med vaselin som måste tvättas av efterråt men om röret är metall så tål det nog lösningsmedel.

Annars silikon av något slag.
Sök på nätet efter "oogoo" för recept på ett billigt silikon-baserat material som går att trycka till och inte är för sladdrigt: Men det är snuskigt att blanda ihop, så använd handskar och akta dig för att spilla byggsilikon innan det är blandat.
Annars kan gjut-silikon från konstnärsbutiken vara att föredra, för det fäster inte på något (annat än silikon) och det finns tillsatser för att göra det hårdare, men det är mycket dyrare.

Tack för tipsen alla fick betydligt mer intressanta träffar på google nu.
Hittade denna som verkar väldigt lovande, ska nog slåtill på en burk å testa!
https://www.skapamer.se/silikongummi-hb-med-bindemedel?aref=r...