Android byter namnschema – döps inte efter godis och fikabröd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Microsoft är bäst!

Windows 10
Windows 8.1
Windows 8
Windows 7
Windows Vista
Windows XP Professional x64 Edition
Windows XP
Windows Me
Windows 2000
Windows 98
Windows NT 4.0
Windows 95
Windows NT 3.51
Windows NT 3.5
Windows 3.2
Windows for Workgroups 3.11
Windows NT 3.1
Windows 3.1
Windows 3.0
Windows 2.11
Windows 2.10
Windows 2.03
Windows 1.04
Windows 1.03
Windows 1.02
Windows 1.0

Bäst? De var ju tvungna att hoppa över Windows 9 för att inte drivrutiner skulle balla ur! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

De kanske borde ha insett att alfabetet tar slut när de började med tramset som i mina ögon är oroligt barnsligt, för att inte tala om den där löjliga gröna gubben då.

Men det är ju bra att de gör något som Microsoft gjort i snart 40 år. Siffror är bäst på operativ, punkt.

Fast detta stämmer ju inte heller.

Windows:

"Windows 95 Chicago"
"Windows 98 Memphis"
"Windows XP", också känd som "Whistler"
"Windows Vista", också känd som "Longhorn"
"Windows 7", också känd som "Blackcomb" och "Vienna".
"Windows 8.1", också känd som "Blue"
"Windows 10", också känd som "Threshold"
Och även samtliga stora uppdateringar till Windows 10 som alla tagit inspiration från Minecraft och använt ordet "Redstone" i sina kodnamn.

Sedan har vi ju Ozone, Magneto, Crossbow, Titanium och Maldives som var namn för diverse versioner av Windows Mobile.
När de ersatte Windows Mobile med Windows Phone så fick vi istället namn såsom Photon, Mango och Apollo.

---
Hur har det gått för Apple då?

macOS (tidigare OS X) hade ju först fått namn efter kattdjur först, bl.a. Panther, Tiger, Leopard & Lion och har numera övergått till kända platser inom den Amerikanska delstaten Kalifornien – med namn som bl.a. Mavericks, Yosemite, El Capitan, Sierra, Mojave och Catalina.

iOS då? De flesta versioner är nämnda efter vintersportorter såsom Brighton, Innsbruck, Okemo och Monarch Mountain. Dock har de övergått till lite andra saker med nånstans mellan iOS 9 och iOS 10, med kodnamn som Whitetail, Butler, Granklin, Tigris, Dalaman, Hope, Yukon och Azul.

---
Även inom Linux så har vi dessa "barnsliga" och "löjliga" kodnamn.

Ubuntu:
Likt Android så har man siffror (baserat på år och månad, 12.06 t.ex. släpptes Juni 2012) samt ett kodnamn som går i alfabetisk ordning, i det här fallet så kör man på ett adjektiv + ett djur. Till exempel Breezy Badger, Hardy Heron, Karmic Koala, Lucid Lynx, Maverick Meerkat, Precise Pangolin, Raring Ringtail, Utopic Unicorn och Vivid Veldet.

Ubuntu har redan gått igenom hela alfabetet en gång och valde att helt enkel börja om från A efter man kommit fram till Z och bokstäverna tog slut.

Permalänk
Medlem

@Anonymous FTW:
Well, även versionsnummer med många siffror börjar bli löjligt, typ version 436.02 (Nvidia), eller om dom ökar på med fler punkter, version 8.2.19.02

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Anonymous FTW:
Well, även versionsnummer med många siffror börjar bli löjligt, typ version 436.02 (Nvidia), eller om dom ökar på med fler punkter, version 8.2.19.02

Webläsarna, inte minst. Snacka om inflation i siffror. Har inte den blekaste om vad jag kör nu. Förr hade man ju stenkoll. Kollade nu. Kör tydligen Opera 64.0.3407.0 men den tycker jag ska starta om läsaren och uppdatera till 64.0.3409.0. Jaha.

F.ö är det väldigt många med Android, åtminstone om man får gå efter mina arbetskamrater (och anekdotisk bevisföring är ju internettradition), som inte har koll på vad de kör. Däremot visste de flesta på 2.x, 4.x och 5.x-tiden vad de körde, mer eller mindre, eftersom det spelade mycket större roll då.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

NOOO I wanted Android wienerbrööööd

Skrivet av Rickosaurus:

@Jinxswe: Finns inte längre, finns bara mandelkubb numera!

https://www.youtube.com/watch?v=A3wsuoatINA

Haha exakt vad jag tänkte när jag läste nyheten.

Godistemat var väl dock en smart PR-grej för att få upp intresset för Android när det var nytt för längesedan, men det känns ju rätt överflödigt idag.

Permalänk
Medlem

Släpptes Honeycomb till telefoner eller var den bara till surfplattor?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men inte något världsomvälvande precis... X har jag inte kommit på men finns säkert något som hade funkat. På Q så hade Quiche gått bra, finns efterrättsvarianter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag uppfattade att Fuschia var nästa steg, som inte riktigt är en version av Android.
Då skulle det ju verka ganska rimligt att de frångår namnschemat, men det kanske inte är över för Android än.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Släpptes Honeycomb till telefoner eller var den bara till surfplattor?

Den var tänkt att användas på plattor men jag har för mig att den slank in på någon telefon också.

Visa signatur

5950X, 3090