Intel "Comet Lake" med upp till 10 kärnor och 125 W TDP lanseras år 2020

Permalänk
Medlem

Inget oväntat och ingen idé att klaga. Intel har hamnat här p.g.a. beslut som togs för 3-4 år sedan. Deras taktik nu är att förlora så lite marknadsandelar som det bara går mot AMD's "ihoplimmade" arkitekturer.

Ser inte ut som att 10 nm ens kommer vara en lösning, utan hoppet står till 7 nm i mina ögon. Min gissning är att dom redan gett upp på 10 nm och mest arbetar för att nästa nod ska bli så bra som möjligt.

Men frukta inte Intel - folk kommer köpa era CPUer iaf, oavsett om plattformen och tillverkningsprocessen är daterad. Jag räknar inte ens med några omfattande prissänkningar förrän AMD verkligen börjar dra in dom riktiga kosingarna. Något som inte kommer hända förrän allmänheten (bönderna) börjat lita på dom. En förändring har definitivt skett med Zen 2. Men det krävs att Zen 3 är fantastisk samt arkitekturerna efter det också. Det krävs att AMD kommer in i företagslaptops i stor skala och dom får fasen inte ta ett enda felsteg.

AMD ta felsteg? Nä, det skulle ju aldrig hända!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Inget oväntat och ingen idé att klaga. Intel har hamnat här p.g.a. beslut som togs för 3-4 år sedan. Deras taktik nu är att förlora så lite marknadsandelar som det bara går mot AMD's "ihoplimmade" arkitekturer.

Ser inte ut som att 10 nm ens kommer vara en lösning, utan hoppet står till 7 nm i mina ögon. Min gissning är att dom redan gett upp på 10 nm och mest arbetar för att nästa nod ska bli så bra som möjligt.

Men frukta inte Intel - folk kommer köpa era CPUer iaf, oavsett om plattformen och tillverkningsprocessen är daterad. Jag räknar inte ens med några omfattande prissänkningar förrän AMD verkligen börjar dra in dom riktiga kosingarna. Något som inte kommer hända förrän allmänheten (bönderna) börjat lita på dom. En förändring har definitivt skett med Zen 2. Men det krävs att Zen 3 är fantastisk samt arkitekturerna efter det också. Det krävs att AMD kommer in i företagslaptops i stor skala och dom får fasen inte ta ett enda felsteg.

AMD ta felsteg? Nä, det skulle ju aldrig hända!

Zen 2 är ju riktigt bra, men likväl ligger de efter Intels motsvarigheter i gaming som ändå tycks vara den stora rosa elefanten i privakonsumentrummet. Det är trevligt att AMD kommit med livskraftiga alternativ till Intel, men de är inte ikapp ännu oavsett vad så många AMD fantaster på detta forum tycker.

Permalänk
Medlem

Intel behöver lägga krutet på "riktiga" uppgraderingar och inte fler refresh nu.. annars är risken stor att AMD kommer ta tronen på alla fronter över intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tror inte det blir så våldsamma värmeproblem. Min 9900 från första stepping har inga bekymmer på 5ghz på luft som är ljudlöst. Är ju bara i Prime som temperaturerna kan sticka i väg till 90 grader. Och det spelar jag aldrig. Den nya steppingen som finns i butikerna nu är betydligt bättre, så om denna blir en förfining av det så tror inte jag det blir så farligt.

Så med andra ord

-"Denna CPU kan köras i 5GHz och kylas ljudlöst med luft så länge man inte använder den fullt ut"?

Då kan man ju lika gärna ha färre kärnor från början?

100% load är ju vad som visar de korrekta värmeutveklicngen och kylkraven för en 5GHz all core överklockning.
En bil som har är trimmad och har en topphastighet på 300km/h är inte "helt ok" bara för att den funkar fint upp till 100km//h och sedan kokar motorn och turbon skär. Den skall kunna leverera maxeffekt pålitligt för att det skall betyda något.

Jag kan överklocka min 16-kärniga 1950X till 4.2GHz på alla kärnor. Gör jag enkla grejer och belastar processorn en bråkdel av vad den är byggd för så funkar det fint och är rätt ljudlöst det också. Men inte tusan skulle jag säga att det betyder att en överklockning på en 1950X till 4.2GHz på 16-kärnor är någon ljudlös historia. Får den jobba 100% så blir det bra med effekt att kyla.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Verkar som min 3770K får hänga med ett tag till. Om nya spel blir alltför CPU-tunga så har jag en stor backlog som jag kan spela i väntan på mer energisnåla CPUer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Zen 2 är ju riktigt bra, men likväl ligger de efter Intels motsvarigheter i gaming som ändå tycks vara den stora rosa elefanten i privakonsumentrummet. Det är trevligt att AMD kommit med livskraftiga alternativ till Intel, men de är inte ikapp ännu oavsett vad så många AMD fantaster på detta forum tycker.

AMD verkar vara både ifatt och enligt flera tester vid samma frekvens, förbi i IPC. Det är rätt stort. Att de inte klockar lika högt på sin andra generation som Intel på sin tionde är sant. Det är där de "faller" bakom lite i spel. Dock är det så lite skillnad idag, i uppdateringsfrekvenser så höga att de för en stor del av spelare är placebo att det, ihop med prestanda per krona, gör att jag med lätthet väljer AMD när jag uppgraderar barnens maskiner. Det är helt klart "bra nog" i fåtrådade applikationer och erbjuder förkrossande prestanda i multitrådade applikationer så jag tar gärna den trade-offen för att få se AMD få möjligheten att fortsätta sätta press och konkurera. Den stiltje de fick loss har vi konsumenter tjänat enormt på och i en ideal värld hade jag sett 50/50 av marknaden till AMD och Intel. Så jag vill absolut inte att någon skall gå omkull, men Intel har mjölkat oss bra länge och för mig så behöver det bli ändring.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Stön, så ytterligare en "refresh" då och så byter de sockel så att de kan sälja lite fler bryggor... suck. Inga fler PCI-lanes, ingen krympning, inga nya funktioner, de kunde inte ens uppgradera den sunkiga IGPn, absolut inget nytt att motivera ett byte, förutom ett par kärnor till som bara gör det hela ännu varmare. Nä, tack och hej Intel, det blir AMD nästa när de släpper nästa Ryzen. Är trött nu på ert eviga mjölkande till överpriser, har kört med er sedan jag uppgraderade från AMD K6-2, men känns som att AMD har passerat er i värde och prestanda. So long and thanks for the fish...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Varför ska man byta till fler kärnor om man inte behöver dem? Intel har bra andrahandsvärde på sina grejer så att byta ut moderkortet är mycket billigare än att köpa t.ex nytt x570 som varar i högst 2år.

Så intels fel är att de går att överklocka högre än sina single core boost. = men fan vad svårt att kyla
Amd har inte "värme problem" då de går inte att överklocka något egentligen. = räcker en stock kylare =billigt

Andrahandsvärdet är enbart bra så länge andrahandsprodukten presterar jämnt med nuvarande produkter. Att det varit bra andrahandsvärde är enbart på grund av att utvecklingen nästan stått still. Intel har inte någon direkt fördel i andrahandsvärde, snarare nackdel på grund av dålig kompatibilitet med moderkort (nu när AMD har konkurrenskraftiga processorer).

De har haft den konstiga kombinationen av att vara i särställning prestandamässigt samtidigt som man haft dålig utveckling, vilket gjort att man fått bra pengar för begagnade delar, detta kan man inte vänta sig framöver. Skulle tro att man redan nu ser sämre andrahandsvärde på grund av lanseringen av AMDs processorer denna sommar.

Vad gäller värmeproblem så vet jag inte riktigt vad som gäller, men har fått för mig att AMD sätter ett mer konservativt TDP än Intel, även om de numera använder en mer Intel lik metod för sin TDP än man gjorde förut (då den var än mer konservativ och specade absolut det mest extrema fallet som var möjligt).
Känns som det är just värmeproduktionen utan överklockning som diskuteras ovan. Vet dock inte om det är rätt att Intel har större problem där, det låter jag vara osagt.

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Varför ska man byta till fler kärnor om man inte behöver dem? Intel har bra andrahandsvärde på sina grejer så att byta ut moderkortet är mycket billigare än att köpa t.ex nytt x570 som varar i högst 2år.

Så intels fel är att de går att överklocka högre än sina single core boost. = men fan vad svårt att kyla
Amd har inte "värme problem" då de går inte att överklocka något egentligen. = räcker en stock kylare =billigt

Det var ingen som sa att man måste någonting. Jag sa att för de som vill ha två extra kärnor utav någon anledning, måste gå över till en helt ny sockel. Vilket är korkat när dagens 1151 sockel skulle kunna klara det utan problem. Sen så undrar jag varför ett x570 moderkort som släppts 2019 bara håller i två år? Amd och deras sockel ändras inte lika ofta som Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NZT5 Systems:

Det var ingen som sa att man måste någonting. Jag sa att för de som vill ha två extra kärnor utav någon anledning, måste gå över till en helt ny sockel. Vilket är korkat när dagens 1151 sockel skulle kunna klara det utan problem. Sen så undrar jag varför ett x570 moderkort som släppts 2019 bara håller i två år? Amd och deras sockel ändras inte lika ofta som Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Citat:

Med dagens lansering har det gått lite mer än två år och nu talar AMD öppet om att sockel AM4 är på väg mot vägs ände. Exakt när det blir ny sockel och därmed även bruten bakåtkompatibilitet vill de inte svara på, men det antyddes om att även nästkommande generation med arkitekturen Zen 3 kommer fungera med sockel AM4 och befintliga moderkort.

Det är inget definitivt om även nästa processorsläpp kommer fungera på 570 eller inte. När 1000-serien först släpptes pratade dom om stöd framtill 2020.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

rendera, spela, streama etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Streamar och renderar gör jag inte. Däremot spelar. Och för det behövs inte tio kärnor. Däremot är hög IPC och frekvens eftersträvansvärt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Boredbynoobs:

Så länge deras 14nm teknik slår AMD:s 7nm i spel så är det fine för mig

Ja i 1080p. Spela i 4k och 2k och resultat är bättre eller jämt i spel. Jag personligen gör så mycket mer med min dator än bara spel och 1080p är inget för mig personligen. Jag tycker bara det är synd att de inte kommer med en 7nm nästa år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Så med andra ord

-"Denna CPU kan köras i 5GHz och kylas ljudlöst med luft så länge man inte använder den fullt ut"?

Då kan man ju lika gärna ha färre kärnor från början?

100% load är ju vad som visar de korrekta värmeutveklicngen och kylkraven för en 5GHz all core överklockning.
En bil som har är trimmad och har en topphastighet på 300km/h är inte "helt ok" bara för att den funkar fint upp till 100km//h och sedan kokar motorn och turbon skär. Den skall kunna leverera maxeffekt pålitligt för att det skall betyda något.

Jag kan överklocka min 16-kärniga 1950X till 4.2GHz på alla kärnor. Gör jag enkla grejer och belastar processorn en bråkdel av vad den är byggd för så funkar det fint och är rätt ljudlöst det också. Men inte tusan skulle jag säga att det betyder att en överklockning på en 1950X till 4.2GHz på 16-kärnor är någon ljudlös historia. Får den jobba 100% så blir det bra med effekt att kyla.

Det var ju knappast det jag sade eller? Men du väljer att tolka det på ditt sätt?

Kan fint köra Prime dygnet runt om jag så vill det, men då blir det inte ljudlöst. Men allt annat jag gör, spel, stream, video, musik går i 5ghz och just ja..ljudlöst.

§1.1 /Kent, moderator
Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av NZT5 Systems:

Det var ingen som sa att man måste någonting. Jag sa att för de som vill ha två extra kärnor utav någon anledning, måste gå över till en helt ny sockel. Vilket är korkat när dagens 1151 sockel skulle kunna klara det utan problem. Sen så undrar jag varför ett x570 moderkort som släppts 2019 bara håller i två år? Amd och deras sockel ändras inte lika ofta som Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är egentligen korkat att överbetala för en 10-core oavsett. Nytt LGA1200 beror mest på på moderkorten ty 120W är ju inte "stock" för 370Z och 390Z moderkort. Det är bara de dyrare korten som klarar av överklockning av 8-cores (iaf ordentlig OC)

X570 kan hålla nog i 10-20år (om fläkten orkar snurra vilket kan t.o.m vara inget problem alls ) X570 håller sin uppgraderingsförmåga i max 2år. Vad jag har läst så kommer ZEN4 äntligen pensionera AM4. Så max 2år med dagens sockel var det jag menade.

Jag tror (och hoppas) på att comet lake kommer vara en ordentlig refresh för att förstärka gamingtronen ytterligare. Mera dram? Största skillnaden blir nog nya moderkort. Om det blir lika liten refresh som 8***->9*** så är det verkligen Bleeeeeh. Intel måste ge extra kryddor för både CPU och moderkort för att de inte ska skjuta sig själva i foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NZT5 Systems:

Ja i 1080p. Spela i 4k och 2k och resultat är bättre eller jämt i spel. Jag personligen gör så mycket mer med min dator än bara spel och 1080p är inget för mig personligen. Jag tycker bara det är synd att de inte kommer med en 7nm nästa år

Skickades från m.sweclockers.com

2K är 1080p? AMDs paket är vekare för spel, oavsett upplösning. Men när grafikkortet blir flaskhalsen så spelar det ingen roll. Problemt är att när det blir mer tungrott så kommer AMD halka efter snabbare än Intels motsvarighet. Vi får se om man lyckas utveckla mer och mer flertrådade spel men jag är lite tveksam till att så är fallet (förbi 8T) då det borde ha börjat ske för ett tag sedan.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...
Det är inget definitivt om även nästa processorsläpp kommer fungera på 570 eller inte. När 1000-serien först släpptes pratade dom om stöd framtill 2020.

Se där det har man missat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pa1983:

Dessa CPU:er kommer inte bli nådiga att kyla.

En i9 9900K på 95W TDP har ju en effekt på mer runt 150W när folk väl släppt spärrarna och låter den köra all core turbo vilket många moderkort gör med redan ur lådan.

Själv kollade jag ett test på R7 2700X överclockad till lite över 4Ghz, i9 9900K överclockad till runt 5Ghz och Xeon E5-1680 V2 överclockad till 4.5Ghz, alla är 8C/16T processorer.

i9 9900K drog mer i 5Ghz än Xeon E5-1680V i 4.5Ghz som är en 130W TDP 22nm IVY-E CPU som är 6 år gammal. Kör själv en sådan i 4Ghz all core turbo och mja den drar runt 200W då men lågt ifrån lika mycket som den hade gjort i 4.5Ghz och därmed mindre än i9 9900K, ändå orkar mina VRM's knappt med.

Dessa nya intel 125W TDP 10 core prollarna kommer ju bara i bästa fall ha en effekt motsvarande TDP vid base clock, blir det samma historia med moderkorten som kommer med all core turbo aktiverat så lär vi se 225W eller mer på processorn.

Någon sa att Intels nya 56 Core Xeon på 400W var intels FX CPU, tror nog vi kan förvänta oss att dessa 10 Core i 10000 serien är intels motsvarighet till AMD FX, prestanda per watt är något intel inte lägre kan konkurera med.

AMD erbjuder 12 kärnor med ett TDP runt 125W vid alla core turbo, deras 16 kärniga modell även om den skulle dra samma som intels 10 core kommer fortfarande ha så mycket bättre prestanda per watt.

Det luktar verkligen desperation om intel just nu.

Själv tycker jag min gamla 130W TDP prolle är smått jobbig att kyla med en NH-D14 runt 200W, dessa nya 10 core CPU:erna kommer inte bli roliga överclockade till runt 5Ghz.
Kravet på VRM kretsarna lär bli rätt högt med, nåt piss moderkort lär inte klara all core turbo nåt vidare utan att throttla.

Drar långt över 150W i överklock mycket mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dual-Tjur:

Det är egentligen korkat att överbetala för en 10-core oavsett. Nytt LGA1200 beror mest på på moderkorten ty 120W är ju inte "stock" för 370Z och 390Z moderkort. Det är bara de dyrare korten som klarar av överklockning av 8-cores (iaf ordentlig OC)

I smell BS från intel, med tanke på att överklockare pushar ca 250W genom sockeln med 9900K när LN2 pottan ligger på 50 grader så är nog VRM som kan vara problemet och inte sockeln. Intel sa samma sak när 8700K lanserades och sedan kommer någon från Asus och säger att det hade faktiskt fungerat med 8700K på 1150V1. Tror Intel vill att folk köper nya moderkort, inte att sockeln är begränsningen.

https://youtu.be/UtXM71tw5fk?t=381

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Andrahandsvärdet är enbart bra så länge andrahandsprodukten presterar jämnt med nuvarande produkter. Att det varit bra andrahandsvärde är enbart på grund av att utvecklingen nästan stått still. Intel har inte någon direkt fördel i andrahandsvärde, snarare nackdel på grund av dålig kompatibilitet med moderkort (nu när AMD har konkurrenskraftiga processorer).

De har haft den konstiga kombinationen av att vara i särställning prestandamässigt samtidigt som man haft dålig utveckling, vilket gjort att man fått bra pengar för begagnade delar, detta kan man inte vänta sig framöver. Skulle tro att man redan nu ser sämre andrahandsvärde på grund av lanseringen av AMDs processorer denna sommar.

Det gnälls ofta just på att "man måste uppgradera moderkort" för att uppgradera intel. Byter man tidigt ut sin 9900K och moderkortet så blir uppgraderingen inte så dyr egentligen.

Och vem kör Zen2 på tidiga amd4 moderkort egentligen? Undrar själv hur många AMD-användare har bytt CPU fler än 1 gång till sitt gamla +4år moderkort.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Vzano:

I smell BS från intel, med tanke på att överklockare pushar ca 250W genom sockeln med 9900K när LN2 pottan ligger på 50 grader så är nog VRM som kan vara problemet och inte sockeln. Intel sa samma sak när 8700K lanserades och sedan kommer någon från Asus och säger att det hade faktiskt fungerat med 8700K på 1150V1. Tror Intel vill att folk köper nya moderkort, inte att sockeln är begränsningen.

https://youtu.be/UtXM71tw5fk?t=381

Intel kör alltid 2x CPUs på varje mobo gjort sedan urminnes tider verklar ju funka ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Drar långt över 150W i överklock mycket mer

Skickades från m.sweclockers.com

mitt 9600K drar 125W (bara CPU) vid C15 så detta kan jag bekräfta
Att kyla 120W är egentligen inte så svårt.

Skrivet av tvelander:

Intel kör alltid 2x CPUs på varje mobo gjort sedan urminnes tider verklar ju funka ^^

LGA775 = urminnes tider. Pentium4->Q9650 men det var begränsad kompatibilitet mellan chipset.
Funkar bättre nu just med 2cores/sockel. Många vågar inte köpa AMD för det vågar/kan inte flasha Bios osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Zen 2 är ju riktigt bra, men likväl ligger de efter Intels motsvarigheter i gaming som ändå tycks vara den stora rosa elefanten i privakonsumentrummet. Det är trevligt att AMD kommit med livskraftiga alternativ till Intel, men de är inte ikapp ännu oavsett vad så många AMD fantaster på detta forum tycker.

Tycker det verkar som att du enbart har en viss typ av gaming i åtanke när du skriver detta. D.v.s gaming med titlar och skärmar i extremt hög uppdateringsfrekvens. Tittar du på vad Zen 2 kan göra i gamla titlar så som Quake o.s.v. så är det en extrem skillnad nu motför tidigare Zen och Zen+. Nog är Intels CPU:er fortfarande bättre för detta ändamål, men är det värt:
1. Intel-skatten?
2. Ingen möjlighet att uppgradera p.g.a. Intels användarvänliga tankesätt att varje CPU ska ha ny sockel?
3. Mindre total beräkningskraft vilket kan:
a) Göra andra, vältrådade uppgifter långsammare
b) Medföra att CPUn åldras sämre. Vilket görs värre av att du inte kan köpa en CPU ifrån en nyare generation till samma moderkort.

Tittar man på fps/kr är en 3700x med ett B450-moderkort en sjuhelvetes CPU för vad konkurrerar den emot? 9700 prestandamässigt, 8700 + obligatorisk kylare prismässigt.

Men det här vet du antagligen. Blev bara triggad av "Det är trevligt att AMD kommit med livskraftiga alternativ till Intel, men de är inte ikapp ännu oavsett vad så många AMD fantaster på detta forum tycker."

AMD är ikapp och förbi på allt, utom absolut spelprestanda om inget annat spelar roll. Så det är nog det dessa "AMD-fantaster" skriver, är mitt budskap antar jag.

Jag borde verkligen jobba istället!

Edit: Vill bara säga att Intel fortsatt gör bra processorer. Finns många fördelar för oss som är absolut-prestanda-nördar - överklockning och absurda minnesfrekvenser. Men 14 nm är här för att stanna och det kommer innebära en hel del problem. Sen får vi se vad AMD visar med Zen 3 och om Intel ens har ett svar innan Zen 4.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dual-Tjur:

mitt 9600K drar 125W (bara CPU) vid C15 så detta kan jag bekräfta

Att kyla 120W är egentligen inte så svårt.

Nej verkligen inte nu när kontaktytan på IHS är bättre (kan bli bättre det ser man på delidad 9900k tex)

@heatm
Varannan CPU inte varje år.

Sen har AMD still problem med core shifting och frametimes (still massa problem för streaming) och RAM stabilitet och lite annat men hoppas blir bättre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej verkligen inte nu när kontaktytan på IHS är bättre (kan bli bättre det ser man på delidad 9900k tex)

@heatm
Varannan CPU inte varje år.

Sen har AMD still problem med core shifting och frametimes (still massa problem för streaming) och RAM stabilitet och lite annat men hoppas blir bättre.

Varannan CPU såklart... men det brukar inte vara jätteändringar direkt. Men du har rätt!

Ram-stabiliteten har jag fått för mig att det nästan är borta med 3xxx-serien? Kollar man på B450-moderkorten är listan på testade minnen oftast rätt så lång också. Men ja, nog kan man behöva efterforska en hel del om man ska maxa frekvens och timings.

Har dock helt missat att Zen 2 har problem med streaming. GPU:erna suger ju på ändamålet, men CPU:erna har jag mest läst och sett gott om. Har du någon länk att dela med dig av?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av NZT5 Systems:

Ja i 1080p. Spela i 4k och 2k och resultat är bättre eller jämt i spel. Jag personligen gör så mycket mer med min dator än bara spel och 1080p är inget för mig personligen. Jag tycker bara det är synd att de inte kommer med en 7nm nästa år

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen till resultaten är jämnare i 4k är för att du i princip aldrig har CPU-bottleneck i dem upplösningarna (I dagens spel) så då testar du inte CPU:n egentligen utan grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Drar långt över 150W i överklock mycket mer

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det inga "exakta nummer" men runt 150W är väl rimligt med all core turbo som många mobos har där den går upp mycket högre i frekvens än den borde, poängen var att TDP är inte effekt i alla fall inte om processorn inte körs enligt spec out of the box på många mobos, intel dessutom verkar ju inte ha nåt emot det för annars hade deras i9 9900K sett ganska meh ut.

Men vist 5Ghz+ drar dom nog en bit över 200W, skrev väl det indirekt då min CPU (E5 1680 V2) drar runt 200W men ändå var klockad lägre än den i testat och i9 9900K drog fortfarande mer så ja du har rätt att "överclockat till max" drar dom mer men med intels accepterade all core turbo som knappast ses som överclockning så menade jag att dom nog drar ca 150W på många mobos out of the box.

Poängen var lite att man får nog räkna med att intel offecielt kommer säga 125W TDP men vara väldigt nöjda om Mobo tillverkarna har mobos som default ökar all core turbo över vad det borde vara så verkliga effekten eller vad som borde vara igentliga TDP blir nog rätt mycket högre.

Blir lite FX 9590 över det hela.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tvelander:

Hoppas dom trycker i massa L3 cache

Skickades från m.sweclockers.com

Om detta är kommande 10C/20T Comet Lake så har man faktiskt gjort just det. Normalt har toppmodellerna 2,0 MB L3$ per slice (en slice per CPU-kärna) medan mellansegmentet utrustas med 1,5 MB.

Tidigare har vissa E-serie modeller fått 2,5 MB per slice och är precis den konfiguration man kör i de ES som dykt upp i Geekbench 4, d.v.s. totalt 25 MB L3$ i stället för mer förväntat 20 MB.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

AMD verkar vara både ifatt och enligt flera tester vid samma frekvens, förbi i IPC. Det är rätt stort. Att de inte klockar lika högt på sin andra generation som Intel på sin tionde är sant. Det är där de "faller" bakom lite i spel. Dock är det så lite skillnad idag, i uppdateringsfrekvenser så höga att de för en stor del av spelare är placebo att det, ihop med prestanda per krona, gör att jag med lätthet väljer AMD när jag uppgraderar barnens maskiner. Det är helt klart "bra nog" i fåtrådade applikationer och erbjuder förkrossande prestanda i multitrådade applikationer så jag tar gärna den trade-offen för att få se AMD få möjligheten att fortsätta sätta press och konkurera. Den stiltje de fick loss har vi konsumenter tjänat enormt på och i en ideal värld hade jag sett 50/50 av marknaden till AMD och Intel. Så jag vill absolut inte att någon skall gå omkull, men Intel har mjölkat oss bra länge och för mig så behöver det bli ändring.

AMD ger bättre IPC i vissa scenarion. Men det ger ju inte så mycket när den högre klockfrekvensen hos Intel slår ut det övertaget och lite till. Det syns dessutom i CPUkrävande scenarion och kommer bli mer uttalat ju tyngre CPUuppgifterna är. Enda anledningen till att AMD håller jämna steg vissa speltester är att GPUn flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Tycker det verkar som att du enbart har en viss typ av gaming i åtanke när du skriver detta. D.v.s gaming med titlar och skärmar i extremt hög uppdateringsfrekvens. Tittar du på vad Zen 2 kan göra i gamla titlar så som Quake o.s.v. så är det en extrem skillnad nu motför tidigare Zen och Zen+. Nog är Intels CPU:er fortfarande bättre för detta ändamål, men är det värt:
1. Intel-skatten?
2. Ingen möjlighet att uppgradera p.g.a. Intels användarvänliga tankesätt att varje CPU ska ha ny sockel?
3. Mindre total beräkningskraft vilket kan:
a) Göra andra, vältrådade uppgifter långsammare
b) Medföra att CPUn åldras sämre. Vilket görs värre av att du inte kan köpa en CPU ifrån en nyare generation till samma moderkort.

Tittar man på fps/kr är en 3700x med ett B450-moderkort en sjuhelvetes CPU för vad konkurrerar den emot? 9700 prestandamässigt, 8700 + obligatorisk kylare prismässigt.

Men det här vet du antagligen. Blev bara triggad av "Det är trevligt att AMD kommit med livskraftiga alternativ till Intel, men de är inte ikapp ännu oavsett vad så många AMD fantaster på detta forum tycker."

AMD är ikapp och förbi på allt, utom absolut spelprestanda om inget annat spelar roll. Så det är nog det dessa "AMD-fantaster" skriver, är mitt budskap antar jag.

Jag borde verkligen jobba istället!

Edit: Vill bara säga att Intel fortsatt gör bra processorer. Finns många fördelar för oss som är absolut-prestanda-nördar - överklockning och absurda minnesfrekvenser. Men 14 nm är här för att stanna och det kommer innebära en hel del problem. Sen får vi se vad AMD visar med Zen 3 och om Intel ens har ett svar innan Zen 4.

1.) Ofta, ja. Även spel som WoW så märker man en tydlig skillnad på Intel och AMD. Intel vinner i allt som är enkeltrådad också, vilket även är en del produktivitetsscenarion.
2.) Den är lite tråkig, men jag har sällan bytt CPU innan mobo också är utdaterat så den stör mig inte jättemycket.
3.) Mycket what if där, hittills har det ju varit så att Intel åldrats bättre, färre kärnor till trots, typ bulldozer.

9700 krossar för övrigt 3700X i cpuprestanda i fåtrådade applikationer. Med det sagt så ser ju AMD lovande ut framöver medan Intel haltar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chrisj:

AMD ger bättre IPC i vissa scenarion. Men det ger ju inte så mycket när den högre klockfrekvensen hos Intel slår ut det övertaget och lite till. Det syns dessutom i CPUkrävande scenarion och kommer bli mer uttalat ju tyngre CPUuppgifterna är. Enda anledningen till att AMD håller jämna steg vissa speltester är att GPUn flaskar.

Tror också folk underskattar fördelen Intel har i spel. Ironisk nog kan övergången till Ryzen hos spel-konsolerna leda till att spel relativt snabbt kan bli betydligt mer CPU-tunga, något som lär gynna Intel.

Tänk på debatten när i7-7700K tampades med 1800X. Det pekades på hur liten skillnaden var när dessa lanserades, var bara i 1280x720 man såg en skillnad. Många var också övertygade om att 1800X med tiden skulle gå om då spelen skulle bli bättre på att utnyttja många kärnor.

Vad ser vi idag? Det är nu större skillnad, till fördel för i7-7700K(!), ända upp till 2560x1440. Givet att Nvidia kommer kliva över till 7 nm nästa år och givet att GPUer kan effektivt utnyttja en större transistorbudget till högre prestanda, så borde vi få se ett hyfsat lyft i GPU-prestanda de närmaste åren.

Sättet spel skalar över kärnor passar designen hos Intels konsument CPUer bättre än både Zen och X-serien. Just jämförelsen S-serien mot X-serien borde göra detta väldigt synliggjort givet att det är exakt samma CPU-kärna, X-serien har 4 gånger större L2$ men presterar ändå alltid sämre i spel.

Zen och X-serien har en design som är optimal för servers. Intels konsument-CPUer har en design som är optimal för typiska desktop-laster. Så här i backspegeln borde Intel gjort en desktop/server splitt för deras CPU-designer redan vid Sandy Bridge, de har trots allt volymerna i båda segmenten för att kunna få ekonomi i något sådant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer