Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Microsoft Office 365 Personal (Nedladdning)
299 kr

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/programva...

Tips. Jag brukar köpa på mig ett par och du kan registrera upp till 5 st Office-nycklar på ditt microsoft-konto, vilket blir 5 år. Min prenumeration går ut 2023.

Ser inte att man enbart får köpa en och tänkte därför köpa två. Men ingen av mina datorer verkar låta mig öka antalet?

På min ena dator klagar även Elgigantens sida att jag måste logga in för att kunna köpa nedladdningsbara produkter, trots att jag redan är inloggat.

Edit: Tänkte prova köpa en via den dator som verkar fungera. Efter att ha skrivit in CVC-koden och trycker på Slutför får jag att ordern saknar adress, trots att den står på raden nedanför då jag är inloggad. Provar logga ut och in igen. Men då får jag samma problem som på den första datorn att sidan vill att jag är inloggad för att få köpa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bruna Baronen:

Det står att det är fri frakt inom Sverige så den till kommer inte. Övrigt håller jag med dig. Helt otroligt att folk inte kollar upp vad sakerna kostar som de budar på.

Själv var jag intresserad av någon ny skärm men nu börjar priserna på PG279Q skärma vara nära 5000 med alla avgifter och jag känner nog att det är ett för högt pris för något som du inte ens vet om de fungerar. Känns som att de garaterat är döda pixlar på dessa skärmar därav att de är returnerade till kedjan som PS auktionerar ut åt.
Om jag förstår PS så kan du i för sig ångra köpet i 14 dagar som privat person då distansavtalslagen gäller. Men de tar ändå ut service avgiften och misstänker att du får stå för returkostnaden.

Ingen aning vad en sådan skärm kostar begagnad men känner själv att jag köper nog då hellre en begagnad där jag kan möta upp och ser skärmen.

Hade missat att det var fri frakt den här gången. Korrigerat i båda mina inlägg!

När auktionen nu är avslutad är det bara att konstatera att den ena Harman Kardon Onyx Studio 4 såldes för 1 000 kr, d.v.s. totalpriset 1 375 kr, och den andra såldes för 1 200 kr, d.v.s. totalpriset 1 625 kr, när de går att köpa nya för 1 190 kr ...

49-tums gamingskärmen Samsung 49" LED LC49RG90SSUXEN såldes för 11 800 kr, d.v.s. totalpriset 15 250 kr.
Den kostar 14 990 kr hos Inet, Komplett, Cdon och Dustin ...

Logitech MK540 (mus + tgb) såldes för 450 kr, d.v.s. totalpriset 687,50 kr.
De kostar 499 kr hos Netonnet och de allra flesta kända ÅF tar under 600 kr för dem ...

34-tums LG-skärmen 34UC79G-B såldes för 4 400 kr, d.v.s. totalpriset 5 625 kr.
Den kostar 5 089 kr hos Proshop och 5 990 kr hos Komplett ...

34-tums MSI-skärmen Optix MAG341CQ såldes för 4 700 kr, d.v.s. totalpriset 6 000 kr.
Den kostar 6 290 kr hos hos Inet, Proshop, Cdon och Komplett ...

Det här är bara några av de ”ofynd” jag har reagerat på, men några köpare har förhoppningsvis även gjort en god affär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Ser inte att man enbart får köpa en och tänkte därför köpa två. Men ingen av mina datorer verkar låta mig öka antalet?

På min ena dator klagar även Elgigantens sida att jag måste logga in för att kunna köpa nedladdningsbara produkter, trots att jag redan är inloggat.

Edit: Tänkte prova köpa en via den dator som verkar fungera. Efter att ha skrivit in CVC-koden och trycker på Slutför får jag att ordern saknar adress, trots att den står på raden nedanför då jag är inloggad. Provar logga ut och in igen. Men då får jag samma problem som på den första datorn att sidan vill att jag är inloggad för att få köpa.

Var massa problem sist elgiganten hade den dealen. Om du söker i tråden kanske det finns någon lösning som funkar för dig. Vet att VPN var en del av lösningen. Jag tror jag köpte koder för 4 år och aktiverade direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Hade missat att det var fri frakt den här gången. Korrigerat i båda mina inlägg!

När auktionen nu är avslutad är det bara att konstatera att den ena Harman Kardon Onyx Studio 4 såldes för 1 000 kr, d.v.s. totalpriset 1 375 kr, och den andra såldes för 1 200 kr, d.v.s. totalpriset 1 625 kr, när de går att köpa nya för 1 190 kr ...

49-tums gamingskärmen Samsung 49" LED LC49RG90SSUXEN såldes för 11 800 kr, d.v.s. totalpriset 15 250 kr.
Den kostar 14 990 kr hos Inet, Komplett, Cdon och Dustin ...

Logitech MK540 (mus + tgb) såldes för 450 kr, d.v.s. totalpriset 687,50 kr.
De kostar 499 kr hos Netonnet och de allra flesta kända ÅF tar under 600 kr för dem ...

34-tums LG-skärmen 34UC79G-B såldes för 4 400 kr, d.v.s. totalpriset 5 625 kr.
Den kostar 5 089 kr hos Proshop och 5 990 kr hos Komplett ...

34-tums MSI-skärmen Optix MAG341CQ såldes för 4 700 kr, d.v.s. totalpriset 6 000 kr.
Den kostar 6 290 kr hos hos Inet, Proshop, Cdon och Komplett ...

Det här är bara några av de ”ofynd” jag har reagerat på, men några köpare har förhoppningsvis även gjort en god affär!

Jag köpte två Logitech g29 för 1625 så det blev bra pris. Dock kändes det lite som en scam då jag minst kunde lägga till 100 kr per bud samtidigt som det kommer en och lägger bud på 1199 på båda mina auktioner för att pusha upp mina bud till 1200. Det känns extremt shady

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Var massa problem sist elgiganten hade den dealen. Om du söker i tråden kanske det finns någon lösning som funkar för dig. Vet att VPN var en del av lösningen. Jag tror jag köpte koder för 4 år och aktiverade direkt.

Tack för tipset. Verkade lite som de har någon slags timeout. Om jag fick fel så var det mer eller mindre omöjligt att få bort det, Men om jag väntade en stund och gjorde samma kommandorörelse igen så fungerade det.

Lyckades dock aldrig få till att jag kunde köpa mer än en. Men jag är mest intresserad av att få testa utrymmet. Fungerar det bra så borde det komma fler tillfällen som BlackFriday, mellandagsrea,... innan året gått ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Microsoft Office 365 Personal (Nedladdning)
299 kr

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/programva...

Tips. Jag brukar köpa på mig ett par och du kan registrera upp till 5 st Office-nycklar på ditt microsoft-konto, vilket blir 5 år. Min prenumeration går ut 2023.

Om man har 365 Home och lägger till 365 Personal så får man bara 9 månadre. Värt att meddelan, jag fick det. :/

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Det är lite roligt. Jag betalade med paypal och de har dragit pengarna, låter det ligga ett tag för att se hur de sköter det hela.

Nu kom mailet om att de skickar tillbaka pengar pga av minnet var slutsålt.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Inaktiv

En allmän fundering vid köp från Amazon.de, speciellt då det ofta är just Amazon-tips i tråden, är det alltid UPS som försöker leverera i Sverige? Gjorde mitt första försök att köpa från Amazon förra veckan och valet av UPS för försök av leverans var mindre kul.

Ett ställe jag gärna handlar mer från i framtiden men om det är UPS som är standard för leverans så lär det bli glesa ordrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En allmän fundering vid köp från Amazon.de, speciellt då det ofta är just Amazon-tips i tråden, är det alltid UPS som försöker leverera i Sverige? Gjorde mitt första försök att köpa från Amazon förra veckan och valet av UPS för försök av leverans var mindre kul.

Ett ställe jag gärna handlar mer från i framtiden men om det är UPS som är standard för leverans så lär det bli glesa ordrar.

Min erfarenhet är att Amazon nästan alltid använder Deuche-Post/DHL och lämnas ut på ditt vanliga Postnord-ombud.

Kolla dock noga om det är 'fullfilled by amazon' eller amazon själva som säljer,
köper du från någon annan kan det skickas hur som helst inklusive direkt från kina med allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

är det alltid UPS som försöker leverera i Sverige?

Det beror väl på vem man beställer från, det finns ju både beställningar som Amazon skickar och sånt som säljaren skickar själv. Jag beställde från Amazon Warehouse i juni och fick leverans med postnord.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En allmän fundering vid köp från Amazon.de, speciellt då det ofta är just Amazon-tips i tråden, är det alltid UPS som försöker leverera i Sverige? Gjorde mitt första försök att köpa från Amazon förra veckan och valet av UPS för försök av leverans var mindre kul.

Ett ställe jag gärna handlar mer från i framtiden men om det är UPS som är standard för leverans så lär det bli glesa ordrar.

Har haft Dhl, Ups, Postnord som levererat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Postnord för vanligt frakt tex den som är fri för amazon.de vid minst 39€,
väljer man Express så blir det UPS eller möjligen DHL.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk

Attans ram erbjudandet verkar inte finnas kvar på Amazon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Classe har upp till 70% SALE/rabatt/utförsäljning... då händer detta. Inte helt oväntat.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Classe har upp till 70% SALE/rabatt/utförsäljning... då händer detta. Inte helt oväntat.
https://i.postimg.cc/KY0vkdCq/classeigen.jpg

Nu har väl Classe haft 70% sen ett tag tillbaka så jag tror inte det beror på anstormning till siten precis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jo, men de skickade idag ca 12.45 ut massmejl/meddelande om detta och att de fyllt på med 70% erbjudanden.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

En allmän fundering vid köp från Amazon.de, speciellt då det ofta är just Amazon-tips i tråden, är det alltid UPS som försöker leverera i Sverige? Gjorde mitt första försök att köpa från Amazon förra veckan och valet av UPS för försök av leverans var mindre kul.

Ett ställe jag gärna handlar mer från i framtiden men om det är UPS som är standard för leverans så lär det bli glesa ordrar.

Jag gör 6–8 köp om året från tyska Amazon, men har aldrig någonsin fått levererans via UPS. Det är oftast Deutsche Post, DHL, Post DK/Postnord, men även Royal Mail, d.v.s. brittiska posten. I våras när ett paket försvann fick jag en ny leverans med kurirpost via DHL! En retur av en felaktig vara jag gjorde nyligen hanterades också via DHL.
Amazon har lager utspridda över hela Europa och man kan få intrycket att lagrets placering styr vilken fraktleverantör som används.
"Sold by NN and fulfilled by Amazon" kan betyda allt från att ett fristående företag skickar varan direkt till dig till att den finns med i samma paket som dina övriga varor. Jag får ofta delade leveranser från olika lager även om alla varor säljs av Amazon själva.

Ett tips är att lägga till saker du är intresserad av i en shoppinglista och sedan skaffa Amazons mobilapp. Då får du tips om tillfälliga (och ofta mycket bra) extrapriser på dessa varor! Lägg även till ett antal billiga bra-att-ha-saker du inte måste köpa direkt i shoppinglistan eftersom de kan vara bra att ha för att fylla ut upp till beloppet för fri frakt (39 euro). Ibland är det snabba ryck som gäller och då är det bra att vara redo.

Jag vet inte hur Amazon styr sina priser, men jag hade i slutet av juli tittat några gånger på en tröja (av märket Hugo Boss) jag gillade. Den kostade 108 euro. För ett par veckor sedan fick jag ett e-postmeddelande om att den var nedsatt till 37,99 [!] euro. Eftersom priset till Sverige ökade till strax över 39 euro p.g.a. EU:s momsregler var det bara att beställa direkt! Ett par timmar senare kostade den 108 euro igen ...
Samma sak hände en tjejkompis som hade tittat på en dyr klänning och helt plötsligt kunde köpa den för en tredjedel av det svenska priset.
Nu kan man inte förvänta sig lika stora sänkningar på teknikprylar där marginalerna ofta är väldigt låga, men Amazon kan ha riktigt bra priser ibland!

Många av Amazons riktigt bra erbjudanden verkar bara gälla några timmar (en del av dem kallas flash deals) så det gäller ofta att vara snabb!
Det kan även vara värt att hålla koll på dagens erbjudande som kan vara riktigt bra!

Om du handlar och inte har bråttom på grund av något tillfälligt erbjudande kan det även vara värt att göra en sökning på "add-on item" som är olika prylar till (ofta, men inte alltid) riktigt bra priser. Där hittar jag ofta en hel del bra-att-ha-saker som kan användas för att fylla ut upp till gränsen för fri frakt (39 euro).

Tänk på att priset dessutom oftast ökar med fem procent när du kommer till den sista sidan i "kassan". Tvingande EU-regler gör att företag inom EU som årligen säljer för över (cirka) 300 000 kronor till Sverige måste ta ut svensk moms på 25 procent i stället för landets egen moms (den tyska momsen är 19 procent, och jo, det blir fem procent dyrare när man räknar om på rätt sätt).
Allt som säljs av Amazon själva får därför automatiskt svensk moms. När det gäller fristående säljare ("Sold by NN and fulfilled by Amazon") kan det variera och jag har fler än en gång fått fakturor med två olika momssatser.

Välj slutligen att betala i euro – ALDRIG i SEK – eftersom Amazon tar ut flera procent extra när du använder deras valutaomvandling.
Du kan stänga av den här omvandlingen permanent under
Account & Lists -> Your Account -> Amazon curency converter (på panelen Ordering and shopping preferences) -> knappen Turn Off Amazon Currency Converter

Gjorde ett tillägg och några förtydliganden ...
Permalänk
Medlem

@anon36896: Helt klart så använder de algoritmer för att locka till köp! För egen del så hade jag en flaska "kavalan Single Malt solist vinho" i korgen på spanska Amazon ganska länge och helt plötsligt så fick jag mail att det skulle kosta 124€ istället för ca 250€... Så jag föll till föga och köpte en flaska som jag normalt sett inte skulle köpt Franska Almodóvar-boxen på Blu Ray köpte jag enkom för att de kapade priset med hälften ner till 52€ och de är de två tillfällena jag kommer bäst ihåg.

Ibland har jag en smygande misstanke att Amazon har bättre koll på mig än jag själv har...

Permalänk
Medlem

Amazon.de har Acer Predator X34P 3440x1440 120Hz för 799€. Fri frakt. Väljer man att betala med krona så blir det ca 9400kr. Väljer man € så blir det nog lite billigare som da-li nämnde i inlägget ovanför.

Billigaste på prisjakt ligger på 10488.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pacc:

Min erfarenhet är att Amazon nästan alltid använder Deuche-Post/DHL och lämnas ut på ditt vanliga Postnord-ombud.

Kolla dock noga om det är 'fullfilled by amazon' eller amazon själva som säljer,
köper du från någon annan kan det skickas hur som helst inklusive direkt från kina med allt vad det innebär.

Skrivet av Naga:

Det beror väl på vem man beställer från, det finns ju både beställningar som Amazon skickar och sånt som säljaren skickar själv. Jag beställde från Amazon Warehouse i juni och fick leverans med postnord.

Skrivet av Olsson80:

Har haft Dhl, Ups, Postnord som levererat.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Murgatroyd:

Postnord för vanligt frakt tex den som är fri för amazon.de vid minst 39€,
väljer man Express så blir det UPS eller möjligen DHL.

Skrivet av anon36896:

Jag gör 6–8 köp om året från tyska Amazon, men har aldrig någonsin fått levererans via UPS. Det är oftast Deutsche Post, DHL, Post DK/Postnord, men även Royal Mail, d.v.s. brittiska posten. I våras när ett paket försvann fick jag en ny leverans med kurirpost via DHL! En retur av en felaktig vara jag gjorde nyligen hanterades också via DHL.
Amazon har lager utspridda över hela Europa och man kan få intrycket att lagrets placering styr vilken fraktleverantör som används.
"Sold by NN and fulfilled by Amazon" kan betyda allt från att ett fristående företag skickar varan direkt till dig till att den finns med i samma paket som dina övriga varor. Jag får ofta delade leveranser från olika lager även om alla varor säljs av Amazon själva.

Ett tips är att lägga till saker du är intresserad av i en shoppinglista och sedan skaffa Amazons mobilapp. Då får du tips om tillfälliga (och ofta mycket bra) extrapriser på dessa varor! Lägg även till ett antal billiga bra-att-ha-saker du inte måste köpa direkt i shoppinglistan eftersom de kan vara bra att ha för att fylla ut upp till beloppet för fri frakt (39 euro). Ibland är det snabba ryck som gäller och då är det bra att vara redo.

Jag vet inte hur Amazon styr sina priser, men jag hade i slutet av juli tittat några gånger på en tröja (av märket Hugo Boss) jag gillade. Den kostade 108 euro. För ett par veckor sedan fick jag ett e-postmeddelande om att den var nedsatt till 37,99 [!] euro. Eftersom priset till Sverige ökade till strax över 39 euro p.g.a. EU:s momsregler var det bara att beställa direkt! Ett par timmar senare kostade den 108 euro igen ...
Samma sak hände en tjejkompis som hade tittat på en dyr klänning och helt plötsligt kunde köpa den för en tredjedel av det svenska priset.
Nu kan man inte förvänta sig lika stora sänkningar på teknikprylar där marginalerna ofta är väldigt låga, men Amazon kan ha riktigt bra priser ibland!

Många av Amazons riktigt bra erbjudanden verkar bara gälla några timmar (en del av dem kallas flash deals) så det gäller ofta att vara snabb!
Det kan även vara värt att hålla koll på dagens erbjudande som kan vara riktigt bra!

Om du handlar och inte har bråttom på grund av något tillfälligt erbjudande kan det även vara värt att göra en sökning på "add-on item" som är olika prylar till (ofta, men inte alltid) riktigt bra priser. Där hittar jag ofta en hel del bra-att-ha-saker som kan användas för att fylla ut upp till gränsen för fri frakt (39 euro).

Tänk på att priset dessutom oftast ökar med fem procent när du kommer till den sista sidan i "kassan". Tvingande EU-regler gör att företag inom EU som årligen säljer för över (cirka) 300 000 kronor till Sverige måste ta ut svensk moms på 25 procent i stället för landets egen moms (den tyska momsen är 19 procent, och jo, det blir fem procent dyrare när man räknar om på rätt sätt).
Allt som säljs av Amazon själva får därför automatiskt svensk moms. När det gäller fristående säljare ("Sold by NN and fulfilled by Amazon") kan det variera och jag har fler än en gång fått fakturor med två olika momssatser.

Välj slutligen att betala i euro – ALDRIG i SEK – eftersom Amazon tar ut flera procent extra när du använder deras valutaomvandling.
Du kan stänga av den här omvandlingen permanent under
Account & Lists -> Your Account -> Amazon curency converter (på panelen Ordering and shopping preferences) -> knappen Turn Off Amazon Currency Converter

Hej, bra svar från er alla stort tack!
Jag skulle nog inte valt expressfrakt, annars borde jag troligen fått någon snabbare transport. Paketet kommer troligen fram imorgon, nästan en vecka efter den skickades. DHL brukar vara smidigast från utlandet enligt min egna tidigare erfarenhet. DHL Express i regel leverans dagen efter trots ganska stora sträckor.

Blir att göra fler köp men vara mer nogrann med frakten. Produkten, en Oculus Quest väska, var en "fullfilled by Amazon" iallafall, och valde att betala i euro och inte konvertera med.

Permalänk
Inaktiv

Lite märklig sak gällande den där dealen på minnena. Gick in på länken och kollade sedan runt på lite olika minnen. Men när jag gick tillbaka på vad jag trodde var samma minnen som dealen så stod det att det var ett 32GB kit (16GBx2) till samma pris.
Provade klicka köp på dem och både kundkorgen samt orderöversikten säger att jag beställt 32GB. Däremot så stod det 16GB i bekräftelsemailet.

Jag kontaktade snabbt Amazon och sa att jag inte var ute efter 16GB utan beställde för att jag hittade så bra pris på 32GB kittet så ville stoppa beställningen.
Men Amazon ville att jag skulle vänta på att jag får minnena och om det skulle visa sig vara 16GB kittet så skulle jag skicka tillbaka dem. Väldigt generöst av dem måste jag säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Hej, bra svar från er alla stort tack!
Jag skulle nog inte valt expressfrakt, annars borde jag troligen fått någon snabbare transport. Paketet kommer troligen fram imorgon, nästan en vecka efter den skickades. DHL brukar vara smidigast från utlandet enligt min egna tidigare erfarenhet. DHL Express i regel leverans dagen efter trots ganska stora sträckor.

Blir att göra fler köp men vara mer nogrann med frakten. Produkten, en Oculus Quest väska, var en "fullfilled by Amazon" iallafall, och valde att betala i euro och inte konvertera med.

Frakten brukar ta ungefär en vecka för mig (jag bor i Göteborg). Jag har sett flera här på Swec hävda att de fått sina leveranser på en eller två dagar, men det har aldrig hänt mig. Ibland har jag fått min beställning på tre–fyra dagar, men det är ovanligt.
Men, jag väljer alltid fri frakt och har aldrig testat expressfrakt. Det enda gången det gick riktigt fort (som jag skrev om ovan) var när en SSD kom bort i våras och Amazon skickade en ny till mig med kurirpost via DHL. Den levererades till min dörr på mindre än ett dygn. Och, samma eftermiddag kom även den ”försvunna” SSD:n – efter drygt två veckor ...

Lite OT, men om du någon gång beställer något från USA (inte från Amazon) så välj USPS (amerikanska posten) om detta alternativ finns.
Paket levererade via USPS har slunkit igenom tullen mer än en gång för mig över åren. Det har aldrig hänt med ”kurirföretagen” DHL och UPS ...

Permalänk
Medlem

Beställer man via amazon.co.jp (Japan) så får man paketet 2 dagar senare, de kör bara säker frakt via UPS, EMS, etc, kostar förstås lite mer, men ganska fantastiskt. Finns udda grejor som bekant i Japan. Sist gjorde jag beställning på måndag fm från Sverige, kväll där då i Osaka eller om det är Tokyo, fick paketet onsdag förmiddag svensk tid, givetvis hemkört.

Normalt sett går det på 2 dagar också efter de skickat via UPS från de Europeiska amazonerna. Allstå expressfrakt, extra kostnad.

Även normalfrakt via amazon.de (fri frakt över 39€) går oftast snabbare nu, de har flera nya 'Fullfilment centers' nära Danska gränsen och det gör att det går snabbt, fick ett paket i fredags som skickats onsdag - Alltså utan extra kostnad, och via Postnord.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Murgatroyd:

Även normalfrakt via amazon.de (fri frakt över 39€) går oftast snabbare nu, de har flera nya 'Fullfilment centers' nära Danska gränsen och det gör att det går snabbt, fick ett paket i fredags som skickats onsdag - Alltså utan extra kostnad, och via Postnord.

Jag har aldrig varit närheten av de tiderna och jag har handlat från dem i tio år.
Men, det känns som att det gick snabbare förr ...

Var i Sverige bor du?
Och, paketet som skickades i onsdags; beställde du det även i onsdags?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Beställer man via amazon.co.jp (Japan) så får man paketet 2 dagar senare, de kör bara säker frakt via UPS, EMS, etc, kostar förstås lite mer, men ganska fantastiskt. Finns udda grejor som bekant i Japan. Sist gjorde jag beställning på måndag fm från Sverige, kväll där då i Osaka eller om det är Tokyo, fick paketet onsdag förmiddag svensk tid, givetvis hemkört.

Normalt sett går det på 2 dagar också efter de skickat via UPS från de Europeiska amazonerna. Allstå expressfrakt, extra kostnad.

Även normalfrakt via amazon.de (fri frakt över 39€) går oftast snabbare nu, de har flera nya 'Fullfilment centers' nära Danska gränsen och det gör att det går snabbt, fick ett paket i fredags som skickats onsdag - Alltså utan extra kostnad, och via Postnord.

Får du betala tull,moms och "administrationskostnader" på beställningar från Japanska Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Får du betala tull,moms och "administrationskostnader" på beställningar från Japanska Amazon?

Ja, beroende på vad och vilket belopp, men det görs redan då man beställer via Amazon, ev missräkning krediteras efteråt.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Jag har aldrig varit närheten av de tiderna och jag har handlat från dem i tio år.
Men, det känns som att det gick snabbare förr ...

Var i Sverige bor du?
Och, paketet som skickades i onsdags; beställde du det även i onsdags?

Lite utanför Stockholm, fri frakt-paketen kommer till Veddesta (Järfälla) om det är via Postnord
Jag pratar om när amazon *skickar* paketet, det kan ju ta 1-2 dagar eller längre tid ibland INNAN de skickar.

Gårdagens paket som jag väntar på nu via Express beställde (€9.99 extra) jag som sagt igår em. och fick just meddelande om att de kommer gå idag via UPS, kan komma redan imorgon då, men officiellt på torsdag står det fortfarande.

Jag har varit på amazon i 20 år i år. Normalt var förut beställning med sändning söndag/måndag -> leverans fredag eller måndag efter helgen, då alltså Fri frakt eller standardfrakt, köper mest bara på amazon.de numera, men även amazon.co.uk.

Sista året har frakttiderna kortats via amazon.de - som jag skrev pga att de har flera nya Fullfillment centers i norra Tyskland och även i Danmark. Skulle säga normalt är nu 4 dagar själva transporten, men som sagt förra veckans paket tog bara 2 dagar sedan det skickats med FRI FRAKT. Det var nog rekord.

Detta paket beställdes vid sen kväll den 19/8, alltså måndag. Gick iväg på onsdag och framme på fredag (fri frakt). Förr hade det kommit på tisdag-onsdagen efter, alltså en hel vecka i transport.

Generellt så skickar amazon även snabbare iväg paketen vid Express som valt tillägg till UPS (naturligt) än via Fri Frakt, men där diffar det, uppskattar 1-max 3 dagar innan det går iväg normalt sett. Alltså prylar som finns i lager vid beställningstillfället.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Amazon.de har Acer Predator X34P 3440x1440 120Hz för 799€. Fri frakt. Väljer man att betala med krona så blir det ca 9400kr. Väljer man € så blir det nog lite billigare som da-li nämnde i inlägget ovanför.

Billigaste på prisjakt ligger på 10488.

Landade på 9 182 sek för mig (betalade med euro).

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Murgatroyd:

Lite utanför Stockholm, fri frakt-paketen kommer till Veddesta (Järfälla) om det är via Postnord
Jag pratar om när amazon *skickar* paketet, det kan ju ta 1-2 dagar eller längre tid ibland INNAN de skickar.

Gårdagens paket som jag väntar på nu via Express beställde (€9.99 extra) jag som sagt igår em. och fick just meddelande om att de kommer gå idag via UPS, kan komma redan imorgon då, men officiellt på torsdag står det fortfarande.

Jag har varit på amazon i 20 år i år. Normalt var förut beställning med sändning söndag/måndag -> leverans fredag eller måndag efter helgen, då alltså Fri frakt eller standardfrakt, köper mest bara på amazon.de numera, men även amazon.co.uk.

Sista året har frakttiderna kortats via amazon.de - som jag skrev pga att de har flera nya Fullfillment centers i norra Tyskland och även i Danmark. Skulle säga normalt är nu 4 dagar själva transporten, men som sagt förra veckans paket tog bara 2 dagar sedan det skickats med FRI FRAKT. Det var nog rekord.

Detta paket beställdes vid sen kväll den 19/8, alltså måndag. Gick iväg på onsdag och framme på fredag (fri frakt). Förr hade det kommit på tisdag-onsdagen efter, alltså en hel vecka i transport.

Generellt så skickar amazon även snabbare iväg paketen vid Express som valt tillägg till UPS (naturligt) än via Fri Frakt, men där diffar det, uppskattar 1-max 3 dagar innan det går iväg normalt sett. Alltså prylar som finns i lager vid beställningstillfället.

Hmm, då har vi nog bara pratat förbi varandra.
När jag har pratat om leveranstid menar jag den totala tiden från det att jag har beställt varan till det att jag har kunnat hämta den hos närmaste ombud. Tiden för den faktiska frakten utgör ju bara en del av den tid du får vänta på din beställning.
Då har vi nog ganska liknande tider – det brukar ta 5–7 dagar från det att jag gör min beställning (alltid med fri frakt) till dess att jag kan hämta den hos ombudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

D-Link DCS-2800LH Trådlös övervakningskamera
799:- och fri frakt hos Netonnet. 1499:- som billigast hos andra.

Filmar i full HD, 2-vägs ljud, IP65-klassad, Lång batteritid, Avancerad PIR-detektor.

Netonnet: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/smarta-hem/overvaknin...
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4910252

Missa inte det finstilta: OBS! För att få DCS-2800LH att fungera behöver man kompletterande kit DCS-2802KT.