WiFi-samtal på Galaxy S10 via ComHem C2 Hub

Permalänk
Medlem

WiFi-samtal på Galaxy S10 via ComHem C2 Hub

Hej kära community!

Ber nu ödmjukast om er hjälp gällande ett ytterst störande problem. Överallt där jag går har mina WiFi-samtal fungerat utan större hinder, förutom hemma hos min pappa som har ComHems senaste router C2 Hub. Jag har full WiFi-täckning men ändå envisas min telefon med att visa upp VoLTE. Givetvis har också en fabriksåterställning provats, utan resultat. Band steering är avstängt.

Genom kontakt med supporten både hos ComHem och min teleoperatör Telenor har jag fått följande information från den sistnämnda:

"Precis som vi pratade om så har vi nu kollat upp och bekräftat att all trafik för Wifi-samtal går via nedan portar och görs via UDP:
Port: Protocol: Type:
500 UDP Wi-Fi Calling
4500 UDP Wi-Fi Calling

För att dessa samtal skall gå att fungera behöver brandväggen tillåta UDP-encapsulated IPSEC på port 4500 och port 500. NAT/brandväggs timeout på minst 180 (Keep-alive trafik skickas varje 60 sekunder, men med 180 sekunder tar man hänsyn till eventuell packet loss)"

Med denna information gick jag, via ComHems support, in i routern och la till undantag för port 500 samt 4500 med protokoll UDP. Ungefär här tar min tekniska kompetens slut, och jag kommer inte längre då detta fortfarande inte löser situationen.

ComHem säger att de inte går längre i sin service, och den trevliga killen på Telenor kunde inte få fram mer info än den ovannämnda.

Ber nu om er hjälp! Hur aktiverar jag WiFi-samtal på min S10 (som för övrigt är up to date med mjukvara osv). Ber på förhand om ursäkt ifall jag missat någon viktig info, det är mitt första inlägg här på SweClockers.

Tack på förhand!
Rickard

Permalänk
Skrivet av RiHa:

Hej kära community!

Ber nu ödmjukast om er hjälp gällande ett ytterst störande problem. Överallt där jag går har mina WiFi-samtal fungerat utan större hinder, förutom hemma hos min pappa som har ComHems senaste router C2 Hub. Jag har full WiFi-täckning men ändå envisas min telefon med att visa upp VoLTE. Givetvis har också en fabriksåterställning provats, utan resultat. Band steering är avstängt.

Genom kontakt med supporten både hos ComHem och min teleoperatör Telenor har jag fått följande information från den sistnämnda:

"Precis som vi pratade om så har vi nu kollat upp och bekräftat att all trafik för Wifi-samtal går via nedan portar och görs via UDP:
Port: Protocol: Type:
500 UDP Wi-Fi Calling
4500 UDP Wi-Fi Calling

För att dessa samtal skall gå att fungera behöver brandväggen tillåta UDP-encapsulated IPSEC på port 4500 och port 500. NAT/brandväggs timeout på minst 180 (Keep-alive trafik skickas varje 60 sekunder, men med 180 sekunder tar man hänsyn till eventuell packet loss)"

Med denna information gick jag, via ComHems support, in i routern och la till undantag för port 500 samt 4500 med protokoll UDP. Ungefär här tar min tekniska kompetens slut, och jag kommer inte längre då detta fortfarande inte löser situationen.

ComHem säger att de inte går längre i sin service, och den trevliga killen på Telenor kunde inte få fram mer info än den ovannämnda.

Ber nu om er hjälp! Hur aktiverar jag WiFi-samtal på min S10 (som för övrigt är up to date med mjukvara osv). Ber på förhand om ursäkt ifall jag missat någon viktig info, det är mitt första inlägg här på SweClockers.

Tack på förhand!
Rickard

Hej

Har du kommit fram till någon lösning?
Har nämligen samma problem efter att jag bytt router..

Mvh
Johan