Microsoft släpper DirectX 12 till Windows 7

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper DirectX 12 till Windows 7

Den som inte vill uppgradera till Windows 10 och gillar spel kan glädjas åt att Microsoft utökar sitt arbete med att porta DirectX 12-spel till Windows 7.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Definitivt värt att lägga tid på Windows 7 när det bara är några månader kvar till EOL.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Microsoft ended mainstream support for Windows 7 on January 13, 2015, but extended support won't end until January 14, 2020

Väldigt märkligt beslut, skulle vara intressant att höra mer om business caset bakom detta. Är det så många wow- och gearsspelare som sitter kvar på win7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Definitivt värt att lägga tid på Windows 7 när det bara är några månader kvar till EOL.

Skulle inte bli förvånad om de utökar support ett par år till, gjorde de inte så med Win XP för att det fortfarande var för populärt?

Permalänk
Medlem

Fördelar som "multi-gpu teknologi" LUL. Tror det är dags att stryka det från listan för "Fördelar med DX12" eftersom det efter flera år aldrig implementerats i något förutom i typ AoS-benchmarks.

Permalänk
Medlem

Behövs DX12 för att W7 ägare skall kunna använda vissa "appar" från MS store?
Kan nämligen inte komma på någon bättre anledning till detta än just pengar.

Permalänk
Medlem

Backportar dom det till Windows 8 också då eller är den nu officiellt bara lite sämre jämfört med sjuan?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Smartare vore väl om de portade det till Linux.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Fördelar som "multi-gpu teknologi" LUL. Tror det är dags att stryka det från listan för "Fördelar med DX12" eftersom det efter flera år aldrig implementerats i något förutom i typ AoS-benchmarks.

Ja nä det där blev ingen riktig hit ;).

Men tror det finns några titlar som fick stöd ändå.
Har inte civ6 stöd för rendering med helt olika GPUer?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja nä det där blev ingen riktig hit ;).

Men tror det finns några titlar som fick stöd ändå.
Har inte civ6 stöd för rendering med helt olika GPUer?

Möjligt att finns ett par stycken. Men det faktum att typ ingen vet om det talar ju för hur pass bra det säkert fugnerar...

Permalänk
Avstängd

Jag överväger att gå tillbaka till w7 nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Windows 7. 2019. 🤦‍♀️😂

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera till W7 då.
Nä, men kan sitta kvar på 10 och köra WindowBlinds.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Definitivt värt att lägga tid på Windows 7 när det bara är några månader kvar till EOL.

Skrivet av BasseBaba:

Microsoft ended mainstream support for Windows 7 on January 13, 2015, but extended support won't end until January 14, 2020

Väldigt märkligt beslut, skulle vara intressant att höra mer om business caset bakom detta. Är det så många wow- och gearsspelare som sitter kvar på win7?

instämmer till och med jag som rabiat W7 användare tycker att det är bortkastat.
Men det är ju 141 dagar kvar till EOL för W7 så man får väl passa på att spela fram till dess.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Fördelar som "multi-gpu teknologi" LUL. Tror det är dags att stryka det från listan för "Fördelar med DX12" eftersom det efter flera år aldrig implementerats i något förutom i typ AoS-benchmarks.

Gears 4 och Senaste Tomb Radier har det, riktigt bra skalning faktiskt där.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant beslut.

Skrivet av BasseBaba:

Är det så många wow- och gearsspelare som sitter kvar på win7?

Det lär vara ett betydligt antal, men DirectX 11 fungerar ju utmärkt. (åtminstone för WoW)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Mja, nu ska jag ju ta steget till W10 iom nya burken som snart ska införskaffas. Annars hade det väl vart trevliga nyheter egentligen antar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Sötast

Sjukt förvirrande.

Varför? Vad för meddelande ger det här?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BasseBaba: om jag ska tillåta mig själv lite spekulerande kan det bero på att Windows 10-användningen har gått om Windows 7, och att DirectX 12 som morot för att uppgradera till Windows 10 inte längre behövs på samma sätt. Eventuellt kanske Microsoft fått lite påtryckningar från utvecklare som vill koda för DX12 på både PC och Xbox, men vill också nå ut till de mångtaliga spelare som fortfarande håller sig kvar vid Windows 7 (W10 gick om W7 i användarantal först i januari i år).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Behövs DX12 för att W7 ägare skall kunna använda vissa "appar" från MS store?
Kan nämligen inte komma på någon bättre anledning till detta än just pengar.

Kan W7 ägare ens använda MS Store?
Finns väl bara till W8.1/W10 via UWP?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Microsoft har ju påstått att WDDM 2.0 var ett krav för DX12, så blir intressant att se om Win7 halkar efter Win10.
Vulkan har ju haft stöd för Win7 sen det släpptes men ska ju även det flyta bättre på Win10, men jag har tyvärr aldrig hittat prestandatester.

Permalänk
Medlem

Skulle inte DX12 vara Win10 exklusivt?

Skrivet av BasseBaba:

Är det så många wow- och gearsspelare som sitter kvar på win7?

WoW har funkat på DX12 sedan ett år tillbaka.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Och ingenting om huruvida det kommer till 8.1, dvs den sista bra versionen av Windows?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@dunis90: Microsoft skriver i sitt blogginlägg om att WoW får stöd för DirectX 12 på Windows 7 att prestanda inte blir riktigt lika bra som på Windows 10, då det senare har en hel del optimeringar och moderniseringar som inte finns i Windows 7.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag blev faktiskt nästan lite sugen att köra W7 istället för W10. Gillade den versionen skarpt. Men det är alltså upp till utvecklarna att ge spelen stöd för W7 överhuvudtaget?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Nu när Directx 12 har fixat så skulle det vara toppen om Microsoft gav tillåts till Intel så att dom
kan fixa drivers så att jag kan använda mina USB portar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Gears 4 och Senaste Tomb Radier har det, riktigt bra skalning faktiskt där.

Är det verkligen så? Jag kollade nån video med tex tomb raider multi-gpu nångång tror jag och det var massor med microstutters och skit enligt testet. Bara för att average fps ökar betyder det inte att det "skalar bra" enligt mig då 1% lows är ofta viktigare för den totala spelupplevelsen.

1% och 0.1% lows har ju visserligen alltid varit huvudproblemet med flera grafikkort i ett system och är inte unikt för dx12 multi-gpu.

Permalänk
Skrivet av superegg:

https://i.imgur.com/Lkjjd5C.png

Nu när Directx 12 har fixat så skulle det vara toppen om Microsoft gav tillåts till Intel så att dom
kan fixa drivers så att jag kan använda mina USB portar.

Oj
Jag älskar Windows 7, men man kan ju få Win 10 att se likt Win7.
Men jag får aldrig stabil fps med windows 10 testat många versioner och tweakat och ändrat hit och dit.

Med windows 7 exempel kan fps låsas till 300 i CS GO och fps står blixtstilla men med samma cfg och settings så hoppar fps extremt, även när jag sänker och låser till 150fps, även i menyn hoppar fpsen. Förmodligen inget jag inte känner.
Hade det inte varit så med w10 hade jag kunnat gått över.
Även testat med vänners bättre PC men samma där.

Sen med USB vet jag inget annat än att man kan köra USB controller PCI/Pci-e kort för få fungerande usb portar.
Sen har jag sett vissa Moderkort från Gigabyte och Asus som har support för 9th och 8th Gen Intel® Core™ Processorer som har stöd för windows 7. Gigabyte H310M DS2V 2.0 / H310M S2 2.0 sen några PRIME-H310M från Asus med stöd för Windows 7.

Permalänk
Medlem

HAHAHA.. Det "gick" ju inte att porta DX12 till win 7 hette det. Åh pyttemjuk you so silly.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Är det verkligen så? Jag kollade nån video med tex tomb raider multi-gpu nångång tror jag och det var massor med microstutters och skit enligt testet. Bara för att average fps ökar betyder det inte att det "skalar bra" enligt mig då 1% lows är ofta viktigare för den totala spelupplevelsen.

1% och 0.1% lows har ju visserligen alltid varit huvudproblemet med flera grafikkort i ett system och är inte unikt för dx12 multi-gpu.

Två kort funkade sjukt bra med mina R9 290. spelet var lent som en gurka. Inga stutter eller annat bös.
Samma med Witcher 3 och ett gäng till.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.