Permalänk

Stryper switchen hastigheten

Hallå alla experter!

Är väldigt grön när det kommer till att ha så många datorer på ett nätverk så detta kanske är en väldigt dum fråga.

Som titeln lyder så misstänker jag att switchen stryper vårt internet.
I dagsläget har vi en Tp-link TL-SG105 switch som delar upp internet i "början" och det är den vi misstänker kan strypa nätet men samtidigt så är vi lite osäkra på om det kan vara leverantören som inte kan lova det vi har. vi har ca 50 datorer kopplade på detta nät, självklart förstår jag att vi inte kan få ut det som lovats på varje dator när allt är igång. Men nätet är även segt när vi bara använder 1 dator, vilket får oss att undra om switchen är begränsad och vad den klarar av.

Det jag undrar är om någon har något bra tips att kolla upp det eller lägga om nätverket till alla datorer?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@charlieand: Switchen i sig är inget problem, men vad har ni för router före switchen?

Permalänk
Medlem

@Froojd92:

Jo switchen kan absolut vara ett problem, att ha en så pass enkel "coreswitch" kan ställa till det. Den har mest troligen inte ork att hantera alla packet som skickas.

Permalänk
Medlem

Ni har ingen dubbel koppling mellan några av de switcharna ni har på kontoret? Väldigt lätt att få en spanning-tree loop med enkla switchar i lite större nät.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Lite grundläggande saker.

Vad har ni för hastighet på internetförbindelsen?
Vad får ni för hastighet om ni kör tp-test/bredbandskollen eller liknande?
Vad får ni för hastighet om ni kopplar bort switchen och kör direkt?
Vad har ni för brandvägg/router innan switchen?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.