Intel "Comet Lake" med upp till 10 kärnor och 125 W TDP lanseras år 2020

Permalänk
Melding Plague

Intel "Comet Lake" med upp till 10 kärnor och 125 W TDP lanseras år 2020

Nya uppgifter pekar mot att Intel rivstartar år 2020 med lanseringen av Comet Lake, som skruvar upp antalet kärnor till 10 stycken och introducerar den nya sockeln LGA 1200.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har dock fortfarande ingen aning om vad jag skall med alla kärnor till.. Hellre högre ICP och frekvenser.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

I for one welcome our new 125W TDP overlords.

Förhoppningsvis kan Intel ge AMD en utmaning i Januari...

Permalänk
Medlem

Hoppas dom ej ändrar hålen för montering av kylare på nya sockeln!

Då ska min 3770k bytas ut

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Helt ointressant.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå varför de inte bara bytte sockel från början när de kom med prollarna med högre kärnantal. De tvingade redan på en ny styrkrets så varför inte bytt sockel då och iallafall kunna dela sockel på mer än någon enstaka generation
Men drtä är Intel så varför är jag förvånad

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Sorry Intel men detta är något jag har svårt att vara allt för entusiastisk för.

Vi har haft dessa cpuerna redan(förutom att dom har mesh istället för ring buss) i ett par år nu med 7900x

Priset kommer antagligen bli väldigt dyrt och prestandan kommer vara sådär(förutom i spel, där kommer den ligga som en 9900k) och förbrukningen kommer vara hög samt svårkyld.

2 extra kärnor, thats it! Inga förändringar i arkitektur, nada! Varför ens släppa den som ny serie? Varför inte bara göra en 9950K?

Permalänk
Medlem

Fy satan vad varm den kommer vara.
Intels TDP är vid stock frequency och inte vid boost. Kommer vara väldigt svårt att kyla dessa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

@Flygplanet: den kommer ju typ inte utmana, förutom i spel och där är redan 9900k bättre än AMD,

Den kommer antagligen inte leverera mer spelprestanda då den är svårare att kyla än 9900k så 5ghz blir jobbigare.

Kolla på 7900x så se vi var denna kommer ligga i cinebench t.ex give or take några poäng.

Permalänk

Så provokativt att lansera 2 olika Socket 1151, sabba bakåtkompatibilitet, och ge upphov till förrvirring, för att sedan än en gång återlansera Skylake med ny sockel IGEN....

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Grattis till ännu en ny sockel från Intel!

Sjukt nyfiken på dessa processornerna dock. Kommer de att dominera SC och MC?

Detta är ingen refresh väl??

Edit: Lite svårt att urtyda, men det verkar som de är kvar på 14nm med Skylake fortfarande?

Edit2: Fan vad tråkigt, det är ju samma sak en gång till??

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Jag har dock fortfarande ingen aning om vad jag skall med alla kärnor till.. Hellre högre ICP och frekvenser.

Hellre högre ICP och frekvenser............+35dBa max 600rpm 99% av tiden... (mao ljudlös dator)
mvh 6x5,1Ghz allcore @ 33dBa

i9 10/20 550$
i7 8/16 360$
i5 6/12 270$
i3 4/8 180$
pentium 4/4
celeron 2/4

Det kan vara så att 10/10 blir det bästa för spel. Större yta gör den också lättare att kyla. Eller kommer i9 endast som KF modell??

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Sorry Intel men detta är något jag har svårt att vara allt för entusiastisk för.

Vi har haft dessa cpuerna redan(förutom att dom har mesh istället för ring buss) i ett par år nu med 7900x

Priset kommer antagligen bli väldigt dyrt och prestandan kommer vara sådär(förutom i spel, där kommer den ligga som en 9900k) och förbrukningen kommer vara hög samt svårkyld.

2 extra kärnor, thats it! Inga förändringar i arkitektur, nada! Varför ens släppa den som ny serie? Varför inte bara göra en 9950K?

De tjänar mer om de släpper en ny serie! För då betraktas alla de som bara har en 9:a först som "gamla".

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lite ”gäsp” känns det som...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade vi inte all den här infon redan? 125 W TDP kanske är nytt.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

År 2020 och fortfarande på 14 nano tekniken? Så i grunden inget nytt på bordet från Intel i teknik väg förutom en ny sockel? Så två extra kärnor på en 5 år gammal CPU med mer värme, samt en ny sockel igen. Tycker inte synd om er Intel utan era kunder som måste byta sockel för två fjuttiga extra kärnor. Amd har verkligen varit flitiga med banan skalen då ni halkat efter ordentligt tekniskt och pris. Men då har jag klart för mig vad som komma skall så kan i lugn o ro börja mitt nya Rog bygge med x570

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

Hoppas dom trycker i massa L3 cache

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@kelthar: Jo det vet jag, menar mest att det känns poänglöst från en entusiasts synvinkel.

Jag brukar hoppa på alla nya plattformar för att testa men detta är sjukt svår motiverat.

Att en ny sockel kommer krävas är hål i huvudet, där var inget fel på z170 och mitt moderkort jag hade då hade utan problem pallat en 8700k etc

Sen ändrade dom sockeln inför coffee lake och nu är den inaktuell igen fast det inte behövs.

Man blir helt less efter dessa åren av dumma drag från intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av NZT5 Systems:

År 2020 och fortfarande på 14 nano tekniken? Så i grunden inget nytt på bordet från Intel i teknik väg förutom en ny sockel? Så två extra kärnor på en 5 år gammal CPU med mer värme, samt en ny sockel igen. Tycker inte synd om er Intel utan era kunder som måste byta sockel för två fjuttiga extra kärnor. Amd har verkligen varit flitiga med banan skalen då ni halkat efter ordentligt tekniskt och pris. Men då har jag klart för mig vad som komma skall så kan i lugn o ro börja mitt nya Rog bygge med x570

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge deras 14nm teknik slår AMD:s 7nm i spel så är det fine för mig

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tackar vet jag riktig hårdvara

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man vill ju helst inte vara den som är negativ mot ny hårdvara men jag har faktiskt väldigt svårt att förstå för vem dessa CPU:er är intressanta?

Fortfarande Skylake, så single-thread prestanda kommer bli samma eller möjligtvis lite sämre beroende på hur hög klockfrekvens en 10 core Skylake kan hålla, jag gissar på lite under en 9900K så troligtvis då lite sämre prestanda.
10 cores vs 8 cores gör ingen skillnad i spel, dessutom på en ny sockel som inte är bakåtkompatibel med nånting och knappast framåtkompatibel med 10nm desktop CPU:er heller (om och när de nu väl dyker upp). Den kommer ju garanterat bli dyrare än 9900K också.

Summa summarum för spelbruk alltså: Samma eller i värsta fall sämre prestanda än nuvarande 9900K, dyrare CPU, svårare att kyla, ny socket och nya moderkort som inte tillför nånting.
Totalt meningslös.

Vidare till professionellt bruk då: 10 core Skylake kan väl iaf utmana 12 core Zen 2, dock till ett troligtvis högre pris och mer värme. Plattformen ligger dock fortfarande kvar på PCIe 3.0. Kommer också bli ordentlig frånsprungen av 16 core Zen 2 som släpps tidigare.
Igen, totalt meningslös.

Permalänk
Medlem

Dessa CPU:er kommer inte bli nådiga att kyla.

En i9 9900K på 95W TDP har ju en effekt på mer runt 150W när folk väl släppt spärrarna och låter den köra all core turbo vilket många moderkort gör med redan ur lådan.

Själv kollade jag ett test på R7 2700X överclockad till lite över 4Ghz, i9 9900K överclockad till runt 5Ghz och Xeon E5-1680 V2 överclockad till 4.5Ghz, alla är 8C/16T processorer.

i9 9900K drog mer i 5Ghz än Xeon E5-1680V i 4.5Ghz som är en 130W TDP 22nm IVY-E CPU som är 6 år gammal. Kör själv en sådan i 4Ghz all core turbo och mja den drar runt 200W då men lågt ifrån lika mycket som den hade gjort i 4.5Ghz och därmed mindre än i9 9900K, ändå orkar mina VRM's knappt med.

Dessa nya intel 125W TDP 10 core prollarna kommer ju bara i bästa fall ha en effekt motsvarande TDP vid base clock, blir det samma historia med moderkorten som kommer med all core turbo aktiverat så lär vi se 225W eller mer på processorn.

Någon sa att Intels nya 56 Core Xeon på 400W var intels FX CPU, tror nog vi kan förvänta oss att dessa 10 Core i 10000 serien är intels motsvarighet till AMD FX, prestanda per watt är något intel inte lägre kan konkurera med.

AMD erbjuder 12 kärnor med ett TDP runt 125W vid alla core turbo, deras 16 kärniga modell även om den skulle dra samma som intels 10 core kommer fortfarande ha så mycket bättre prestanda per watt.

Det luktar verkligen desperation om intel just nu.

Själv tycker jag min gamla 130W TDP prolle är smått jobbig att kyla med en NH-D14 runt 200W, dessa nya 10 core CPU:erna kommer inte bli roliga överclockade till runt 5Ghz.
Kravet på VRM kretsarna lär bli rätt högt med, nåt piss moderkort lär inte klara all core turbo nåt vidare utan att throttla.

Permalänk
Skrivet av NZT5 Systems:

År 2020 och fortfarande på 14 nano tekniken? Så i grunden inget nytt på bordet från Intel i teknik väg förutom en ny sockel? Så två extra kärnor på en 5 år gammal CPU med mer värme, samt en ny sockel igen. Tycker inte synd om er Intel utan era kunder som måste byta sockel för två fjuttiga extra kärnor. Amd har verkligen varit flitiga med banan skalen då ni halkat efter ordentligt tekniskt och pris. Men då har jag klart för mig vad som komma skall så kan i lugn o ro börja mitt nya Rog bygge med x570

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska man byta till fler kärnor om man inte behöver dem? Intel har bra andrahandsvärde på sina grejer så att byta ut moderkortet är mycket billigare än att köpa t.ex nytt x570 som varar i högst 2år.

Skrivet av pa1983:

Dessa CPU:er kommer inte bli nådiga att kyla.

Så intels fel är att de går att överklocka högre än sina single core boost. = men fan vad svårt att kyla
Amd har inte "värme problem" då de går inte att överklocka något egentligen. = räcker en stock kylare =billigt

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Comet Lake aka Sky Lake Refresh Refresh Refresh Refresh

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Samling 2020 vid grillen!

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir så våldsamma värmeproblem. Min 9900 från första stepping har inga bekymmer på 5ghz på luft som är ljudlöst. Är ju bara i Prime som temperaturerna kan sticka i väg till 90 grader. Och det spelar jag aldrig. Den nya steppingen som finns i butikerna nu är betydligt bättre, så om denna blir en förfining av det så tror inte jag det blir så farligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Jag har dock fortfarande ingen aning om vad jag skall med alla kärnor till.. Hellre högre ICP och frekvenser.

.

rendera, spela, streama etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det går bra nu för intel =p 10nm funkar helt felfritt för dom ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dual-Tjur:

x570 som varar i högst 2år.

Så intels fel är att de går att överklocka högre än sina single core boost. = men fan vad svårt att kyla
Amd har inte "värme problem" då de går inte att överklocka något egentligen. = räcker en stock kylare =billigt

AMD sa att AM4 kommer bara hålla tills 2020, får väl se hur det blir när Zen 3 lanseras

Jämfört med AMD så är det ett bra problem som intel har, eftersom intel tillverkar sina egna processorer kan de göra tillverkningen optimal för deras processorer och nå högre klockhastighet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Tror inte det blir så våldsamma värmeproblem. Min 9900 från första stepping har inga bekymmer på 5ghz på luft som är ljudlöst. Är ju bara i Prime som temperaturerna kan sticka i väg till 90 grader. Och det spelar jag aldrig. Den nya steppingen som finns i butikerna nu är betydligt bättre, så om denna blir en förfining av det så tror inte jag det blir så farligt.

Precis. Man kör ju sällan höga % om man inte benchmarkar. Mina fläktar börjar varva upp från 600Rpm först vid 80C+ och det händer kanske 0-5gg/vecka en liten stund.