Hjälp med bygge av mATX musikdator

Permalänk

Hjälp med bygge av mATX musikdator

Hej alla kunniga! När min tidigare proddPC dog en hiskelig död för några år sedan hade jag andra intressen än att bygga nytt. Nu har detta förändrats då kraftfulla datordelar är relativt billiga och det har hänt en hel del spännande på den digitala musikfronten.

Datorn måste vara kompakt och så tyst som möjligt, så en mATX med tysta delar känns som ett ganska självklart val. Jag är inte alls rutinerad på datorbyggen och datorkunskaperna var väl skarpast på 2000-talet, men jag monterade en släktings rätt maffiga speldator nyligen och det gick galant! Dock har jag inte varit i närheten av mATX och det här med kompatibilitet mellan alla nya delar är en jäkla soppa att förstå sig på... så alla synpunkter mottages tacksamt.

Datorn kommer att vara hjärtat i en hybridsetup av hård- och mjukvara, så de nödvändiga kopplingarna utåt (USB och optiska kontakter) är superviktigt. Internt kommer den att arbeta ljudtekniskt väldigt involverat med program som fullkomligt slukar CPU och RAM, och det ska lagras och läsas stora ljudmängder till förbannelse. Budgetmässigt är smärtgränsen nådd vid 12-14k, men jag vill gärna hålla priset så lågt som möjligt utan att skjuta mig själv i foten kring expansionsmöjligheterna. Det braiga är att mina omedelbara behov är få och det viktigaste är en bra stomme som går att fylla på. Det enda jag inte vill tulla på vid start är CPUn, så länge resten går att expandera räcker det. Jag har försökt utbilda mig på de olika komponentfronterna och börjar komma till vägs ände med min ihopsnickrade lista. Hela listan finns nedan men jag vill gärna beskriva mina behov i detalj och hur jag resonerar kring varje komponent.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12764987

Moderkort - Denna är lite dyrare men har gott om USB, M.2 och SATA-kontakter, 4 RAM-platser och ett internt ljudkort som har optiska kontakter och hög sample rate. Att trådlöst nätverk ingår är ett starkt plus - jag kunde inte hitta något alternativ som hade alla dessa fördelar. Integrerad grafik är ett måste eftersom GPU är helt ointressant i nuläget.

CPU - Ryzen har ett fruktansvärt dåligt rykte i musikvärlden på grund av tidigare versioner, något som kanske är oförtjänt när det gäller 3900X, men intel känns pålitligt, i9 9900K:n har bra omdömen från andra ljudsnubbar och presterar riktigt bra enkelkärnigt, vilket är en fördel inom ljudbearbetning även om många kärnor är viktigt. Moderkort för ryzen har inte lika mycket inklusive (integrerad grafik t ex). Jag känner mig rätt säker på den här.

GPU - Som jag skrev ovan är inte GPU aktuellt vid inköp men det ska finnas både plats och ström för ett 8GB Nvidia kort eller dylikt i framtiden.

RAM - 32GB är inte absolut minimum vid inköp men jag tyckte inte jag sparade tillräckligt genom att gå ner till 16. 32GB kommer garanterat göra nytta och slutmålet är så pass högt som det bara går - jag har läst att Z390 ska mäkta med 128GB RAM nuförtiden, stämmer det även för detta moderkort?

SSD - Läs-och-skrivhastigheten och den obefintliga ljudnivån på SSD känns självklar. Jag övervägde länge att köpa till en billig HDD, men 1TB duger i början och då är det vettigare att köpa till mer SSD i efterhand. Priset var rätt på denna... att jämföra prestanda mellan olika SSD är inte en fråga om liv och död.

Fläkt: Bra omdömen och låg ljudnivå. Den ska väl få plats? Det ska inte behöva överklockas något i detta bygge.

PSU: 550W är främst en framtidssäkran eftersom alla 8Gb grafikkort verkar kräva det.

Chassi: Det var väldigt spretiga omdömen på billigare varianter. Utrymmet ska klara maffiga kort, och den påstådda nybörjarvänliga utformningen och inbyggda ljuddämpningen är väldigt välkomna inslag.

Jag har försökt beakta alla möjliga mått och tror jag är på rätt spår... Är det något jag missat? Har ni några andra förslag? Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Musik dator.. då vill du ha den tyst Jag skulle därför välja en "bättre" tystare kylare till cpu, se över och komplettera lådfläktar.
Du vill kunna läsa massor med info ofta.. jag skulle valt annan ssd för bättre livslängd.
Corsair Force MP510 .. svårslagen livslängd. Dyrare Ja. Men datorn kommer ju ständigt läsa och skriva till den så.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4967925
Nu vet jag inte hur minnes beroende INTEL är men 3200 minn i stället för 2666 då själva användningen, ljud är väldigt mines krävande så du kör mycket pluggar och kanaler.

Nyfiken fråga.. vad är problem med Ryzen (jag har inte hört något om detta och blev nyfiken)
Jag gissar på att det är bandbredden i ryzen system som inte är bra nog.. dvs summa hastighet usb, minnen, pci, hd osv blir för hög.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av FalsktIotakt:

Musik dator.. då vill du ha den tyst Jag skulle därför välja en "bättre" tystare kylare till cpu, se över och komplettera lådfläktar.
Du vill kunna läsa massor med info ofta.. jag skulle valt annan ssd för bättre livslängd.
Corsair Force MP510 .. svårslagen livslängd. Dyrare Ja. Men datorn kommer ju ständigt läsa och skriva till den så.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4967925
Nu vet jag inte hur minnes beroende INTEL är men 3200 minn i stället för 2666 då själva användningen, ljud är väldigt mines krävande så du kör mycket pluggar och kanaler.

Nyfiken fråga.. vad är problem med Ryzen (jag har inte hört något om detta och blev nyfiken)
Jag gissar på att det är bandbredden i ryzen system som inte är bra nog.. dvs summa hastighet usb, minnen, pci, hd osv blir för hög.

Jag lägger gärna krut på en snabbare hårddisk men det ska helst vara en separat lagringsdisk. Frågan är om det inte är smartare med en mindre OS-disk och en fläskigare sekundär..

Minneshastighet verkar inte ha någon övertygande skillnad för att motivera en investering, sen är ju i9 9900k anpassat för 2666... Då tror jag det främst hänger på mycket minne för stora samplebibliotek, som sagt är 128 GB inte helt ovanligt i studios.

Ryzen har tidigare haft mycket problem med signalbehandling, ljudbuffert osv, säkert på grund av det du beskrev. Det finns annan problematik kring flerkärnig arkitektur (tänk threadripper) som gärna blir en flaskhals i ett traditionellt DAW-sammanhang, eftersom masterljudet i din DAW behandlas enkelkärnigt. Gen 9 gör riktigt bra ifrån sig på stickprov av typen Dawbench utför, och ser bättre ut på pappret än i9, men det uppges fortfarande vara problem med MIDI och VST-kompatibilitet. Opålitligt att basera en rigg på... som det brukar vara med purfärsk teknik.

Den är riktigt lockande, ser långt bättre anpassad ut. Tack!

Permalänk
Avstängd

@Moses1988:
Corsair Force MP510 är snabbare, men framförallt bättre, mycket bättre livslängd. Den kommer ju dessutom att belastas med mycket skrivningar , läsningar på grund av användnings området. Sen kan det mycket väl vara så att en stor sekunder lagring är väl så motiverad.
Lådan du valt ör .. med bara original fläktar rätt usel på att kyla och därför låter den onödigt mycket md bara de två medföljande fläktarna.
Man kompenserar en dålig funktion med högre varv. Å andra sidan så ser merparten chassin ut sådär så..
Jag skulle köpa en fläkt till och montera i fronten. Eller ta bort den befintliga och köpa två.
Varför? Med en fläkt i fronten så kommer luften mesta att snurra runt.. du har ju en yta som är större än fläkten som inte täcks av något in mot lådan och fläkten med fronten på kommer ju ta mest luft inifrån lådan. Jag skulle med den lådan montera två 140 i fronten för att med fläkt täcka merparten av öppning inemot lådan.
Förslag.
https://www.inet.se/produkt/6308918/inet-tyst-chassiflakt-140... x2 på en 3- 400 varv minuten. Det blir tyst om dom sitter i dämparen nedan
+
https://www.inet.se/produkt/6308902/noctua-na-sav2-chromax-sv...

Den senar till alla fläktar givetvis. (en låda räcker till 5 fläktar)

Permalänk
Medlem

550W räcker bra men undersök om nätdelen du har valt är den bästa när det kommer till ljudnivå. Frågan är om du belastar nätdelen så mycket eller om det är så varmt i rummet.

Permalänk
Medlem

Poetiskt skrivet men du skriver inte vad du faktiskt ska ha datorn till. Ska du spela in storband och behöver 48 livekanaler med låg latency är intel helt klart att föredra, men är det frågan om vanlig hemmapulare som använder kontakt och softsyntar så får du mer för pengarna med amd. Använder du många kontakt-instanser så är 32gb att föredra, annars räcker det med 16.

Det är svårt att ge ett råd utan att veta just hur du jobbar, spelar du in mycket live antingen med klaviatur eller audio så vill du antagligen ha så låg latency som möjligt och då är intel bättre. Men, pysslar du mer med mixning och post processing så kan du köra högre latency och då kommer 3900x hinna hänga med och dessutom kunna hantera högre last med sina 50% fler kärnor.

Så det beror på.

Permalänk
Avstängd

Eller så utgår man från att TS har lite koll och erkänner att Intel är bättre i detta fall. Ts har klargjort hur hen valt och varför.. Finns mänger med skäl att välja Intel. Inte minst bättre moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FalsktIotakt:

@Moses1988:
Corsair Force MP510 är snabbare, men framförallt bättre, mycket bättre livslängd. Den kommer ju dessutom att belastas med mycket skrivningar , läsningar på grund av användnings området. Sen kan det mycket väl vara så att en stor sekunder lagring är väl så motiverad.
Lådan du valt ör .. med bara original fläktar rätt usel på att kyla och därför låter den onödigt mycket md bara de två medföljande fläktarna.
Man kompenserar en dålig funktion med högre varv. Å andra sidan så ser merparten chassin ut sådär så..
Jag skulle köpa en fläkt till och montera i fronten. Eller ta bort den befintliga och köpa två.
Varför? Med en fläkt i fronten så kommer luften mesta att snurra runt.. du har ju en yta som är större än fläkten som inte täcks av något in mot lådan och fläkten med fronten på kommer ju ta mest luft inifrån lådan. Jag skulle med den lådan montera två 140 i fronten för att med fläkt täcka merparten av öppning inemot lådan.
Förslag.
https://www.inet.se/produkt/6308918/inet-tyst-chassiflakt-140... x2 på en 3- 400 varv minuten. Det blir tyst om dom sitter i dämparen nedan
+
https://www.inet.se/produkt/6308902/noctua-na-sav2-chromax-sv...

Den senar till alla fläktar givetvis. (en låda räcker till 5 fläktar)

Det ska inhandlas en del externa prylar, allt från ny klaviatur till rörelektronik och jag har svårt att motivera alla dyra uppgraderingar. 2 TB är 3 och ett halvt tusen! Fläktarna märkte jag att det fattades när jag läste om chassit. Behövs det en fläkthubb om jag köper de där 140mm:arna?

Skrivet av qquality:

Poetiskt skrivet men du skriver inte vad du faktiskt ska ha datorn till. Ska du spela in storband och behöver 48 livekanaler med låg latency är intel helt klart att föredra, men är det frågan om vanlig hemmapulare som använder kontakt och softsyntar så får du mer för pengarna med amd. Använder du många kontakt-instanser så är 32gb att föredra, annars räcker det med 16.

Det är svårt att ge ett råd utan att veta just hur du jobbar, spelar du in mycket live antingen med klaviatur eller audio så vill du antagligen ha så låg latency som möjligt och då är intel bättre. Men, pysslar du mer med mixning och post processing så kan du köra högre latency och då kommer 3900x hinna hänga med och dessutom kunna hantera högre last med sina 50% fler kärnor.

Så det beror på.

Fel av mig! Har inte sett många inlägg på det här temat så jag visste inte om det hjälper att beskriva workflow. Jag kommer ha både effekthantering, summering och instrument externt men det rör sig inte om mer än 16 kanaler. Midiklaviatur och andra instrument ska spelas in live men det överdubbar jag. Latencyn är således viktig, buffern kan ju höjas i efterbehandlingen... Dock använder jag mycket kontaktbibblor i lådan och andra intensiva processer som oversampling, effektkedjor med Acustica Nebula och dylikt, därav det höga kravet på processor och minne.

Ditt inlägg fick mig att pausa misstänksamheten och djupdyka i information om AMD-riggar. 3900x gör ruggigt bra ifrån sig och efter att ha läst en positiva fältrapporter om nya generationen AMD i ljudsammanhang finns det en möjlighet att jag väljer det spåret istället. 9900k är trots allt siste mohikanen i den linjen chipset. Tyvärr finns det inget vettigt mAtx till ryzen 3 utan då får det bli en standardlåda... troligtvis bättre med luftflöde och sånt, även om jag hatar stora lådor. Det är svårt att bedöma slutkostnaden när man behöver slänga på ett billigt Radeon och moderkorten saknar en del jag helst vill ha inbyggt. Nåja, tillbaka till ritbordet.

Permalänk

Har trevat mig genom AMD-djungeln, lärt mig alldeles för mycket om VRM och kommit till en setup som är långt ifrån vad jag planerade, och en bit över budget men ser bra ut i förhållande till prestanda och utvecklingsmöjligheter. Att spara in med ett sämre moderkort kändes som en björntjänst när AMD inte behöver bytas ut vid varje CPU, och jag vill inte ha en sämre ljudcodec eller I/O. RAM:en ska vara rätt optimal för hela Ryzen-grejen. Lyckligtvis kom jag på att jag har en fullgod HD6950 undangömd som går att klämma in här, så GPU:n kräver inget extra utlägg.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12767981

Själva frågan om Ryzens ljudförmågor är det svårt att nå konsensus i ett sådant tidigt skede. Jag har snart sett över alla resurser på nätet som ens snuddar vid ämnet. Klart är att det är en fruktansvärt fräsig processor med några få orosmoln. Det är svårt att skaka av sig ett tidigare dåligt rykte men kompatibilitetsproblemen verkar vara försvinnande små för de som tagit steget - möjligt att en del äldre pluggar inte är särskilt optimerade, men att hitta tydliga exempel där i9ans påstådda enkelkärniga försprång gör en påvisbar skillnad är svårt. Den bästa liknelsen jag läste var att en kvinna kan föda ett barn på nio månader men nio kvinnor inte kan föda ett barn på en månad 😅 I värsta fall verkar 3900x vara jämbördig, med en otrolig fördel i flerkärniga arbeten vilket det finns gott om i stora projektfiler. Visar det sig otillräckligt på något vis är det säkert lättare att byta ner sig till en i9 som kommer rasa i pris i det närmsta.

Lite väl mycket huvudbry en lördag, så detta får perkolera lite.

Permalänk
Avstängd

@Moses1988:
Tja..
Alla mk har helt ok vrm och klarar jobbet, men det är den som brukar diskuteras.
I ditt fall är det nog anslutningar, stabilitet, som är mer centrala.
Du har valt en snabb och bra amd CPU denna gång.. Inget fel på den. Den ÄR bra. Men du har exat ingen nytta av med max prestanda i någon del av ditt system. Lit mig ta det så här. Du behöver en hastighet på alla delar som alltid klarar ditt arbetsflöde. Du redigerar musik och vill har inget behov att kunna spela låten "fortare" men det får inte uppstå hack eller frysingar. Du vill ju låten helt ska utan avbrott gå i rätt takt låten igenom. Fokus vid dimensionering bör alltså ligga på att undvika flaskhalsar i CPU, minne, usb, hd, osv.
Om du behöver 4 kärnor för ditt flöde blir ju inget bättre för du har tolv. Ska du spela låten tre gånger fortare kanske?
Amd presterar bra eller mycket bra i prestanda test. I genomsnitt. Den är i genomsnitt bättre än Intel. MEN i vissa spel, fler trådande, i vissa media applikationer, singel så väl som fler trådande får den pisk av Intel i den lägsta procenten. Dvs amd tappar fart till nära noll (vissa spel hackar) meda strömmen får mikroavbrott på ett sett sim inte Intel får. AMD hopp runt på sina kärnor och i hoppen uppstår ett lagg. Ett i vissa fal besvärande sådant. Det finns program som avhjälper detta om men då måste du manuellt för varje process själv välja kärna för arbetet. Och desto fler kärnor (som inte behövs) desto större blir problemen.
Lika är det med din ssd, den är snabb, mycket snabb (i genomsnitt) men ett fullständigt botten napp när den får mycket göra under en längre tid, den går ner till spindisk hastighet, vid stora och komplexa belastningar. Den blir dessutom rent fånigt långsam när den blir börjar bli full.
Här är en länk
https://www.anandtech.com/show/13078/the-intel-ssd-660p-ssd-r...

I genomsnitt har du valt saker som klarar jobbet flera gånger om.. men hur är det med det där kritiska, risken för lagg och hack?
Lådan.. mickro detalj : Det ingår två fläktar! varför köpa två till? en till lika den 140 som ingår borde väl vara ekonomi valet?

Permalänk

@FalsktIotakt:

Din länk om SSD:n var väldigt avslöjande, den fick mig att tänka om. Fläktarna råkade ligga kvar från den gamla lådan 😄

Om vi återgår till CPU-frågan tänker jag såhär, med varning att det kommer låta riktigt snobbigt. Vem som helst fattar att det vi pratar om är overkill för de flesta som petar runt tetrisblock i Ableton eller FL. Jag har gjort musik med allt från en eeePC till att spela in i studios med prylar för hundratusentals kronor. Jag har vissa nördiga preferenser kring ljudbild som härstammar från ljudet i analoga effekter och kretsar, men dessa är ofta svindyra, instabila och inte särskilt flexibla att arbeta med i jämförelse med den digitala miljön. Var och varannan plugg utlovar analog värme med fan och hans moster men för bara ett par år sedan gick det fortfarande riktigt trögt på den digitala emuleringsfronten, plus att kraftfulla processorer fortfarande var dyra. Nu märks det på allvar att klyftan börjar krympa och det tar fart. Den teknologin som intresserar mig bygger på algoritmer som modellerar signaler på kretsnivå (Roland Cloud, Diva t ex) eller hårdvaruavbildningar via volterra-serier (Nebula) - samtliga är ökända processorslaktare. Samtidigt så börjar det experimenteras med machine learning för detta ändamålet. Jag har personligen upplevt att en kombination av de här typerna av digital teknologi, i kombination med enklare utgående hårdvaruloopar med t ex billiga rörsteg och rullbandspelare från tradera, är tillräckligt för att dämpa steriliteten som hemsöker nästan all digital inspelning, utan att behöva pumpa ut multum för dyra analoga signalkedjor. I det sammanhanget är en kraftfull CPU en lindrig investering. För att jämföra med vad som sker på professionell nivå så är folk på Gearslutz, som t ex gör filmmusik med hundratals kontaktspår och tillhörande effektkedjor, mer intresserade av kommande Threadrippers än något annat. Alla arbetar såklart inte så här men vissa gör det och jag jobbar personligen på en rad olika sätt och uppskattar svängrum.

Ljudhantering på PC är ganska enkelspårigt och går inte på så mycket mer än CPU. RAM och hårddisk är de andra länkarna i kedjan men dessa kan som sagt byggas ut i efterhand. Det går inte att enkelt köpa till nya "CPU-stickor" och 3900x är så pass överkomlig att jag hellre börjar med ett försprång som kan följa med utvecklingen ett tag - systemkraven ökar inte i samma exponentiella takt som gaming. Värmehantering är den slutliga fallgropen och här är 9900K uppenbart rätt kass, samt att ett bra moderkort kan göra stor skillnad.

Gällande lagg behövs rätt signalkedja (en ren PC utan skräp, en DAW som inte är bloatad och hanterar alla kärnor etc) och rätt hårdvarubuffer. AMD's processorer halkar efter i låglatencyinspelning, men det gör nästan samtliga processorer förutom utom 20.000-krs intel och uppåt. Allt över 128 i buffer verkar vara en barnlek för senaste ryzen. Ska man spela in sång eller andra instrumentspår i extremt låg latency är det lätt att rendera mastern till en wav-fil och således spela in med noll DSP aktiverat. Att göra motsatsen, dvs att frysa och tina enstaka spår med långa effektkedjor under komponeringsstadiet på grund av bristande flerkärnig teknik, dödar kreativiteten rätt ordentligt - jag har jobbat så förut.

Om man ser till anslutningar så är vissa ljudinterface såklart bättre än andra och även om jag nog kommer pytsa in på ett bra ljudinterface för att kunna hålla en utgående signal genom ADAT, analogmixer, rullband och tillbaka in i lådan så har jag inte samma behov av t ex Thunderbolt och annat krimskrams, USB har alltid räckt för midiinfo.

Permalänk
Avstängd

@Moses1988:
Kul du har lite koll på audio. Jag lobbade med ljud under några år och kan bara instämma i att ofta är digitalt lite för kliniskt och pluggar lovar mer än dom håller osv. Jag är dock inte uppdaterat då jag mycket lämnat det bakom mig till största delen.
Men vissa grunder i ljud är domsamma nu som då. Nog om det.
Ska man modeler analoga kretsar på krets, komponent nivå, ja då blir det tungdrivet, matte intensivt. Jag tror inte man är där än utan kraftiga förenklingar i den faktiska algoritmen.
AMD vs Intel då? Amd 3000 lider än så länge av en rad barnsjukdomar. Det kommer nya bios drivrutiner ofta. Vad man ser i på sweklocker forum bland annat är att Ryzen 3000 har som nämnts svårt att bestäm sig för vilken kärna som den ska använda. Den hoppar runt lite planlöst på alla kärnor om man kör Cinebench expelvis få eller enkel trådat. Det ger lägre prestanda någon eller några % vilket spelar väldigt liten roll i snitt. Men och det är där jag är lite funderande. Sänkningen sker ju i hoppen mellan kärnor, dvs den "står stilla" bråkdelar av en sekund i dessa hopp. Det finns då program som kan "fixa" detta som process lasso (https://bitsum.com/) inställningar i bios osv, men då ska man sitta och manuellt välja kärnor osv. Värme hanteringen på amd 12 - 16 kärnor är inte mycket att skryta med den heller där 07 tekniken gör problem annorlunda mot tidigare. Intel är en mogen teknik, fri från barnsjukdomar och som sådan mogen och pålitlig.
Lite trist präktigt så där, det funkar men har inte framtiden för sig. Amd ny och frisk, men med barnsjukdomar. Så vad välja.. det är nog så här att du ska göra ett val här och nu. Även om amd är ett framtidsval så köper du här och nu finns ju inget som säger att du om två år kan byta expelvis CPU till nästa generation. AMD har lovat hålla fast vid socket 4 till och med 2020 och vi är ju snart där. Dvs amd har en utgående socket med barnsjukdomar.
Personligen släpper jag inte in en INTEL i huset.. ohyra.. Men professionellt vet jag hur viktigt det är att "det bara funkar" och i det perspektivet skulle jag välja tråkiga ( men pålitliga) Intel före den mer hungriga men lite stökiga AMD.
Givetvis är MK, viktig, mycket viktigt, och även där, det lite utprovade, det tråkiga men som har alla funktioner och gott rykte.

Permalänk

Bra skrivet.

Jag hittade lite intressanta diskussioner om den nuvarande utvecklingen (efter att sållat bort AMD/Intel fanboys som t o m infekterar studiosnack) och processerna under huven på en DAW. Det är uppenbart att det finns en gräns för effektivitet som bestäms av den enkelkärniga klockhastigheten på grund av att operationerna hela tiden startar upp och omstyrs på den nivån, samt att lagg ökar när man sprider ut processerna.

En sak som kom upp var flyttal vilket förståeligt är en viktig ingrediens i alla beräkningar, och här har Intel haft ett försprång sedan länge. Jag satt och grävde lite i detta (inget jag rekommenderar) men i9 9900K ska ha 1226 Gflops. Har jag räknat rätt på single point precision har 3900xan 1228.8 Gflops. Att man har fördubblat flyttalskapaciteten har tydligt fått effekt men detta är teoretiska siffror. Aggregatet Sisoftware har inte fått ihop tillräckligt med fältmätningar för något av ryzen 9-processorerna men ger en del intressanta siffror i en recension. När det kommer till analys som involverar flyttalsalgoritmer är det väldigt spretigt och även om 3900x har ett övertag mot 9900K i de flesta fall, stöter det på rejäla bandbreddsproblem (!) det gäller SIMD. Det är intressant att hitta faktiska siffror på den här aspekten, men samtidigt känns det en aning förbryllande då AIDA64'S Ray-trace benchmark uteslutande behandlar flyttalsoperationer via SIMD och här har 3900x 60% bättre resultat. Vad detta innebär i vårt sammanhang är osäkert och mitt intresse för att gå ner i ännu djupare nivåer falnar här.

När det kommer till barnsjukdomar och sånt har du givetvis en poäng. Efter lite rannsakande säger magkänslan att stabilitetskraven är inte så pass avhängiga att jag inte har råd att chansa lite. Det är inte arbete utan mer entusiasm eländet ska vara till för. Sedan får jag väl räkna med att det inte är ett evighetsbygge som inköps.