Permalänk
Medlem

Varning. Formaldehyd i spånskivor.

Det här är säkert allmänt känt för de som jobbar inom industri mm. Själv hade jag ingen aning om hälsorisker och spånskivor. Jag byggde nämligen ett chassi av gamla köksstommar tidigare i sommar som var tillverkade av spånskivor. Sågade och skruvade ihop en burk med 4 hål för fläktar. Vet att det har luktat rätt mycket om burken. Typ trädamm men tänkt att lukten borde försvinna med tiden. I princip står chassit så att jag legat på soffdivanen och fått utblåsten rakt emot mig där jag legat. Jag hade däremot inte använt datorn jättemycket tills för en dryg vecka sen när jag blev sjuk. Fick feber och ont i halsen (inte snorig eller så, bara torra slemhinnor i näsan). Har då sedan dess legat och nött gamla jrpgs flera timmar om dagen vid datorn. Redan i början av veckan märkte jag hur jag fått en märklig kemisk lite rökig lukt i näsan och från lungorna. Tänkte först att jag fått bihåleinflammation men har å andra sidan inga andra symptom på det. Kunde heller inte riktigt kunnat sätta fingret på exakt vad den där stanken i näsan luktar som... sen slog det mig att det luktar lite åt det håll som datorn luktar. Googlade på damm + spånskivor och fick upp följande:
https://www.byggnadsarbetaren.se/formaldehyd-i-spanskivor-ger...

Vet inte om det är något som kanske frigörs när spånskivorna värms upp? Kör ett R9 290X som går riktigt varmt.

Nu kan jag ju inte till 100% säga att min stank i näsan kommer från det här, men det känns logiskt. Oavsett är kanske chassibygge med spånskivor en jävligt dålig idé.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Spånskivor har inte oändliga förråd av formaldehyd och gamla sådana så är det förmodligen det mesta borta sedan länge. sedan är formaldehyd-baserade limmer något man försökt minimera/undvika i spånskivor säkert över 30 år av just arbetsmiljöskäl då byggarbetsplatser producerar väldigt mycket mer damm och sågspån är vad du har gjort med ditt bygge...

som det också stod i artikeln - att röka gör att man exponeras för mycket formaldehyd via röken.

Jag tror du övertolkar situation och omvandlar en sammanträffande till en orsak - att du blev förkyld av hederliga bakterier/virus i samma tid som med träarbetet och nu söker orsak och då blir ditt bygge syndabocken.

Rädsla och oro kan göra människor betydligt sjukare än om de inte visste om det hela - en nocebo (omvänt placebo-effekt som ger negativ resultat) och att börja jaga och surfa och hamna återkopplande filterbubblor som 'bekräftar' ens misstankar hela tiden gör inte det hela ett dugg bättre...

Det är nu hösttider och alla kommer från sina semestrar, skolor börja och blandningen av bakterier och virus är nu fullt igång både vid kollektivt transporterande och i skolor/arbetsplatser... det är bara att räkna in sin första förkylning inom veckor och enstaka månad framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Spånskivor har inte oändliga förråd av formaldehyd och gamla sådana så är det förmodligen det mesta borta sedan länge. sedan är formaldehyd-baserade limmer något man försökt minimera/undvika i spånskivor säkert över 30 år av just arbetsmiljöskäl då byggarbetsplatser producerar väldigt mycket mer damm och sågspån är vad du har gjort med ditt bygge...

som det också stod i artikeln - att röka gör att man exponeras för mycket formaldehyd via röken.

Jag tror du övertolkar situation och omvandlar en sammanträffande till en orsak - att du blev förkyld av hederliga bakterier/virus i samma tid som med träarbetet och nu söker orsak och då blir ditt bygge syndabocken.

Rädsla och oro kan göra människor betydligt sjukare än om de inte visste om det hela - en nocebo (omvänt placebo-effekt som ger negativ resultat) och att börja jaga och surfa och hamna återkopplande filterbubblor som 'bekräftar' ens misstankar hela tiden gör inte det hela ett dugg bättre...

Det är nu hösttider och alla kommer från sina semestrar, skolor börja och blandningen av bakterier och virus är nu fullt igång både vid kollektivt transporterande och i skolor/arbetsplatser... det är bara att räkna in sin första förkylning inom veckor och enstaka månad framöver

Jag hoppas du har rätt. Men den här kemiska stank jag har i näsan när jag andas har jag aldrig känt tidigare när jag varit sjuk eller haft ont i halsen. Är inte febrig längre men lukten hänger kvar. Vet att flickvännen påpekade att min andedräkt förändrats för typ 2 veckor sen. Alltså inte att det luktade illa, mer än att det luktade annorlunda, typ något som något onaturligt som kroppen inte borde kunna producera. Tänkte inte på det då så mycket utan mer nu vilket skulle kännas logiskt. Vet inte om det spelar någon roll att spånskivorna haft som en vit "plastfilm"/fanėr över sig innan jag började såga i dom. Hur som helst reagerade jag på att utluften luktade så pass starkt när den blev varm. Det var några veckor sen jag började använda den. Det jag stört mig på är hur som helst lukten i näsan och försökt komma på vad den kommer av eftersom jag känt det konstant i en vecka. Eftersom lukten påminde lite om den lukt chassit avger så googlade jag på det, och då kändes det som poletten trillade ner.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hoppas du har rätt. Men den här kemiska stank jag har i näsan när jag andas har jag aldrig känt tidigare när jag varit sjuk eller haft ont i halsen. Är inte febrig längre men lukten hänger kvar. Vet att flickvännen påpekade att min andedräkt förändrats för typ 2 veckor sen. Alltså inte att det luktade illa, mer än att det luktade annorlunda, typ något som något onaturligt som kroppen inte borde kunna producera. Tänkte inte på det då så mycket utan mer nu vilket skulle kännas logiskt. Vet inte om det spelar någon roll att spånskivorna haft som en vit "plastfilm"/fanėr över sig innan jag började såga i dom. Hur som helst reagerade jag på att utluften luktade så pass starkt när den blev varm. Det var några veckor sen jag började använda den. Det jag stört mig på är hur som helst lukten i näsan och försökt komma på vad den kommer av eftersom jag känt det konstant i en vecka. Eftersom lukten påminde lite om den lukt chassit avger så googlade jag på det, och då kändes det som poletten trillade ner.

Ett alternativ är att din andedräkt luktar aceton. Det kan lukta åt lim-hållet, gissar på att du har använt lim i ditt bygge och det skulle då förklara den kopplingen du har gjort.

Vad jag vet så kan detta ske om du är sjuk, lagt om kosten till LCHF eller om du har obehandlad diabetes typ 1.
Har du lagt om kosten nyligen så att du äter mindre kolhydrater?

Permalänk
Medlem

Jag har haft en del problem med näsan och upp i bihålorna. Det det har blivit svullet och jag haft näsblod så har det sedan bildats en dålig lukt i näsan som nog visst kan påminna om lim.
Lukter brukar annars inte stanna kvar i näsan efter att man går ut och andas annan luft.

Det tog ett bra tag med läkarbesök hit och dit innan jag hittade en läkare som faktiskt hade koll och kunde berätta vad det var: jag hade blivit överkänslig mot organiska partiklar, orsakade av damm/kvalster och animaliska fibrer (ulle, dun). De råd jag fick var att byta ut mina dunkuddar, duntäcken och yllefiltar (jag älskar ylle... ) mot bomull och syntetmaterial, och städa och rengöra lakan och andra textilier ofta så att det inte ackumuleras hudflagor och kvalster. Mattor kan också vara problematiska, särskilt heltäckningsmattor. Jag skaffade också en luftfuktare, efter att jag märkt att jag haft mindre problem vid fuktigt väder.
Det var mitt fall. Du får jämföra själv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Ett alternativ är att din andedräkt luktar aceton. Det kan lukta åt lim-hållet, gissar på att du har använt lim i ditt bygge och det skulle då förklara den kopplingen du har gjort.

Vad jag vet så kan detta ske om du är sjuk, lagt om kosten till LCHF eller om du har obehandlad diabetes typ 1.
Har du lagt om kosten nyligen så att du äter mindre kolhydrater?

Jag känner till det där med acetonandedräkt vid diabeten men det är inte så det luktar i näsan. Mer som någon typ kemisk brandrök blandat med typ den lukt som chassit avger. Har inte använt något lim vid byggandet endast skruv. Dessutom var det typ en dryg månad sen jag byggde den men har använt den mest den senaste veckan.

Skrivet av Findecanor:

Jag har haft en del problem med näsan och upp i bihålorna. Det det har blivit svullet och jag haft näsblod så har det sedan bildats en dålig lukt i näsan som nog visst kan påminna om lim.
Lukter brukar annars inte stanna kvar i näsan efter att man går ut och andas annan luft.

Det tog ett bra tag med läkarbesök hit och dit innan jag hittade en läkare som faktiskt hade koll och kunde berätta vad det var: jag hade blivit överkänslig mot organiska partiklar, orsakade av damm/kvalster och animaliska fibrer (ulle, dun). De råd jag fick var att byta ut mina dunkuddar, duntäcken och yllefiltar (jag älskar ylle... ) mot bomull och syntetmaterial, och städa och rengöra lakan och andra textilier ofta så att det inte ackumuleras hudflagor och kvalster. Mattor kan också vara problematiska, särskilt heltäckningsmattor. Jag skaffade också en luftfuktare, efter att jag märkt att jag haft mindre problem vid fuktigt väder.
Det var mitt fall. Du får jämföra själv.

Jag vet sedan tidigare att jag är extremt allergisk mot kvalster. Vet också vilka symptom jag får om jag kommer i kontakt med det och får extrem hosta och snuva. Det har jag inte nu. Ingen snuva alls faktiskt. Bara väldigt torr i näsan. Vet att ena bihålan var svullen för en vecka sen så tänkte att det kanske var bihåleinflammation innan jag började fundera kring det här med luften från datorchassit. Ska kontakta läkaren imorrn. Kanske slår en pling till kemikalieinspektionen och höra om det finns några risker med spånskivor där luften hettas upp som i ett chassi.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Man måste tänka lite i proportioner - hur kan typ 30 år gamla grejor helt plötsligt stinka lim - knappast att det händer...

- Skall man känna doft så måste saker avsöndras och dunsta - olika mycket beroende på olika ämnen och tex. acetondoft så behöver man lite över 1.1 mg/m^3 i luft för att kunna kännas av de mest känsliga personerna och om det kommer från spånskiva som källa och minimum luftomsättning i lägenhet så hade inte ens mängder i antalet gram uppsuget i träet räckt för mer än enstaka timmar doftsättning av luft - det är bara att prova med aceton för nagellacksborttagning och annat så inser man hur fort även millilitrar försvinner och det är tämligen snart doftlöst igen.

Om du inte känner dig trygg med bygget så finns det bara en sak att göra - plocka ur grejorna och förpassa spångrejorna i en förråd och se om det blir bättre - är problemen kvar så är det inte det - men samtidigt har man en sjukdomsförlopp som hela tiden ändras och lätt kan bli att man upplever att man blev bättre när grejorna åkte ut fast det egentligen inte hade spelat någon roll då man hade blivit bättre ändå...

Förutom det som Plattangen skriver så kan man hamna i dom lägena med acetonemi vid ätstörningar... men idag är ämnet i stort sett tabu att diskutera och jag stannar här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag vet sedan tidigare att jag är extremt allergisk mot kvalster. Vet också vilka symptom jag får om jag kommer i kontakt med det och får extrem hosta och snuva. Det har jag inte nu. Ingen snuva alls faktiskt. Bara väldigt torr i näsan. Vet att ena bihålan var svullen för en vecka sen så tänkte att det kanske var bihåleinflammation innan jag började fundera kring det här med luften från datorchassit.

Oh ja, men det var just den senare typen av symptom som jag hade fått. Torr och irriterad i näsan, ingen snuva alls. I början gick det upp i bihålorna och för mig gjorde det så ont just där att jag trodde jag hade migrän: och blev förvånad när min migränmedicin inte fungerade (...).

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Vissa personer är allergiska mot formaldehyd så det är bara att göra ett nytt bygge där det inte är spånskiva inblandat.

Permalänk
Medlem

Blir det något varmare i chassit så kanske även elektroniken börjar svettas lite mer än tidigare, varpå de börjar avge otrevliga ämnen.

Sen är det väldigt otrevliga saker i plasten i väldigt mycket elektronik, flamskyddsmedel.
Jobbar med formsprutning och vissa kvalitéer kan t o m vara märkta cancerframkallande på säckarna, de avger otrevliga gaser vid processning.. Men vill kunden ha det så får man gilla läget..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Jag har gamla spånskivor i väggarna och har även arbetat rätt mycket med att bygga hus med spånskivor på 90 talet, dumt nog utan andingsfilter, jag är också överkänslig mot partiklar från dammkvalster och liknande (har alltid varit det), dock bara litet, påminner om lättare hösnuva när känner av det, inte mer av det så det har inte varit någonting jag behövt bry mig om mer än att dammsuge i sovrummet ibland... jag har också upplevt liknande problem där man blivit riktigt dålig, dock tror jag inte att det varit relaterat till spånskivor då jag inte märkt någon skillnad över huvud taget då jag flyttat mellan olika byggnader, vet fortfarande inte vad det beror på, kände av det mycket i lägenheten, men inte alls i huset trots att här är betydligt mer spånskor samt under ett hett plåttak, här har jag faktiskt inte alls känt av det alls, så jag vet inte... Pollen är det inte i mitt fall, inte heller bundet till någon årstid, aktivitet eller liknande.

Misstänker att det kanske är så att kroppen har brist på någonting och att detta ger sådanahär symptom, men jag vet inte vad.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Blir det något varmare i chassit så kanske även elektroniken börjar svettas lite mer än tidigare, varpå de börjar avge otrevliga ämnen.

Sen är det väldigt otrevliga saker i plasten i väldigt mycket elektronik, flamskyddsmedel.
Jobbar med formsprutning och vissa kvalitéer kan t o m vara märkta cancerframkallande på säckarna, de avger otrevliga gaser vid processning.. Men vill kunden ha det så får man gilla läget..

Trä i sig är inte oskyldigt alls i att avge mindre nyttiga ämnen, och att avdunstningen ökar vid högre värme - det är mycket gifter inpackat i fibrer av träden själva för att försvåra för mögelangrepp och insektsangrepp - kåda (och i detta terpener) är inte alls så oskyldigt som vi gärna vill tro... - har man sågat i skivorna så har man öppna upp ytor som innan dess var inneslutna/inlåsta och det kommer att lukta mer en tid framöver av det till dessa mer lättflyktiga delar har försvunnit

På snickerier så är spån och damm av vissa träsorter så giftiga att man måste ha andningsskydd för att inte bli sjuka av det i hanteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Trä i sig är inte oskyldigt alls i att avge mindre nyttiga ämnen, och att avdunstningen ökar vid högre värme - det är mycket gifter inpackat i fibrer av träden själva för att försvåra för mögelangrepp och insektsangrepp - kåda (och i detta terpener) är inte alls så oskyldigt som vi gärna vill tro... - har man sågat i skivorna så har man öppna upp ytor som innan dess var inneslutna/inlåsta och det kommer att lukta mer en tid framöver av det till dessa mer lättflyktiga delar har försvunnit

På snickerier så är spån och damm av vissa träsorter så giftiga att man måste ha andningsskydd för att inte bli sjuka av det i hanteringen.

Jag har jobbat inom träindustri och kan säga att även om trä kan vara rätt skarpt, särskilt de gaser som kommer ut när sågverk öppnar sina torkar, så är de inte så direkt obehagliga och retande som de gaser som vissa flamskyddade plaster avger vid termisk degradering.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Trä i sig är inte oskyldigt alls i att avge mindre nyttiga ämnen, och att avdunstningen ökar vid högre värme - det är mycket gifter inpackat i fibrer av träden själva för att försvåra för mögelangrepp och insektsangrepp - kåda (och i detta terpener) är inte alls så oskyldigt som vi gärna vill tro... - har man sågat i skivorna så har man öppna upp ytor som innan dess var inneslutna/inlåsta och det kommer att lukta mer en tid framöver av det till dessa mer lättflyktiga delar har försvunnit

På snickerier så är spån och damm av vissa träsorter så giftiga att man måste ha andningsskydd för att inte bli sjuka av det i hanteringen.

Ja jag vet då inte. Jag vet bara att chassit luktat förvånansvärt mycket. Trots att jag kört den i några veckor så luktar det precis som när jag sågade i trät så fort datorn blir varm. Hade inte en tanke på att det på något sätt ens kunde vara giftigt. Om det nu är det?! Som du säger tänker jag att dessa gifter kan ha varit inkapslade av laminatet som omslöt skivorna? Om så är fallet så är det kanske inte helt otrolig att det är det jag blivit sjuk av och nu känner lukten av från de irriterade/torra slemmhinnorna i näsan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Jag har jobbat inom träindustri och kan säga att även om trä kan vara rätt skarpt, särskilt de gaser som kommer ut när sågverk öppnar sina torkar, så är de inte så direkt obehagliga och retande som de gaser som vissa flamskyddade plaster avger vid termisk degradering.

Koncentrerad terpentin kan ge nervskador över tid om man yrkesarbetar med det dagligen under många år, tex gamla tiders målare drabbades ofta av hjärnskdor relaterade till ämnen i terpentin och liknande (vad jag hört av en person som jobbar som yrkesmålare).

(Men, som sagt då talar vi om yrkesmän som ofta stod i slutna rum inomhus helt utan skydd i ångorna från terpentinkoncentrat och andades in det i princip dagligen i koncentrerad form.)

(Jag använder själv balsamterpentin till mer värdefulla eller kulturhistoriskt värdefulla snickeriarbeten då jag anser att det är de enda färgtyper som fungerar över tid)

En del tropiska trädslag innehåller ganska otrevliga partiklar som med tiden kan orsaka lungsjukdomar som liknar stendammslunga om man ofta inandas fint slipdamm.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har du ätit dåligt när du varit sjuk eller lagt om kosten nyligen? När kroppen har förbrukat merparten av den tillgängliga glukosen i blodet övergår du till ketoner som primär energikälla. Det kan ofta hända (som någon nämnde tidigare) vid övergång till kolhydratsbegränsad kost alternativt vid fasta. Den andedräkt och smak i svalget man då får brukar av många beskrivas som väldigt kemisk. Jag upplevde den som mycket obehaglig när jag började med tidsbegränsad fasta - men vande mig med tiden.

Förstår din oro och vet inte om det beror på det jag nämner här ovan, men vem vet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Har du ätit dåligt när du varit sjuk eller lagt om kosten nyligen? När kroppen har förbrukat merparten av den tillgängliga glukosen i blodet övergår du till ketoner som primär energikälla. Det kan ofta hända (som någon nämnde tidigare) vid övergång till kolhydratsbegränsad kost alternativt vid fasta. Den andedräkt och smak i svalget man då får brukar av många beskrivas som väldigt kemisk. Jag upplevde den som mycket obehaglig när jag började med tidsbegränsad fasta - men vande mig med tiden.

Förstår din oro och vet inte om det beror på det jag nämner här ovan, men vem vet

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inget sånt. Vet också hur det luktar. Osäker på om andra verkligen känner av det. Jag och tjejen är särbos och är hos mina föräldrar just nu. Dom vet inte ens hur gammal mat luktar så dom känner inget från min andedräkt. Har en kittlande känsla i lungorna också. Men har ingen regelrätt hosta. Oavsett luktar det i näsan å lungorna när jag andas och lukten påminner om det som chassit gav ifrån sig. Oavsett blir det till att ringa doktorn imorrn. Det luktar så påtagligt i näsan att jag har svårt att somna. Sjukt störande.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nej inget sånt. Vet också hur det luktar. Osäker på om andra verkligen känner av det. Jag och tjejen är särbos och är hos mina föräldrar just nu. Dom vet inte ens hur gammal mat luktar så dom känner inget från min andedräkt. Har en kittlande känsla i lungorna också. Men har ingen regelrätt hosta. Oavsett luktar det i näsan å lungorna när jag andas och lukten påminner om det som chassit gav ifrån sig. Oavsett blir det till att ringa doktorn imorrn. Det luktar så påtagligt i näsan att jag har svårt att somna. Sjukt störande.

Märkligt. Bra att du tar kontakt med läkare! Förmodligen är det inget allvarligt, men det är mycket värt att kunna släppa oron 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Spånskivor har inte oändliga förråd av formaldehyd och gamla sådana så är det förmodligen det mesta borta sedan länge. sedan är formaldehyd-baserade limmer något man försökt minimera/undvika i spånskivor säkert över 30 år av just arbetsmiljöskäl då byggarbetsplatser producerar väldigt mycket mer damm och sågspån är vad du har gjort med ditt bygge...

som det också stod i artikeln - att röka gör att man exponeras för mycket formaldehyd via röken.

Jag tror du övertolkar situation och omvandlar en sammanträffande till en orsak - att du blev förkyld av hederliga bakterier/virus i samma tid som med träarbetet och nu söker orsak och då blir ditt bygge syndabocken.

Rädsla och oro kan göra människor betydligt sjukare än om de inte visste om det hela - en nocebo (omvänt placebo-effekt som ger negativ resultat) och att börja jaga och surfa och hamna återkopplande filterbubblor som 'bekräftar' ens misstankar hela tiden gör inte det hela ett dugg bättre...

Det är nu hösttider och alla kommer från sina semestrar, skolor börja och blandningen av bakterier och virus är nu fullt igång både vid kollektivt transporterande och i skolor/arbetsplatser... det är bara att räkna in sin första förkylning inom veckor och enstaka månad framöver

Placebo och nocebo gäller behandlingar, han har inte behandlat, du pratar om hypondri eller något liknande ångesttillstånd, med tanke på att vi har ett oförstående samhälle, en otillgänglig sjukvård där det är vanligt med feldiagnoser och läkare som ställer godtyckliga psykiska diagnoser muntligt och skickar hem patienter vilket är tjänstefel / läkaren ska remittera till en psykiatriker för utredning när allt annat är uteslutet och dokumenterat men då gäller det att söka hjälp först.

Chanserna för att få rätt hjälp ökar stort om man är påläst , att rekommendera att inte använda den information som är tillgänglig , det får psykiatrikern då råda till istället. Man har börjat jobba med spetspatienter för att försöka minska vårdkostnader

Det framgår inte någonstans i TS olika inlägg att han är orolig förövrigt

Permalänk
Avstängd

Känslan av "rök" beror ofta på irritation i luftvägarna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det här är säkert allmänt känt för de som jobbar inom industri mm. Själv hade jag ingen aning om hälsorisker och spånskivor. Jag byggde nämligen ett chassi av gamla köksstommar tidigare i sommar som var tillverkade av spånskivor. Sågade och skruvade ihop en burk med 4 hål för fläktar. Vet att det har luktat rätt mycket om burken. Typ trädamm men tänkt att lukten borde försvinna med tiden. I princip står chassit så att jag legat på soffdivanen och fått utblåsten rakt emot mig där jag legat. Jag hade däremot inte använt datorn jättemycket tills för en dryg vecka sen när jag blev sjuk. Fick feber och ont i halsen (inte snorig eller så, bara torra slemhinnor i näsan). Har då sedan dess legat och nött gamla jrpgs flera timmar om dagen vid datorn. Redan i början av veckan märkte jag hur jag fått en märklig kemisk lite rökig lukt i näsan och från lungorna. Tänkte först att jag fått bihåleinflammation men har å andra sidan inga andra symptom på det. Kunde heller inte riktigt kunnat sätta fingret på exakt vad den där stanken i näsan luktar som... sen slog det mig att det luktar lite åt det håll som datorn luktar. Googlade på damm + spånskivor och fick upp följande:
https://www.byggnadsarbetaren.se/formaldehyd-i-spanskivor-ger...

Vet inte om det är något som kanske frigörs när spånskivorna värms upp? Kör ett R9 290X som går riktigt varmt.

Nu kan jag ju inte till 100% säga att min stank i näsan kommer från det här, men det känns logiskt. Oavsett är kanske chassibygge med spånskivor en jävligt dålig idé.

Kan bara tillägga att för mig vid köp av tex en billy-bokhylla så får den stå i garaget och ånga av sig i ca 1/2 år innan jag tar in den. Så det gäller att planera för det. Sen kan man tycka att det redan borde varit borta om skivorna var tillräckligt gamla.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering.
Jag har sedan igår kväll även börjat hosta. Jag ringde nyss vårdcentralen som i sin tur bad mig kontakta giftinformationscentralen. På giftinformationscentralen bekräftade han att formaldehyd är giftigt och bad mig till att börja med slänga ut chassit. Eftersom besvären inte är akut livshotande bad han mig boka läkartid hos vårdcentraken och om dom inte vet vad dom ska göra så får dom i sin tur remmitera mig till yrkesmedicinsk eller miljömedicinsk enhet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

En liten uppdatering.
Jag har sedan igår kväll även börjat hosta. Jag ringde nyss vårdcentralen som i sin tur bad mig kontakta giftinformationscentralen. På giftinformationscentralen bekräftade han att formaldehyd är giftigt och bad mig till att börja med slänga ut chassit. Eftersom besvären inte är akut livshotande bad han mig boka läkartid hos vårdcentraken och om dom inte vet vad dom ska göra så får dom i sin tur remmitera mig till yrkesmedicinsk eller miljömedicinsk enhet.

Hör med läkaren om du kanske är överkänslig tex mot dammpartiklar i förening med någonting annat, eller vad denne nu tror att detta kan vara.

Som XX sade så kan det kanske om man är överkänslig vara så att kroppen reagerar på fina partiklar som innehåller retande ämnen som normalt är oskadliga, kan vara allt från mögelsporer som förekommer naturligt i luften till damm från bildäck och liknande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

En liten uppdatering.
Jag har sedan igår kväll även börjat hosta. Jag ringde nyss vårdcentralen som i sin tur bad mig kontakta giftinformationscentralen. På giftinformationscentralen bekräftade han att formaldehyd är giftigt och bad mig till att börja med slänga ut chassit. Eftersom besvären inte är akut livshotande bad han mig boka läkartid hos vårdcentraken och om dom inte vet vad dom ska göra så får dom i sin tur remmitera mig till yrkesmedicinsk eller miljömedicinsk enhet.

Det är klart de ber dig att slänga ut chassit, när du själv misstänker det. Det vore direkt tjänstefel att göra något annat, för den mikroskopiska chans att det faktiskt finns mer än några molekyler formaldehyd kvar i de där gamla plattorna.

Förslagsvis ställer du det i källaren istället, tills vidare. När du sen frisknat till, kan du testa om du får samma reaktion igen.

Köper att man skulle kunna reagera allergiskt på mögel, kvalsterspillning, etc som kan finnas i gamla spånplattor, men inte att det just skulle vara formaldehyd som spökar.

En intressant grej i sammanhanget är att formaldehyd är en normal nedbrytningsprodukt av den metanol som finns som spårämne i olika halt i alkoholdrycker, och finns även i en del frukt och grönt. Gissningsvis får du betydligt mycket mer formaldehyd i dig av att dricka en vanlig billig vinare, eller käka ett äpple, än du rimligen skulle kunna få av de där gamla spånplattorna

Du skulle ju annars kunna försöka lacka chassit, för att binda eventuell skit det släpper ifrån sig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

"Jag byggde nämligen ett chassi av gamla köksstommar tidigare i sommar som var tillverkade av spånskivor." Spånplatta tar upp lukter och kök är inte luktlösa.

Permalänk

Kasta ut skiten och köp ett chassi för 350 spänn!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Hur gamla är dina spånskivor?

Är de relativt nya och köpta från IKEA?

IKEA slutade använda formaldehyd (eller som på svenska heter: formalin) för ett antal år sedan.

Är det däremot väldigt gamla spånskivor så kan det finnas formalin-blandning i limmet som de binder spånskivorna med.

Hur som helst skulle jag nog testa att ställa undan chassit först för att se om det är en tillfällighet eller om det är något med chassit.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Bildexpert 📺

Merparten av mitt vuxna liv har jag bott i lägenheter byggda under 50-60 talet där inbyggda skåp och garderober, både i spånskivor och limmat trä men också rena träbalkar, ofta dras med viss, ganska unken och ibland vass doft som sätter sig i textilier och liknande.

Så lite undersökning i ämnet kring doften av gammal trä avslöjar en rad källor som man gärna undviker. Likt formaldehyd. Men också problem som dammpartiklar både utifrån och från träet själv, kvalster, bakterier men också en hel del mögel. Trä utsätts för viss förruttnelse även om det inte syns. Och ett gammalt kök kan ju ha utsatts för gud vet vad.