Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem

Tack! Tyvärr är Pulse för tjockt (2,5 slots). Jag skulle behöva ett dual slot (pga liten burk - nätagget ligger mot), och de enda jag känner till är MSI RX 5700 Mech (som jag inte sett reviews på ännu) och referenskorten.

Sen kan blower vara helt okej också för mig, då tillförseln av luft inte är den bästa, och burken värms upp rätt ordentligt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ja, precis man skulle kanske stoppa radiatorn i frysen då!

Fördelen med vattenkylningen (utan isbad då) borde vara att få ner temperaturen & få ett kort som ligger hyfsat stabilt i klockfrekvenserna under exempelvis gaming då, eller jag har otur när jag tänker nu?

Nejdå, men skillnaderna är pyttesmå. Red Devil recensionerna visar detta bra, toppenkylare men effekten på totala prestandan är ändå minimal. Jag är intresserad av den produkten, men skulle tveklöst köra den på ”quiet” bios.
Hade tänkt köra med mitt Vega 56 till 5nm produkterna kommer om ett par år eller så, men det suger i pryltarmen. 😀

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Nejdå, men skillnaderna är pyttesmå. Red Devil recensionerna visar detta bra, toppenkylare men effekten på totala prestandan är ändå minimal. Jag är intresserad av den produkten, men skulle tveklöst köra den på ”quiet” bios.
Hade tänkt köra med mitt Vega 56 till 5nm produkterna kommer om ett par år eller så, men det suger i pryltarmen. 😀

Tänker snarare att jag väntar in 5800-korten! I och för sig lever jag kvar i år 2001 och förväntar mig ett pris på 3000 sek jämnt...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

ASRock RX 5700 Challenger finns uppe på Mindfactory för 369 euro, men inga recensioner nånstans på nätet än.

https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-ASRock-RX-570...

De har också referenskort på erbjudande för 319 euro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

ASRock RX 5700 Challenger finns uppe på Mindfactory för 369 euro, men inga recensioner nånstans på nätet än.

https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-ASRock-RX-570...

De har också referenskort på erbjudande för 319 euro.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant :)! Ser fram emot recensionerna. Just nu velar jag mellan Pulsen, Red devil, och Asrocken(beroende på prestandan). Custom korten för Navi har lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjänagubben:

Intressant :)! Ser fram emot recensionerna. Just nu velar jag mellan Pulsen, Red devil, och Asrocken(beroende på prestandan). Custom korten för Navi har lyckats.

Jag är också rätt intresserad av antingen ASRock Challenger eller PowerColor Red Dragon. Frågan är bara om de är värt prisskillnaden på kanske 500kr/50€ när mitt chassi ändå stryper lufttillförseln och gärna skulle ha ett extra utblås från en blower.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag var riktigt pepp på Red Devil men närmaste leveransdatum för standard var 29 aug (inet) och för nära 5700kr så är det bara 550kr diff till 2070 Super gaming OC som är på rea nu, så det väger över i min mening.

Pulse hade varit värd för 5200 som Net2World listat den för, men de har inga datum när den är klar. Men med 1000kr diff mot ett vettigt 2070S hade det varit guld, men vill ha kortet inom närmaste 2veckorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Jag var riktigt pepp på Red Devil men närmaste leveransdatum för standard var 29 aug (inet) och för nära 5700kr så är det bara 550kr diff till 2070 Super gaming OC som är på rea nu, så det väger över i min mening.

Pulse hade varit värd för 5200 som Net2World listat den för, men de har inga datum när den är klar. Men med 1000kr diff mot ett vettigt 2070S hade det varit guld, men vill ha kortet inom närmaste 2veckorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Annars kör på mech OC? Finns dock inga recensioner ännu på det kortet vad jag kan hitta. Om den är identisk med evoke vad gäller ljudnivå är det en miss av MSI. Det finns dock ett silent-bios som får ner ljudnivån med några dB, men thats it. Enligt specifikationer från msi hemsida snackar vi 20 mhz skillnad på boost, game och base kontra evoke.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Annars kör på mech OC? Finns dock inga recensioner ännu på det kortet vad jag kan hitta. Om den är identisk med evoke vad gäller ljudnivå är det en miss av MSI. Det finns dock ett silent-bios som får ner ljudnivån med några dB, men thats it. Enligt specifikationer från msi hemsida snackar vi 20 mhz skillnad på boost, game och base kontra evoke.

Som jag förstår det så är Evoke 50th Anniversary kortet med en "exklusiv" kylare, därför den är i guld.

Mvh

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Annars kör på mech OC? Finns dock inga recensioner ännu på det kortet vad jag kan hitta. Om den är identisk med evoke vad gäller ljudnivå är det en miss av MSI. Det finns dock ett silent-bios som får ner ljudnivån med några dB, men thats it. Enligt specifikationer från msi hemsida snackar vi 20 mhz skillnad på boost, game och base kontra evoke.

Bokade faktiskt upp 1/3 av de korten dagen innan release då inet hade den i lager men avbokade då jag läste reviews där ljudet var något bättre än referens, men klart sämre andra vettiga partnerkort hos Nvidia och 5700 Pulse och red Devil, så Evoke blir det inte

Mech saknar reviews så är det inte aktuellt. Gillar verkligen 5700XT och RIS men blir 2070S och AMDs CAS vid eventuell upscaling något år framåt nu sen hoppas jag på team Red för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Bokade faktiskt upp 1/3 av de korten dagen innan release då inet hade den i lager men avbokade då jag läste reviews där ljudet var något bättre än referens, men klart sämre andra vettiga partnerkort hos Nvidia och 5700 Pulse och red Devil, så Evoke blir det inte

Mech saknar reviews så är det inte aktuellt. Gillar verkligen 5700XT och RIS men blir 2070S och AMDs CAS vid eventuell upscaling något år framåt nu sen hoppas jag på team Red för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodlar att mech blir både tystare och svalare samt drar mindre ström. Det är också torx 3.0 på båda modellerna. Gissar också att det kanske är några fps skillnad mellan korten. Såg ett 2080 här om dagen för runt 5200 kr, men glömde reservera det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Förmodlar att mech blir både tystare och svalare samt drar mindre ström. Det är också torx 3.0 på båda modellerna. Gissar också att det kanske är några fps skillnad mellan korten. Såg ett 2080 här om dagen för runt 5200 kr, men glömde reservera det.

Troligen Elgiganten då de hade felprisat, några lyckades få den. Jag försökte köpa den i butiken dagen efter men var för sent då de justerat upp priset igen till till ~9k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Troligen Elgiganten då de hade felprisat, några lyckades få den. Jag försökte köpa den i butiken dagen efter men var för sent då de justerat upp priset igen till till ~9k

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. En recension har trillat in på mech-kortet
Verkar dessvärre lida av samma problem som evoke-modellen (delvis aggressiv fläktkurva). Går ju att fixa med custom fläktkurva i wattman, men känns lite trist att man ska behöva hålla på med detta på ett eftermarkandskort.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Precis. En recension har trillat in på mech-kortet
Verkar dessvärre lida av samma problem som evoke-modellen (delvis aggressiv fläktkurva). Går ju att fixa med custom fläktkurva i wattman, men känns lite trist att man ska behöva hålla på med detta på ett eftermarkandskort.
https://www.youtube.com/watch?v=Q4M8IELhG4s

Ah vad synd! Då är Pulse kortet som gäller för max ~5200 (om man handlar från rätt butik) då den både är tyst och sval (dock mindre utrymmen till OC än red Devil). Möjligen även red dragon då de släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Ah vad synd! Då är Pulse kortet som gäller för max ~5200 (om man handlar från rätt butik) då den både är tyst och sval (dock mindre utrymmen till OC än red Devil). Möjligen även red dragon då de släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, eller kanske red dragon. Hoppas även på deras standard dual fan

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Permalänk
Medlem

En intressant sak är att en del av Navi 12, Navi 14 och MI-100 (Vega baserat) nämns. Det handlar om mixed precision FMA dot product instruktioner. För Navi12 och 14 så har vi dot2 för FP16 och dot4 för int8. För MI-100 har vi dot8 för int4 och dot4 för int16. Dessa typer av instruktioner är en delmängd av samma typ av operationer som sker i NVIDIAs tensor cores, och kan användas i maskininlärning.

Nu, vi vet att Navi 14 är mobile, och Navi 12 kan vara lite varsom (rimligaste är att de placerar sig över Navi 10 som redan är maxxad), så kommer dessa enbart vara workstation kort? Det är ju trots allt deras "gaming arkitektur" (enligt dem själva). För MI-100 verkar det vettigt (den har inte ens en grafikpipeline), men för att implementera den för gaming verkar iallafall, utan någon mer information, bortslösat. Vi vet att NVIDIA använder dem för DLSS... och typ där har det slutat för gaming iallafall (vet inget fall då de använt den för denoising). Men om de skulle vara för gaming, vilken praktisk användning kan de ha där?

AMD har tidigare specificerat två områden för maskininlärning för professionell användning. Ena är uppskalning (DLSS) och den andra är denoising, t.ex för ray tracing. De skulle möjligtvis kunna använda det här för gaming också, men det kräver träning (hey, NVIDIA kan också använda det. Kanske Microsoft har någon plan?). Ett annat användningsområde antar jag är motion prediction för VR eller för att ersätta fluidmotion som de tog bort från deras VCN i Navi10.

Tillägget får en att ställa många frågor: vad är AMDs plan? Är det här gamingkorten vi väntat på? Hade NVIDIA rätt om tensor cores hela tiden? Vem vet. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Sapphire Red Devil Limited edition utgått på Inet Data men tillgänglig i Tyskland.
https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-Powercolor-RX...

Tänkte tipsa om någon vill ha chans på Limited utgåvan innan den är slutsåld.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

En intressant sak som en AMD anställd sa om RDNA:
"you get back compatibility anyways, but you aren't taking full advantage of the RDNA hardware because each workgroup is limited to a single CU. If you run in WGP mode you can spread a workgroup's waves across both CUs and the waves are still able to communicate via LDS etc..."

Så det kan vara så att RDNA blir snabbare med tiden för att de kan använda WGP mode. Ett tänkbart område är shader baserad RT (snabbt minne som delas av båda CUs är viktigt i de fallen för att ta in stora delar av BVH:n) och det skulle inte förvåna mig om de får minst en 2x boost över GCN i RT (och hamnar någonstans kring Turings shader baserade RT). Det gör att det fortfarande är en ~3.5-5x bit kvar till Turing med hårdvaruacceleration, men om de skulle utnyttja de nya hårdvaran för inferens i Navi12 och 14, kanske de kan åstadkomma någonting som kommer nära. Hade fortfarande velat se intersectionhårdvaran så är de kanske ikapp, om inte snabbare. En väldigt stor del hänger nog på mjukvara.

Ska bli intressant att se om de fixar en shaderbaserad implementation i DXR och Vulkan.

Permalänk
Medlem

@Radolov : Vill bara göra ett snabbt tillägg eftersom någonting slog mig nyss. Navi 12 har, till i skillnad från Navi 14 och Navi 10, ingen ldsmisaligned bug. Samtidigt så har den RT instruktioner. Nu, de använder ett speciellt namn: "image_bvh_intersect_ray" . Image används, i den kontexten där den ej beskriver den slutgiltiga renderingen, som image loads. En del som har förbättrats väsentligt till RDNA.

One new feature of the RDNA architecture is that image loads operate must faster. Image loads that do not perform sampling will bypass the texture interpolation hardware and operate at the same rate as buffer loads, improving throughput by 8X and reducing latency by 35% in the case of an L0 cache hit – even when performing format conversion. This enables compute shading effects, which often rely on image accesses, to deliver higher performance and greater efficiency.

Image loads i RDNA

Även en del som behövs för att "RT i texturenhets" patentet ska fungera effektivt. Nu, jag säger inte att Navi12 är "next-gen RDNA" , men... det är inte omöjligt.

Om vi utgår från när target lades till för Navi10 (24/4) och när det släpptes (7/7), och ser på datumet som Navi12/14 lades till (14/6) och lägger till mellanskillnaden från Navi10 så fås någon gång i September/Oktober som release (om de följer samma mönster). Tänk om, när de släpper 3950X i September, även säger att de kommer släppa nya Navi kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

@Radolov : Vill bara göra ett snabbt tillägg eftersom någonting slog mig nyss. Navi 12 har, till i skillnad från Navi 14 och Navi 10, ingen ldsmisaligned bug. Samtidigt så har den RT instruktioner. Nu, de använder ett speciellt namn: "image_bvh_intersect_ray" . Image används, i den kontexten där den ej beskriver den slutgiltiga renderingen, som image loads. En del som har förbättrats väsentligt till RDNA.

One new feature of the RDNA architecture is that image loads operate must faster. Image loads that do not perform sampling will bypass the texture interpolation hardware and operate at the same rate as buffer loads, improving throughput by 8X and reducing latency by 35% in the case of an L0 cache hit – even when performing format conversion. This enables compute shading effects, which often rely on image accesses, to deliver higher performance and greater efficiency.

Image loads i RDNA

Även en del som behövs för att "RT i texturenhets" patentet ska fungera effektivt. Nu, jag säger inte att Navi12 är "next-gen RDNA" , men... det är inte omöjligt.

Om vi utgår från när target lades till för Navi10 (24/4) och när det släpptes (7/7), och ser på datumet som Navi12/14 lades till (14/6) och lägger till mellanskillnaden från Navi10 så fås någon gång i September/Oktober som release (om de följer samma mönster). Tänk om, när de släpper 3950X i September, även säger att de kommer släppa nya Navi kort?

Hoppas hoppas hoppas! För jag står redo med mina pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Precis. En recension har trillat in på mech-kortet
Verkar dessvärre lida av samma problem som evoke-modellen (delvis aggressiv fläktkurva). Går ju att fixa med custom fläktkurva i wattman, men känns lite trist att man ska behöva hålla på med detta på ett eftermarkandskort.
https://www.youtube.com/watch?v=Q4M8IELhG4s

Manuel fläktkurva på mitt RX 5700 referens ger mig 7-800rpm idle och bättre fläktkurva orginal utan att kompromissa kylnigen när den behövs.
Får väl göra shim och pasta moddet på mitt en dag med.
Själv gillar jag blowers, farsan har ett RX 480 openairkort som låter satan så mycket, mer än RX 5700 stock. Fick köra referensbios på det tillslut för att man inte skulle bli hörselskadad, AMD har definitivt mer problem med en trevlig fläktkurva oavsett vem som gjort kortet gämfört med Nvidia.

Mitt GTX780 referens är tystare än mitt RX 5700 referens vid samma varvtal, dom drar samma effekt då jag mätt och båda har fläktar gjorda av Delta på samma diameter så lite lustigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Manuel fläktkurva på mitt RX 5700 referens ger mig 7-800rpm idle och bättre fläktkurva orginal utan att kompromissa kylnigen när den behövs.
Får väl göra shim och pasta moddet på mitt en dag med.
Själv gillar jag blowers, farsan har ett RX 480 openairkort som låter satan så mycket, mer än RX 5700 stock. Fick köra referensbios på det tillslut för att man inte skulle bli hörselskadad, AMD har definitivt mer problem med en trevlig fläktkurva oavsett vem som gjort kortet gämfört med Nvidia.

Mitt GTX780 referens är tystare än mitt RX 5700 referens vid samma varvtal, dom drar samma effekt då jag mätt och båda har fläktar gjorda av Delta på samma diameter så lite lustigt.

Hade ett blower hd 5850 och det lät hemskt. God prestanda dock för sin tid. Önskar amd kunde ändra sin design på referens till dual fans, blir mindre oljud och troligen svalare också. Hade också ett r9 290 från gigabyte med deras trippelkylare. Lät också ganska illa, fick ställa in fläktkurva sen gick den relativt tyst. Annars brukar jag alltid köra sapphire eller powercolor när det kommer till amd.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

estetisk

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cy78vf/powercolor_rx_57...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Håller helt med dig.
Enkelt men snyggt, svart mot koppar.

Permalänk
Medlem

Navi14 for workstation.

Undrar om det är vad 5x50 korten blir... Kanske Apple?

Permalänk

Rätt skaplig mining prestanda endå, ~51 i eth med 5700xt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Fick mitt Powercolor Radeon RX 5700 (referenskylaren) och kör med dom nyaste drivrutinerna. Har bara hunnit spela Apex men det flyter på bra av det jag har märkt samt inga problem, synnerhet med Enhanced Sync. Har bara ställt in på Wattman Manuell undervoltning. "Blowerkylaren" låter tystare än vad jag trodde den skulle göra, visst låter den mer än mer påkostade kylare men definitivt inte som en industrifabrik. Kanske är det mitt Fractal Design r6 som hjälper till att tysta det lite också.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Sapphire har nu släppt sin nya Trixx mjukvara med bla
TriXX BOOST
TriXX Boost enables gamers to run games at a higher FPS by reducing the rendering resolution and up scaling the final output image by integrating Radeon Image Sharpening.

https://www.sapphiretech.com/en/software

Permalänk
Medlem

Navi12 PCI id läggs till.

En annan teori: Surface event 2 Oktober. Navi14 till high-end surface?