Permalänk

Ny SSD - Installera W10 utan USB

Hej!

Jag har precis köpt en ny SSD och tänkte installera den i min PC.
För tillfället har jag en HDD med windows 10 på.
Jag vill såklart installera windows på min SSD och använda HDDn som lagringsdisk.

Dock har jag ett problem där jag inte har tillgång till en USB-sticka eller DVD-skiva/läsare.
Jag undrar därför om det finns någon möjlighet att igenom operativsystemet typ "ominstallera/återställa" datorn och köra en ominstallation av windows fast på min nya SSD?

Eller finns det några andra alternativ som jag kan använda? Har provat att researcha detta online men hittar bara guider på hur man gör backups och/eller installerar med USB-sticka.

Tack för er hjälp!

Mvh,

Kenneth

Raderat skrik på hjälp i rubrik /mod
Permalänk
Medlem

Njah det tror jag icke, köp en usb sticka finns för under hundringen. Då skulle du kunna klona diskarna och slippa installera Windows överhuvudtaget med till exempel clonezilla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Finns en del 3e parts verktyg som borde klara av att migrera en installation. Exempelvis
https://www.easeus.com/partition-master/free-transfer-windows...
eller
https://www.partitionwizard.com/clone-disk/migrate-windows-10...

Permalänk

Kör aomei backupper

Enkelaste cloning program är aomei backupper...har du bara en partition kör system backup annars disk backup..

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det fungerar med W10 men med W7 kunde man kopiera över de relevanta filerna och aktivera bootsektorn på SSDn med några cmd-kommandon. Sen stänga av datorn och koppla ur HDD och så fick man den typiska första-gången-boot där man ställer in språk osv. Gjorde det en gång för alltför länge sedan så be mig inte komma ihåg mer exakt.

Nu vet du att det är möjligt och du har någonstans att börja med ditt googlande. Jag kan kika runt om jag har ett bokmärke kvar men det lär vara för W7.

Edit:
Hittade inget bokmärke men efter typ 2min av googling hittade jag denna:

https://www.youtube.com/watch?v=Minn4p43aZY

Skummade igenom den ruggigt snabbt men verkar se rätt ut. Han använde något program för att aktivera boot loader men iirc gjorde jag det utan ett extraprogram. Konceptet verkar vara samma för W10 som det var på W7.

Permalänk
Snusfri

Det går att installera Windows 10 om du har en Android-telefon med denna app.

Det finns även andra metoder om man inte har ett USB-minne som tex den här metoden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro