Permalänk
Medlem

Tips på fatscooters

Ute efter två st fatscooters för olika ändamål.

Första jag är på jakt efter är en fatscooter att ha med när man åker på bandagar med banbilen. Det är mycket downtime mellan körningar osv, och då skulle det vara kul att ha en fatscooter som leksak och depåbike. Behöver inte vara gatlaglig då den endast kommer framföras på inhägnat område, max 10k, + om det går att plocka bort limiter eller lätt att trimma, behöver inte ha lång räckvidd.

Jag jobbar som projektledare inom anläggning och har ofta flertalet projekt i samma kommun/stad, så skulle gärna ha en gatlaglig variant med runt 30km räckvidd. Pris runt 10-15k. Har läst på ett flertal ställen att just den varianten inte är laglig för att dom inte har lampor, reflexer och tuta/ringklocka. Dom går fortfarande bara 25km/h. Skulle man kunna köpa en sådan och montera ledlampor, tuta och reflexer? För dom icke gatlagliga är oftast billigare.

Variant 3, man köper en som man kan plocka limitern på via typ en egenmonterad knapp och därmed kan använda både till att leka och köra fort inne på inhägnat område, men sen under veckorna så aktiverar man bara limitern och man kan då även använda den på gatan.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Hjälpsam

Skaffade nyligen en Xaomi M365, inte en fatscooter men en oväntat stabil och vuxen elspark. Mycket lätt att modda/trimma firmwaren på. Kan ha en "Eco mode" som är laglig och "Normal mode" med hej kom och hjälp mig-fart. Pro versionen har starkare motor och bättre batteri.

Bara ett tips att kika på.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Skaffade nyligen en Xaomi M365, inte en fatscooter men en oväntat stabil och vuxen elspark. Mycket lätt att modda/trimma firmwaren på. Kan ha en "Eco mode" som är laglig och "Normal mode" med hej kom och hjälp mig-fart. Pro versionen har starkare motor och bättre batteri.

Bara ett tips att kika på.

Tack för tipset, finns det något enkelt sätt att låsa fast en spark på? Jag har projekt i en del utsatta områden i Uppsala, och där försvinner saker om man vänder sig om i 5 sekunder.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SvanteP:

Tack för tipset, finns det något enkelt sätt att låsa fast en spark på? Jag har projekt i en del utsatta områden i Uppsala, och där försvinner saker om man vänder sig om i 5 sekunder.

Du fäller styret och bär den med dig som en bag

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Du fäller styret och bär den med dig som en bag

Det är inte alltid möjligt.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Inte testat dessa själv, men har varit bra nära att beställa flera gånger. Billigaste med den utrustningen och effekten jag hittat i sverige.
https://www.superbilligt.se/el-minifordon/elfordon/fat-badboy...

https://www.superbilligt.se/el-minifordon/elfordon/fat-scoote...

Sen om du vill ha en gatlaglig så säljer netonnet dessa scooters nu för tiden, de borde hålla aningen högre kvalitet än andra kinascootrar...antar jag.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Har också sneglat på Fatscooters, men vet inte riktigt vad man skall kolla efter.

Tyckte dock att denna verkade intressant (LG-batteri, 2000W, 21Ah, 50km/h, ~4 mil räckvidd).
https://outl1.se/2000w-fatscooter
16.000 kr (för 21Ah-varianten).

Vore kul om någon insatt kunde komma med tips

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Är i kontakt med Superbilligt gällande deras 2k watt ver för pitbike use, men ville passa på och kolla om någon hade andra tips

Funderar på att beställa från alibaba, därför jag var intresserad på om man kunde montera lampor och tuta för att få dom lagliga (förutsatt att man kan välja ett läge där de går max 25/km/h). För i så fall så beställer jag nog 10st, en att använda som pitbike, en till mitt företag, 8st till en kollegas företag som har en väldig massa anställda.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvanteP:

Tack för tipset, finns det något enkelt sätt att låsa fast en spark på? Jag har projekt i en del utsatta områden i Uppsala, och där försvinner saker om man vänder sig om i 5 sekunder.

Man kan i princip bara låsa fast den i bakhjulet. Det är sex insexbultar i två olika storlekar som håller fast bakhjulsanordningen.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Tack för tipset, finns det något enkelt sätt att låsa fast en spark på? Jag har projekt i en del utsatta områden i Uppsala, och där försvinner saker om man vänder sig om i 5 sekunder.

Har ni inte de där elsparkcyklarna som man kan hyra med telefonen i Uppsala?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av mattoys:

Har ni inte de där elsparkcyklarna som man kan hyra med telefonen i Uppsala?

Hyr dem till och från arbeten under ett halvår så har du väl i princip lagt ut lika mycket som TS budget för att köpa en egen?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Det är inte alltid möjligt.

Du kan dra ett vajerlås genom bakhjulet på M365an.
Funkar bra på de flesta cykelparkeringarna.

Men på vissa ställen där det är mer tänkt att man låser fast ramen och öglan sitter högre så blir det ju svårare.
Tex:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0st:

Inte testat dessa själv, men har varit bra nära att beställa flera gånger. Billigaste med den utrustningen och effekten jag hittat i sverige.
https://www.superbilligt.se/el-minifordon/elfordon/fat-badboy...

https://www.superbilligt.se/el-minifordon/elfordon/fat-scoote...

Sen om du vill ha en gatlaglig så säljer netonnet dessa scooters nu för tiden, de borde hålla aningen högre kvalitet än andra kinascootrar...antar jag.

Superbilligt säljer ju även dessa som klass 2 moped (25k/mh) så lagliga finns ju med upp till 6 mil per laddning enligt specifikationerna.

Fat scooter klass 2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Såg inte att fälgen på bakhjulet var av öppen design på Xaomi M365 pro, såg bara framhjulet. Ska träffa min kollega på måndag och diskutera ev inköp av maskiner. Tack för tipsen.

Går tillbaka till en tidig fråga. Om man eftermonterar lysen, tuta, och reflexer på en fat scooter som går max 25km/h blir den då gatlaglig? Eller måste dom ha någon sorts typning/godkännande för att vara gatlagliga?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Ett tips om man är intresserad av superbilligt's 2k watt variant för 10k så öppnar dom förbeställning på dom igen i slutet av nästa vecka, förväntad lev tid är slutet av september.

Jag kommer slå till på en sådan för att ha o leka med på inhägnade områden under kommande år, får se vilken variant det blir för framfart på allmänna gator och cykelvägar.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hyr dem till och från arbeten under ett halvår så har du väl i princip lagt ut lika mycket som TS budget för att köpa en egen?

Hur många har du räknat med att han får stulna?
Nej men det kan vara ett bra sätt att testa på, när det är vinter och snöslask så tror jag inte TS vill köra heller.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Fat scooter 2kw från Superbilligt i torsdags och tänkte bara dela med mig av mina tankar nu efter att jag packat upp den och monterat styret (det enda som behövde monteras).

Den kom i en plattjärnsram, även om ramen hade fått sig en törn så var scootern ok visuellt sätt. Lätt att montera isär ramen med en skiftnyckel, var 10 skruv med muttrar. Två fel på den som jag uppmärksammat idag när jag testkörde för första gången.
1. Det finns en knapp som ska reglera maxhastigheten till 25/45/55km/h, min maxar 59km/h oavsett läge. Ok för mig då den ska användas som pitbike och aldrig kommer gå på allmänna vägar.
2. Bakbromsen är ur funktion, bromshandtaget går in till handtaget. Misstänker att det bara är bromsvätskan som läckt ut, såg inga tecken av det på pallen eller paketet den kom på men det är lång väg från Kina och dom kan ju ha bytt pall.

Har mailat superbilligt idag så får se vad dom svarar.

Har även beställt en m365 pro som jag ska bruka i jobbet.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Kör en 1600 W med stora hjul från rull.se som depåmoppe.
Stora fälgar innebär mindre klotrisk när man kör över skarvar etc.

Gatlaglig är det 250 W som gäller. Det suger.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Fick hem min Fat scooter 2kw från Superbilligt i torsdags och tänkte bara dela med mig av mina tankar nu efter att jag packat upp den och monterat styret (det enda som behövde monteras).

Den kom i en plattjärnsram, även om ramen hade fått sig en törn så var scootern ok visuellt sätt. Lätt att montera isär ramen med en skiftnyckel, var 10 skruv med muttrar. Två fel på den som jag uppmärksammat idag när jag testkörde för första gången.
1. Det finns en knapp som ska reglera maxhastigheten till 25/45/55km/h, min maxar 59km/h oavsett läge. Ok för mig då den ska användas som pitbike och aldrig kommer gå på allmänna vägar.
2. Bakbromsen är ur funktion, bromshandtaget går in till handtaget. Misstänker att det bara är bromsvätskan som läckt ut, såg inga tecken av det på pallen eller paketet den kom på men det är lång väg från Kina och dom kan ju ha bytt pall.

Har mailat superbilligt idag så får se vad dom svarar.

Har även beställt en m365 pro som jag ska bruka i jobbet.

Har själv precis beställt en 2kw från superbilligt. Hur känner du att den fungerar nu när du haft den en stund? Har superbilligt återkommit med något svar till dig angående "felen"?

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robban75:

Gatlaglig är det 250 W som gäller. Det suger.

Naa, det är väl bara om man vill att den skall klassas som cykel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Naa, det är väl bara om man vill att den skall klassas som cykel?

Hittar detta hos transportstyrelsen.
Om tillverkaren inte utfärdat et CoC-intyg, hur gör man?
Antar att det inte är superenkelt(?)

Citat:

För att kunna registrera, och därmed lagligt framföra fordonet, krävs att det uppfyller kraven för aktuellt fordonsslag, vilket i normalfallet bevisas genom att fordonstillverkaren utfärdat ett CoC-dokument (Certificate of Conformity) för fordonet. CoC-intyget garanterar att fordonet helt överensstämmer med EG-direktivet för aktuell fordonstyp.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Skickades från m.sweclockers.com