Permalänk
Avstängd

144Hz men bilden hackar i spel

Hej! Jag fick nyligen hem min datorn (se länk nedan) kort och gott en 144hz IPS skärm (Ingen G-sync) som drivs av RTX 2070.

Jag lirar främst world of warcraft men upplever stora problem med att få bilden att "flyta". Jag har experimenterat med Vsync av/på, låst FPS till 72Hz/144Hz. Ingenting verkar få bilden att "flyta".

Några förslag på inställningar jag missat, i tex Nvidia settings?

https://www.webhallen.com/se/product/303316-ASUS-ROG-G731GW-E...

Permalänk

Nvidia kontroll panel -> resolution -> Brevid upplösning ändra till 144hz om det inte redan är aktiverat.

Annars högerklicka skrivbordet -> Skärminställningar -> Advancerat -> Skärm/Monitor (flik2) dropdown list ändra till 144hz

Sen behöver man i vissa spel ändra manuellt på upplösning/refreshrate. Vet inte hur det är med wow eller om detta ändrats med åren.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

"Flyta"? Är det frekvensen på skärmen som är bekymret eller har du lågt antal FPS?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Avstängd

@olga32: Jag har 144hz inställt på skärmen och FPS ligger runt 80-90 med medel inställningar. När jag tittar runt i world of warcraft så är det lagg i hela bilden, omgivningen hackar och spelet flyter inte alls. Med flyter menar jag spelupplevelsen.

Permalänk
Avstängd

Vad förväntar du dig av en lapptop? Den har inte kraften som krävs för flyt. Det är en maskin som tar 35-50 watt , en tiondel mot en stationär... det innebär en tiondel av beräknings kraften. Det innebär kraftiga begränsningar av bandbredd internt. Det hackar som föjld.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

När jag tittar runt i world of warcraft så är det lagg i hela bilden, omgivningen hackar och spelet flyter inte alls. Med flyter menar jag spelupplevelsen.

Jag antar det är microstuttering? Är det samma problem i andra spel?

Kolla hur belastningen på CPU/GPU ligger samt om dom klockar ner sig något. Rensa autostarten från eventuellt skräp. Om inget av det verkar göra någon skillnad så prova ren installation av Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Vad förväntar du dig av en lapptop? Den har inte kraften som krävs för flyt. Det är en maskin som tar 35-50 watt , en tiondel mot en stationär... det innebär en tiondel av beräknings kraften. Det innebär kraftiga begränsningar av bandbredd internt. Det hackar som föjld.

Skickades från m.sweclockers.com

Var nog bland det dumaste jag hört på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Vad förväntar du dig av en lapptop? Den har inte kraften som krävs för flyt. Det är en maskin som tar 35-50 watt , en tiondel mot en stationär... det innebär en tiondel av beräknings kraften . Det innebär kraftiga begränsningar av bandbredd internt. Det hackar som föjld.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett ganska tilltaget påstående, finns det någon källa på att effekten skulle påverka beräkningskraften proportionellt?

Permalänk
Medlem

Wow är väldigt krävande för CPUn. Det enda som hjälpt mig grafikmässigt var att sänka View distance till typ 3

Att du upplever ojämnt flyt får du leva med (pga utan g-sync/freesync) i områden med mycket spelare tex städer och raid eftersom belastningen varierar i större utsträckning.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Avstängd

Wow är krävande på flera sätt. Det krävs mycket processorkraft, det krävs snabba bussa, mycket bandbredd internt. En lapptop begränsas mycket av kravet på låg effekt förbrukning. Eller omvännt. Det finns ju skäl till varför en bra spel dator tar mycket effekt. Mycket bereäkngar, snabba bussar... är effekt krävande. Det går inte runda det faktumet.
En bra speldator tar mycket effekt trots att effekten i sig alltid är ett problem. Det går inte få bra fart utan att samtidigt offra en hel del energi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snittar du 80 fps så är det inte väldigt förvånande att du upplever mkt stuttering eller dylikt om du kör skärmen i 144hz. Hade kanske varit bättre med Freesync eller G-Sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Snittar du 80 fps så är det inte väldigt förvånande att du upplever mkt stuttering eller dylikt om du kör skärmen i 144hz. Hade kanske varit bättre med Freesync eller G-Sync.

exakt inte konstigt alls..

Permalänk
Avstängd

Tack för era input, med tanke på vilka komponenter dom lyckats trycka in i denna dator är chockerande och väldigt imponerande.

Asus marknadsför 144hz som ett stort kliv upp, men jag är mer och mer övertygad om att G-sync vore ett fantastiskt tillskott i dessa maskiner. Det är sällan jag kommer upp i 144 FPS.

Jag har svårt att bestämma mig om jag ska behålla den eller inte, webbhallen erbjuder en fantastiskt fin öppet köp policy.

Någon inställning jag bör fokusera på, för att göra spelupplevelsen jämnare?

Permalänk
Avstängd

@Pontooz: Jag ska testa detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

@Pontooz: Jag ska testa detta!

Den enda lösningen du har på problemet är att sänka inställningarna tills du får stabila framerates

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michaelscott:

Tack för era input, med tanke på vilka komponenter dom lyckats trycka in i denna dator är chockerande och väldigt imponerande.

Onekligen en högt specad maskin och "häftig" marknadsföring.
Dock. Den är begränsad av fysiken lagar. Den har en rätt häftig näradater för att vara laptop, så den får lite mer energi än en vanlig.
Vad den gör att bland annat är att när den blir varm så drar den ner hastigheten på CPU och GPU. Så förutom låga grundfrekvenser får du på grunda av värma en häftig frekvens sänkning och dåliga prestanda. Skärmen som är full hd är inte ett problem att få 144hz med de delar datorn innehåller OM dom jobbar på full frekvens. Men det gör dom inte, fysiken, el försörjning och värme tillåter inte det.
Detta trots fläktar som låter som en mindre jetmotor. Det är ju kort så att en stationär, med mycket större nätdel, med mycket bättre kylning, krävs för att få ut prestanda av de delar som ingår.. och det berätta dom givetvis inte.
Lika illa som jag antog från början är det inte, det har för en laptop häftig nät adapter, men räkna med prestanda på ca 30% max 50%mot en stationär med samma delar. Det tråkiga är att i test som visar GPU ELLER CPU prestanda så blir det ganska bra, 50% men när du sedan kör faktiska spel så blir ström + värme mycket begränsande och det blir slött 30% nivån. tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Onekligen en högt specad maskin och "häftig" marknadsföring.
Dock. Den är begränsad av fysiken lagar. Den har en rätt häftig näradater för att vara laptop, så den får lite mer energi än en vanlig.
Vad den gör att bland annat är att när den blir varm så drar den ner hastigheten på CPU och GPU. Så förutom låga grundfrekvenser får du på grunda av värma en häftig frekvens sänkning och dåliga prestanda. Skärmen som är full hd är inte ett problem att få 144hz med de delar datorn innehåller OM dom jobbar på full frekvens. Men det gör dom inte, fysiken, el försörjning och värme tillåter inte det.
Detta trots fläktar som låter som en mindre jetmotor. Det är ju kort så att en stationär, med mycket större nätdel, med mycket bättre kylning, krävs för att få ut prestanda av de delar som ingår.. och det berätta dom givetvis inte.
Lika illa som jag antog från början är det inte, det har för en laptop häftig nät adapter, men räkna med prestanda på ca 30% max 50%mot en stationär med samma delar. Det tråkiga är att i test som visar GPU ELLER CPU prestanda så blir det ganska bra, 50% men när du sedan kör faktiska spel så blir ström + värme mycket begränsande och det blir slött 30% nivån. tyvärr.

Jag håller med om din poäng att stationära passar bättre för mer krävande spel och vill man ha 144 Hz så ska man vara medveten om att man inte alltid kan köra på med högsta inställningarna på en laptop just på grund av det du nämner - värme. Med det sagt så existerar laptops för spel av en anledning och många faktorer spelar roll när konsumenten väljer vilken typ av dator denne vill ha. Att prestandan ligger på 30-50 % av vad en likvärdig stationär dator levererar låter jag dig förklara vidare hur det ligger till.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att world of warcraft är mer krävande än gamla world of warcraft cassic? Har kollat lite gameplay videos och jag ser fan knappt någon skillnad mellan dessa två.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jJnte:

Att prestandan ligger på 30-50 % av vad en likvärdig stationär dator levererar låter jag dig förklara vidare hur det ligger till.

Tycke jag gjord det. Grafik kretsen för ett ta bar den, tar i en stationär (med minnen osv) runt 250w. Du ska dels ha den effekten, du ska även kyla bort 250W. Systemeffekten på denna laptop ligger högt för att vara en laptop. Nätadaptern ligger på 230w och den har marginal mot systemet så systemet ligger på max runt 200w. Hela datorn med max effekt är alltså LÄGRE än vad GPU kretsen ensam kräver om den ska prestera max. Drar du bort effekten för moderkort, bildskärm, CPU, minn , batteri laddning, så har du nog mindre än 100 kvar som GPU faktist kan nyttja. Då får du sänka frekvensen för GPU som följd (vilket man gör). Det blir långsammare. Sedan har du temperaturer, kylning, för att hålla GPY CPU under 95. Vart har du den.. den får inte plats. Å i brist på kylning får du sänka frekvenser.
Så svårt är det inte.. Jag tycker man har nått mycket långt, men ren fysik, kylning och plats, begränsar, och mer kraft hjälper inte då det blir för varmt. Och då får man sänka frekvenser för att undvika överhettning.

Permalänk
Avstängd

@Chris_Kadaver:
Helt ny grafikmotor bland annat med mycket mer detaljer.
Jag körde spelet när det kom ut på en duron 600 (alltså 600mhz singel kärna) och 256 kb minne och då skull vent vara igång med för kommunikation med guilden.

Här är system kraven för det nygamla.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1565176-world-of-warcr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Tycke jag gjord det. Grafik kretsen för ett ta bar den, tar i en stationär (med minnen osv) runt 250w. Du ska dels ha den effekten, du ska även kyla bort 250W. Systemeffekten på denna laptop ligger högt för att vara en laptop. Nätadaptern ligger på 230w och den har marginal mot systemet så systemet ligger på max runt 200w. Hela datorn med max effekt är alltså LÄGRE än vad GPU kretsen ensam kräver om den ska prestera max. Drar du bort effekten för moderkort, bildskärm, CPU, minn , batteri laddning, så har du nog mindre än 100 kvar som GPU faktist kan nyttja. Då får du sänka frekvensen för GPU som följd (vilket man gör). Det blir långsammare. Sedan har du temperaturer, kylning, för att hålla GPY CPU under 95. Vart har du den.. den får inte plats. Å i brist på kylning får du sänka frekvenser.
Så svårt är det inte.. Jag tycker man har nått mycket långt, men ren fysik, kylning och plats, begränsar, och mer kraft hjälper inte då det blir för varmt. Och då får man sänka frekvenser för att undvika överhettning.

Tack, men min undran låg mest i siffrorna 30-50 %. Hur kommer det sig att en GTX2070-laptop-variant uppnår maximalt halva prestandan som en GTX2070-desktop-variant ger(om jag förstått dig rätt)? Enligt flertalet tester jag sett så ligger de betydligt närmare varandra. Så min fundering är var 30-50 % kommer från?

Permalänk
Avstängd

@jJnte:
Det finns ett antal tester ja:
Dom jag sett ger bra prestanda när man testar GPU ELLER CPU kort tid.
Men när datorn blir varm, värmen ökar ju över tiden då datorn sakta värms upp, både GPU och CPU belastas.. går som väntat prestanda ner.
Man men man ju tolka tester olika och ta fasta på olika saker.