Får man inte ladda ner snabbt med Comhem utan att ladda upp samtidigt?

Permalänk

Får man inte ladda ner snabbt med Comhem utan att ladda upp samtidigt?

Hej, är inte speciellt aktiv utanför marknaden här men stötte på något uta helvetes märkligt. Täcknade snordyra comhem för att slippa telesnor adsl för samma pris för någon dag sedan(flyttade just) och en av polarna tyckte vi skulle spela GTA V igen. Sure! ska bara ladda ner alla 85GB eller så, inget problem när man har 150mbit/s ner va? jo du, nio till tio timmar förväntad tid och två till två och en halv MB/s(inte mbit/s utan MB/s)... riktigt märkligt tänkte jag, så då är det klar att man kör ett hastighets test och kollar och det visade på att allt var som förväntat, till och med lite bättre! 154mbit/s ner och 11 upp! fantastiskt, då är det rockstar då tänkte jag och kollade tillbaka på nerladdningen som nu gick i 8 gånger så hög takt medans uppladdnings testet gick sina sista sekunder. engångs sak kanske? har det bara fixat sig kanske? gav det någon sekund men nästan direkt efter att testet avslutats så kapades hastigheten tillbaka till 2-2.5 MB/s igen. så jag testade igen, och igen, och igen och fick exakt samma betende. så fort uppladdnings testet startar så går GTA V nerladdningen upp i hastighet till 16-17 MB/s! tog en video på hela skiten och slängde upp på YT(länk i slutet av OP) och medans den laddade upp från min telefon så gick hastigheten tillbaka till de snabba 16+ MB/s från sekunden jag började den.

Vad fasen händer här? har Comhem sålt mig ett bredband menat för endast aktiva seeders eller nått? får man inte använda sitt svindyra internet utan att seeda? är det de ni vill eller???

Jag är ingen närverks guru så om det bara är något enkelt i routern jag måste fixa så säg det, jag är bara förvirrad som bara den av det här...

Videon laddades just klart medans jag skriver här och nu är jag tillbaka på 2.5MB/s som förväntat.

tackar för alla svar osv

https://youtu.be/tKXb8Gx3sj0

Permalänk
Medlem

Låter som att comhem har någon form av traffic shaping alternativt NAT som begränsar inkommande trafik/strömmar. Skulle begära en publik ip adress för att skippa deras NAT till att börja med och se om den ställer till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Heh, det ser ut som på den gamla goda tiden när isp hade en packetlogic-burk som prioriterade upp nätverkstrafiken för kunden på bandbreddstesterna så kunderna inte skulle klaga.

Ser faktiskt exakt ut så.

Du får väl sitta och testa bandbredd tills du har spelet hemma

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Riktigt smutsigt, och folk undrar varför man inte direkt gillar Comhem.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Låter som att comhem har någon form av traffic shaping alternativt NAT som begränsar inkommande trafik/strömmar. Skulle begära en publik ip adress för att skippa deras NAT till att börja med och se om den ställer till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, ska se om de ska ha massa extra i månaden för det eller nått...

Skrivet av Gurk:

Heh, det ser ut som på den gamla goda tiden när isp hade en packetlogic-burk som prioriterade upp nätverkstrafiken för kunden på bandbreddstesterna så kunderna inte skulle klaga.

Ser faktiskt exakt ut så.

Du får väl sitta och testa bandbredd tills du har spelet hemma

Verkar som att det bara spelar roll att något uppladdas, slutade med att jag satte discord på att konstant sända min mic i de två timmarna det tog och det fungerade lika bra.

Skrivet av BasseBaba:

Riktigt smutsigt, och folk undrar varför man inte direkt gillar Comhem.

Jo, saknar Bahnhof som aldrig var nå skumma vad jag kunde se men det finns ingen fiber och jag tvekar på att BRFen bryr sig det minsta, lät som att de var nöjda närmaste fiber är två gator ner tror jag så det skulle inte vara billigt

Permalänk
Medlem

Kanske det kan vara en felkonfigurerad QoS policy/profil? Ring och felanmäl och visa gärna filmen, den var klockren.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Om du använder comhem via kabel-tv kan det bero på grannarna. Då kabel-tv anslutningen delas av grannarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"Följer för att det var intresseant o se vad det blir av det."

Permalänk
Medlem

Coax eller LAN? Är det coax, ring deras support, beskriv ditt problem, och undersök om de kan säga något om hur många mycket frekvens som avsatts. Har hört om liknande om du trots asymmetrisk hastighet inte blir tilldelad symmetriskt frekvensområde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xake:

Coax eller LAN? Är det coax, ring deras support, beskriv ditt problem, och undersök om de kan säga något om hur många mycket frekvens som avsatts. Har hört om liknande om du trots asymmetrisk hastighet inte blir tilldelad symmetriskt frekvensområde.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte tagit mig tiden att ringa Comhem än, men hur mycket frekvens kan jag förväta mig? Är coax ur väggen till routern och CAT5e den sista metern in i datorn

Permalänk
Medlem

@bananasplit_00: Inte riktigt så det fungerar. COAX fungerar lite som trådlös nätverk i att du har ett gemensam medium (när det kommer till trådlöst är det luften, när det kommer till COAX är det själva kabeln). I denna kan man sedan dela upp frekvensen i "kanaler". Varje kanal kan bara en sak skickas samtidigt i, då man annars stör ut varandra. Skillnaden är att i coax finns bra många fler kanaler saker kan använda samtidigt än vad du har när du kollar på ett trådlöst nätverk, och inte lika känsligt för microvågsugnar och liknande.
Hur många kanaler som avsätts för just dig beror på vilken hastighet du har (obs: blanda inte ihop boundling av frekvenser med boundling av interface i ex RJ-45/Fiber, här är det en reell hastighet, medans där gör en boundling att du "bara" kan skicka fler paket parallellt utan hastighetsökning).
För mer info kolla på https://sv.wikipedia.org/wiki/DOCSIS#Euro-DOCSIS_versioner och typ "DOCSIS 3.0" där du hittar följande tabell för nerladdningshastighet:

222,48 Mbit/s med IPv4/IPv6 och QAM-256 modulation med 4 kanaler
444,96 Mbit/s med 8 kanaler.
889,92 Mbit/s med 16 kanaler.
1334,88 Mbit/s med 24 kanaler.
2002,32 Mbit/s med 36 kanaler.

Kort sagt tycker jag det låter som om antalet kanaler du har för att skicka inte tilldelas på rätt sätt om inte du tar emot något samtidigt.
Detta borde du kunna kolla i ditt Com Hem modem, och brukar vara statiskt. Men det är också därför som du borde ringa Com Hem, eller köra detta genom deras kundservice på deras hemsida. För jag kan också vara helt ute och cykla, och det snarare är att ni har en dålig/felkonfad transponder i huset, eller en störning i er coax som du "stör ut" i sin tur när du maxar din del av coaxen och detta är hur eller hur något bara Com Hems kundservice borde kunna hjälpa dig felsöka och korrigera.

Permalänk
Skrivet av Xake:

@bananasplit_00: Inte riktigt så det fungerar. COAX fungerar lite som trådlös nätverk i att du har ett gemensam medium (när det kommer till trådlöst är det luften, när det kommer till COAX är det själva kabeln). I denna kan man sedan dela upp frekvensen i "kanaler". Varje kanal kan bara en sak skickas samtidigt i, då man annars stör ut varandra. Skillnaden är att i coax finns bra många fler kanaler saker kan använda samtidigt än vad du har när du kollar på ett trådlöst nätverk, och inte lika känsligt för microvågsugnar och liknande.
Hur många kanaler som avsätts för just dig beror på vilken hastighet du har (obs: blanda inte ihop boundling av frekvenser med boundling av interface i ex RJ-45/Fiber, här är det en reell hastighet, medans där gör en boundling att du "bara" kan skicka fler paket parallellt utan hastighetsökning).
För mer info kolla på https://sv.wikipedia.org/wiki/DOCSIS#Euro-DOCSIS_versioner och typ "DOCSIS 3.0" där du hittar följande tabell för nerladdningshastighet:

222,48 Mbit/s med IPv4/IPv6 och QAM-256 modulation med 4 kanaler
444,96 Mbit/s med 8 kanaler.
889,92 Mbit/s med 16 kanaler.
1334,88 Mbit/s med 24 kanaler.
2002,32 Mbit/s med 36 kanaler.

Kort sagt tycker jag det låter som om antalet kanaler du har för att skicka inte tilldelas på rätt sätt om inte du tar emot något samtidigt.
Detta borde du kunna kolla i ditt Com Hem modem, och brukar vara statiskt. Men det är också därför som du borde ringa Com Hem, eller köra detta genom deras kundservice på deras hemsida. För jag kan också vara helt ute och cykla, och det snarare är att ni har en dålig/felkonfad transponder i huset, eller en störning i er coax som du "stör ut" i sin tur när du maxar din del av coaxen och detta är hur eller hur något bara Com Hems kundservice borde kunna hjälpa dig felsöka och korrigera.

ser ut som att jag har 32 kanaler ner och 4 upp så det verkar inte vara för få tilldelade. borde vara väl med bandbred för att täcka den hastighet jag ska ha. 2000Mbit/s är en hel jädra del mer än de 150 new och 10 upp jag betalar för :/

Permalänk

Fick ett svar från min felanmälan äntligen, de har inte läst mejlet och/eller inte förstått problemet.

Lite löst kopierade highlights från svaret:
"jag har mätt din hastighet och den var bra"
"kolla bredbandskollen"
"mät inte över wifi"
"din internet kabel är kanske paj"
"om problemet är ditt wifi så kan du läsa våra tips här"

Jag tror mitt mail kanske var lite för svårt för dem att hantera eller nått -_-

Stackars support person som inte riktigt fattar eller inte har resurser att göra mer...

Kan ochså inte logga in i min router längre så de var nog in och gjorde något. Nämnde att jag gärna skulle vilja sätta min egna DNS server i routern vilket man inte får även om det ser ut som att alternativet finns.

Fantastiskt Comhem, jag är sååååå glad att vara kund hos er

Permalänk
Medlem

Jag har också ComHem och har märkt exakt samma sak men inte undersökt saken närmare. Så jag följer detta

Permalänk

@Tacomix: känns super att man inte är ensam i saken! tackar för att du nämner det

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

Jag tror mitt mail kanske var lite för svårt för dem att hantera eller nått -_-

Klassiskt 1st line support, de läser ju i princip bara från en lista med frågor, ComHem är inte direkt ensamma om denna typen av problem när någon ringer/mejlar om ett mer avancerat fel. Ring och be att få snacka med någon som kan lite mer, alternativt att få mejladress till någon som arbetar med coax.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Jag har Comhem via coaxial och har inte märkt samma sak. Just nu ligger dock hela skiten nere så jag kan inte försöka framkalla det. Däremot har jag märkt kraftiga svängningar i nerhastighet när jag drar hem stora filer. Bredbandskollen säger ~150Mbit vilket är vad jag betalar för.

Permalänk

Har inte sett problemet på ett tag nu så jag ger upp. Kanske laddar jag inte ner stora nog saker för mina test men allt verkar ok just nu. Necroar tråden om det kommer tillbaka antar jag