Permalänk

varför är min laptop så seg?

hej !
jag ska börja studera som systemutvecklare och köpte en dator för ett halvår sen ungefär och nu när jag ska använda den så känns den gammal och seg även fast den har helt ok prestanda. är det för att jag chansade och köpte amd för en gångs skull eller är det något annat?

CPU Type
AMD A10-9620P RADEON R5, 10 COMPUTE CORES 4C+6G
8 gig ram

Permalänk
Medlem

@simbasang: Det kan vara hårddisken. Har datorn en ssd?

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte världens snabbaste processor direkt, men datorn borde inte kännas seg vid vanlig skrivbordsanvändning i alla fall. Har datorn en SSD?

Permalänk
Medlem

@simbasang: Vad är det för mjukvara ni använder er utav och kan du länka till datorn?

Permalänk
Medlem

Som alla andra säger, om datorn inte har en SSD så installera en sådan. Det gör extremt mycket för allmänprestandan och vardagsanvändningen.
Däremot är inte processorn något vidare. Presterar i runda slängar som en äldre Core2Quad eller en mobil sandy bridge dual core cpu.
SSD är mitt tips, börja där.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk

Hej! Tavk för alla svar! Här är en länk till den
Det är en ssd och så. Det ka ske bara är att jag är van med min stationära att jag tycker den är långsam då?
Är det svårt att byta processor i en laptop?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

@chibs vi använder visual studio

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbasang:

Det är en ssd och så. Det ka ske bara är att jag är van med min stationära att jag tycker den är långsam då?

Ja, det är ju tyvärr en ganska långsam CPU. Datorn är nog främst tänkt som en billig surfdator, om du arbetar med lite större projekt i Visual Studio så kan jag förstå att du tycker att den är långsam. Enligt UserBenchmark är t.ex. en Intel i5 8250U ca. 2.5x snabbare när man använder alla trådar.

Skrivet av simbasang:

Är det svårt att byta processor i en laptop?

Det beror helt på datorn. I just den du har är det i stort sett omöjligt, eftersom processorn enligt vad jag kan hitta är fastlödd i sockeln (cpu-world säger att den använder en BGA-sockel, vilket betyder fastlödd).

Permalänk
Sötast

Långsam processor, mest troligt långsam ssd, single channel ram

You get what you pay for.
Gissar att du la under 5k för den?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Långsam processor, mest troligt långsam ssd, single channel ram

You get what you pay for.
Gissar att du la under 5k för den?

Needet är ju det jag har för mig att ja öa runt 6.7k eller nått aånt stog och valde mellan en intel och denna antar att jag valde fel. Blev säkert ript off

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även om det är en SSD, så är det eMMC enligt specarna, så det kan vara lite av en flaskhals fortfarande.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt redan processorn är inte super men fullt tillräcklig om man inte spelar flashiga spel.
Sen som tidigare nämnt har datorn en SSD disk?

Det skulle även underlätta om du meddelar vilket märke och modell det är på datorn.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Som tidigare nämnt redan processorn är inte super men fullt tillräcklig om man inte spelar flashiga spel.
Sen som tidigare nämnt har datorn en SSD disk?

Det skulle även underlätta om du meddelar vilket märke och modell det är på datorn.

#18041237

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skulle gå så långt och kalla eMMC-lagring för "en SSD".

Sen att jämföra med min gamla laptop med en T4300 (intel dual core, länk till jämförelse) som duger väl till lättare programmering på två skärmar och hosta CS:GO 128-tick server för lite 1v1's så är OP's CPU brutalt mycket snabbare. Och sen har min en HDD och eMMC är betydligt rappare än så.

Testa ladda ner Windows från Microsofts hemsida (för att undvika bloatware), ominstallera och testa om det går bättre.

Jag antar att allt handlar om förväntningar. Jag förväntar inget från min laptop, och hade jag köpt en <7k laptop idag hade jag inte förväntat mig mycket från den heller. Jag hade definitivt inte använt den för en programmeringskurs.

Permalänk

det värkar som at tjag får köpa en ny då
vad tror ni om denna?
ska då ha den till programering och skola.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbasang:

det värkar som at tjag får köpa en ny då
vad tror ni om denna?
ska då ha den till programering och skola.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Tyvärr köpte du en dator som hade extremt gamla komponenter. AMDs nya cpuer heter Ryzen.
Den du länkar nu är inte heller nån höjdare. Integrerad grafik, bara 4 kärnor.

Den här har 6 kärnor och ett GTX grafikkort. Stor skillnad på de delarna. Däremot har den bara 8GB ram men det är inga problem för det går enkelt att lägga till 8 senare om du tycker 8 är för lite. Det finns plats för 2 RAM stickor nämligen
https://www.webhallen.com/se/product/304595-MSI-GF63-8RD-200N...

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

hade en liknande cpu - gick inte ens att köra som HTPC i sovrummet. Sorry, du blev "lurad".

Som utvecklare behöver du i alla fall en i5:a - helst in i7:a + 16gb minne. Minst 256gb SSD, gärna mer - pratar vi laptop så IMHO så är det bara Intel som gäller detta ögonblick - AMD kommer säkert med sina nya Ryzzar där oxo, men inte ännu

// LZ

Permalänk
Medlem

Installera någon Linux-distro så kommer den bli snabbare. Rekommenderar Linux Neon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbasang:

det värkar som at tjag får köpa en ny då
vad tror ni om denna?
ska då ha den till programering och skola.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Jag vet inte om du hunnit köpa en ny bärbar ännu, men om inte så satsa på en affärsmodell. Du kan hitta en löjligt fin begagnad ThinkPad eller Dell Latitude för 5000 kronor eller en bra modell för kanske 2000 kronor. Ska du programmera så vill du ha ett skönt tangentbord och med något enskilt undantag så är tangentborden på affärsmodellerna vida överlägsna de som finns på konsumentdatorer.

Skickades från m.sweclockers.com