Får inte mer än 250 Mbps ner när jag har 600/50 Bredband.

Permalänk
Medlem

Får inte mer än 250 Mbps ner när jag har 600/50 Bredband.

Hej!

Jag har denna abonnemang från comhem: 600/50

Men jag får max 250 ner.

Jag har datorn kopplad med kabel till en Asus RT-AC68U router.

Såg att den har en Max dataöverföringshastighet på: 1 900 Mbit/s, kan det vara därför?

Permalänk
Medlem

Det verkar som mitt inlägg inte uppfattas så jag testar igen.

  1. Koppla ur allt och kör direkt till din dator från Comhem. Starta upp i Safe Mode with Networking. Mät hastigheten du får hos fast.com och bredbandskollen.se

  2. Behåll kabeln som den är men starta om datorn i normalt läge och gör om hastighetstesterna. Om du ser stora skillnader så vet du att det förmodligen är brandväggar eller någon annan mjukvara som begränsar dig. Får du någorlunda samma hastighet så gå vidare till steg 3

  3. Koppla in din router och därefter din dator. Starta om datorn normalt och testa igen. Om du nu ser en markant dipp i hastigheten så är det din uppsättning av Asus routern som spökar. Du behöver då sätta Comhem routern i bryggat läge och mäta om. Får du fortfarande samma låga hastighet är det din ASUS router som inte kan hantera högre hastigheter. Släng ut den och köp en bättre. Men om du får högre hastighet så är problemet löst.

Lycka till!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@Aje: Min koppling ser ut så här:

Väggen -> COAX kabel -> Com Hem WiFi Hub C2 -> Ethernet Kabel -> Asus RT-AC68U -> Ethernet Kabel -> Dator.

Så jag är kopplad med kabel, men jag får inte högre hastighet än ca 200 ner. Även hos Bredbandskollen eller Fast.com så är den max ca 200 ner / 50 upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

@Aje: Min koppling ser ut så här:

Väggen -> COAX kabel -> Com Hem WiFi Hub C2 -> Ethernet Kabel -> Asus RT-AC68U -> Ethernet Kabel -> Dator.

Så jag är kopplad med kabel, men jag får inte högre hastighet än ca 200 ner. Även hos Bredbandskollen eller Fast.com så är den max ca 200 ner / 50 upp.

Så du har signalen kopplad genom två routrar?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Se till att modemet är bryggat och kör allting genom din ASUS istället, den klarar utan problem 1 Gbit/s.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ändra server som du mäter ifrån från tex. Stockholm till Göteborg istället.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SaadRH:

Du ska inte köra med seriekopplade routrar för det ger adresseringsproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara så att signalen dippar på de högre frekvenserna på din Downstream-signal över docsis. Ring till comhem kundtjänst och be dem kolla din DS signal så allt ser bra ut in till modemet.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte köra med seriekopplade routrar för det ger adresseringsproblem.

Han har ju dock inte nämnt om han kör i bryggat läge eller inte. För då gör det inget, bara bra att inte använda comhem routern till mer än det.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk

Koppla datorn till ComHem modemet med kabel. Fortfarande dålig hastighet? Ring Comhem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Ändra server som du mäter ifrån från tex. Stockholm till Göteborg istället.

När jag var kopplad till Göteborg på Speedtest.net kom jag upp till 600ner/50upp hastighet. Varför är det så? För mycket belastning i Stockholm?

Skrivet av Weuffelhjaern:

Han har ju dock inte nämnt om han kör i bryggat läge eller inte. För då gör det inget, bara bra att inte använda comhem routern till mer än det.

Båda routrar används, comhem router är inte i bryggat läge.

Skrivet av dalledalle:

Koppla datorn till ComHem modemet med kabel. Fortfarande dålig hastighet? Ring Comhem

Skickades från m.sweclockers.com

Få bra hastighet när jag är kopplad direkt till comhem routern och använder en annan server vid test som t.ex. göteborg.

Permalänk
Medlem

@SaadRH:

Jag har Bahnhof och när jag mäter mot Göteborg får jag ut mer än max hastighet som jag har.
Mäter jag mot Stockholm får jag ut mycket mindre än från Göteborg.
Allt beror väl på vilken du är uppkopplad mot och vilken du är närmast.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

När jag var kopplad till Göteborg på Speedtest.net kom jag upp till 600ner/50upp hastighet. Varför är det så? För mycket belastning i Stockholm?

Båda routrar används, comhem router är inte i bryggat läge.

Få bra hastighet när jag är kopplad direkt till comhem routern och använder en annan server vid test som t.ex. göteborg.

Ställ ComHems router i bryggat läge, Ska ligga under "Internet" sektionen när du loggat in på den. Låt sedan din asus router göra allt annat som en vanlig router.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk

Jag har oxå haft problem med throughput i Asus rt 68ac, övervakade router under bredbands test och ena cpun bottnade på routern. Den var tungt konfigurerad med barnspärrar mm.

Jag misstänker den senaste mjukvaru uppdateringen till Asus routern då jag tidigare inte haft problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SaadRH:

När jag var kopplad till Göteborg på Speedtest.net kom jag upp till 600ner/50upp hastighet. Varför är det så? För mycket belastning i Stockholm?

Båda routrar används, comhem router är inte i bryggat läge.

Få bra hastighet när jag är kopplad direkt till comhem routern och använder en annan server vid test som t.ex. göteborg.

Var bor du ?
Du kan ju även testa om olika mätservrar på samma plats ger olika resultat.
Jag provade själv ett par i Stockholm och Göteborg och alla gav för mig bra resultat men naturligtvis påverkas latensen av avståndsskillnaderna så att mäta mot Stockholm ger dubbla latensen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.