Specifikationer för AMD Ryzen 5 3500 skymtas – sex kärnor utan flertrådsteknik

Permalänk
Melding Plague

Specifikationer för AMD Ryzen 5 3500 skymtas – sex kärnor utan flertrådsteknik

AMD Ryzen 3500 ser ut att bli ännu en 6-kärnig processor hemmahörande i färska Ryzen 3000-serien. Nu rapporteras om modellens klockfrekvenser och att Simultaneous Multithreading uteblir.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Specifikationer för AMD Ryzen 5 3600 skymtas – sex kärnor utan flertrådsteknik" - Det ska inte stå Ryzen 5 3500 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

"Specifikationer för AMD Ryzen 5 3600 skymtas – sex kärnor utan flertrådsteknik" - Det ska inte stå Ryzen 5 3500 kanske?

Finns en möjlighet att skicka rättelser...

Permalänk
Inaktiv

Nu får skitpratet om att endast Intel tar extra betalt för HT ett slut förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Finns en möjlighet att skicka rättelser...

Jag reagerade också och skulle meddela men det finns ingen knapp på mobilen tydligen (eller så är jag blind)...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Nu får skitpratet om att endast Intel tar extra betalt för HT ett slut förhoppningsvis.

det beror på hur du ser det. Det här är första 6 kärniga amd cpun utan smt. Och ja endast intel tar betalt för HT då det är deras trademark.

Om amd planerar att förpassa quad cores till pris segmentet under 100usd så kan en 6 kärnig utan smt vara motiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Fluffarn:

"Specifikationer för AMD Ryzen 5 3600 skymtas – sex kärnor utan flertrådsteknik" - Det ska inte stå Ryzen 5 3500 kanske?

Skrivet av huxflux:

Jag reagerade också och skulle meddela men det finns ingen knapp på mobilen tydligen (eller så är jag blind)...

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer bra, Ryzen 5 3500 ska det givetvis står i rubriken! Det är nu korrigerat

Som du säger tror jag inte den knappen finns för mobilsidan, men desktopsidan är däremot bara ett knapptryck bort. Med rättelsefunktionen kan vi upptäcka och korrigera eventuella fel snabbare, så när det finns möjlighet uppskattar vi användandet av denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det beror på hur du ser det. Det här är första 6 kärniga amd cpun utan smt. Och ja endast intel tar betalt för HT då det är deras trademark.

Om amd planerar att förpassa quad cores till pris segmentet under 100usd så kan en 6 kärnig utan smt vara motiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, du kanske tänker på 1055T, eller 1090T Black Edition?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Nu får skitpratet om att endast Intel tar extra betalt för HT ett slut förhoppningsvis.

Det är motiverat om det faktiskt finns tillräckligt med kretsar där SMT inte fungerar. Nu vet jag dock inte hur stor procent av kärnan är sådant som bara påverkar SMT om något är trasigt och kan då stängas av.

Men Intel har ju endast toppmodellen med HT aktiverat, vilket inte är realistiskt ur en yield-synpunkt. AMDs alla 8-, 12- och kommande 16-kärniga är med SMT, och än så länge alla 6-kärniga också. Eftersom alla deras modeller använder exakt samma kisel för kärnorna, så kan det mycket väl vara så att det finns några st med trasig SMT, som nu tillsammans med två avstängda kärnor förpassas till R5 3500.

Permalänk
Medlem

Är det inte 9600k den borde jämföras med?

Eller kanske inte, skillnad på TDP var det ja. 65w mot 95w.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Frågan om det blir så stor skillnad 6 kärnor 6 trådar vs 6 kärnor 12 trådar Intel hade problem med sin första ht cpu var första tråden i full last så fungera inte den andra tråden.. Kan tänka mig att det gäller än i dag.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Nja, du kanske tänker på 1055T, eller 1090T Black Edition?

vi får inte glömma FX 6100 och 6300 fast dem var 6kärnor 3 trådar.......

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Frågan om det blir så stor skillnad 6 kärnor 6 trådar vs 6 kärnor 12 trådar Intel hade problem med sin första ht cpu var första tråden i full last så fungera inte den andra tråden.. Kan tänka mig att det gäller än i dag.

Jo precis, något som saknas i tester är hur single thread performance ser ut när den "andra" thread är belastad.
Vi vet ju att HT eller SMT inte ger 200% CPU, och att single thread performance är samma när bara en thread används, men hur ser det egentligen ut när hela cpu belastas, hur mycket påverkar det single thread performance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

vi får inte glömma FX 6100 och 6300 fast dem var 6kärnor 3 trådar.......

De enda jag sparat från phenom och fx tiden är min phenom 965 Black edition och fx 6300 BE än, rätt bra prestanda för ca 900kr medans jag sålde min 9590

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Nu får skitpratet om att endast Intel tar extra betalt för HT ett slut förhoppningsvis.

Snick snack.

AMD tar bort 6 trådar och sänker priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Nu får skitpratet om att endast Intel tar extra betalt för HT ett slut förhoppningsvis.

Redan i ryzen 1000 serien så var de billigaste modellerna utan smt. Att de släpper en ny processor i de lägre segmenten utan smt ändrar väl inte så mycket?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Nu får skitpratet om att endast Intel tar extra betalt för HT ett slut förhoppningsvis.

Vadå? Du anser att det är bättre med två pissföretag än ett? förhoppningsvis stannar skiten vid OEM så vi slipper ännu mer segmentering. Ryzen 5 3600 borde inte kosta mer än Ryzen 5 2600 som snart borde utgå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

@Chris_Kadaver: "Pissföretag" de är de två enda CPU tillverkarna så jag vet inte vart du vill komma med din kommentar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Nu får skitpratet om att endast Intel tar extra betalt för HT ett slut förhoppningsvis.

Du menar samma företag som börjat kräva att man köper en 9900K processor för att få HT?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Du menar samma företag som börjat kräva att man köper en 9900K processor för att få HT?

Intel säljer en massa olika CPU med HT.
Konstiga saker du uppfattar om företag.

Och vad är nyttan med HT/SMT? Finns redan många användare som kör SMT OFF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Intel säljer en massa olika CPU med HT.
Konstiga saker du uppfattar om företag.

Och vad är nyttan med HT/SMT? Finns redan många användare som kör SMT OFF.

Kom igen? Vi snackar om företaget som påstod att SMT (HT) till i5 inte vore någon bra idé med tanke på priset. Vi snackar om företaget som valde att möta AMDs SMT på alla processorer från högsta segment till lägsta med att slakta sin egen i5 och i7 serie genom att kräva att man måste ha 9900K för att kunna ens ha tillgång till HT. Det handlar inte om man har användning för HT eller inte utan det är själva tanken bakom det som är unken. Att tvinga sina användare att slunga upp 6K för en processor om man vill ha HT.. en teknologi som tidigare fanns i processorer som man kunde få för 3800:- vid lansering är bara sniket. Och kom inte med "Men de kostar mer..." för det har AMD bevisat är falskt. Det finns ingen ekonomisk orsak att göra detta utöver att försöka skapa en situation där man kan ta ytterligare premiumpriser på redan etablerade premiumprodukter.

Så skulle jag uppfatta konstiga saker om ett företag? För att jag kritisk när ett företag säljer mindre för mer? Du måste skämta?

Med det sagt. Om detta stämmer så är det inte direkt ett positivt beslut från AMD. AMD har visat sig vara "the good guy" genom att låta lägre segment nyttja SMT.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vadå? Du anser att det är bättre med två pissföretag än ett? förhoppningsvis stannar skiten vid OEM så vi slipper ännu mer segmentering. Ryzen 5 3600 borde inte kosta mer än Ryzen 5 2600 som snart borde utgå.

Tillgång och efterfrågan, jag ser inte problemet så länge AMD säljer. Kul för oss med lägre pris, onekligen dumt för AMD att sänka om de är så populär. Ryzen 3600 bör kosta mycket mer, tätöga. Tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om den kommer vara bättre än en 4c/8t hade varit i flertrådat, om den inte är det så är det ju ett riktigt meningslöst "uppköp" från 4c/8t.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis en riktigt prisvärd processor som förmodligen kommer att passa i många billigare märkesdatoter. Hoppas på ett starkt 2020 för AMD.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Finns en möjlighet att skicka rättelser...

Onödig kommentar egentligen. Spelar nog ingen som helst roll ifall man skriver det i tråden. Då TS osv har en tendens att läsa den.

Förövrigt känns en 6 kärnig rätt meningslös, om den inte är riktigt billig.

Permalänk
Inaktiv

Detta med HT har jag aldrig riktigt hajjat, vad är fördelen? Vissa klagar konstigt nog på att det är för många fysiska kärnor, men varför skilöe man vilja dela upp en flerkärnig processor i ännu flera kärnor? Altså som vanlig pc brukare...blir det någon som helst märkbar prestandaskillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Kom igen? Vi snackar om företaget som påstod att SMT (HT) till i5 inte vore någon bra idé med tanke på priset. Vi snackar om företaget som valde att möta AMDs SMT på alla processorer från högsta segment till lägsta med att slakta sin egen i5 och i7 serie genom att kräva att man måste ha 9900K för att kunna ens ha tillgång till HT. Det handlar inte om man har användning för HT eller inte utan det är själva tanken bakom det som är unken. Att tvinga sina användare att slunga upp 6K för en processor om man vill ha HT.. en teknologi som tidigare fanns i processorer som man kunde få för 3800:- vid lansering är bara sniket. Och kom inte med "Men de kostar mer..." för det har AMD bevisat är falskt. Det finns ingen ekonomisk orsak att göra detta utöver att försöka skapa en situation där man kan ta ytterligare premiumpriser på redan etablerade premiumprodukter.

Så skulle jag uppfatta konstiga saker om ett företag? För att jag kritisk när ett företag säljer mindre för mer? Du måste skämta?

Med det sagt. Om detta stämmer så är det inte direkt ett positivt beslut från AMD. AMD har visat sig vara "the good guy" genom att låta lägre segment nyttja SMT.

På vilket sätt skulle detta vara ett dåligt beslut av AMD? De är ju bara en del av binning-processen. Att slänga alla chip med skadad SMT är ju kapitalförstöring. Jag ser iaf inga problem med att AMD släpper en ren hexacore, så länge priset hamnar rätt.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Detta med HT har jag aldrig riktigt hajjat, vad är fördelen? Vissa klagar konstigt nog på att det är för många fysiska kärnor, men varför skilöe man vilja dela upp en flerkärnig processor i ännu flera kärnor? Altså som vanlig pc brukare...blir det någon som helst märkbar prestandaskillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Om programmet är perfekt skrivet, i praktiken ingen prestandaskillnad alls. Men då pratar vi matrismultiplikation eller liknande optimalt fall.

Om jag minns rätt så är HT främst konfigurerat så om du får cache-miss dvs. att om en av trådarna måste hämta något från minnet så kommer den switcha över till den andra exekveringen. Därmed så kan den fortsätta göra något vettigt istället för att sitta och vänta.

Så i verkliga fall så kan det vara en stor fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Frågan är ju om den kommer vara bättre än en 4c/8t hade varit i flertrådat, om den inte är det så är det ju ett riktigt meningslöst "uppköp" från 4c/8t.

Om du kollar på intel så vinner i stort sett alltid modellen med 6c/6t över modellen med 4c/8t. Borde bli ungefär likadana resultat med AMD.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

vi får inte glömma FX 6100 och 6300 fast dem var 6kärnor 3 trådar.......

Du menar 3st kärnor (moduler) där varje kärna (modul) har 2st exekveringsenheter?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless